בעולם הדיגיטלי שאנחנו חיים בו, לכל בעל עסק יש נכס דיגיטלי, וכפי שאנחנו כבר יודעים, כל נכס דיגיטלי צריך להימדד על ידי פיקסל שיצבור נתוני תנועה, התנהגות גולשים ופעולות שנעשו באתר או באפליקציה. המדידה היא הכרחית לקבלת החלטות שיווקיות מושכלות, ואם אתם עוד לא מודדים את הנכס שלכם – כדאי שתעשו זאת בהקדם.
המדידה מתבצעת לרוב על ידי יוניברסל אנליטיקס, פלטפורמת האנליזה מבית גוגל שהושקה לראשונה בשנת 2005 והפכה לפלטפורמת המדידה המוכרת והשימושית ביותר.

אז למה התכנסנו כאן?

כי גוגל תסיים את Universal Analytics (UA) ב-2023 ואנחנו רוצים להיערך בהתאם ולהבין מה יקרה לנתונים הקודמים שלנו, באיזו פלטפורמה נשתמש במקום, איך נייצר רצף נתונים תקין ולמה בכלל גוגל מערערים לנו את השגרה הנוחה?

צעד אחד אחורה – מה מתוכנן לקרות ומדוע?

גוגל הכריזה שב-1 ביולי 2023 כל הנכסים הסטנדרטיים של פלטפורמת יוניברסל אנליטיקס (Universal Analytics) יפסיקו לעבוד ולעבד נתונים חדשים. בנוסף, ב-1 באוקטובר 2023 גם נכסי Universal Analytics 360 יפסיקו לעבד נתונים חדשים.
ומה לגבי הנתונים הישנים? הנתונים יישארו זמינים לפחות שישה חודשים לאחר התאריכים שלעיל.

מדוע גוגל החליטו להיפרד מיוניברסל אנליטיקס?

לדברי גוגל, יוניברסל אנליטיקס המסורתית נבנתה בתקופה שבה עיקר השימוש היה ממחשב שולחני (desktop), מסעות הגולש באתר היו די בסיסיות, והמדידה התבצעה על ידי השתלת Cookie אצל גולש.
וכעת נראה שמתודולוגיית המדידה הזאת מיושנת ואינה מתאימה למסעות הגולש העכשוויות. מלבד העובדה שהגלישה היום מתבצעת ממכשירים שונים, לרוב מהמובייל, גם מסעות הגולש נעשו מורכבים יותר, והם כוללים הרבה יותר פעולות ומעבר בין מכשירים שונים ובין אתרים לאפליקציות.

 

כאן אנו פוגשים את נקודת החולשה של יוניברסל אנליטיקס, שאינה יודעת לספק תובנות חוצות פלטפורמות, ולהציג את מסע הגולש המקיף, למשל, אם הוא עבר בין פלטפורמות שונות וביצע פעולות ממכשירים שונים.
מאחר שההחלטות השיווקיות שלנו מבוססות על נתוני המדידה, ללא מידע מקיף ואמין אנחנו עלולים להסיק מסקנות שגויות או כלל לא לדעת אם נדרשים שינויים בנכס הדיגיטלי או במוצר שלנו.

 

סיבה נוספת להפסקת העבודה עם יוניברסל אנליטיקס היא הפגיעה בפרטיות.
גוגל אומנם לא מצהירים על הסיבה הזאת, ואולי אף יכחישו אותה, אך הוותיקים שבינינו ודאי זוכרים שב-25 במאי 2018 נכנסו לתוקף תקנות ה-General Data Protection Regulation (GDRP). מדובר בתקנות כלליות להגנה על מידע ופרטיות של הגולש, והן חייבו את כל בעלי האתרים לשנות את אופן איסוף מידע על הגולשים,ץ ולוודא שפרטיות הגולש מוגנת.
השינוי הראשון והכרחי היה שכל אתר חייב לקבל את אישור הגולשים לשימוש בCookie לאיסוף מידע, ורק לאחר קבלת אישור הגולש היה אפשר לבצע מדידה.

