כל מה שצריך לדעת על הקשר בין מדיה חברתית וקידום אורגני

ההשפעה של המדיה החברתית על קידום אורגני בגוגל היא נושא שנוי במחלוקת. גוגל אמנם הצהירו שלייקים בפייסבוק וריטוויטים בטוויטר אינם משמשים גורם ישיר בדירוג האתר בתוצאות החיפוש, אבל הנושא עלה שוב לאחרונה בעקבות עדכון האיכות של גוגל מתחילת מאי 2015. לפי הערכות ראשוניות נראה שאחד הגורמים המקבלים משקל גדול יותר באלגוריתם הדירוג של גוגל הוא מידת המעורבות במדיה חברתית, בעיקר בפייסבוק ובגוגל פלוס.

כך או כך, אין ספק שהצלחה בפעילות במדיה חברתית יכולה להשפיע לטובה על מאמצי הקידום האורגני בשתי דרכים: לעזור לגוגל לגלות תוכן ולאנדקס אותו, ולהפיץ תוכן וכך ליצור שיתופים וקישורים טבעיים. פעילות מוצלחת במדיה החברתית מאפשרת להציב את תוכן האתר בפני קהל יעד רלוונטי, להגדיל את התנועה, את המעורבות ואת כמות החיפושים של האתר או המותג. בנוסף, ככל שיותר גורמים משפיעים מבקרים באתר, כך נוצרים יותר קישורים ויותר שיתופים וחוזר חלילה. התופעות המשניות האלה משפיעות על קידום האתר בגוגל.

מערכת היחסים בין מדיה חברתית ו-SEO – רקע

כאמור, ההשפעה של הפעילות במדיה החברתית על דירוג האתרים בגוגל מעסיקה את תעשיית השיווק באינטרנט כבר כמה שנים. לכן רבים הופתעו כשבינואר 2014 הודיע מאט קאטס, אז ראש מחלקת ספאם בגוגל, שאיתותים חברתיים (כלומר מדדים כמו מספר הלייקים בפייסבוק ומספר העוקבים בטוויטר המצביעים על מידת ההשפעה והסמכות של הפרופיל) אינם משפיעים על המיקומים בגוגל. ההפתעה הייתה גדולה בייחוד מכיוון שב-2010 קאטס בעצמו אישר בסרטון וידאו שאיתותים חברתיים ממלאים תפקיד באלגוריתם הדירוג בגוגל. כמו כן, מספר מחקרים, בהם המחקר של SearchMetrics שבודק בכל שנה את הגורמים המשפיעים על קידום אתרים אורגני, אישרו את ההנחה שמנועי החיפוש שואבים מידע מהרשתות החברתיות כדי לקבוע את הדירוג של האתר.

באותו מחקר נמצא שאף על פי שמרבית החשבונות בפייסבוק חסומים בפני גוגל, סביר להניח שמספר הלייקים שמקבל דף הפייסבוק משמש איתות חלש באלגוריתם הדירוג של גוגל. מכיוון ששיתופים בפייסבוק קרובים יותר לקישורים, ייתכן שיש להם השפעה גדולה יותר מאשר ללייקים בפייסבוק. בנוסף, ככל שהלייקים והשיתופים מגיעים מחשבון פופולרי יותר, כך ההשפעה שלהם רבה יותר.

מדיה חברתית ודירוג בגוגל 2014

תמונה:searchengineland.com

כלומר, אף על פי שלרשתות החברתיות אין חלק באלגוריתם הדירוג של גוגל, יש קורלציה בין מספר הלייקים והעוקבים של דף לבין המיקומים בגוגל. במילים אחרות, לפעילות במדיה החברתית אין השפעה ישירה על המיקומים בגוגל, אבל לתוצאות הפעילות במדיה החברתית יש השפעה רבה.

 

 

5 דוגמאות לקשר בין מדיה חברתית וקידום אורגני

1. קישורים מאתרים חברתיים ומיקומים בגוגל

אז הבנו שלייקים בפייסבוק לא משפיעים ישירות על המיקומים בגוגל, אבל האם גוגל רואים בקישורים שפורסמו באתרים חברתיים קישורים אמינים? כשפוסט שהופך לוויראלי בטוויטר, האם הקישורים החדשים שהוא מקבל יכולים לשפר את המיקומים בתוצאות החיפוש?

