קידום אורגני (SEO) הוא הדרך הטובה והמשתלמת ביותר לשפר את הנראות של עסקים באינטרנט. החשיבות של SEO עולה במיוחד עכשיו, כשאין תקציבי פרסום גדולים, אבל יש הרבה אנשים שתקועים בבית ושואלים את גוגל שאלות בוערות. בעזרת SEO (ואסטרטגיית תוכן) אפשר לספק מענה על השאלות האלה ולהגיע ישירות אל הלקוחות הפוטנציאליים.

 

עם הסגר והמגבלות שהוטלו בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, עסקים נאלצו להגיב באחת מהדרכים הבאות:

 

בפני עסקים שכבר היו פעילים ברשת עמדו כמה אפשרויות:

 

איך וירוס הקורונה השפיע על הפרסום באינטרנט? נתונים סטטיסטיים:

 

קידום אורגני בזמן הקורונה - סקר

SEO לעסקים בזמן הקורונהSEO קורונה - סקר

 

גם נתוני גוגל טרנדס תומכים בתחזיות האלה:

SEO - גוגל טרנדס

 

אז למה SEO ולמה עכשיו? כמה סיבות:

הסגר, הריחוק החברתי, העבודה מהבית ואי-הוודאות הכללית הגדילו את התלות באינטרנט בכלל ובחיפוש בגוגל בפרט. משתמשים בכל העולם רצו לקנות מסכות פנים, להתעדכן בתסמינים של נגיף הקורונה, לברר על תהליך קבלת דמי אבטלה, ובהמשך גם לנסות להבין מתי בתי הספר ייפתחו, אם בכלל.

 

המשמעות היא שהנראות בגוגל נעשתה חשובה אף יותר מהרגיל, בייחוד לעסקים מקומיים (כמו חנויות מזון ומסעדות שהמירו את הקיום הפיזי בווירטואלי), אבל לא רק להם. ואיך משפרים את הנראות בגוגל? באמצעות SEO כמובן.

 

קידום אורגני הוא ערוץ שיווק משתלם לטווח הארוך: ההשקעה בו נמוכה (שוב, יחסית) אבל ההחזר על השקעה הוא גבוה וממושך יותר. אומנם בנייה ויישום של אסטרטגיית SEO לא באה בחינם והיא גם לא פעילות חד-פעמית, אבל היא מאפשרת לעסקים להמשיך ולהתקיים במרחב הווירטואלי גם אם מצבם הכלכלי אינו מאפשר להשקיע בערוצי פרסום למיניהם – מפרסום מסורתי ועד קידום ממומן ברשתות חברתיות ושיווק באמצעות משפיענים.

 

במילים אחרות, אם הנוכחות הדיגיטלית מתאדה לגמרי ברגע שעוצרים את תקציב הפרסום, בקידום אורגני ההישגים נשמרים לטווח הארוך: תוכן שנכתב, קודם ותפס מיקומים גבוהים בגוגל יכול להמשיך להביא תנועה רלוונטית במשך שנים. זאת ועוד, התאמת האתר למנועי החיפוש לרוב גם משפרת את חוויית המשתמש, את נוחות הניווט ואת הנגישות. ומה יכול להיות רע בזה?

 

 

אילו תחומים שרדו את הקורונה בזכות SEO?

 

קרוב לבית

 

מגבלות התנועה במהלך הסגר ואחריו, הרצון לתמוך בעסקים מקומיים בזמן המשבר, ושוב, אי-הוודאות, כל אלה השפיעו על החיפושים בגוגל. המשתמשים רצו לדעת מה יש במרחק של 100 מטר מהם, ובהמשך – מה פתוח, איזו מסעדה מציעה משלוחים ואיפה אפשר לשבת בחוץ.

גוגל טרנדס - חיפושים בקורונה

 

בזמן הסגר והסגר החלקי, הנוכחות בגוגל לעסקים ובמפות גוגל נעשתה הכרחית עבור עסקים חיוניים שנשארו פתוחים או כאלה שנפתחו תחת מגבלות התו הסגול. גוגל מצידם הגיבו ביעילות לשינויים והציעו פיצ'רים חדשים שיעזרו לעסקים להציג את הזמינות שלהם, לציין שינויים זמניים או קבועים בשעות הפעילות וגם להבליט את התאמתם לדרישות התקופה. למשל, עסקי מזון למיניהם יכולים להוסיף מאפיינים כמו משלוחים, איסוף הזמנות ללא מגע, ישיבה בחוץ וכדומה.

 

כשאיקומרס הרג את הקניונים (והזום את מכון הכושר)

 

איקומרס היה חבל הצלה עבור חנויות ועסקים בזמן הסגר, וגם אחריו, כשהחשש מהידבקות המשיך (וכנראה ימשיך לעוד זמן רב) להרחיק צרכנים מקניונים ומרחובות הומי אדם. לפי סקר שנערך בארצות הברית באפריל 2020, 67% מהנשאלים דיווחו על צמצום הביקורים בחנויות, ויותר מ-50% מהם על עלייה בתדירות הקניות ברשת. מסקר שנערך בבריטניה עולה כי מספר העסקים הקטנים שעבר לפעול אונליין באופן חלקי או מלא עלה ב-50% בחודש מרץ 2020.

 

בעקבות נגיף הקורונה אומנם ירד הביקוש בכמה תחומים (קוסמטיקה ותיירות חוץ, בין השאר), אבל גדל והוליד הזדמנויות חדשות בתחומים אחרים. אם בהתחלה נראה היה שרק יצרני המסכות ומשווקי האלכוג'ל נמצאים בצד של המרוויחים, עם הזמן והשהות הממושכת בבית נרשמה עלייה בביקוש למוצרים מתחומים נוספים – מציוד כושר ביתי ועד ציוד אפייה, גינון, עיצוב ושיפוץ הבית וציוד משרדי לעבודה מהבית.

 

הגידול במספר האנשים הקונים, עובדים, לומדים וצורכים תרבות מהבית, יצר הזדמנויות חדשות גם לחנויות מקוונות וגם לאתרי תוכן. העלייה בביקוש לא הסתכמה רק בקניות, והתעורר גם רצון ללמוד מה לעשות עם כל ציוד האפייה החדש, איך לתרגל יוגה מהבית, איך לשפר את הפרודוקטיביות בעבודה מהבית, ובאופן כללי, איך להעביר את הזמן בלי הסחות הדעת של העולם החיצון.

 

ומי העוזר הווירטואלי הראשון שאליו יפנו הלקוחות הפוטנציאליים או הקוראים בשאלות בוערות אלה? ברוב המקרים – גוגל. ואת מי הם ימצאו בראש תוצאות החיפוש? לא את האתרים שחשבו שהשקעה ב-SEO היא מיותרת.