הבלוג שלנו

מחקר מילים

'Gilad Sasson'
16 באפריל 2012
זמן קריאה: 7 דקות

מחקר מילים או מחקר מילות מפתח הוא הפעולה הבסיסית ביותר לצורך קידום אתר אורגני בגוגל. על תוצאותיו של מחקר המילים יתבסס התוכן שבאתר האינטרנט, קמפיין הפרסום במנועי חיפוש, ופעולות קידום כמו ניסוח תגיות על (Meta tags), בניית קישורים ופעילות ברשתות חברתיות שונות.

 כשפועלים לשפר את מיקומיו של אתר בתוצאות חיפוש, השאלה הראשונה שצריכה להישאל היא: על אלו מילים או ביטויים אנחנו רוצים להופיע גבוה בתוצאות החיפוש? התשובה צריכה להוביל לרשימה ארוכה של מילים ושל צירופי מילים שהם גם רלוונטיים לתוכן של אתר האינטרנט ולמטרותיו, גם יכולים להביא תנועה איכותית לאתר (כלומר מבקרים שיישארו באתר ויבצעו בו את הפעולות הרצויות: קנייה, הרשמה וכו'), והם גם פופולאריים מספיק כדי שאנשים יחפשו אותם דרך מנועי החיפוש.

 איך לבחור מונחי מפתח?

 השלב הראשון במחקר המילים יכלול הוצאת מונחי מפתח מובילים מהתוכן שבאתר ומאתרי מתחרים. יש לציין שמתחרים הוא שם כולל לאתרים או עסקים מאותו תחום המתחרים עמכם על אותו קהל יעד; לאו דווקא האתרים העוקפים אתכם בתוצאות החיפוש הרצויות. כדי להרחיב את הרשימה אפשר להוסיף מילים נרדפות, ביטויי סלנג ושגיאות הקלדה נפוצות. לשם כך אפשר להיעזר במילון וגם במנועי החיפוש הנפוצים שימהרו להשלים את מונח החיפוש ולהציע חיפושים רלוונטיים קרובים (Google suggestions למשל). אם כן, הרשימה הראשונית תכלול את כל הנושאים הכלליים (למשל: נדל"ן) והפרטניים (למשל: קניית דירה מקבלן) הרלוונטיים לתוכן האתר.

ישנם מספר כלים חינמיים (עליהם ידובר בהמשך) המסייעים במענה על השאלות האלו, אבל בשלב הראשוני מספיק להפעיל שיקול דעת בסיסי כדי להסיר חלק מהמונחים.

למשל: מילות מפתח גנריות ותחרותיות מאד, מילים הקשורות רק בעקיפין לאתר (ולכן יש סיכוי שתנועת הגולשים תנדוד ממנו אל אתרים מתאימים יותר), מילים לא פופולאריות מספיק (כמו שם של מותג חדש או של אישיות לא מוכרת דיה) וכדומה.

את שאר המונחים המיותרים אפשר לזהות בעזרת גוגל או מנועי חיפוש אחרים. אם תוצאות החיפוש הן רבות וכוללות גם מספר רב של מודעות ממומנות, כנראה שהמונח הוא תחרותי וקשה לקידום. אם התוצאות מעטות ולא רלוונטיות, כנראה שהמונח קל לקידום, אך גם לא פופולרי מספיק. גם כאן, כדאי להיעזר בהצעות החיפוש כדי למקד את תוצאות החיפוש.

הזנב הארוך של מונח החיפוש

 70% מהחיפושים ברשת הם לביטויים ארוכי זנב (long tail keywords), כלומר ביטויים בני שלוש מילים או יותר המכוונים לתוצאות חיפוש ספציפיות ומדויקות ביותר. אמנם נפח החיפושים הכללי של ביטויים אלו נמוך משל ביטויים קצרי זנב, אך אחוזי ההמרה שלהם גבוהים יותר. כך מי שרוצה לדעת מתי יוכל לקנות אייפון 5 בישראל, סביר שיחפש "אייפון 5 השקה בישראל" או "מתי יוצא אייפון 5 בישראל" ולא "אייפון" או אפילו "אייפון 5".

כלים למחקר מילים

 כלי מילות המפתח של גוגל מיועד אמנם לשימושם של מפרסמים במנועי חיפוש אבל הוא כלי עזר חיוני גם במחקר מילים למטרות קידום אורגני. אחרי שהקלדתם ביטוי חיפוש אחד או יותר, הכלי החינמי של גוגל יביא נתונים על גובה התחרות ונפח החיפושים החודשיים (המקומיים והגלובליים) של כל ביטוי חיפוש, כלומר "הממוצע המשוער של שאילתות המשתמש למילת מפתח בחיפוש ב-Google שבוצעו במהלך 12 חודשים".

כדי להפיק מידע רלוונטי ככל האפשר מכלי מילות המפתח של גוגל יש לבחור את המיקומים והשפות לפי אופי האתר וקהל היעד שלו. בחירה זו תשפיע על הנתונים הסטטיסטיים המשמשים לחישוב הפופולריות (נפח החיפושים) של המונחים.

 אחר כך יש לסמן אחד או יותר מסוגי ההתאמה המופיעים בצידו הימני של התפריט:
בחירה ב"התאמה נרחבת" תוביל למספר השאילתות בהן הופיע הביטוי עצמו ובהטיות דקדוקיות שונות, מילים נרדפות וקרובות; בחירה ב"התאמה מדויקת" תביא את מספר החיפושים של מונח החיפוש עצמו ובחירה ב"התאמה לביטוי" תציג את מספר החיפושים של כל הביטויים בהם מופיע מונח החיפוש המלא.

