טיקטוק הפכה בתוך פרק זמן קצר מאפליקציה נישתית לאחת הרשתות החברתיות המצליחות בעולם, כזו שאף עוגת תקציב שיווק ואף מסע בחירות אינם שלמים בלעדיה. אחד מסודות ההצלחה של טיקטוק הוא האלגוריתם הייחודי שלה.
האלגוריתם של טיקטוק הוא זה שקובע אילו סרטונים תראו בפיד של האפליקציה או של גרסת הווב (For You). בדומה לאתרים כמו יוטיוב או נטפליקס, גם האלגוריתם של טיקטוק הוא מערכת המלצות המבוססת על היסטוריית הצפייה והעדפות של משתמשים בעלי מאפיינים דמוגרפיים ותחומי עניין דומים. רק שבניגוד לנטפליקס למשל, משתמשי טיקטוק ותיקים נוטים להתרשם לטובה מרמות הדיוק של האלגוריתם בחיזוי הסרטונים שיעניינו אותם. (במאמר מוסגר אפשר לציין שגם לאלגוריתם של טיקטוק לוקח זמן ללמוד על ההעדפות של כל משתמש, לכן חוויית הגלילה בפיד של משתמשים חדשים היא לא מרשימה במקרה טוב ומצלקת במקרה הפחות טוב).
איך עובד האלגוריתם של טיקטוק?
שלא כמו גוגל, טיקטוק הקפידה להיות גלויה לגבי הרכיבים של האלגוריתם שלה. לפי פוסט מ-2020, שנת המפנה של הרשת החברתית, אלה הגורמים העיקריים המרכיבים את האלגוריתם:
-
אינטראקציות עם סרטונים
האלגוריתם של טיקטוק לוקח בחשבון אינטראקציות חיוביות, בהן לייקים, תגובות, שיתופים, ביקורים בחשבון ומעקב אחריו, צפיות חוזרות וכדומה, וגם אינטראקציות שליליות כמו זמן צפייה קצר, סימון "לא מעוניין" וכן הלאה. בדומה לרשתות חברתיות אחרות, אינטראקציות אקטיביות כמו שיתוף או כתיבת תגובה נחשבות יותר מסימוני לייק.
לפי טיקטוק, המעורבות נמדדת ברמת הווידאו ולא ברמת החשבון. המשמעות היא שלחשבונות פופולריים יש אומנם חשיפה גבוהה יותר, אבל מספר העוקבים ונתוני צפייה בסרטונים קודמים אינם משפיעים ישירות על מערכת ההמלצות ועל החשיפה של סרטונים חדשים. זהו אחד ההבדלים הגדולים בין האלגוריתם של טיקטוק ושל רשתות חברתיות אחרות, שבהן מספר העוקבים והביצועים של פוסטים קודמים משפיעים על החשיפה של פוסטים עתידיים. כך שתאורטית לפחות, כל יוצר תוכן ומפרסם יכולים להפוך לכוכבי טיקטוק.
-
מידע על הסרטונים
לפי טיקטוק, מידע על סרטונים כולל סאונד, כיתוב, האשטאגים, תיאורים ושכבת טקסט על הסרטון. או בתרגום לעולם המונחים של ה-SEO הקלאסי – שילוב מילות מפתח בטקסטים עוזר לאלגוריתם להבין מה נושא הסרטון, לאילו תחומי עניין לשייך אותו, ומי מהמשתמשים עשוי להתעניין בו.
טיקטוק אומנם לא מזכירים את המונח "מילות מפתח", אבל יש כמה סיבות להניח שלמילות מפתח יש השפעה על האלגוריתם:
- נוסף על אינטראקציה עם הסרטונים, טיקטוק מודדת גם פעולות כמו חיפושים, הקלקה על האשטאגים ועל נושאים טרנדיים.
