מאז הופץ ChatGPT לקהל הרחב כבר דובר על כך שהוא לא רק יחליף את מנוע החיפוש גוגל, אלא גם את בני האנוש שעוסקים בקידום בגוגל – מכותבי תוכן ועד מתכנתים.
אבל האם תוכן שנכתב על ידי ChatGPT(או כלי בינה מלאכותית אחרים) באמת יכול להחליף תוכן שנכתב בידי מומחים בתחומם? איך גוגל מתייחסים לתוכן שנכתב על ידי בינה מלאכותית? איך הצפה של תוכן רובוטי תשפיע על תוצאות החיפוש?
בשלב זה, מוקדם לענות בהחלטיות על כל השאלות האלה; אבל אחרי כמה חודשים של אינטראקציות עם ChatGPT כבר אפשר לדעת אילו משימות תוכן אפשר להטיל על ChatGPT, ואילו כדאי להשאיר בכל זאת לאנשי המקצוע.
קצת רקע כללי: מה זה ChatGPT?
כמקובל, נתתי ל-ChatGPT לענות על השאלה:
ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer 3) הוא מודל שפה מבוסס AI (בינה מלאכותית) לעיבוד שפה שפותח על ידי חברתOpenAI . ChatGPT אומן על כמות גדולה של טקסטים מהאינטרנט, ספרים ומקורות אחרים, והוא מסוגל להגיב לפניות של המשתמשים בתגובות טקסט ברמה כמעט אנושית.
ל-ChatGPT יש יישומים מעשיים רבים, כולל תרגום שפה, פיתוח צ'אטבוט, השלמת טקסט, שכתוב, הגהה ויצירת תוכן מכל סוג ולכל מטרה.
בהקשר של SEO, אפשר להיעזר ב-ChatGPT בכמה דרכים:
מחקר מילים ורעיונות למילות מפתח
אפשר להיעזר ב-ChatGPT כבסיס למחקר מילים ונושאים. לדוגמה, ביקשתי ממנו לייצר מחקר מילים על הקשר בין SEO ובינה מלאכותית.
בהמשך אפשר לבקש מ-ChatGPT להתמקד בנושא או בביטוי מסוים, או לקבץ מילות מפתח לפי תתי-נושאים, כוונות המשתמש או קטגוריות אחרות. כמובן, ככל שההנחיות (Prompt) יותר ספציפיות ומדויקות כך מתקבלות תוצאות רלוונטיות יותר. החיסרון העיקרי הוא שאי אפשר לקבל מידע על נפחי חיפוש או על טרנדים מהזמן האחרון.
רעיונות תוכן
אחד השימושים היותר מוצלחים של ChatGPT הוא במתן רעיונות לתוכן לאתר, לבלוג, לרשתות חברתיות ולכל מטרה אחרת.
אופטימיזציה לתוכן
ChatGPT יכול לעזור גם בכתיבת תגיות מטא, שכתוב כותרות משנה ובעוד משימות On-page SEO.
כתיבה, שכתוב ותמצות תוכן
מההיבט של חיסכון בזמן ובכסף – היתרון העיקרי של ChatGPT הוא שהוא יכול לכתוב כל תוכן לפי הזמנה בתוך שניות.
בנוסף, אפשר להיעזר ב-ChatGPT בשכתוב תוכן והתאמתו לקהל יעד ספציפי, כתיבת תקצירים, ביקורות מוצרים, תשובות לשאלות נפוצות ועוד.
מה העמדה של גוגל לגבי תוכן AI?
עוד לפני השימוש הנרחב ב-ChatGPT, גוגל הזהירו מפני שימוש יתר בתוכנות בינה מלאכותית ליצירת תוכן ל-SEO, והדגישו את ההעדפה של "תוכן שנכתב על ידי בני אדם ועבור בני אדם".
אבל לאחרונה שינו גוגל את עמדתם לגבי תוכן AI (פחות או יותר במקביל להכרזתם על פיתוח בארד, צ'אטבוט מבוסס AI שיתווסף למנוע החיפוש) .נכון למדיניות הספאם העדכנית, לגוגל אין התנגדות עקרונית לתוכן שנכתב על ידי AI כל עוד הוא איכותי, מקורי ובעל ערך, רק לתוכן שנכתב (או תורגם) אוטומטית רק במטרה להערים על אלגוריתם הדירוג של גוגל.
