הבלוג שלנו

איך לשרוד שינויי דאטה גדולים באתר

'Gilad Sasson'
30 במאי 2013
זמן קריאה: 5 דקות

By Gilad Sasson

שינויים בארכיטקטורת האתר יכולים להשפיע על קידום האתר במנועי חיפוש, לטוב ולרע.
שינוי מוצלח של הארכיטקטורה יכול לשפר משמעותית את המיקומים בתוצאות החיפוש ושינוי פחות מוצלח עלול  לזרוק לפח שנים של עבודת הקידום האורגני בגוגל. על אף המורכבות של שינויי דאטה גדולים, אם נוהגים לפי כמה כללים מעשיים אפשר לשפר את הנראות של האתר בתוצאות החיפוש ולהימנע מאסון.

תמונה: https://someinterestingfacts.net

ארכיטקטורת המידע היא המודל הרעיוני שלפיו האתר נבנה, והיא יוצרת את הבסיס המבני שלפיו מנועי החיפוש אומדים את דפי האתר הפנימיים ואת היחסים ההיררכיים ביניהם. לכן לכל שינוי במודל הזה יש השלכות עצומות על אינדוקס דפי האתר ודירוג האתר בתוצאות החיפוש.

בחברות גדולות, כשמקור השינוי הוא לאו דווקא מחלקת SEO והסיבות לאו דווקא קשורות לענייני אופטימיזציה וחיפוש, חשוב להיות מעורבים ככל האפשר בתהליכי התכנון של המודל הארכיטקטוני החדש החל בכתיבת הקוד וכלה בבדיקות.

צ'ק ליסט בסיסי ל-SEO

  • ארגון תיקיות וקבצים: יש לוודא ששמות התיקיות והקבצים ידידותיים למנועי חיפוש, כוללים מילות מפתח בעלות חשיבות סמנטית המופרדות ביניהן באמצעות מקפים. כדאי להימנע מתיקיות שקבורות לעומק ולהשתדל ליצור מבנה היררכי הגיוני של תיקיות.
  • URI ייחודי: כל מקורות המידע של האתר, בפרט דפי האתר, צריכים להתארגן תחת URI יחיד, מה שיכול להיות קצת מאתגר באתרים מסחריים גדולים שבהם דפי מוצר יכולים להימצא במספר כתובות URL בהתאם לקטגוריות האב השונות שלהם. על אף הקושי, צריך לנטרל כל מקור אפשרי לתוכן כפול, בין היתר באמצעות הוספת תגי קנוניקל.
  • פרמטרים של כתובת אתר: הוספת פרמטרים היא אמנם דרך מקובלת לעקוב אחרי הפניות חיצוניות או פנימיות, אבל היא יכולה ליצור תוכן כפול, לפגוע באפקטיביות של לינקים נכנסים, ובאופן אירוני, גם לשבש את המעקב בגוגל אנליטיקס. בשורה התחתונה, כדאי להוסיף פרמטרים רק אם אין ברירה אחרת.
  • מפת אתר: יהיה קל יותר להפיק מפות אתר – גם קובץ XML וגם כדף אתר – אם הן חלק מהמבנה התשתיתי של ארכיטקטורת המידע באתר. אתרים שמופיעים בחדשות גוגל או כוללים כמות ניכרת של וידאו צריכים לקחת בחשבון גם יצירת מפות אתר מותאמות.
  • עדכוני RSS: אם תוכן האתר מופץ בסינדיקציה, יש לקחת בחשבון את המיקום, הפורמט ועדכוני ה-RSS האוטומטיים.
  • התאמה לשינויים עתידיים: עד כמה שאפשר, רצוי לקחת בחשבון תוספות עתידיות לתוכן האתר, ולוודא שהוספת דפי פריט, עמודי נחיתה, וידאו או דפי קטגוריה ראשיים לא יצריכו עוד שינוי של ארכיטקטורת האתר.