מומחים רבים לשיווק באינטרנט מאמינים שלקישורים מאתרים חברתיים יש השפעה רבה על המיקומים. מכיוון שכיום הדרך המומלצת ביותר לבנות קישורים היא דרך הפצת תוכן מקורי ברשתות חברתיות, קישורים מאתרים כמו פייסבוק, טוויטר, לינקדאין, גוגל+ ואחרים עוזרים למנועי חיפוש לזהות אתרי סמכות ולשייך אותם לנושאים ולמילות חיפוש מסוימות.

צילום מסך: Mashable.com

צילום מסך: Mashable.com

גם בווידאו המדובר של מאט קאטס מ-2014, שבו הכחיש בבירור את הימצאותם של איתותים חברתיים באלגוריתם הדירוג, הוא הודה שגוגל סורקים אתרים חברתיים ושואבים מהם מידע באותו אופן שהם סורקים אתרים אחרים. מכאן אפשר להניח שקישורים המופצים באתרים חברתיים נחשבים אמינים בעיני גוגל ומשפיעים על המיקומים.

בשורה התחתונה: ההכרזה של גוגל על התעלמות מאיתותים חברתיים באלגוריתם הדירוג לא צריכה להתפרש כהזמנה להתעלם מקידום ברשתות חברתיות, ומומלץ לחשוב על ההשפעות החיוביות שיכולות להיות לשיתופים באתרים חברתיים.

2. הפרופילים החברתיים בתוצאות החיפוש בגוגל

בין ששיתופים במדיה החברתית משפיעים על המיקומים בגוגל ובין שלא, לפרופילים החברתיים יש השפעה על התוכן של תוצאות החיפוש. למעשה, הפרופילים החברתיים לרוב תופסים את המיקומים הגבוהים בתוצאות החיפוש של שם המותג.

פרופילים חברתיים בגוגל

בנוסף, גוגל מציגים את המידע מדף הפרופיל בגוגל פלוס בצורה בולטת בצד תוצאות החיפוש הרגילות.

גוגל פלוס בתוצאות החיפוש

באופן כללי, פרופילים חברתיים יוצרים רושם יותר אישי מדפי אתר, והם מאפשרים להציג את האופי הייחודי של המותג על ההתחלה. לכן, כשפרופילים חברתיים של מותג מוצגים בראש תוצאות החיפוש, יש סיכוי שמבקרים רבים יקליקו עליהם כפי שהיו מקליקים על אתר הבית.

בשורה התחתונה: אין ספק שהפרופילים החברתיים משמעותיים לגוגל ובמיוחד לאנשים שמחפשים את המותג בגוגל. פעילות קבועה בכמה אתרים חברתיים יכולה לשפר את הפרסונליזציה של המותג ולשפר את המעורבות של הלקוחות והלקוחות הפוטנציאליים.

 

3. קידום האתר בחיפוש הפנימי של אתרים חברתיים

כיום לגוגל אין בלעדיות על תחום החיפוש באינטרנט, ואנשים רבים מחפשים מידע בערוצים חברתיים כמו פייסבוק, טוויטר ויוטיוב. לכן, קידום אתרים ב-2015 כולל גם קידום במנועי החיפוש הפנימיים של האתרים החברתיים. למשל, אם אתם פעילים בטוויטר ומשתפים תוכן בנושא שיווק באינטרנט, יש סיכוי גדול שמשתמשים יגלו את האתר כשיחפשו תוכן בנושא. באופן דומה, אתרים שמייצרים תוכן ויזואלי ומסווגים אותו באמצעות האשטאגס יכולים להתגלות באתרים כמו פינטרסט ואינסטגרם.

קידום בחיפוש בטוויטר

בשורה התחתונה: מומלץ להרחיב את פעילות קידום האתר לא רק למנועי חיפוש כמו גוגל אלא גם לאתרים חברתיים. כשמחפשים מותג מוכר בפייסבוק או בטוויטר יכולים לצוץ כמה פרופילים, ולרוב קל לזהות מי מהם הוא האמיתי. לכן גם חשוב להדגיש שזהו הפרופיל הרשמי, גם אם המשמעות היא שצריך למחוק חשבונות כפולים או לסווג כל פרופיל כדי שהמשתמשים יבינו איזו מטרה הוא משרת (למשל דפים לסניפים שונים של רשת חנויות וכדומה).

