גוגל פרסמו מדריך חדש לניהול תקציב סריקה באתרים גדולים. המדריך סוקר את כל הדרכים שבהן אפשר לייעל את תקציב הסריקה של גוגל ולגרום לגוגלבוט לסרוק כמה שיותר דפים רלוונטיים.

רוב האתרים לא צריכים לדאוג לגבי תקציב הסריקה, לפי ג'ון מולר, אנליסט בכיר בגוגל. אבל עבור אתרי קניות המכילים מיליוני דפי מוצרים, קטגוריות, קטגוריות משנה, סיווגים, מדריכים ועוד, מדיניות סריקה לא יעילה יכולה לפגוע בפוטנציאל התנועה מגוגל. אז מה המשמעות של תקציב סריקה ואיך אפשר לנהל אותה בדרך שתתמוך בקידום האתר בגוגל?

ג'ון מולר על תקציב סריקה

 

מהי ההגדרה של אתרים גדולים?

המדריך של גוגל מיועד לאתרים משני סוגים:

אתרים בעלי יותר ממיליון דפים ייחודיים המתעדכנים בקצב ממוצע של אחת לשבוע (למשל, אתרי קניות).

– אתרים בעלי 10,000 דפים או יותר המתעדכנים בקצב מהיר (למשל, אתרי חדשות).

כאמור, עבור אתרים בהיקפים קטנים יותר, תקציב הסריקה ממלא תפקיד זניח בקידום האתר בגוגל.

 

איך מחושב תקציב הסריקה של גוגל?

אפילו גוגל לא יכולים לסרוק את כל הדפים באינטרנט. לכן, הם מקציבים לכל אתר זמן ומשאבים מוגבלים. הקצבה זאת מכונה "תקציב סריקה" והיא נקבעת לפי שני גורמים עיקריים: קיבולת הסריקה והביקוש לסריקה.

 

קיבולת הסריקה – המטרה של גוגל היא לסרוק כמה שיותר דפי אתר בלי להכביד על השרתים. לכן, לכל אתר נקבעת מגבלה על קיבולת הסריקה. המגבלה הזאת נקבעת לפי המספר המקסימלי של חיבורים שיכולים להיסרק בו זמנית, ולפי הפרשי הזמן בין אחזורים של דפי האתר. מגבלת קיבולת הסריקה יכולה לעלות או לרדת לפי כמה מדדים:

 

ביקוש לסריקה – לרוב גוגל מנסים להתאים את הסריקה למאפיינים הייחודיים של האתר, בהם מספר הדפים, תדירות עדכון התוכן, איכות התוכן והרלוונטיות שלו בהשוואה לאתרים אחרים. הביקוש מושפע מכמה גורמים:

 

בשורה התחתונה, הדרך היחידה להגדיל את קצב הסריקה של גוגל היא באמצעות הגדלת קיבולת הסריקה ושיפור הפופולריות והרלוונטיות של התוכן באתר.

 

 

ניהול תקציב סריקה - אילוסטרציה

Indrid__Cold from Halifax, Canada, CC BY-SA 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0>, via Wikimedia Commons

איך לשפר את יעילות הסריקה?

ניהול המלאי של כתובות ה-URL: תחשבו על סופרמרקט ענק שבו כל המדפים ריקים, האם תטריחו את עצמכם לקצה השני בתקווה שתמצאו מוצר זמין כלשהו? סביר להניח שלא. גוגלבוט נוקט בגישה דומה: אם תקציב הסריקה מתבזבז על סריקה של תכנים לא רלוונטיים, הוא כנראה יתייאש בשלב מסוים ויפסיק לבדוק את יתר כתובות ה-URL באתר, וגם לא ישקול להגדיל את תקציב הסריקה.

יש כמה דרכים לאותת לגוגל על הרלוונטיות של כתובות האתר וכך לשלוט ביעילות הסריקה:

בנוסף, שיפור מהירות האתר ומעקב אחר הסריקה, זיהוי מוקדם של בעיות וטיפול בהן, יכולים גם הם לייעל את הסריקה של האתר.

 

עוד תשובות לשאלות נפוצות על הקשר בין תקציב הסריקה לקידום בגוגל:

האם הסריקה משפיעה על הקידום בגוגל?

תנאי בסיסי להופעת דף כלשהו בתוצאות החיפוש בגוגל הוא, כמובן, סריקה שלו בידי גוגלבוט. אבל עצם הסריקה לא מבטיחה שהדף יאונדקס או יופיע במיקומים גבוהים בתוצאות החיפוש.

 

האם מהירות האתר ושגיאות משפיעות על תקציב הסריקה?

ככל שהאתר בריא יותר הוא ייסרק מהר יותר, ואתר מהיר ונטול שגיאות הוא סימן לבריאות השרת. ולהפך: אם האתר נטען לאט או מחזיר הרבה שגיאות שרת (5xx), כך הוא ייסרק לאט יותר. גם למהירות שבה האתר מתרנדר יש חשיבות בייעול תקציב הסריקה.

 

האם היררכיית האתר משפיעה על הסריקה ועל הקידום בגוגל?

גוגל מאשרים שדפים הנמצאים במקום גבוה יותר בהיררכיית האתר ומקבלים קישורים מדף הבית ייסרקו לעיתים קרובות יותר. אבל אין קשר בין תדירות הסריקה לבין המיקומים בגוגל.

 

האם עדכון התוכן יזרז את האינדוקס?

גוגל, לטענתם, עיוורים לוותק התוכן, והמדד היחידי מבחינת מנוע החיפוש הוא איכות התוכן. מכאן שאין (בהכרח) יתרון לתוכן ותיק על פני תוכן חדש, וגם עדכון תוכן באופן מלאכותי ובלי הצדקה לא ישפר את מעמדו בגוגל.

 

לא בטוחים אם האתר שלכם נסרק במלואו? רוצים לייעל את תקציב הסריקה? נשמח לעזור.