תחום הקידום האורגני בגוגל (SEO) מתפתח במהירות, ומגמות ששלטו בתעשיית קידום האתרים ב-2016 יכולות להיעלם ב-2017, או להפך: להתחזק ולהתייצב.
לקראת סוף שנת 2016 אנחנו בוחנים את הטרנדים הצפויים בתחום הקידום האורגני בשנה הקרובה.
- 1. התאמת התוכן לכוונת המשתמש במקום למילות מפתח
למילות מפתח יש עדיין תפקיד חשוב בקידום אתרים לראש תוצאות החיפוש של גוגל, אבל הקלדה של שאילתות חיפוש פשוטות תוביל לתוצאות פשוטות. כיום, גם הצרכנים נעשו מתוחכמים יותר והם יודעים בדיוק מה הם מחפשים, וגם מנועי החיפוש השתפרו בזיהוי כוונות המשתמשים (בין היתר באמצעות שימוש במערכות בינה מלאכותית כמו RankBrain של גוגל). המשתמשים כיום מזינים שאילתות חיפוש מלאות ומפורטות, ומנועי החיפוש אוספים יותר נתונים כדי להציג תוצאות בצורה אפקטיבית יותר.
לפיכך, ב-2017 המיקוד צפוי לעבור ממילות המפתח לכוונת המשתמשים. מחקר המילים יתרחב ויצטרך לכלול את השלבים הבאים:
מחקר: מה המשתמשים מחפשים כדי להגיע אל האתר? על אילו שאלות הם מצפים שתוכן האתר יענה?
לדוגמה, האם כוונת המשתמש היא להגיע לאתר מסוים (שאילתות הכוללות שמות מותגים, אתרים או בני אדם, למשל: איקאה, בנימין נתניהו, גרופון), למצוא מידע בנושא כלשהו (שאילתות כמו: דואר ישראל סניפים בתל אביב, הבימה הדקה ה-90, ויזה לארה"ב טפסים), לקנות מוצרים או לערוך מחקר לפני קנייה (שאילתות הכוללות את המונחים: השוואת מחירים, מחיר, למכירה, קופון וכדומה).
אופטימיזציה: לאחר איסוף הנתונים ואיתור החלקים שדורשים חיזוק, יש להתאים את התוכן כך שהוא יעמוד בציפיות של המבקרים.
מעקב ושינוי: לעקוב אחרי האנליטיקס כדי לראות מה עובד ומה לא, ולהתאים את האסטרטגיה בהתאם.
2. גוגל יציגו יותר תוצאות בתצוגה עשירה
בשנים האחרונות גוגל מרחיבים את המגמה של מתן מענה לשאלות הגולשים ישירות מתוצאות החיפוש, ותוצאות חיפוש אלו יכולות לכלול גם מדיה עשירה כגון תמונות, סרטוני וידאו, מידע על אירועים, ביקורות ועוד.
תוצאות חיפוש אלו מושגות באמצעות סימון נתונים מובנים (ידוע גם כסימוני schema.org), שמטרתם היא לעזור לגוגל להבין טוב יותר את תוכן האתר ולאפשר להם להציג את המידע המסומן בדרך נוחה יותר עבור המשתמשים.
תוצאות חיפוש בתצוגה עשירה נפוצות פחות בעברית, אבל באנגלית אפשר למצוא אותן בחיפושים מכל סוג כולל מתכונים, שאלות, מידע על סרטים והופעות ועוד.
כך לדוגמה, חיפוש של מתכון כלשהו יוביל לתצוגה עשירה הכוללת מידע רלוונטי כמו מצרכים, שלבי הכנה, ביקורות, דירוגים, ערכים תזונתיים ועוד, וכן קישור לאתר שממנו נלקח המידע.
לפי מחקר שערכה חברת הייעוץ Stone Temple, מספר התוצאות העשירות בגוגל הוכפל בין שנת 2014 ל-2016. בקצב הזה, אנחנו צפויים לראות מספר גדול עוד יותר של תוצאות חיפוש עשירות, ובמגוון רחב יותר של תחומים.
תמונה: stonetemple.com
3. התמקדות בהמרות במקום במיקומים
אמנם לא מזיק להיות במקום הראשון בתוצאות החיפוש של גוגל, אבל המיקומים אינם המדד היחידי להצלחת אסטרטגיית השיווק באינטרנט. המטרה היא לא להיות במקום הראשון על הביטוי בעל נפח החיפוש הגבוה ביותר; יהיה אפקטיבי יותר להגיע למקום הראשון (בתוצאות האורגניות או הממומנות) בביטוי בעל נפח חיפוש גבוה שגם יביא המרות: לידים, מכירות ולא רק תנועת מבקרים. (אלא אם כן מודל התשלום של האתר הוא מכירת שטחי פרסום לפי חשיפות).
לתנועה איכותית, הנוטה להשלים המרות, יש עוד יתרון: אפשר להרכיב ממנה קהל יעד לקמפיינים רימרקטינג בפייסבוק ובגוגל.
