קידום אתרים אורגני בגוגל (SEO)

אם עניתם בחיוב על אחת השאלות או יותר, כנראה שהאתר שלכם צריך דחיפה בצורת קידום אתרים (או SEO).

קידום אתרים אורגני (או SEO, ראשי תיבות של Search Engine Optimization, אופטימיזציה למנועי חיפוש) הוא ערוץ שיווק באינטרנט המתמקד בהגדלת התנועה לאתר מתוצאות החיפוש האורגניות (הרגילות והלא ממומנות) של גוגל או של מנועי חיפוש אחרים.

הקידום האורגני הוא אחד מערוצי השיווק הדיגיטלי המשתלמים ביותר: הוא אומנם לא בא בחינם (אבל מה כן?), אבל בהשוואה לערוצי שיווק אחרים, כמו קידום ממומן בגוגל וברשתות חברתיות, שבהם התנועה נפסקת ברגע שהתקציב מתכלה ההשקעה ב-SEO משתלמת גם לטווח הארוך.

קידום אתרים בגוגל SEO

מנוע החיפוש גוגל עלה לרשת בשנת 1998, והוא מוגדר כיום מנוע החיפוש הגדול בעולם; גוגל חולש על כ- 80% מסך החיפושים הנעשים על ידי כלל האנושות ועל למעלה מ -95% מהחיפושים מישראל (אם וואלה, דפי זהב או מיקרוסופט מספרים לכם אחרת, נשמח לראות נתונים).

שרתי אחזור המידע של גוגל מטפלים כיום ביותר מ-60,000 בקשות (שאילתות) בשנייה(!) והם למעשה ממפים את הבקשות, המשאלות והשאלות של מרבית בני האדם בצד המחובר לאינטרנט של כדור הארץ.

 

את התוצאות בגוגל אפשר לחלק לשני סוגים עיקריים: תוצאות רגילות (הנקראות גם תוצאות חיפוש אורגניות) ותוצאות ממומנות (מודעות או תוצאות בתשלום). המבנה של תוצאות החיפוש האורגניות בגוגל משתנה לעתים קרובות, ואם בעבר הוא הורכב מעשרה קישורים טקסטואליים, כיום הוא כולל כל מיני סוגים של תוצאות, מהקישור הסטנדרטי ועד תוצאות חיפוש לוקאליות (Local Packs), גרף הידע, Featured Snippets, תמונות, סרטוני וידאו, עדכוני חדשות, תשובות לשאלות ועוד. (יש לציין שגם התוצאות הממומנות משתנות עם הזמן).

 

תאורטית התוצאות מדורגות באופן טבעי ("אורגני") לפי הרלוונטיות שלהן לשאילתת החיפוש של המשתמש ולפי עוד מיליון הרכיבים שמהם מורכב אלגוריתם הדירוג של גוגל. בפועל יש כל מיני דרכים (לגיטימיות יותר או פחות) לקדם אתרים ולהביא אותן ממיקומים דו-ספרתיים (הידועים גם בכינוי "המקום הכי טוב להסתיר גווייה) אל מיקומים נגישים יותר למשתמשים – ואפילו ללקוחות פוטנציאליים.

 

עוד מידע על קידום אתרים אורגני:

מחקר מילים – איך לבחור מילות מפתח לקידום האתר?

מחקר מתחרים – מיהם המתחרים איך לנתח את פעילות ה-SEO שלהם?

on-page SEO – מדריך וצ'קליסט

מובייל פירסט אינדקס – איך להתאים את האתר לגלישה מהנייד?

מהירות האתר – איך לשפר את מהירות הטעינה של האתר?

אופטימיזציה לתמונות – איך לקדם תמונות בגוגל?

כוונת המשתמש ו-SEO – איך להתאים את התוכן לכוונת המחפש?


מי מאיתנו לא פונה מדי פעם לעזרתו של החבר המלומד והחשוב גוגל בכדי לחקור משהו, לשאול, להתייעץ, לבדוק תוצאות של משחק, הגרלה או התערבות… קרה לכם פעם?

 

מנועי החיפוש, ובפרט גוגל, אחראיים לחלק גדול מהתנועה הנכנסת לרוב אתרי האינטרנט בעולם. מחקרים מראים שככל שהמיקומים בתוצאות החיפוש גבוהים יותר, היקפי התנועה גדולים ומשמעותיים יותר, ולהפך. בדיקות, מחקרים ונתונים שדלפו ממנועי החיפוש במרוצת השנים מצביעים על כך שהתוצאה הרגילה הראשונה נבחרת ומוקלקת על ידי 30%–70% מסך המחפשים, ואף יותר בחיפושי שם מותג ספציפיים.

