הבלוג שלנו

Helpful Content – עדכון אלגוריתם חדש של גוגל

shlomit
11 בדצמבר 2022
זמן קריאה: 6 דקות

 

עדכון Helpful Content של גוגל הגיע בסוף השבוע האחרון גם לחיפושים בעברית ובשפות נוספות.

העדכון הושק באוגוסט 2022 והוא אמור להתמקד באתרים המציעים תוכן המוגדר על ידי גוגל כ"חסר תועלת", כלומר תוכן המשמש בעיקר לקידום במנועי חיפוש.

לפי ההודעה של גוגל, מטרת העדכון היא לעזור למשתמשים למצוא בקלות תוכן איכותי, כזה שנכתב בידי אנשים ועבור אנשים, ולהרחיק אותם מתוכן לא מקורי, באיכות נמוכה, המיועד בעיקר להביא תנועה ממנועי חיפוש.

עדכון האלגוריתם הצטרף לשורה של עדכונים שמטרתם לשפר את איכות תוצאות החיפוש בגוגל, בהם עדכון ביקורות המוצרים מאפריל 2021. לאחר ההודעה של גוגל, היו שהשוו אותו לעדכון פנדה משנת 2011, עדכון שהשפעתו על תחום קידום האתרים מורגשת עד היום.

נכון לעכשיו, ההשפעה של עדכון Helpful Content מורגשת פחות מזו של פנדה ועדכונים אחרים מהעבר. זה לא אומר שלא היו שינויים במיקומים – המיקומים הרי משתנים כל הזמן, ולרוב קשה לדעת בוודאות מה גרם לשינוי – באופן כללי, אין מגמה ברורה או רשימה מוסכמת של מנצחים מפסידים. וכן, עדיין יש תוכן זבל במיקומים גבוהים בגוגל.

אבל גם לא כדאי להקל ערך בהשלכות של עדכון Helpful Content על קידום אתרים בגוגל.

קודם כול, לגוגל יש אינטרס לשמור על תוצאות חיפוש רלוונטיות, אמינות ושימושיות. האינטרס הזה מתחזק ככל שמנוע החיפוש מציג יותר תוצאות מסוג Featured Snippets (כמו גרף הידע או "אנשים גם שאלו על…"), שבהן המידע נשלף מהאתרים ומוצג ישירות מגוגל. במילים אחרות, גוגל רוצים להמשיך ולשלוט בשוק החיפוש באינטרנט, ולשם כך הם צריכים להבטיח שתוצאות החיפוש לא יאכזבו את המשתמשים ויבריחו אותם לאתרים אחרים.

featured snippets בגוגל
מקור: https://www.semrush.com/blog/featured-snippet/

 

בנוסף, גוגל למדו מניסיון העבר שברגע שהם מכריזים על עדכון אלגוריתם או חושפים שינוי מתוכנן באלגוריתם החיפוש – רוב האתרים מתיישרים בהתאם. כך היה עם עדכון ההתאמה למובייל (שאומנם קיבל את הכינוי המאיים Mobilegeddon אבל השפיע פחות מהצפוי) ועם עדכון https שקדם לו.

 

מה ידוע על עדכון Helpful Content של גוגל?

  • בשלב הראשון העדכון השפיע על אתרים באנגלית בלבד, אבל מאז דצמבר 2022 הוא כבר משפיע על כל השפות, כולל עברית.
  • העדכון ישפיע על כל האתר ולא רק על דפים ספציפיים.
  • חלק מהאתרים ייפגעו יותר מאחרים.
  • העדכון צפוי להשפיע בעיקר על חיפושים הקשורים להשכלה, אומנות, תרבות, קניות וטכנולוגיה.

לדוגמה, בחיפוש מידע על סרטים תינתן עדיפות לאתרים המציגים מידע מקורי על פני אתרים המתמצתים ביקורות שנכתבו באתרים אחרים.

  • העדכון מתמשך וישפיע גם על תוכן חדש.
  • אתרים שנפגעו מהעדכון יוכלו להתאושש; בתור התחלה, באמצעות הסרת התוכן חסר התועלת.

 

מהו תוכן מועיל ולא מועיל?

גוגל פרסמו שתי רשימות של שאלות שיעזרו לכם להבין אם תוכן האתר הוא מועיל או חסר תועלת.

אם אתם עונים בחיוב על השאלות הבאות, אתם צפויים להישאר בצד המנצח של העדכון:

  • האם יש קהל קוראים אמיתי או ייעודי שימצא עניין ותועלת בתוכן האתר?
  • האם התוכן מבוסס על ידע מעמיק וניסיון אישי? לדוגמה, ביקורות מוצרים מבוססות על התנסות עם המוצר, המלצות למסלולי טיול מבוססות על היכרות עם היעד וכן הלאה.
  • האם לאתר יש מיקוד או מטרה עיקריים?
  • האם הקוראים ירגישו שהם קיבלו מענה מספק על השאלה שבעקבותיה הגיעו לדף האתר?