- בספטמבר האחרון הגדילו טיקטוק את מגבלת התווים של תיאורי הסרטונים מ-300 ל-2,200. לא מופרך להניח שאף אחד לא נמצא בטיקטוק כדי לקרוא תיאורים עבי כרס, ושהמידע הטקסטואלי המורחב שמופיע בתיאורים – בין שמדובר ברשימה של האשטאגים או בתיאורים קוהרנטיים – מיועד בעיקר לאלגוריתם של טיקטוק.
עוד מאפיין ייחודי לטיקטוק הוא ה-trending sound, וגם הוא נחשב לחלק מהמידע על הסרטונים המרכיב את האלגוריתם. בפועל, משתמשים שצפו בסרטונים עם סאונד מסוים, ימשיכו לקבל המלצות לסרטונים עם אותו סאונד, ומותגים ומפרסמים יכולים להשתמש בקטעי אודיו שמזוהים עם טרנד ויראלי כלשהו ולהגדיל את החשיפה בפלטפורמה.
-
הגדרות החשבון והמכשיר
האלגוריתם של טיקטוק לוקח בחשבון גם מאפיינים כמו שפה, מיקום המשתמש וסוג המכשיר.
עם זאת, טיקטוק מדגישה כי לסוג המכשיר ולמאפיינים גאוגרפיים יש משקל נמוך ביחס למאפיינים אחרים, והגדרות אלו משמשות בעיקר למטרות אופטימיזציה. צפייה בסרטון ארוך (במונחים של טיקטוק, כן?) מתחילתו ועד סופו תשפיע יותר על הסרטונים שיוצגו בפיד מאשר קרבה גאוגרפית בין המשתמשים ליוצרי הסרטון.
מה לא יופיע בפיד בטיקטוק?
טיקטוק מתחייבים להסיר תוכן שמפר את הנחיות הקהילה, בין השאר, מין, אלימות, הסתה, שימוש בנשק, סמים, תוכן שהועלה בידי קטינים בני פחות מ-13 ועוד.
בנוסף, טיקטוק אומרים שהם לא יציפו בפיד תכנים בעלי מאפיינים מסוימים, למשל:
- תכנים שהועלו בידי משתמשים בני פחות מ-16
- תכנים המציגים ספורט אתגרי או פעלולים העלולים לגרום לפציעה או למוות אם ישוחזרו על ידי חובבנים
- תכנים באיכות נמוכה, משוכפלים מפלטפורמות אחרות או מכילים קוד QR
- תכנים ספאמיים או כאלה שמטעים משתמשים ללחוץ על כפתורי לייק או שיתוף
- תכנים המפיצים תאוריות קונספירציה.
קידום תוכן מטיקטוק בגוגל
תוכן מטיקטוק, כולל סרטונים של משתמשים, מתאנדקס בגוגל ופתוח לצפייה גם למבקרים לא רשומים. תאורטית אפשר לקבל תנועה לטיקטוק גם ממנוע החיפוש הפופולרי, אבל הנטייה של גוגל היא לגוון את תוצאות החיפוש (וגם לא לקפח את YouTube Shorts). לכן, תוצאות החיפוש של גוגל יציגו יותר כתבות על הטרנד החדש שכבש את טיקטוק מאשר קישורים לטיקטוק עצמו. גם בחיפושי וידאו תהיה לרוב חלוקה שווה בין טיקטוק ליוטיוב.
כדי לקדם תוכן מטיקטוק בגוגל מומלץ להיעזר בטכניקות קידום קלאסיות – החל מ-on-site SEO (שילוב מילות מפתח רלוונטיות בתיאור, כיתוב ובהאשטאגים הנלווים לסרטון) – ועד off-site SEO (הפצת הסרטונים בפלפטורמות נוספות כמו יוטיוב שורטס, אינסטגרם ואחרות).
בשורה התחתונה, גם טיקטוק הגיעה לשלב שבו לא מספיק לייצר תוכן טוב, וצריך לשלב בין שיטות קידום אתרים קלאסיות ומתקדמות כדי לוודא שהסרטונים מקבלים את החשיפה המגיעה להם. צריכים עזרה? צרו איתנו קשר.