הבלוג שלנו

וידאו בפייסבוק לעומת יוטיוב – איך להתאים וידאו לפלטפורמה הנכונה?

מערכת נקודה
24 בינואר 2019
זמן קריאה: 6 דקות

פעמים רבות אנחנו נתקלים בווידאו יצירתי ובאיכות גבוהה בפייסבוק או ביוטיוב ורואים שהוא אכן עונה לרצונות ולצרכים של הצופה, אך לעיתים אותו וידאו יכול להיות רחוק מאוד מקהל היעד אליו כיוון המפרסם. כלומר, לא משנה מהי מטרת הסרטון, בין אם להסביר מוצרים או שירותים מורכבים בצורה פשוטה, לפרסם הודעה של חברה או לגרוף טראפיק לאתר מכירות, יש להקדיש זמן להחלטה איפה יתפרסם הסרטון. זכרו: למקום שבו המסר שלכם יוצג יש אותה חשיבות כמו למסר עצמו.

ההחלטה מראש של הפלטפורמה שבה יוצג הווידאו יכולה להשפיע על ההצלחה שלו. לפני שאתם בוחרים אם לפרסם את הווידאו בפייסבוק או ביוטיוב, הקדישו זמן להבין את השוני בין שתי הרשתות החברתיות החזקות בתוכני וידאו. אם תדעו היכן תרצו לפרסם את הסרטון שלכם, תוכלו להכין אסטרטגיה טובה יותר של מודעות הווידאו.

יוטיוב היא פלטפורמת הווידאו הדומיננטית ביותר, וקל להניח שזה המקום הטוב ביותר להציג את הווידאו שלכם. לעומת זאת, פייסבוק כבר הצליחה לפלס לעצמה ערוץ וידאו משלה ויתכן שגם שם אתם תרצו שיצירת המופת שלכם תופיע.

קצת נתונים סטטיסטיים על וידאו כדי לסבר את האוזן:

נכון לסוף 2018, ליוטיוב יש מעל למיליארד משתמשים ויותר מ-500 מיליון שעות וידאו נצפות שם בכל יום, ויותר מ-500 מיליון אנשים צופים בווידאו בתוך פייסבוק כל יום.

כידוע, עולם השיווק הדיגיטלי מתמקד יותר ויותר בתכני וידאו, כלל הרשתות החברתיות מבינות את העוצמה והאימפקט שווידאו מייצר, ולכן, אם אתם רוצים להיות מעודכנים, אתם חייבים לפרסם את הווידאו שלכם בפייסבוק ולא רק ביוטיוב.

איך הקהל צופה בסרטוני וידאו בפייסבוק לעומת יוטיוב?

יוטיוב:

כשאנשים גולשים ביוטיוב הם מלכתחילה מתכננים לצפות בווידאו ומחפשים משהו ספציפי. כלומר, הם מתכוננים לחוויית הצפייה בסרטון, הם הקצו לעצמם זמן לשבת ולצפות. ייתכן מאד שיש להם גם גישה לרמקול או לאוזניות ולמסך מתאים שיכול לשדר וידאו באיכות טובה.

פייסבוק:

כשאנשים גולשים בפייסבוק הם לאו דווקא מכוונים להיתקל בתכנים של וידאו. ייתכן שהם סתם משועממים, משחקים בטלפון בזמן נסיעה ברכבת, בהמתנה לתור לרופא או בריצה בין פגישות, ובזמן שהם מתעסקים בטלפון הם קופצים בין אתרים לאפליקציות שונות. אם הצופה משתמש בפייסבוק במחשב, יש סיכוי גדול שהוא נמצא בעבודה או באמצע שיעור, כלומר במקום שאין לו יותר מדי זמן פנוי. כל התרחישים האלו אינם אידיאליים לצפייה בווידאו כיוון שתשומת הלב מחולקת ולא מופנית כולה לתוכן הסרטון. הגבלות של שמע ומסכים קטנים מכוונים לכך שהקהל בפייסבוק לא ייהנה מהתוצאה המלאה שכיוונתם אליה ביצירת הווידאו, וזה רק יגרום לכם להחטיא את המטרה והאסטרטגיה השיווקית עלולה להיכשל.

איך לפרסם וידאו בפייסבוק ולהצליח?

כשאתם יוצרים וידאו ורוצים בעזרתו להגדיל את הפרסום בפייסבוק (שרוב הסיכויים ייתמך על ידי מודעת וידאו) בעמוד הפייסבוק שלכם, חשבו כיצד אתם לוכדים את תשומת לבו של הקהל. ודאו שהמסר שלכם יעבור גם בלי שמע, אלא על בסיס ויזואליה בלבד.