 

תאורטית, התקנות החדשות להגנה על מידע אוסרות על שימוש בכלי מדידה כמו יוניברסל אנליטיקס, המתבסס על השתלת קוקיז אצל הגולש, אך ספקי טכנולוגיה גדולים הצליחו להתחמק מהאיסור על ידי הכנסת סעיפים נוספים לחוזה והמשיכו להשתמש בפלטפורמות של גוגל לפרסום ולמדידה.

 

וכיום, באירופה בפרט, חברות אלו נתבעות על ידי רשות הפרטיות בטענה שהפרו את תקנות ה-.GDPR גוגל מצידה העבירה את האשמה אל אותן חברות בטענה שהם אומנם הציעו את הכלים למדידה, אך החברות הן האחראיות על אופן האיסוף ועל סוג המידע שנאסף.
או במילים אחרות: "זרקו אחריות" אך השכילו להבין שהגיע הזמן לשינוי, ופלטפורמה המבוססת על השתלת קוקיז לא יכולה להמשיך לעבוד בעולם שבו הגנה על פרטיות ברשת הפך לערך חשוב שנאכף בחוק.

מה זה גוגל אנליטיקס 4?

גרסה מחודשת ועדכנית של גוגל אנליטיקס הנקראת GA4 ומאפשרת שילוב נתונים מאפליקציות ומאתרים כאחד. GA4 הוא בעצם גרסה משופרת של יוניברסל אנליטיקס. היא אומנם הוצגה לציבור כבר ב-2020, אך נראה היה שמרבית המשתמשים נמנעו מלאמץ את הטכנולוגיה החדשה. כעת זו תהיה האפשרות היחידה.

 

"מכיוון שהנוף הטכנולוגי ממשיך להתפתח, גוגל אנליטיקס החדש נועד להתאים לעתיד עם או בלי קובצי Cookie, הפלטפורמה החדשה משתמשת בגישה גמישה למדידה, ובעתיד, תכלול מודלים נוספים למדידה שישלימו פערים בהם הנתונים חלקיים"
Vidhya Srinivasan, Google

גוגל אנליטיקס 4

 

גוגל אנליטיקס GA4 מאפשרת מדידת נתונים בין אתרים ואפליקציות, ועוקבת אחר מסע הגולש גם במעבר בין הפלטפורמות השונות. המערכת שונה מקודמתה בכך שהיא פועלת על פני הפלטפורמות כולן, ואינה מסתמכת על קובצי Cookie אלא במודל המבוסס על אירועים למדידה. בנוסף, המערכת לא מאחסנת כתובת IP כמו בעבר, ובכך מאפשרת לבעלי אתרים לשמור על תקנות הפרטיות של הגולשים.

לפי גוגל, Google Analytics 4 נועד לטפל בפערי מדידה שנוצרו בשל התקדמות הטכנולוגית ומורכבות מסע הגולש. פערי המדידה היוו מכשול משמעותי בפלטפורמת יוניברסל אנליטיקס ומכאן הגיע רצון לשיפור ושינוי. המערכת החדשה משתמשת במודל גמיש, מבוסס על אירועים, ומאפשר דיווח מדויק יותר והערכת מידע רחב יותר לגוגל אנליטיקס עם כל אינטראקציה של הגולש באתר או באפליקציה. המערכת מספקת חוויית ניתוח מעמיקה ואמינה ובאמצעותה יהיה אפשר לעקוב אחר מסעות משתמשים שנעים בין אתרים לאפליקציות בצורה מאוחדת ורציפה.

בנוסף, המערכת החדשה מספקת נתונים חדשים ובקרות מקיפות ומפורטות יותר לאיסוף נתונים ושימוש בהם, כך שהמדידה תעמוד עמידה בצרכים המתפתחים ובציפיות המשתמשים תוך היצמדות לקצב המהיר של התפתחות הנוף הדיגיטלי ולתקנות הפרטיות של ימינו.

מה ההבדל בין יוניברסל אנליטיקס (UA) לגוגל אנליטיקס 4? 

