עיצוב מחודש של אתר, בדומה לשינויים בארכיטקטורת האתר, יכול לגרום לירידה במיקומים ובתנועה האורגנית ממנועי חיפוש. אחת הטעויות הנפוצות היא לדחות את הטיפול באופטימיזציית האתר למנועי חיפוש עד לאחרי עיצוב והשקת האתר המחודש, ורק אז לערב יועץ קידום אתרים בתהליך. הטעות הזאת עלולה לגרום לירידה משמעותית וממושכת בתנועה הנכנסת ממנועי חיפוש ולהצריך שינויי עיצוב יקרים שאפשר היה להטמיע עוד בזמן תהליך עיצוב האתר.

תמונה: Alan Levine/Flickr

כמה צעדים פשוטים יכולים לשפר את ההשפעה המיידית שיש לעיצוב האתר על תוצאות החיפוש ולמנוע את הירידה המשמעותית בתנועה שמלווה השקה מחודשת של אתר:

סריקת האתר

כשמשנים עיצוב של אתר הרבה פעמים גם משנים את כתובת ה-URL שלו, ואז צריך להודיע למנועי החיפוש לאן הופנו כל הכתובות הישנות; אחרת כל הערך של האתר מבחינת SEO ילך לאיבוד, ובעקבותיו תהיה ירידה במיקומים, בתנועה האורגנית, במכירות וברווחים. לכן חשוב ביותר להכיר היטב את כל כתובות ה-URL של האתר. אחת הדרכים המומלצות לכך היא סריקת האתר. באמצעות כלים כמו Xenu's Link Sleuth (החינמי) או Screaming Frog (בתשלום) תוכלו לחשוף את מבנה האתר ואת כל כתובות ה-URL שצריך להעביר או להפנות לכתובת האתר החדשה.

חשוב לציין שאם ישנה אפשרות לעצב מחדש את האתר מבלי לשנות את מבנה ה-URL כדאי לבחור בה ולחסוך לא מעט עבודה וזמן.

ניתוח קישורים נכנסים והפניות 301

לקישורים נכנסים יש חשיבות רבה מבחינת SEO, ומסוכן לאבד אותם בגלל עיצוב אתר ושינוי ארכיטקטורת האתר. מומלץ להפיק דו"ח עדכני של פרופיל הקישורים הנכנסים הכולל את האתרים המקשרים, ואת הדפים שמקשרים אליהם, ולוודא שאותם דפים יקבלו הפניית 301 קבועה לכתובות האתר החדשות.

הפניות 301 היא הפעולה החשובה ביותר בזמן עיצוב האתר, ובאמצעותה יועבר ה-Page Rank של דפי האתר הנוכחי לדפים החדשים כך שערכם של הדפים בחיפוש יישמר. יש לוודא שהמתכנתים שעובדים על עיצוב האתר יודעים לעבוד עם .htaccess וכלים לשכתוב כתובות URL.

סקירה טכנית של האתר

המשמעות של אתר ידידותי למנועי חיפוש היא שאין מחסומים בין האתר לבין רובוטי הסריקה של המנועים. זהו עיקרון מהותי להצלחת האתר בתוצאות החיפוש האורגניות כביכול. הזמן הטוב ביותר לבחון את ידידותיות האתר למנועי החיפוש היא כשהוא עובר עיצוב מחדש.

את הסקירה הטכנית רצוי להפקיד בידי חברה לקידום אתרים או יועצי SEO. הם יבדקו את האתר הנוכחי וינסו לאתר בעיות בעיצוב האתר או מגבלות אחרות שעלולות לסכל את דירוגי האתר בתוצאות החיפוש כדי שיימצא להם פיתרון עם עיצוב האתר.

סקירת עיצוב האתר מבחינת SEO

בזמן עיצוב האתר איש SEO יצטרך לבחון את דגם האב של האתר החל משלב הסקיצה ועד שלבים שונים בתהליכי העיצוב והפיתוח ולוודא שהאתר ידידותי למנועי החיפוש. לא כדאי להתפתות לטכנולוגיות שיבואו על חשבון הדירוגים בתוצאות החיפוש וחשוב לשים לב שהמתכנתים ערים להשלכות של שימוש בפלאש, Ajax, תוכן כפול וכדומה, ושהם לא שותלים בלי ידיעה שורות קוד שעלולות לחסום את האתר לסריקת גוגלבוט ובינגבוט ולחבל בפעילות ה-SEO של האתר.

ניתוח סטטיסטי של האתר

עיצוב אתר או העברתו לדומיין אחר מחייבת ניתוח סטטיסטי של דוחות האתר הנוכחי. מומלץ להתמקד בתוכן, דפי הנחיתה ואתרים שמפנים תנועה, ובעזרתם תוכלו ללמוד מהם הדפים שמקבלים הכי הרבה ביקורים וקישורים חיצוניים ומה הם דפי הנחיתה העיקריים, מידע שיש לו חשיבות גם למטרות שמירה על ערך ה-SEO של דפי האתר.

מחקר מילים

עיצוב מחודש של אתר מייצר הזדמנות לבדוק שוב את מונחי החיפוש הרלוונטיים לאתר ואת נפח החיפושים שלהם. מחקר מילות המפתח יעזור לכם לתכנן את התוכן ואת הניווט ואת מבנה הקישוריות הפנימי של האתר החדש, וגם לרענן את תוכן האתר לפי הצורך. בשלב זה חשוב להיזכר במשתמש האנושי ולוודא שהניווט באתר הוא נוח, שפריטים או דפי תוכן בעלי נפח חיפוש גבוה מוצגים בבולטות, ושנתיב ההמרה אינו מסורבל מדי.

לסיכום אפשר לראות שאם מתכננים ומנהלים נכון את תהליך העיצוב מחדש של אתר, הוא אינו מוביל בהכרח לירידה תלולה בדירוגים ולפגיעה במאמצי הקידום האורגני, אפילו כשהעיצוב המחודש מלווה גם בשינוי מבנה ה-URL ובהחלפת דומיין.