 

אומנם אתרים מקבלים תנועה גם ממקורות נוספים כמו קמפיינים ממומנים, רשתות חברתיות וכדומה, אבל חיפוש בעמודי התוצאות של גוגל הוא עדיין מקור המידע העיקרי והמהימן יותר עבור רוב הגולשים באינטרנט. רוב המשתמשים מאמינים לגוגל וסומכים עליו שיסדר עבורם את התוצאות לפי מידת הרלוונטיות לשאלה שלנו.

קידום אורגני בגוגל (SEO) - נתונים

הפופולריות של גוגל גדלה עוד יותר מאז לידת הסמארטפון, וכעת, כשהוא נמצא בכיס שלנו, אנחנו וגם הלקוחות שלנו (וגם הלקוחות שלך) פונים אליו עוד ועוד ועוד, ומשתפים אותו ברוב שלבי קבלת ההחלטות שלנו (הצרכניות והאחרות). בדיוק כמוך, רוב המכורים למנוע החיפוש נכנסים אליו מספר פעמים בכל יום ומעדיפים באופן מובהק את התוצאה הרגילה הראשונה על פני ארבע (או פחות) התוצאות הממומנות.

 

זאת ועוד, התנועה הנכנסת ממנועי חיפוש היא תנועה ממוקדת; המבקרים מגיעים לאתרים העונים על שאילתת החיפוש ומספקים את המידע, את השירותים או את המוצרים שחיפשו. לפיכך, הקידום האורגני לא רק מגדיל את התנועה אלא גם את החשיפה ואת המודעות למותג, וכשמדובר באתרי מסחר בזירות תחרותיות – גם את ההמרות ואת המכירות.


קידום אתרים אורגני מורכב מכמה היבטים:

  •     אופטימיזציה של קוד האתר למנועי החיפוש
  •     שיפור הניווט והיררכיית האתר
  •     התאמת התוכן לשאילתות החיפוש של קהל היעד
  •     בניית קישורים
  •     שיפור השימושיות של האתר
  •     ועוד…

אין היבט יחיד שיכול להבטיח את קידום האתר בגוגל וככל שהאתר משלב יותר היבטים כך גדלים סיכוייו להתקדם בתוצאות החיפוש האורגניות. כמו כן, שינויים באלגוריתם הדירוג של גוגל, כניסה של טכנולוגיות חדשות (זוכרים את המחשב השולחני? (ושל מתחרים חדשים יכולים להשפיע גם הם על אסטרטגיית הקידום.

 

נהוג לחלק את הקידום האורגני לפעולות הנעשות בתוך האתר (on-site SEO) ומחוץ לאתר (off-site SEO):

קידום אורגני פנימי (On Site SEO)

קידום אורגני on-site כולל את כל מה שקשור בהיבטים הטכניים וברכיבי התוכן של האתר:

 

מחקר מילים ושימוש במילות מפתח – מילות מפתח הן אבני היסוד של החיפוש בגוגל. השלב הראשון בקידום אורגני בגוגל הוא מחקר מילות מפתח מקיף הבודק באילו מילים וביטויים נוהגים הגולשים להשתמש כשהם מחפשים בגוגל את המידע או את המוצרים שאתם מציעים. מחקר מילים גם מעריך את מידת הפופולריות והתחרותיות של מילות המפתח.

בקידום אורגני חשוב לייצר מחקר מילים כדי להעריך את רמת התחרות מצד אחד ואת האפקטיביות של כל ביטוי מצד שני.

 

תוכן – תוכן איכותי, ייחודי ומועיל הוא אחד מהעקרונות החשובים של קידום אורגני. חשוב לא פחות להתאים בין מילות החיפוש לתוכן: לוודא שמילות המפתח מופיעות בגוף התוכן וגם בתגיות השונות (מטא תגיות, כותרות, תגיות אלט לתמונות וכו') ושהתוכן מספק מענה על שאילתת החיפוש של הגולש.

 

קוד האתר ומבנה הדף – מבנה נכון של דף אתר מקל על מנוע החיפוש לסרוק אותו ומאפשר לו להבין את הנושא העיקרי שלו. כדי להצליח בקידום האורגני של האתר צריך להשתמש בתגיות HTML ספציפיות בהן כותרות חיצוניות ופנימיות, תיאור, תגיות אלט, סימון נתונים מובנים ועוד.