במילים אחרות, לגוגל (כבר) לא אכפת מי כתב את התוכן, אבל לאיכות התוכן עדיין יש השפעה על המיקומים בתוצאות החיפוש.
מה החסרונות של תוכן שנכתב בידי ChatGPT?
- איכות העברית – ChatGPT אומן בעיקר על טקסטים באנגלית. אפשר לבקש ממנו מחקרי מילים, תכנים בעברית או לתרגם את הפלט מאנגלית לעברית, אבל התוצאה לרוב מזכירה את הימים הראשונים של Google Translate. כך, שאם עיקר התוכן שלכם הוא בעברית, כדאי להיעזר במתרגמת (או בתוכנת תרגום) אמינה.
- טעויות עובדתיות – ChatGPT לא מחובר לאינטרנט והחיבור שלו למציאות נותק בסוף 2021, אבל זה לא מפריע לו להתאים לו את המציאות למגבלות האלה. לכן, מומלץ לבדוק ולאמת את רוב הטענות והנתונים שהצ'אט מציג.
- איכות התוכן – גם בלי שכולם יכתבו תוכן בעזרת ChatGPT לא חסר תוכן באיכות ירודה באינטרנט. מאחר שמודל השפה חונך, בין השאר, על תוכן מהסוג הגנרי, הדליל והמטופש, קצת קשה לצפות ממודל השפה להתעלות על המקור.
- היעדר E–E-A-T – מדרגי האיכות של גוגל נדרשים להעריך את איכות התוכן לפי מדד E-E-A-T, ראשי תיבות של Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness, או בעברית: ניסיון, מומחיות, סמכותיות ואמינות. הערכים האלה חשובים במיוחד בתכנים מסוג YMYL (Your Money or Your Life). אף על פי ש-ChatGPT מסוגל לספק מענה אמין ומשכנע בשאלות על נושאים רפואיים וכלכליים, לא בטוח שהתוכן הזה יוכל להתחרות בתוכן שנכתב על ידי אנשי מקצוע מנוסים ובעלי שם והכשרות בתחום. בנוסף, ל-ChatGPT יש נטייה להמציא מקורות ומראי מקום למאמרים מדעיים שלא נכתבו מעולם.
- היעדר מקוריות או יצירתיות – עדכון Helpful Content של גוגל מאוגוסט 2022 הבטיח להעדיף תוכן המבוסס על ניסיון וידע אישי, ולהעניש תכנים החוזרים על דברים שכבר נכתבו במקומות אחרים, בלי להוסיף פרשנות או זווית אישית כלשהי, שזה פחות או יותר מה ש-ChatGPT עושה.
איך לכתוב תוכן בעזרת ChatGPT בלי להרגיז את גוגל?
למרות חסרונותיו, ChatGPT הוא כלי יעיל שכבר קשה לדמיין את עבודת ה-SEO בלעדיו. כמה טיפים שיעזרו להפיק ממנו את המיטב:
- להיעזר ב-ChatGPT לעבודת ההכנה: רעיונות תוכן, כותרות משנה, תגיות מטא וכו' – אבל את עיקר התוכן להשאיר לכותבים ואנשי מקצוע מיומנים.
- לכתוב פרומפטים מדויקים וספציפיים, לספק רקע והקשר ככל האפשר – לאן התוכן מיועד, מי קהל היעד, מי הכותב וכו'.
- אם התוכן נכתב על ידי ChatGPT, מומלץ לבדוק עובדות ולערוך את התוכן, להוסיף מגע אישי ואנושי.
- ישנם כלים ייעודיים להערכת המאפיינים הרובוטיים של התוכן, למשלhttps://platform.openai.com/ai-text-classifier . אף על פי שהניחוש שלהם לא תמיד קולע, כדאי להיעזר בהם כדי לאמוד את איכות התוכן.