הנה רק כמה מההבדלים המשמעותיים בין הפלטפורמות:

1. אופן איסוף הנתונים:

יוניברסל אנליטיקס UA משתמשת במודל מבוסס הפעלה כדי לאסוף נתונים ולדווח עליהם, כלומר אינטראקציות של משתמשים מקובצים במסגרת זמן נתונה. לעומתה, מערכת GA4 תאפשר מודל גמיש יותר שמבוסס רק על אירועים (איוונטים) המכילים מידע נוסף הנוגע לפעולת הגולש. העבודה עם אירועים במקום עם גולים (יעדים) מאפשרת שליחת דאטה רחב יותר שאינו מוגבל בכמות, בניגוד לגולים, שבהם יש מגבלה של עד 20.

מבוסס על אירועים

 

2. המרות VS יעדים:

מה שנקרא "יעדים" ביוניברסל אנליטיקס UA ייקרא עכשיו "המרות" בGA4, וההגבלה לעד 20 גולים תשתנה לעד 30 המרות.
בנוסף, הגדרת היעדים היא שונה, ביוניברסל אנליטיקס היעדים הוגדרו בנפרד, תחת ה-VIEW הספציפי בהגדרות הAdmin והיו מבוססים על: משך זמן, יעד, אירועים והגדרה מותאמת אישית.

בפלטפורמת GA4 ההגדרה מסתמכת רק על אירועים, כלומר, כל ההמרות באתר או באפליקציה יצטרכו קודם כל להישלח כאיוונט (Event) ורק אז תוכלו לסמן אותם כהמרה. אם תרצו להגדיר רק אירוע ספציפי כהמרה תוכלו לעשות זאת בטאב ה- Configuration כcustom event- ולאחר הגדרתו לסמן את האירוע החדש גם כהמרה.

הגדרת אירוע כהמרה מתבצעת בעמוד האיוונטים, ע"י סימון Mark as Conversion:

הגדרת המרות

אך אם תרצו שרק חלק מהמקרים יוגדרו כהמרות תצטרכו להגדיר אירוע ספציפי תחת ה-Configuration. לדוגמה, כל צפייה בעמוד באתר נשלחת כאירוע, אך אינכם מעוניינים שכל צפייה בעמוד תיספר כהמרה, אלא רק צפייה בעמוד התודה.
במקרה הזה עליכם להגדיר אירוע של צפייה בעמוד תודה, ואז לחזור לטאב הEvents ולסמן רק את האירוע הבודד הזה כהמרה:

הגדרת אירוע מותאם

 

3. מידע דיפולטיבי שימושי

המערכת החדשה מתמקדת במעקב אחר אירועים, כשכבר בהתחלה באופן דיפולטיבי המערכת תעקוב אחר אירועים כמו "ביקור ראשון" או "התחל הפעלה", בנוסף תוכלו להפעיל "מדידה משופרת" שתאסוף אירועים נוספים כמו "צפייה בתוצאות חיפוש", "תחילת צפייה בוידאו" , "הורדת מסמך" ועוד.
המשמעות היא שכבר מההתחלה, ברגע שהגדרתם נכסGA4 תתחילו לאסוף נתונים שימושיים אפילו מבלי להגדיר תגים ואירועים. כמובן שבהמשך רצוי להגדיר אירועים נוספים שחשובים לעסק שלכם.

 

4. אופן הצגת הנתונים

בשונה מיוניברסל אנליטיקס, שבה כל מקטע של נתונים פוצל לטאבים שונים ובכל טבלה הייתה הגבלה על מספר הפרמטרים שאפשר להוסיף ולהשוות, GA4 מאפשרת צפייה רחבה יותר בכל הנתונים המאוגדים במקטע אחד. לדוגמה, אם בעבר תחת REAL TIME הייתם צריכים לעבור בין 6 מקטעים שונים, במערכת החדשה כל הדיווח מאוגד למקטע אחד תוך הוספת ווידג'טים שונים להצגת כל פיסת מידע, ואפשר גם להקליק על כרטיסי הניקוד (scorecards) על מנת לקבל תובנות נוספות והשוואות בין פרמטרים נוספים הקשורים לאירועים.