נסו את הטיפים אלו:

  • השתמשו בטקסט וגרפיקה בולטים
  • ודאו שהחומר הוויזואלי מסביר את עצמו לבד (כמו בסרטונים של "Tasty" שבהם מראים את מרכיבי המתכון עם כיתוב בולט)
דוגמה לוידאו בפייסבוק
  • הוסיפו כתוביות לסרטון (85% ממשתמשי פייסבוק היום צופים בווידאו ללא סאונד!)
  • עבדו עם אנימציות  
מתוך עמוד הפייסבוק של הישראליות

דבר נוסף שכדאי לשקול מבחינת צפייה בווידאו בשתי הפלטפורמות הוא שביוטיוב הצופה חייב להפעיל את הסרטון או להפסיק אותו בלחיצת כפתור, לעומת פייסבוק, שבה הסרטון מתחיל להתנגן לבד כשהמשתמש גולל בפיד או בעמוד, ואם הוא לא מעוניין שהווידאו יתנגן, הוא ממשיך לגלול מטה, לכן חשוב לקחת גם את זה בחשבון.

ודאו שהתוכן שלכם יוצר מעורבות ומושך את הצופה כבר בשלוש השניות הראשונות, אחרת אתם עלולים לאבד צופים.

טיפים נוספים ליצירת מודעת וידאו מוצלחת בפייסבוק:

  • הקפידו על וידאו קצר: הפורמט הנפוץ והדיפולטיבי הוא 60 שניות של סרטון, אבל רוב האנשים מרגישים שגם דקה אחת היא ארוכה מדי. צופים מעדיפים לבלות מספר שניות על כל סרטון ורוב הפעמים הם לא יסיימו לצפות באחד ארוך יותר.
  • צרו מעורבות ועניין: עניינו את הצופה, אל תבזבזו את זמנו. אם כבר הוא בחר להשקיע מזמנו ולצפות בווידאו שלכם, נצלו כל שניה כדי לתת לו את הסיבה להישאר שם לכל האורך.
  • הוסיפו פריט בונוס: הצעה מרתקת תיתן דרייב לצופה להגיע ולבקר באתר שלכם, לרכוש את המוצר שלכם או לעשות פעולה רצויה אחרת.
  • קראו לווידאו בשם: כותרת מעניינת ומגניבה תוכל לרתק את הצופה הפוטנציאלי לעצור וליהנות מכל הסרטון.

עוד על ההבדלים בין וידאו ביוטיוב ובפייסבוק:

פייסבוק מעדיפה סרטונים קצרים יותר של 60 שניות ומטה, בעוד שיוטיוב מעדיפה סרטונים ארוכים, של חמש דקות ומעלה המראים הדרכות ((tutorials, סרטוני "how to" וסרטוני עומק נוספים שמעניקים ערך לצופה. פייסבוק הוא לא המקום האידיאלי לסרטוני עומק, שם עדיף לפרסם סרטוני שאלות תשובות מהירים או רעיונות תוכן אחרים שלא מכריחים את הצופה לעקוב באדיקות. ביוטיוב הסרטונים נשארים לטווח הרחוק בעוד שבפייסבוק חיי המדף שלהם קצרים יותר. יהיה קשה יותר למצוא סרטון שהתפרסם בפייסבוק מאחד שהתפרסם ביוטיוב, לכן חשוב להתמקד במסר ובנראות של הוידאו בפייסבוק. פייסבוק היא סביבה טובה יותר לקידום הסרטונים שלכם באופן ממומן, ויוטיוב, בגלל היותה מנוע חיפוש, אינה פלטפורמה טובה למכירה ישירה.  וגם כבר אנחנו מדברים על מנוע חיפוש, אז סרטונים ביוטיוב יופיעו גם בתוצאות החיפוש בגוגל ויכולים להביא תנועה אורגנית בביטויי מפתח רלוונטיים.

מבחינת הנעה לפעולה, בניגוד ליוטיוב, בפייסבוק אין מקום להירשם כמנוי לערוץ או לינקים בתוך הווידאו, לכן, הכינו שקופית ההנעה לפעולה בסוף הווידאו והתאימו אותה לפלטפורמה בה אתם מפרסמים. כלומר, בפייסבוק בקשו לעשות לייק, לשתף וכדומה, וביוטיוב שימו לינק, מספר טלפון לחיץ ליצירת קשר או כפתור subscribe.

לסיכום, וידאו הוא המלך החדש של הרשתות החברתיות ובמיוחד של פייסבוק, אל תהססו לרגע ופנו לו מקום רב בתוכנית העבודה השיווקית שלכם! עם זאת, כשאתם רוצים ליצור סרטון ולפרסם אותו ברשת, אל תניחו שכל פלטפורמה תקבל את הווידאו שלכם כמו שהוא, אתם מוכרחים להתאמץ ולהתאים אותה לרשת המתאימה לפי צרכי הקהל הגולש בה. אם אתם רוצים להשתפר מווידאו לווידאו ולמדוד את הביצועים, אל תשוו תפוחים לתפוזים, כלומר, השוו את הווידאו שלכם בפייסבוק לווידאו אחר בפייסבוק ולא לאחד ביוטיוב, ולהפך. 

בהצלחה!!! ?