למשל, אם תרצו לדעת מה נפח החיפושים של המושג "מחשב נייד", בחירה בהתאמה נרחבת תכלול גם את מספר החיפושים של הביטוי "מחשבים ניידים" ועוד ביטויים קרובים; התאמה לביטוי גם את החיפושים הכוללים בהם מופיע הביטוי כמו "מחשב נייד משומש" וכדומה והתאמה מדויקת למספר המשוער של החיפושים אחר הביטוי בלבד.

שדות נוספים שבעזרתם אפשר למקד את הרעיונות למילות מפתח הם "כלול מונחים" (include terms) ו"אל תכלול תנאים" (exclude terms) המופיעים בתפריט הימני, בהם אפשר להוסיף מילות חיפוש קרובות שתרצו שיופיעו בתוצאות ומילות חיפוש שליליות שתרצו להימנע מהופעתן. אפשרות חיפוש זו רלוונטיות במיוחד כשמדובר במונחי חיפוש כלליים ומרובי משמעות. למשל, אם מונח החיפוש העיקרי הוא "מחשב נייד", על ידי הכללת "מכירה" ואי הכללת "תיקון", נקבל רק את הביטויים הקשורים למכירת מחשב נייד.

עוד כלי מבית גוגל שיכול לסייע במחקר מילים הוא גוגל טרנדס.

גוגל טרנדס מספק מידע על פופולריות של מונח מסויים לאורך זמן ומראה האם החיפוש נמצא במגמת ירידה או עליה. גוגל טרנדס גם מאפשר להשוות את מידת הפופולריות של עד חמישה מונחי חיפוש שונים. כך, אם אתם מתלבטים בין שני מושגים בעלי משמעות דומה (כמו למשל "סלולרי" לעומת "נייד") בין צורת היחיד או הרבים של אותו מושג, בין מספר מותגים מתחרים וכדומה, גוגל טרנדס יספק תשובה מהירה שתופיע בצורה של גרף צבעוני בו כל מונח חיפוש מיוצג על ידי צבע אחר. בגוגל טרנדס גם תוכלו למצוא את הארצות והשפות בהן היו הביטויים מבוקשים ביותר וכן את הידיעות החדשותיות שהקפיצו את נפח החיפושים ואת מועד פרסומן.

גוגל אינסייטס מראה גם הוא את מגמות החיפוש של ביטויים מבוקשים. גם דרך גוגל אינסייטס אפשר להשוות בין עד חמישה מונחי חיפוש שונים ולצמצם את המידע כך שיתמקד רק בקטגוריות תוכן מסויימות (משחקים, בריאות וכדומה) אפשרויות חיפוש ספציפיות (חיפוש תמונות, חיפוש חדשות), באזורים ובתקופות מסויימות. בגוגל אינסייטס ניתן למצוא גם את מילות החיפוש הקרובות הפופולריות ביותר וכן את החיפושים הרלוונטיים הנמצאים בעליה.

גם גוגל אנליטיקס (עד לפני הצפנת שאילתות החיפוש) יכול לסייע באיתור מילות חיפוש רלוונטיות וכן בזיהוי דפוסי התנהגות של המשתמשים באתר – זאת כמובן כשמדובר באתר שכבר קיים ברשת יותר מיום יומיים ויש אליו תנועה.

SEMRush הוא אמנם כלי בתשלום, אבל אפשר לקבל ממנו תוצאות חלקיות גם בחינם. ב-SEMRush אפשר לחפש מילות מפתח לפי שם דומיין, מילת מפתח או כתובת URL. בעזרת הכלי אפשר לקבל מידע על המתחרים ועל מילות המפתח שמובילות תנועה אליהן, וגם היכן ממוקם האתר במילת החיפוש המצוינת, מה שיעור התנועה המגיעה לאתר מאותה מילה ביחס לכלל התנועה לאתר; מי הם המתחרים העיקריים בתוצאות החיפוש האורגני והממומן ובאלו מילות מפתח הם משתמשים, וכן לקבל רעיונות נוספים למילות מפתח ולמתחרים.

אחרי שהשתמשתם בכל הכלים האפשריים מגיע שלב הסינון שנעשה לפי מספר קריטריונים:

1. רלוונטיות – האם שאילתות החיפוש המוקלדות במנועי החיפוש השונים יקבלו תשובה הולמת באתר?

2. פופולריות – עד כמה חיפוש המונח הנדון הוא נפוץ? האם הוא מופיע אצל מתחרה אחד (או כלי אחד) או יותר?

3. קושי – מה היא רמת התחרות על אותו מונח?

בשלב זה אפשר להיפטר מכל הביטויים שאינם רלוונטיים לאתר ולמטרותיו, אינם פופולריים מספיק או שהם כלליים ותחרותיים מדי, ולהישאר עם רשימה של מונחי מפתח איתה אפשר להתחיל לעבוד.

לסיכום, מחקר מילים הוא הליך שאין להמעיט בחשיבותו לקידום אתר במנוע חיפוש. אתר אינטרנט המבוסס על מחקר מילים שגוי עלול שלא להופיע בתוצאות החיפוש הרלוונטיות ולא להשיג את יעדיו. חשוב להשקיע במחקר מילים התחלתי, אך גם להמשיך ולנהל מעקב אחר התוצאות ולהתאים את האסטרטגיה השיווקית אליהן, באמצעות הוספה או שכתוב של תכנים, בניית קישורים וכדומה.