הבלוג שלנו

סיכום שנת 2017 ברשתות החברתיות ותחזית לשנת 2018

Gilad Sasson
27 בדצמבר 2017
זמן קריאה: 7 דקות

לקראת תחילת השנה האזרחית החדשה יצאנו לבדוק מה היו הטרנדים הבולטים ביותר בפייסבוק, אינסטגרם וברשתות החברתיות האחרות בשנת 2017 ומהי התחזית למגמות הצפויות בשנת 2018.

הרשתות החברתיות אף פעם אינן עומדות במקום ומדי שנה אנו מופתעים להכיר פלטפורמות פופולריות ואסטרטגיות חדשות שמסייעות לנו להגיע ללב הלקוחות ולצבור כמה שיותר אהדה. בכל שנה אנחנו גם עדים לשינויים שחלים בהתנהגות הצרכנים, כשהמטרה של כולנו היא אחת – למנף את העסק.

הטרנדים הבולטים בתחום הרשתות החברתיות בשנת 2017:

וידאו אחד שווה אלף מילים

פייסבוק השיקה השנה את ה- Video cover גם בעמודי העסקים במטרה להגביר את האינטראקציה ואת המעורבות של המשתמשים בדפים עסקיים. נראה שהמאמצים האלו משתלמים כי 45% מהאנשים צופים יותר משעה בסרטונים בפייסבוק וביוטיוב מדי יום. הנתון הזה אינו מפתיע לאור העובדה ש-87% מהמשווקים הדיגיטלים משתמשים בווידאו. כדי לעזור להם, יצא השנה כלי חדש המאפשר למפרסמים לשתול פרסומות וידאו בתוך סרטונים שהועלו ישירות לפייסבוק, בדומה למה שיוטיוב עושה כבר שנים. הפרסומות מותאמות אישית לקהל היעד ומופיעות 20 שניות לאחר תחילת הסרטון.
גם בגזרת ה- Facebook live הוצגו השנה חידושים מעניינים, שכרגע מאפשרים לכלל המשתמשים להציג לצופים שאלון ויזואלי בזמן השידור וגם ליצור מגוון רחב של אפקטים למצלמה. גם טוויטר, סנאפצ'ט ואינסטגרם משקיעות בווידאו כדי להגדיל את המעורבות ואת מספר העוקבים וליצור תוכן חדש ומלהיב על-ידי שימוש בכלים שונים כמו Instagram live  לדוגמה. אם גם אתם מפרסמים בפייסבוק באמצעות וידאו, חשוב שתיחשפו לנתון הבא: 85% מהצופים בסרטונים בפייסבוק, מעדיפים לצפות בהם ללא סאונד, אז בפעם הבאה שאתם בוחרים שיר רקע לסרטון שלכם, תחשבו טוב אם כדאי לכם להשקיע, שלא יפול על אוזניים ערלות.

צ'אטבוט – חברו הטוב ביותר של האדם

צ'אטבוטים הפכו לפופולריים במיוחד בשנת 2017 ומסתמן כי השימוש בצ'אטבוטים רק הולך לגדול בשנים הקרובות. הבוטים מסוגלים לחקות אינטראקציות אנושיות ולהיות מעין מתווך אוטומטי בין העסק לבין הצרכן. הם זמינים היום בפלטפורמות רבות ובכמה עסקים הם כבר ממש מחליפים את הנציגים האנושיים במענה לצ'אט מקוון. כרגע האפשרויות של הצ'אטבוטים די מוגבלות והם לא באמת מסוגלים להחליף מענה אנושי ב-100%, אבל הם עושים את העבודה שלהם נאמנה, גורמים לכולם לחייך (ממש כמו בטי, הצ'אט בוטית שלנו) והם רק הולכים ומתפתחים. אנחנו עדיין מחכים ליום שבו הבוטים יוכלו לכתוב מאמרים במקומנו.

עדיין אין לכם צ'אטבוט? מהרו לקרוא את המדריך לבניית צ'אטבוטים בפייסבוק שלנו וצרו לכם צ'אטבוט חדש לכבוד 2018.