בנוסף, דף הבית ב-GA4 ניתן כעת להתאמה אישית ובעצם מחליף את פיצ'ר ה- Dashboard ומאפשר עיצוב גמיש עם הרבה פחות הגבלות על גדלים ותוספות.

תפריטים

 

5. אירועים עשירים במידע:

גוגל אנליטיקס GA4 מתבסס על שליחת איוונטים, ואם ביוניברסל שליחת האיוונטים כללה 3 פרמטרים עבור כל איוונט: קטגוריה, פעולה ותווית (label), בפלטפורמה החדשה ניתן לשלוח 25 פרמטרים עם כל איוונט, המשמעות היא שהמידע שתוכלו לקבל על כל פעולה הוא עשיר ושימושי להחלטות שיווקיות.
לדוגמה, אירוע של הקלקה באתר יכול לכלול פרמטרים כמו: מקור ההקלקה, סוג הקמפיין, סוג הפלטפורמה ממנה הגיע הגולש, היכן בוצעה ההקלקה, על איזה אלמנט ועוד.

ראו לדוגמה פירוט אפשרי על אירוע הקלקה:

פירוט אירוע הקלקה

 

אלו רק חלק מההבדלים בין יוניברסל אנליטיקס UA לגוגל אנליטיקס GA4, תוך כדי עבודה על המערכת תזהו הבדלים נוספים ותגלו את יתרונותיה.

ע"פ גוגל, המערכת תוכננה מתוך מחשבה על היעדים העיקריים של לקוחותיה: הגברת מכירות או התקנות אפליקציה, יצירת לידים או פעולות מעורבות של לקוחות.

מהם היתרונות של גוגל אנליטיקס 4?

1.תובנות על פני פלטפורמות שונות:

ישנה אפשרות לקבל תצוגה מלאה של מסע הגולש עם מודל מדידה רציף חוצה פלטפורמות. כך אפשר להבין את המשפך המלא שהגולש עובר בתהליך הרכישה, גם אם התחיל באתר ומשם המשיך לאפליקציה ובסוף רכש שוב באתר.

 

2. ייחוס מבוסס נתונים:

GA4 לא משייך את הקרדיט להמרה לקליק האחרון, אלא מתייחס לכל הפעולות שביצע הגולש עד ביצוע ההמרה ובכך מאפשר לנו להבין אילו פעילויות שיווק השפיעו על הגולש בתהליך.

 

3. נתונים בעלי ערך רב יותר:

המערכת שפועלת עם אלגוריתם חכם יכולה להציג תחזיות עתידיות להתנהגות הגולשים ויוצרת קהלים חדשים של משתמשים לפי סבירות של רכישה עתידית.
בנוסף, גם ה"מידע בהווה" רחב ומקיף יותר – שליחת איוונטים הכוללים עד 25 פרמטרים עם ערכים מאפשר יצירת תמונה רחבה ומפורטת ככל הניתן על התנהגות הגולשים באתר.

 

4. מידע על קמפיינים:

החיבור של GA4 עם כל מוצרי גוגל כולל גוגל אדס, ומדידת התנהגות על פני כל הפלטפורמות מאפשרת לנו להסיק מסקנות בנוגע לביצועיי הקמפיינים ולבצע אופטימיזציה בהתאם.

 

5. דוח פאנלים מותאם:

אחד היתרונות המשמעותיים היא האפשרות לייצר דוח מסע גולש, שאינו מבוסס רק על מעבר בין עמודים כפי שהיה עד כה ביוניברסל אנליטיקס. דוח פאנל ב-GA4 יכול להתבסס על אירועים ועמודים שאנחנו נבחר בתור מסע גולש. הדוח ישמש אותנו להבין מה מסע הגולש באתר או באפליקציה, האם הוא נע ופועל כפי שציפינו, ומה אפשר ללמוד ממסע הגולש על חוויית המשתמש באתר או באפליקציה.
בדוח פאנל ב- GA4 אנחנו מגדירים את השלבים בהתאם לאופי האתר והגולשים בו.

