הבלוג שלנו

איך לבנות דפי 404 ידידותיים למשתמשים ולגוגל – מדריך ודוגמאות

shlomit
6 בפברואר 2024
זמן קריאה: 3 דקות

דפי שגיאה 404

404 הוא מספר שאף אחד לא רוצה להיתקל בו. המשמעות היא בדרך כלל קישור שבור, מבוי סתום למשתמשים ופוטנציאל לאסון SEO. אבל דף שגיאה לא חייב להיות מחסום בלתי עביר. עם קצת מאמץ אפשר להפוך אותו למפת דרכים שתוביל את המשתמשים בכיוון הנכון.

בכתבה הזאת נציג כמה דוגמאות לאתרים המשתמשים בדפי 404 ככלי לשיפור יחס ההמרה והמעורבות של המבקרים באתר, וגם כמה דוגמאות הפוכות.

מה זה 404?

דף 404 הוא דף שגיאה המחזיר קוד סטטוס 404, ובעצם מודיע לדפדפן שכתובת ה-URL המבוקשת לא נמצאה בשרת. כלומר, הדף נמחק, כתובת ה-URL השתנתה או שהמבקר הזין כתובת שגויה.

האם דפי 404 מזיקים לקידום האתר בגוגל?

כמות סבירה של דפי שגיאה היא בלתי נמנעת, לא בהכרח מזיקה לאתר ובוודאי לא גוררת ענישה מצד גוגל.  עם זאת, דפי 404 יכולים להזיק בעקיפין לקידום האתר:

  • פגיעה בקישורים נכנסים – אם קישורים מאתרים חיצוניים מובילים לדפי שגיאה, הם בעצם מאבדים מכוחם ואינם ממלאים את תפקידם בחיזוק האתר.
  • חוויית משתמש ירודה – דפי 404 לא ידידותיים למשתמש יכולים להשפיע על מדדי ההתנהגות (בין השאר, להוריד את זמני השהייה ולהעלות את שיעור הנטישה), וכך לאותת לגוגל שהאתר אינו עומד בציפיות המשתמשים.
  • בזבוז תקציב הסריקה – כמות גדולה של דפי 404 תקשה על גוגל לסרוק את האתר ביעילות ולאנדקס את תוכן האתר.

הנחיות לדפי 404 ידידותיים לגוגל ולמשתמשים:

  • דף 404 צריך לכלול הודעת שגיאה ברורה המעבירה את המסר: הדף שחיפשתם אומנם לא נמצא, אבל עוד אל תלכו לשום מקום. אפשר להשתמש בהומור או באיורים כדי לרכך את המסר.
  • לא להטעות את המבקרים, לא להאשים אותם ולרמוז שהסיבה לשגיאה היא טעות הקלדה שלהם.
  • להציג את הודעת השגיאה בתבנית ובשפה העיצובית של האתר.
  • לא לשכוח לעדכן את דף השגיאה אם מעצבים מחדש את האתר.
  • להוסיף אפשרויות ניווט וחיפוש: תפריטים, סרגל חיפוש, קישורים לדפי נחיתה מומלצים או לקטגוריות באתר, מוצרים דומים וכדומה.
  • אפשר להוסיף פרטי קשר לדיווח על השגיאה או למרכז תמיכה.

דוגמאות לדפי 404 מוצלחים:

מגזינים, אתרי חדשות ותוכן


אתרי קניות והזמנות


YMYL

תוכנות לעסקים

ריווחית - עמוד שגיאה 404

איך לא לעשות דפי 404?

אספנו דוגמאות לאתרים שלא השקיעו בבנייה ועיצוב של דפי 404 ידידותיים למשתמש (או בכלל), לא עדכנו את העיצוב או את הקישורים הפנימיים, לא השאירו אפשרויות ניווט כלשהן שיגרמו למבקרים להישאר באתר או בחרו במסרים בעייתיים או לא מותאמים לקהל היעד.


שאלות נפוצות על דפי 404 וקידום בגוגל

איך למצוא דפי 404 באתר?

כדי לראות את דף ה-404 אפשר פשוט להזין כתובת לא קיימת (למשל: example.com/dfd).

כדי להפיק דוח על כל דפי השגיאה באתר אפשר להיעזר ב-Google Search Console (דוח הוספה של דפים לאינדקס > דפים > דפים שלא נוספו לאינדקס > דפי שגיאה 404) או בכלים בתשלום כמו SEMrush.

איך לצמצם את מספר דפי השגיאה באתר?

  • לעקוב בקביעות אחר קישורים שבורים באתר ולתקן אותם בהקדם.
  • בכל תהליך של בנייה או עיצוב מחדש של האתר, החלפת מערכת ניהול תוכן, עדכון תכנים ושמירה שלהם בכתובת URL חדשה, יש לבצע הפניות קבועות (redirects 301) אל הכתובות החלופיות.


מתי בכל זאת להשתמש בדפי 404?

אם כתובת URL נמחקה מסיבה מוצדקת ואין לה חלופה מתאימה בכתובת URL חדשה, אין סיבה שהכתובת לא תוביל לדף 404 ידידותי. מבחינת גוגל והמשתמשים, הפניה לדף שגיאה ידידותי, המסביר שהדף המקורי כבר לא קיים, עדיפה על פני הפניה לדף הבית או לכתובת לא רלוונטית אחרת. במצבים כאלה, דף שגיאה ידידותי יתרום יותר לשיפור האמינות של האתר על פני הפניית 301.