4. שיווק חוצה-ערוצים
להבדיל משיווק רב-ערוצי (Multi-channel marketing), שמשמעותו היא בניית נוכחות ביותר מפלטפורמה אחת, בשיווק חוצה-ערוצים (Cross-channel marketing) משתמשים בכמה ערוצי שיווק כדי לשווק את המותג בדרך אחידה. לדוגמה, אם מישהו ביקר באפליקציה ודפדף בין מוצרים אבל לא קנה כלום, אפשר להפנות אליו מודעות מותאמות אישית בפייסבוק או במייל.
במילים אחרות, שיווק חוצה-ערוצים הוא המשך של שיווק רב-ערוצי (רעיון ותיק כשלעצמו), ומטרתו העיקרית היא ליצור למותג נוכחות אחידה ועקבית החוצה את כל ערוצי השיווק כדי שהמשתמשים יוכלו לעבור בין פלטפורמות ומכשירים שונים בקלות ובטבעיות ובסופו של דבר – להשלים המרה.
במחקר שערך האתר Econsultancy, 73% מהמשתתפים דיווחו על שיפור בשיעור ההמרה בזכות שימוש בשיווק חוצה-ערוצים. עם זאת, הכלי הוא אפקטיבי רק אם מכירים את קהל היעד ואת הרגלי הצריכה שלהם. לכן, האתגרים הגדולים העומדים בפני משווקים בדרך הזאת היא לדעת מהו המסר הנכון, מתי להעביר אותו ובאיזה ערוץ שיווק.
תמונה: econsultancy.com
5. גידול בשימוש במובייל
הגידול בשימוש במובייל עיצב מחדש את תחום ה-SEO בשנים האחרונות. החיפוש במובייל גדל בקצב מהיר, והוא לא מראה סימני האטה בשנים הקרובות. תנועת המבקרים עברה מהמחשב למכשירים ניידים (סמארטפונים וטאבלטים), ואתרים רבים מקבלים את רוב התנועה ממכשירים ניידים.
כבר ב-2015 הודיעו גוגל כי נפח החיפושים במובייל עבר את זה של הדסקטופ, ומאז נעשו כמה שינויים בדרך שמנוע החיפוש מאנדקס ומדרג אתרים המצביעים על תפיסת המובייל – ולא הדסקטופ – כברירת המחדל של המשתמש. בחודשים האחרונים אף הודיעו גוגל כי הם בוחנים מעבר לאינדקס Mobile-first, ובעקבותיו, הנראות והתנועה של אתרים לא רספונסיביים צפויה להיפגע.
התאמת האתר למובייל היה חלק חשוב מאסטרטגיית הקידום ב-2016 וב-2015, והוא ילך וייעשה הכרחי ב-2017. אם האתר שלכם עדיין לא מותאם למובייל, זה הזמן להתאים אותו.
למידע נוסף על קידום אתרים סלולריים>>
6. עלייה בשימוש ב-AMP
AMP (Accelerated Mobile Pages) הוא פרוטוקול קוד פתוח שמאפשר ליצור דפים שזמן הטעינה שלהם במובייל הוא מהיר יותר והם צורכים פחות נתונים מדף אינטרנט רגיל. כבר ב-2016 התחילו גוגל להבליט דפי AMP בתוצאות החיפוש, ונראה שב-2017 השימוש בדפי AMP ילך ויתרחב לעוד תחומים, כולל אתרי מסחר אלקטרוני.
7. חיפוש קולי, עוזרים אישיים ו-IoT
חיפוש קולי הוא תחום מתפתח, ועם הזמן הוא הולך ומשפיע על תחום החיפוש (והקידום) בגוגל. אי אפשר להתכחש לכוח המשיכה של החיפוש הקולי: הוא נוח, לא מצריך שימוש בידיים או ידיעת קרוא וכתוב, מהיר ועתידני.
השיפור בטכנולוגיה הוביל לירידה בכמות הטעויות שבחיפוש הקולי: לפי גוגל, שיעור הטעויות הנובע מאי-הבנת הדיבור ירד מ-25% ל-8% בתוך שנתיים. עם זאת כדי שהחיפוש הקולי יתפתח ויעבור משלב זיהוי הקול אל שלב הבנת הדיבור צריכים לקרות כמה שינויים הנוגעים להיסטוריית החיפושים, הקשר לפי מיקום ולפי אפליקציות בשימוש קבוע, מידע אישי, מחקר מילים לפי שאילתות קוליות.
חיפוש קולי הוא אחד הטרנדים הגדולים של העידן הדיגיטלי. בעקבות השיפור ביכולות של עוזרים אישיים כמו סירי של אפל ו-Google Now, יהיה כדאי לאנשי SEO לעקוב אחר ההתפתחויות בתחום ולהתחיל לחשוב על העולם שמעבר לחיפוש טקסטואלי.
לסיכום, קשה לחזות מה גוגל מתכננים לשנה הקרובה, אבל נראה שהמגמות האלו יתפתחו ויגדילו את השפעתן על תחום החיפוש בגוגל ב-2017. המשמעות היא עדיין לא שינוי קיצוני של אסטרטגיית השיווק, אבל כדאי להכיר את הטרנדים ולהבין איך הם יכולים להשפיע על קידום האתר ב-2017.
המשיכו לעקוב אחרינו כדי לקבל מידע עדכני על השינויים בתעשיית קידום האתרים.
מה צפוי בקידום בפייסבוק ב-2016?
מעוניינים לקדם את האתר שלכם בגוגל? צרו אתנו קשר בהקדם.