דוח פנאל

דוח פנאל 2

 

סיכמנו כאן רק חלק מההבדלים והיתרונות בפלטפורמת GA4, מדובר בהצצה ראשונית בלבד ובמערכת עצמה תגלו עולם שלם של פיצ'רים, דוחות חדשים ואפשרויות סינון, השוואות והגדרות מתקדמות.
אנחנו ממליצים בחום לשוטט במערכת, להתנסות ולגלות מה יש לה להציע, תוך כדי תנועה ושימוש במערכת תוכלו להבין מה התכונות השימושיות עבורכם וכיצד להתנהל עם המערכת בצורה אינטואיטיבית, משכילה ואפקטיבית.

מדריך לדוחות מובנים בגוגל אנליטיקס 4>

דוחות בהתאמה אישית בגוגל אנליטיקס 4>

איך לשמור על רצף נתונים?

בנושא הזה יש לנו חדשות רעות וחדשות טובות… נתחיל ברעות?
לא ניתן להעביר נתונים מ-UA ל-GA4. משמע, לא תוכלו להעביר מאפיינים ודאטה מיוניברסל אנליטיקס לחשבון גוגל אנליטיקס 4 החדש שלכם.
החדשות הטובות הן שגוגל שומרים על הנתונים ההיסטוריים של יוניברסל אנליטיקס למשך 6 חודשים מרגע השבתתו (יולי 23)

 

בנוסף, גוגל ממליצים לאמץ כמה שיותר מוקדם את המערכת החדשה, ולהתחיל להשתמש ב-GA4 וב-UA זה לצד זה, על מנת שהנתונים ייאספו בשתיהן ותוכלו כבר עכשיו ליהנות מהתכונות החדשות של המערכת ולצבור נתונים שבעתיד ישמשו כנתונים היסטוריים.

Get down to business – הגדרת נכס GA4

אם כבר יש לכם נכס קיים בגוגל אנליטיקס ותרצו לשדרג אותו לגוגל אנליטיקס 4 – עקבו אחר הפעולות הבאות:
• בחרו את הProperty שתרצו לשדרג והקליקו GA4 Setup Assistant

שלב 1 הגדרת GA4

הקמת פרופרטי חדש

יצירת נכס GA4

 

מזל טוב – נולד לכם נכס חדש של GA4!

שימו לב, GA4 החדש כולל בתוכו Enhanced measurement, כלומר פעולות מדידה דיפולטיביות שכבר מוטמעות ברגע הקמת הנכס כמו: צפיות בעמודים, גלילה בעמוד, הקלקות על לינקים יוצאים, חיפושים באתר, אינטראקציה עם סרטון וידאו והורדה של קבצים.

 

המדדים האלו נמצאים כברירת מחדל במערכת החדשה, אך יש לכם שליטה מלאה ויכולת לערוך או לבטל אותם באופן הבא:
כניסה לאדמין > דאטה סטרים > הקלקה על הנכס הרלוונטי > ייפתח חלון שם הקליקו על גלגל שיניים

עריכת מדדים בנכס

עכשיו ייפתח לכם חלון עם המדדים הדיפולטיבים שם תוכלו לערוך או לעצור מדידה אם נדרש.

שימו לב – במדידת חיפוש באתר תצטרכו להגדיר פרמטר חיפוש.

 

עריכת מדדים 2

הקמת נכס אנליטיקס חדש לחלוטין

אם אין לכם נכס קיים באנליטיקס תוכלו להקים חשבון, והוא כבר ייפתח אוטומטית כ-GA4.

כיצד לעשות זאת? היכנסו לאדמין, הקליקו על create account ואז ייפתח חלון שבו תצטרכו לכתוב את שם החשבון ולהמשיך הלאה, שלב-שלב, שבהם תידרשו להזין פרטים כמו: שם הנכס, אזור זמן, גודל חברה ותחום. לאחר הקלקה על יצירה תאשרו את תקנון גוגל וציינו את סוג הנכס (ווב/אפליקציה) וכתובתו.