מערכות ניהול תוכן ידידותיות למנועי חיפוש

האם שיפוץ האתר כולל גם החלפת מערכת ניהול התוכן? אם כן, יש לכם סיבה לדאוג. אמנם יש מערכות ניהול תוכן כמו וורדפרס שיכולות דווקא לסייע ל-SEO, אבל באופן כללי רוב פלטפורמות ה-CMS תוכננו במחשבה על מאגרי המידע ועל ניהול משימות ותוך כדי התעלמות מסוימת מ-SEO. זה נכון בעיקר לגבי מערכות ניהול תוכן פנימיות שתוכננו עבור קטלוגים גדולים של מוצרים או קבצים.

כאנשי SEO עליכם לבדוק את מערכת ניהול התוכן ולוודא שהיא גמישה בדרך הצגת התוכן. לשם כך תצטרכו לא רק לקרוא את המפרט הטכני של הפלטפורמה, אלא גם לעקוב אחרי הטמעתה בפועל, ואם אפשר, לשחק איתה קצת בסביבה מתפקדת ולבחון את השימושיות שלה.

אחרי שנבחרה מערכת ניהול תוכן לאתר המחודש, תצטרכו לשבת עם המתכנתים ובעזרת הצ'ק ליסט לקבוע אילו שינויים יבוצעו במערכת הקיימת כדי לתמוך ב-SEO. בשלב הזה ייתכן שתיתקלו בהתנגדות של צוות המפתחים, לכן כדאי להכין מראש את דרישות הסף המינימליות, שינויים שאתם לא מוכנים לוותר עליהם, וגם את סדרי העדיפויות.

צ'קליסט להעברת האתר

ארכיטקטורת אתר חדשה בדרך כלל תגרום לכך שחלקים מהאתר הנוכחי ישתנו או יוסרו לגמרי. יש להיערך מראש לשינויים כדי להכין את מנועי החיפוש למעבר חלק מהאתר הישן לחדש.

  • הפניות: רוב הסיכויים שכתובות ה-URL הנוכחיות ישתנו ותצטרכו ליצור רשימת redirects כדי להבטיח שהדפים הישנים יופנו לכתובות העדכניות המקבילות.
  • קודי מצב HTTP: מן הסתם תרצו גם לבחון את ההפניות ולוודא שהן נעשו כראוי – הפניות 301 קבועות ולא הפניות 302 זמניות. באותה הזדמנות כדאי גם לוודא שהדפים החדשים מחזירים קוד 200, ושדפים לא קיימים מחזירים קוד שגיאה 404. לשם כך רצוי לבדוק כל מיני קומבינציות בשינוי שם הקובץ והתיקייה, מכיוון שכמה מערכות ניהול תוכן מחזירות דפים ריקים וקוד 200 במקום דף שגיאה 404.
  • דפי שגיאה 404 ואחרים: דפי השגיאה הנוכחיים של האתר עלולים לא להופיע או לא לתפקד כבעבר. חשוב לבחון מצבי שגיאה שונים כדי להבטיח התנהגות תקינה של דפי שגיאה.
  • כלי ניהול האתרים: ברגע שהאתר עולה לאוויר יש לרשום אותו לכלי ניהול האתרים של מנועי החיפוש ולבצע את כל השינויים הנדרשים כמו לרשום את מפת האתר המעודכנת, להגדיר פרמטרים של כתובות אתר וכו'. אחרי זמן מה ייתכן שגם תצטרכו לחסום קישורי אתר (Sitelinks) שגוגל שלפו מהאתר החדש, ולעקוב אחר הודעות הנוגעות לבריאות האתר כמו שגיאות סריקה וכדומה.

בסופו של דבר אם משנים את ארכיטקטורת האתר לפי כללים אלו, השינוי יכול לתרום למאמצי הקידום ולשפר את מיקומיו בתוצאות החיפוש. בפרויקט כזה, אולי יותר מכל פרויקט SEO אחר, חשוב להשקיע את מרב הזמן והמאמצים לתכנון, כדי להפיק את המיטב מהשינוי ולהגן על האתר מפני אסון פוטנציאלי.