 

4. פעילות במדיה חברתית ומשפיעים חברתיים

אחת התוצאות הרצויות לפעילות במדיה חברתית היא חשיפה של התוכן למה שמכונה "משפיעים", יוצרי תוכן שהם כ-1% מכלל המשתמשים באינטרנט. לפי החישוב הזה, אם אלף אנשים נחשפו לפוסט בפייסבוק, יש סיכוי שעשרה מהם הם יוצרי תוכן, ואלו יכולים לכלול את הקישור בפריט תוכן עתידי וליצור תהודה ברשת אל האתר או המותג.

במילים אחרות, לשיתוף על ידי משתמש עם עשרה חברים (שמתוכם חמישה הם חשבונות פיקטיביים) יש משקל פחות בהשוואה לשיתוף שנעשה על ידי דמות משפיעה בתעשייה שלה אלפי עוקבים. זו גם אחת הסיבות שקניית לייקים בפייסבוק או עוקבים בטוויטר כדי לנפח את מספרם אינה אפקטיבית. שיתופים שאינם מגיעים לקהל המורכב מלקוחות קיימים, לקוחות פוטנציאליים, מתעניינים ויוצרי תוכן לא יתרום דבר לאסטרטגיית השיווק באינטרנט.

קידום במדיה חברתית ומשפיעים

תמונה: https://www.blindfiveyearold.com/social-signals-and-seo

בשורה התחתונה: למספר הדמויות המשפיעות ויוצרי התוכן שעוקבים אחריכם או אחרי אלו שמשתפים את התוכן שלכם יש משמעות גדולה יותר מלמספר העוקבים או האוהדים של הדף. כדי להבטיח שאותם משפיעים יגיעו אל התוכן חשוב גם לתזמן את השיתוף שלו, לשפר את הדרך שהוא מוצג (תמונה, כותרת וכו') ולהשקיע בקידום ממומן בפייסבוק ובאתרים חברתיים נוספים.

 

5. איתותים חברתיים והאלגוריתם של גוגל בעתיד

אמנם גוגל אמרו שאיתותים חברתיים אינם משפיעים על המיקומים, אבל זה לא אומר שהם לא ישפיעו בעתיד. לא נראה שהמדיה החברתית הולכת להיעלם או לאבד מחשיבותה בנוכחות הדיגיטלית של מותגים או של אנשים פרטיים, אלא להפך. מכיוון שאסטרטגיות בניית קישורים כמו פוסטים אורחים נחשבות למדדים אמינים פחות לאיכות ולסמכות של אתר, סביר להניח שמנועי חיפוש יחפשו מקורות אחרים המצביעים על איכות וערך.

בשורה התחתונה: סביר להניח שאיתותים חברתיים ישפיעו על המיקומים בגוגל בעתיד, לכן אסטרטגיית קידום אתר לטווח הארוך תכלול פעילות באתרים חברתיים עיקריים במטרה לבסס סמכות.

 

לסיכום, למדיה החברתית יש השפעה עקיפה אך עוצמתית על הקידום האורגני. גם אם מספר העוקבים והלייקים עדיין אינו חלק מאלגוריתם הדירוג של גוגל, פעילות במדיה החברתית חושפת את האתר לעוד ועוד משתמשים, וחלק מהם יהפכו ללקוחות, לקוראים קבועים, וכמה מהם בוודאי ישתפו את התוכן בעתיד ויעזרו לחשוף אותו למשתמשים נוספים, כולל לכאלה שהם יוצרי תוכן ומשפיעים בעצמם. כך גדל מספר השיתופים, מספר החשיפות לשם המותג או האתר וגם למספר הקישורים הטבעיים, ואלו יכולים להביא לגידול בתנועה לאתר.

 

מעוניינים לקדם את האתר באמצעות פעילות במדיה החברתית? צרו אתנו קשר לפרטים נוספים.