 

ארכיטקטורת אתר – מבנה האתר והדרך שבה הוא מאורגן ומסווג יכול לשפר פלאים את הקידום האורגני של האתר או לפגוע בכל מאמצי הקידום שלו. ארכיטקטורת אתר ידידותית למנועי חיפוש כוללת כתובות URL קריאות ומסווגות לפי היררכיה; תפריטי ניווט וקישורים פנימיים; שימוש בתגי קנוניקל כדי להימנע מדפים כפולים ועוד.

 

קידום אורגני חיצוני (Off-Site SEO)

קידום אורגני off-site קשור לחשיפה של האתר והפצה של תוכן האתר דרך אתרים חיצוניים, בהם בלוגים, פורומים, אתרי חדשות ורשתות חברתיות. קידום אורגני חיצוני מצליח יביא גם לשיפור מיקומי האתר בתוצאות החיפוש וגם יגדיל את החשיפה של האתר לקהל יעד ממוקד, וכך גם את התנועה ואת ההמרות. כדי להצליח בקידום אורגני off-site יש לשלב אסטרטגיות קידום on-site, בפרט יצירת תוכן איכותי שמשתמשים ירצו לקרוא ולשתף.

 

בניית קישורים – דירוג אתר בתוצאות החיפוש האורגניות נשען במידה רבה על כמות ואיכות הקישורים הנכנסים לאתר, וככל שאתר מקבל יותר קישורים מאתרי סמכות כך הוא ידורג גבוה יותר. לכן בניית קישורים הוא אחד הרכיבים החשובים ביותר בקידום האורגני בגוגל.

 

מדיה חברתית – בדומה לקישורים, הנוכחות של האתר ברשתות חברתיות ומעורבות המשתמשים בתוכן האתר נתפסים כמדדי איכות בעיני מנועי החיפוש. תוכן שמקבל הרבה שיתופים וביטויי אהדה ברשתות חברתיות כמו פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם ואחרות, מעיד על סמכותיות האתר, והוא תורם גם לחשיפת האתר וגם לקידום האורגני בגוגל.


כלל ידוע בשיווק הדיגיטלי קובע שאת כל מה שאפשר למדוד אפשר גם לשפר, וקידום אורגני לא יוצא מן הכלל. את הביצועים של קמפיין הקידום האורגני אפשר למדוד בכמה דרכים, החל ממיקומים ועד תנועה, קישורים ומדדי התנהגות (שיעור המרה, זמן שהייה, שיעור יציאה מהאתר וכדומה).

מעקב מיקומים

מיקומים הוא מדד חשוב ב-SEO, אבל הוא די שנוי במחלוקת מכמה סיבות. אלגוריתם הדירוג של גוגל עובד שעות נוספות ומיקומים יכולים לזוז לכל מיני כיוונים בכל יום. בנוסף, מדדי המיקומים לרוב לא לוקחים בחשבון גורמים כמו פרסונליזציה של תוצאות החיפוש, ריבוי מודעות בראש הדף או תוצאות חיפוש עשירות כמו תוצאות מקומיות או תשובות לשאלות. במילים אחרות, אתר יכול להיות במקום ראשון על שאילתת חיפוש נחשקת במיוחד ועדיין להיות באמצע הדף.

 

אף על פי כן, למעקב מיקומים יש תפקיד חשוב במדידת הביצועים של הקידום האורגני. שיפור, אפילו קל, במיקומים, יכול לתת מושג על האפקטיביות של תהליך הקידום, וירידה במיקומים יכולה להסביר ירידה בתנועה (או להפך) ולהצביע על בעיות מהותיות בסריקה ובאינדוקס של האתר.

 

תנועה

המטרה העיקרית של העלייה במיקומים (חוץ מטפיחה קלה באגו) היא שיפור התנועה. זאת אומרת שאם יש מיקומים גבוהים ועדיין אין תנועה – יש מה לשפר. בעזרת גוגל אנליטיקס אפשר למדוד את מספר המבקרים מגוגל בפרק זמן מסוים או בהשוואה לפרק זמן אחר, בכל האתר או בדף ספציפי. בנוסף, בעזרת Search Console של גוגל אפשר לקבל מידע על שאילתות החיפוש המובילות והדפים המובילים, וגם על שיעור ההקלקה. כך, אם למשל רעננתם את הכותרות והתיאורים לחיפוש בקבוצת דפים כלשהי, תוכלו להיעזר בשני הכלים החינמיים של גוגל כדי לבדוק את השפעת השינויים על התנועה האורגנית לאתר.