ועם הפנים קדימה, אלו הן המגמות הצפויות לנו בתחום הרשתות החברתיות בשנת 2018:

משפיעני רשת באינסטגרם – היכונו להעלות הילוך

בשל ריבוי המפרסמים ברשתות החברתיות, סוכנויות ומותגים רבים עומדים בפני אתגרים גדולים ומתקשים להתבלט. עושה רושם שבשנה הקרובה, שיווק באמצעות משפיעני רשת (Infulencers) ישפר פלאים את שיעור המעורבות. עם זאת, הגולשים עלולים לשים לב שכל המותגים משתמשים במשפיענים כדי לקדם את המוצרים שלהם וזה יעמיד את המותגים בפני אתגר לא פשוט. מנגד, בשל הביקוש הרב, המשפיענים יוכלו לבחור לאילו מותגים הם מתחברים ועם מי הם מעדיפים לעבוד, מה שיהפוך את בניית היחסים בין המשפיענים לבין המותגים לגורם המשמעותי ביותר בשנת 2018. שמירה על יחסים טובים היא דבר מורכב והיא תהיה תלויה בהגדרת מטרות ברורות, בהכרת הקהל ובחישוב של עלות מול תועלת. כל אלו יהפכו את השימוש במשפיענים לאמין יותר ואפקטיבי יותר.

אם בעבר משפיעני רשת היו בעיקר ידוענים שנעזרים בהם מעצם היותם מפורסמים, היום אנו נחשפים ליותר משפיענים אנונימיים שהופכים למשפיענים ברשתות החברתיות בזכות פעילות אינטנסיבית ומספר גבוה של עוקבים.  כך למשל התפרסמה נטע אלחימיסטר, שמחזיקה בחשבון אינסטגרם מצליח שמונה נכון לימים אלה 1.1 מיליון עוקבים. דוגמה טובה למשפיענית רשת אמריקאית היא קיילי ג'נר שהתפרסמה בסדרת הריאילטי "משפחת קרדשיאן" כשהייתה בת 10. היום, בגיל 20, היא כבר ממש לא תלויה באחיות המפורסמות שלה ומחזיקה בזכות עצמה חשבון אינסטגרם מצליח עם כמות בלתי נתפסת של  100 מיליון עוקבים, להם היא מפרסמת מוצרים של חברות שונות.

(צילום מסך מתוך חשבון האינסטגרם של קיילי ג'נר, שבו היא מפרסמת אזניות)

אני חי במציאות רבודה

התפתחותה של המציאות הרבודה (AR) והשתלטותה על המכשירים הניידים, מאפשרת למפרסמים להגיע אל קהל היעד שלהם בצורה קלה, מהירה ואינטראקטיבית. בשנה הקרובה, מותגים רבים יעלו הילוך בכל מה שקשור לטכנולוגיה המדהימה הזו, שמאפשרת להוסיף אלמנטים וירטואלים על גבי התמונה והווידאו, כמו במשחק הפופולרי "Pokemon go" שגרם לטינאיג'יירים לרוץ ברחובות העיר בעודם רודפים אחרי פוקימונים וירטואלים שאמנם מופיעים במסך אבל יוצרים אשליה שהם באמת נמצאים במרחב המציאותי.

רשת חברתית נוספת שמבוססת על המציאות הרבודה היא סנאפצ'ט, שמאפשרת לקשט את התמונות שלנו באלמנטים סטטיים ודינאמיים. בשנה הקרובה, הטכנולוגיה הזו תתפתח עד לרמה שבה משתמשים יוכלו "לנסות" את המוצרים עוד לפני שהם רוכשים אותם. לדוגמה, אם אתם מתעניינים ברכישת שולחן חדש לסלון, באמצעות המציאות הרבודה תוכלו להציב את השולחן מהחנות הוירטואלית בסלון שלכם ולבדוק האם הוא מתאים לכם, עוד לפני שביצעתם רכישה. זו תהיה דרך מצוינת לקבל המרות איכותיות מצרכנים שבאמת מעוניינים ברכישה. הרשתות החברתיות, כמו פייסבוק ואינסטגרם, ימצאו דרכים חדשות לדחוף את טכנולוגיית המציאות הרבודה ולחשוף יותר ויותר משתמשים לטרנד.