ולעומת זאת אם אתם עונים בחיוב על השאלות הבאות, כדאי לכם לשקול מחדש את אסטרטגיית התוכן:

  • האם המטרה העיקרית של התוכן היא להביא תנועה ממנועי חיפוש?
  • האם אתם מייצרים כמויות של תוכן בנושאים שונים בתקווה שחלק מהתכנים יביאו תנועה לאתר?
  • האם אתם משתמשים בכלי אוטומציה ליצירת תוכן?
  • האם אתם מתמצתים תוכן שהופיע באתרים אחרים מבלי להוסיף מידע מקורי?
  • האם אתם כותבים על נושאים טרנדיים בלי שיש לכם קהל או ידע בנושא?
  • האם רוב הקוראים יצטרכו להיעזר במקורות נוספים כדי לקבל מידע מדויק וברור יותר?
  • האם אתם סופרים מילים כדי להתאים לדרישות דמיוניות של גוגל?
  • האם אתם כותבים על תחום ידע מסוים בלי שרכשתם ידע או ניסיון ממשי בו רק כדי למשוך תנועה?
  • האם אתם כותבים תוכן המבטיח לענות על שאלות שאין להן תשובות ידועות? (למשל, מתי תעלה העונה החדשה של סדרה מסוימת).

במילים אחרות, אם אתם מבססים את התוכן על מחקר מילים וטרנדים, קונים חבילות תוכן בזול ולא דואגים שמומחה בתחום יסקור את התוכן (אם לא יכתוב אותו) – האתר שלכם עלול להיפגע בעדכון התוכן של גוגל.

 

אז מי על הכוונת?

תאורטית, הרבה אתרים עלולים להיפגע, בעיקר אתרים, מכל סוג, המייצרים תוכן אוויר המיועד למנועי חיפוש בלבד, כולל:

  • אתרים שניפחו תוכן שהיה אפשר לתמצת בפסקה לעמוד של אלף מילה, בלי להרחיב ולהעמיק.
  • אתרי תוכן שדוחסים את שאילתת החיפוש בתוכן בלי לענות על השאלה.
  • עסקים ואתרי מסחר המעלים תוכן על שירותים ומוצרים שאין באפשרותם להציע, רק כי לשמות המוצרים האלה יש נפח חיפוש גבוה או נוכחות בגוגל טרנדס.
  • חוות קישורים המסתוות כמגזינים ומפרסמות תוכן בכל נושא אפשרי (הצאצאים של אתרי המאמרים שכמעט ונכחדו בעדכון פנדה), וייתכן שגם מדורי "תוכן פרסומי" באתרי חדשות לגיטימיים.
  • אתרים הממחזרים מידע המופיע במקורות אחרים. לדוגמה, כל מיני אגרגטורים של חדשות/ביקורת/שעות פתיחה של עסקים וכן הלאה.
  • אתרים המכילים תכנים שנכתבו (או תורגמו) בידי תוכנות בינה מלאכותית ולא עברו עריכה או התאמה לקוראים אנושיים.

 

מה לעשות (ולא לעשות) כדי להגן על האתר מפני עדכוני תוכן?

  • לדבוק בנושא עיקרי ולא להתפזר על יותר מדי לתחומים שנמצאים מחוץ לתחום ההתמחות העיקרי של האתר ושל הכותבים, גם אם נראה שתוכן בנושאים שונים ומגוונים יביא יותר תנועה אורגנית לאתר.
  • לבסס את התוכן על ידע וניסיון אישי – כלומר, לא לכתוב סקירות על מוצרים שלא ניסיתם, אתרי תיירות שמעולם לא ביקרתם בהם וכן הלאה (או להסתיר את זה יותר טוב).
  • לספק מענה אמין ומבוסס על שאילתות החיפוש – לא לכתוב תוכן שמשאיר את שאילתת החיפוש פתוחה (למשל: מהו תאריך היציאה של אייפון 19) ולא לחזור על אותם משפטים בווריאציות שונות רק כדי לחזור ולהגיד את המובן מאליו.
  • לא לספור מילים בקנאות אלא להפעיל שיקול דעת ולקחת בחשבון את כוונת המשתמשים. למשל, בחיפושים אינפורמטיביים יש נושאים שמצדיקים אלף מילה ואפילו יותר, אבל בחיפושים מסחריים (מוצרים, חופשות וכדומה) אפשר לוותר על מלל מיותר ולהציג תוכן ויזואלי וביקורות.
  • לא לקנות מאמרים ל-SEO, במיוחד אם התעריף נמוך משמעותית ממאמרים מקצועיים. ככלל, רצוי שמומחה בתחומו יכתוב את התוכן או לפחות יתראיין בנושא.
  • העדכון אומנם מתמקד בתוכן ולא בקישורים נכנסים, אבל מומלץ להיזהר מהשגת קישורים מאתרים שהוקמו למטרה של מכירת קישורים ואין להם קהל יעד, נושא או תחום התמחות מסוים.

 

בשורה התחתונה, גם אם לא ראיתם שינויים במיקומים או באיכות התוכן המוצג בראש תוצאות החיפוש, עדכון Helpful Content הוא איתות לגבי הכיוון שגוגל הולכים אליו ומתכוונים להשקיע בו. לא רוצים להישאר מאחור? צריכים עזרה בסקירה ועדכון אסטרטגיית התוכן? צרו איתנו קשר.