 

הגדרת נכס 4GA

 

אם מילאתם את כל הפרטים וסיימתם את תהליך ההקמה > מזל טוב גם לכם, יש לכם נכס GA4 חדש.

וכעת עליכם להטמיע את פיקסל האנליטיקס באתר שלכם, ואנחנו ממליצים לעשות זאת דרך התג מנג'ר.

הטמעת GA4 בתג מנג'ר

תג מנג'ר, או מנהל התגיות בעברית, היא פלטפורמה המאפשרת הטמעת קודים בנכסים דיגיטליים במהירות ויעילות, והגדרת אירועי מדידה מותאמים לאתר, ליעדים וצרכי הלקוח. אם עוד לא התנסיתם בתג מנג'ר כדאי שתקראו את המדריך שלנו.

 

כרגע נתמקד רק בהטמעת האנליטיקס החדש בתג מנג'ר על מנת להתחיל מדידה תקינה, ובהמשך לייצר ולשייך אירועים לאותו אנליטיקס.

1.היכנסו לחשבון תג מנג'ר הרלוונטי

2.היכנסו לתגים והקליקו על "חדש"

3.כתבו את שם התג, לדוגמה : GA4 ושם החברה

4.בחרו את סוג התג > Google Analytics: GA4 Configuration

5.הכניסו את המספר המזהה של חשבון ה- GA4 שלכם

6.הגדירו טריגר – זה מה שיקבע מתי התג נורה לכן נבחר בAll Page  על מנת שהמדידה תתבצע בכל האתר.

 הטמעה בתג מנג'ר

 

הקמת טריגר בתג מנג'ר

לאחר הגדרת מדידה של GA4 בתג מנג'ר שלכם, תוכלו לייצר תגיות נוספות עם אירועי מדידה שונים בהתאם לצרכים שלכם. במקרה הזה תצטרכו לבחור בתגית מסוג Google Analytics: GA4 Event  ולמלא בתג את חשבון האנליטיקס הרלוונטי, הערכים שתרצו שיישלחו בתג ולבסוף הגדירו טריגר בהתאם.

 

תג אירוע GA4

תג אירוע ניוזלטר

 

אם אתם חדשים בעולם התג מנג'ר, ולא יודעים כיצד להגדיר תגים ולייצר טריגרים מתאימים, כדאי מאד לחזור אחורה וללמוד זאת דרך המדריך של גוגל או המדריך למתחילים אצלנו בבלוג.

 

לסיכום, נראה ש- Google Analytics 4 (GA4) הוא תוצר אבולוציוני של יוניברסל אנליטיקס שמתאים לנוף הדיגיטלי של היום, עונה על צורכי עסקים, מודד מסעות גולש מורכבים ואוסף נתונים מעמיקים ומקיפים המאפשרים קבלת החלטות נבונות באסטרטגיה השיווקית שלנו.

לאור העובדה שיוניברסל אנליטיקס הציף פערי מדידה, לא הותאם לאפליקציות ואף הוביל לפגיעה בפרטיות לפי התקנות החדשות, המעבר לפלטפורמה חדשה הוא הכרחי.
למרות שחלקנו מתקשים באימוץ טכנולוגיות חדשות ושינוי שגרה, מדובר בשינוי לטובה אז כדאי לנשום עמוק ולקבל אותו בזרועות פתוחות.

 

אם עדיין לא הגדרתם GA4 עבור הנכס שלכם, זה הזמן. למרות שיש לנו יותר משנה, זוהי בהחלט קריאת השכמה. ככל שתקדימו להגדיר את חשבון ה-GA4 תהיו בקיאים יותר ומוכנים למעבר.
בנוסף, קביעת התצורה של GA4 כעת תאפשר לכם ליהנות מיתרונות הפלטפורמה, לצבור נתונים במקביל ליוניברסל אנליטיקס ולייצר 'נתונים היסטוריים' ככל הניתן.

 

בהצלחה!
ואם יש שאלות או זקוקים לעזרה > דברו איתנו