(סרטון Augmented Reality Demo מתוך Youtube)

וידאו וידאו וידאו

בקרוב רוב התוכן שנצרוך יהיה וידאו. הרי המטרה העיקרית של הרשתות החברתיות היא ללכוד רגעים בחיינו ולשתף אותם עם אחרים, ומה הדרך הכי טובה לעשות את זה אם לא וידאו? (תמונות זה כל-כך 2015). בשנת 2018 חשוב לשים דגש על סרטונים איכותיים ומרתקים, אשר מותאמים לקהל היעד באופן מאוד מדויק. איך תעשו את זה? קבלו מאיתנו כמה טיפים:

טיפים לשילוב וידאו באסטרטגיית השיווק ברשתות חברתיות ב-2018:

    • • נסו ליצור יותר ועידות וידאו ו-Webinars, שהם לא פרסומת טהורה, אלא כלי שנותן ערך מוסף וממתג אתכם כמומחים בתחום. רק אל תשכחו לכלול בתוכו את הצבעים, הלוגו והאלמנטים הוויזואליים שמייחדים את המותג שלכם.
    • •  זה מעולה שאתם מעלים סרטונים לפייסבוק, אבל אל תזנחו את יוטיוב – המלך הבלתי מעורער של עולם הווידאו המקוון. עם למעלה ממיליארד שעות של תוכן הנצרכות בו מדי יום, אין שום סיבה שלא תעלו את אותם סרטונים מהפייסבוק גם ליוטיוב.
    • •  השתמשו בטכנולוגיית ה-360 מעלות. זה מעניק חווית צפייה מעניינת יותר מכל הכיוונים וגם מסתמן שהערך של סרטונים אלה רק ילך ויעלה אל עבר קפיצה משמעותית בשנת 2018, כשהעדיפות שלהם תעלה על תכנים מסוג אחר.דוגמה טובה לשימוש ב-360 מעלות היא הפרסומת המעולה הזו של חברת התה "ליפטון", שמדמה מצב שבו אתם נמצאים בתוך כוס תה, כשהכל מסביב לא מפוקס ואתם מתבקשים למצוא את הפוקוס על-ידי שיטוט בחלל.

לא עוד Mobile first, בקרוב Mobile only

חשוב לזכור שחלק נכבד מהצלחת הפרסום ברשתות החברתיות תלוי בהתאמה שלו למובייל. אולי לא ידעתם, אבל 80% מהשימוש ברשתות החברתיות כבר עכשיו מתבצע דרך הסמארטפונים, כך שאם הכנתם אחלה מודעה או צילמתם סרטון מדהים ולא התאמתם אותו למובייל, הערך שלו ירד משמעותית. גם הרשתות החברתיות בעצמן מתעדכנות בחידושים השונים שמתרחשים במובייל ומתאימות את עצמן אליהם, כמו למשל טוויטר שהשיקה לאחרונה גרסת לייט, במטרה להקל על השימוש בה באמצעות הסמארטפון. אז נכון, זו אינה מגמה חדשה ובשנים האחרונות דיברו על הנושא מכל כיוון אפשרי, אבל הפעם מסתמן שצפויים שינויים משמעותיים שישפיעו הרבה על עולם הפרסום הדיגיטלי. למעשה, להבדיל מאינסטגרם וסנאפצ'ט שהוקמו בעידן האפליקציות, פייסבוק התחילה בכלל כאתר אינטרנט ובמשך זמן רב התעקשה להישאר בתוך המחשב השולחני. עם השנים היא החלה להתאים את עצמה למובייל ולאחר מכן אף פתחה אפליקציה. המגמה הזו לא עוצרת כאן ולמעשה פייסבוק צפויה לעבור ל-100% פעילות במובייל. אם יש חברות שעדיין לא ביצעו את המעבר למובייל, זה הזמן!

לסיכום, גם בשנת 2018 לרשתות החברתיות יהיה תפקיד מרכזי בעולם השיווק הדיגיטלי, לצד טכנולוגיות חדשות ומרתקות שיהפכו את חווית השיווק, הן מבחינת המפרסמים והן מבחינת הלקוחות, להרבה יותר מסעירה, מרגשת ומוצלחת.