השבוע נערך כנס המפתחים השנתי של גוגל (Google I/O), ובו הוצגו מגוון מוצרים מבוססי AI, בהם מנוע חיפוש חדש ועוד שימושים אפשריים ב-Gemini, מודל השפה של גוגל. החידושים שהוצגו בכנס מראים איך גוגל מנסה למצב את עצמה כמובילה בתחום הבינה המלאכותית ועדיין לשמור על שליטתה בשוק החיפוש באינטרנט ולהמשיך להרוויח מפרסומות.
לכנס של גוגל קדמה הכרזה של OpenAI, המתחרה העיקרית בתחום הבינה המלאכותית, על גרסה חדשה ומתקדמת של מודל השפה ChatGPT, ChatGPT 4o, גרסה מולטי-מודאלית, הקולטת ופולטת תמונה, קול וטקסט בזמן אמת.
פיצ'רים מבוססי AI במנוע החיפוש של גוגל
סקירות מבוססות בינה מלאכותית (AI Overview)
הפיצ'ר המציג תקצירי תוכן (וקישורים למקורות התוכן) במענה לשאילתות חיפוש הוצג כבר לפני שנה, בכנס המפתחים הקודם, והיה חלק מחוויית החיפוש הג'נרטיבית (SGE) הזמינה ב-Google Search Labs. גוגל ישיקו את AI Overview בארצות הברית כבר בשבוע הבא ובמדינות נוספות בהמשך השנה.
כדי להרגיע בעלי אתרים החוששים מאיבוד תנועה וגניבת תוכן, גוגל מסרו כי הניסיון מ-Search Generative Experience הראה כי שיעורי ההקלקה על קישורים שהופיעו בסקירות ה-AI היו גבוהים בהשוואה לתוצאות חיפוש רגילות, אבל סירבו למסור נתונים.
בנוסף, נתונים על חשיפות והקלקות מסקירות AI יוצגו בדוחות ב-Google Search Console, אבל לא תהיה הפרדה בינם ובין חשיפות והקלקות שהגיעו מתוצאות חיפוש מסורתיות יותר.
כמו כן, בעלי אתרים יוכלו למנוע מגוגל להציג את תוכן האתר בסקירות AI באמצעות קובץ robots.txt, תגיות מטא או אמצעים אחרים.
ארגון מחדש של תוצאות החיפוש בעזרת כלי AI
עוד שינוי משמעותי בתוצאות החיפוש הוא הוספה של כפתורי מיון של תוצאות החיפוש לפי קטגוריות ספציפיות. למשל, אם מחפשים בגוגל מסעדה רומנטית באזור מסוים, יופיעו מעל התוצאות שלושה כפתורים למיון התוצאות לפי מאפיינים כמו איסוף עצמי, משלוחים, מסעדות הפתוחות עכשיו, דירוג גבוה וכדומה. המיון ייעשה אוטומטית על ידי AI.
אפשרויות החיפוש האלה יופיעו בהתחלה רק לחיפושים על מסעדות ותפריטים, ובהמשך יתווסף גם לחיפושים בנושאים שונים בהם סרטים, ספרים, מוזיקה, בתי מלון, קניות ועוד.
לפי גוגל, הפיצ'ר יגיע לחיפושים באנגלית בארצות הברית בשבועות הקרובים, אבל כבר אפשר לראות גרסה מוקדמת שלו בחלק מהחיפושים בעברית.
פיצ'רים נוספים מבוססי AI
התאמת סקירת AI – משתמשים יוכלו להתאים את הסגנון של סקירות ה-AI להעדפות שלהם, ולבחור בין סקירות מורכבות ומפורטות ובין סקירות בשפה פשוטה המותאמות למשתמשים צעירים יותר.
יכולות תכנון – הפיצ'ר "planning ahead" יאפשר למשתמשים לקבל מידע מאוד מפורט, ולהיעזר בו כדי לתכנן ולקבל החלטות המבוססות על הנתונים שנאספו מהאינדקס של גוגל ומוינו על ידי בינה מלאכותית. הפיצ'ר יהיה זמין לחיפושים בנושא תכנון מסיבות, בילויים, ארוחות ופעילות גופנית. כך למשל, נוכל לבקש תכנון ארוחות לשלושה ימים ולקבל מגוון מתכונים לכל ארוחה.
חיפוש מרובה שלבים – במקום לשאול את גוגל (או את הצ'אטבוט) כמה שאלות בהמשכים, החיפוש בגוגל בעזרת Gemini יאפשר למשתמשים לקבל מידע ספציפי בשאלה אחת. למשל, נוכל לשאול את גוגל על סטודיו פילאטיס קרוב המציע הנחה לנרשמים חדשים, ולקבל מידע על כמה מקומות סמוכים, לתמצת את הביקורות שהם קיבלו ואף לחשב את זמן ההגעה לכל אחד מהמקומות.
חיפוש וידאו ב-Google Lens – פיצ'ר שיאפשר למשתמשים לצלם וידאו ובו זמנית לשאול את גוגל שאלות על מושא הצילום. כך למשל נוכל להציג תקלה במכשיר כלשהו ולברר איך לתקן אותה.
אם נסכם במילים של גוגל, זאת הייתה הצצה לעתיד של החיפוש בגוגל: שילוב בין המיטב של מנוע החיפוש והיכולות המתקדמות של ג'מיני. בקרוב, נוכל להיעזר בגוגל לא רק לחיפוש אלא גם להפשטה של המידע, מחקר, תכנון, סיעור מוחות ועוד. אנחנו נמשיך לעקוב ולראות מה השינויים האלה יעשו לפרסום ולקידום האורגני בגוגל.