 

קישורים נכנסים

גם מספר הקישורים המפנים לאתר הם מדד להצלחת התוכן הקידום האורגני. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון גם את מספר הדומיינים המקשרים, את איכות האתרים המקשרים והרלוונטיות לתוכן המקושר. במילים אחרות, אם דוח הקישורים מצביע על פופולריות בפורומים זניחים במזרח אירופה, אפשר לצנן את ההתלהבות.

 

מדדי התנהגות

כדי להצליח בקידום בגוגל, על האתר גם לספק למבקריו חוויית משתמש ידידותית ומכוונת המרה. תנועה כשלעצמה אינה מדד מספיק להצלחה, ואם המבקרים באתר יוצאים ממנו אחר 3 שניות, לא מבקרים בדפים נוספים ולא משלימים שום המרה – ההצלחה אינה משלימה. אלה כמה ממדדי ההתנהגות החשובים ביותר:

שיעור ההמרה – כלומר, מספר ההמרות (קניות, הרשמות וכו' – תלוי ביעדי האתר) חלקי מספר הביקורים הייחודיים.

זמן שהייה – הרלוונטיות של המדד הזה תלויה בסוג התוכן: בכתבות ארוכות או בסרטוני וידאו, זמן שהייה ממוצע נמוך יכול להצביע על בעיה בתוכן או בחוויית המשתמש, אבל בתכנים מסוג אחר, למשל, דפי סניפים או פרטי קשר, זמן שהייה נמוך הוא דווקא הגיוני.

מספר דפים בביקור – כמו בסעיף הקודם, המדד הזה תלוי בסוג התוכן וביעדי האתר. אם המטרה היא לגרום למשתמשים לדפדף ולצרוך עוד תוכן (או לקנות עוד מוצרים) – יציאה אחרי דף או שניים יכולה להצביע על בעיה כלשהי, אבל באתרים מסוג אחר – דווקא ביקור במספר רב של דפים יכול להצביע על בעיה בניווט ואיתור התוכן הרצוי.

שיעור נטישה (Bounce Rate) – כלומר, "נטישה" של דף הנחיתה בלי לבקר בדפים נוספים ובלי להשלים המרה כלשהי. גם כאן, שיעור נטישה גבוה יכול להצביע על בעיה כלשהי, או על כך שהמשתמשים מצאו את מבוקשם מהר ועברו הלאה.

 


התשובה לשאלה הזאת תלויה בכמה גורמים, בהם היעדים, התחרות, המשאבים והמשאבים של המתחרים. ככלל, לאתרים חדשים ייקח יותר זמן להתקדם על ביטויים תחרותיים (למשל, טכנאי מחשבים), אבל יש עולם שלם של ביטויי זנב ארוך שאפשר להתקדם בהם בפחות זמן ולקבל תנועה ממוקדת (למשל, טכנאי מחשבים עד הבית בעיר כלשהי). לפי גוגל, אגב, ההשפעה של עבודת SEO ניכרת בתוך פרק זמן של בין ארבעה חודשים לשנה.


המטרה שלנו ושלך היא שגוגל והאלגוריתם שלו יסווגו את עמודי האתר שלך כרלוונטיים יותר, מתאימים יותר ובעלי ערך רב יותר מכל יתר העמודים שמתחרים על אותו ביטוי מפתח או מילת חיפוש.

 

חברת נקודה עוסקת בקידום אורגני (וגם ממומן) מאז שנת 1999, ואנחנו שותפים מוסמכים מטעם גוגל (Google Partners), שותפות שמשמעותה היא היכרות מעמיקה עם כלי הפרסום והמעקב של גוגל והבעת אמון מצד גוגל בנו ובשיטות העבודה שלנו. בפן המעשי השותפות הזו אומרת שיש לנו קשר ישיר עם גוגל ושאנחנו הראשונים לדעת על כלים ועל מוצרים חדשים, שאותם נוכל ליישם על הקמפיינים שלכם, לשפר את הנוכחות של האתר בתוצאות החיפוש של גוגל, ולהשיג יתרון משמעותי על פני המתחרים.

 

רוצים לשמוע עוד? צרו איתנו קשר.

 

פורסם ב-13.10.2014