הבלוג שלנו

אוהיו (והעולם) נגד גוגל

Gilad Sasson
22 ביוני 2021
זמן קריאה: 3 דקות

גוגל שוב נתבעת, והפעם בידי מדינת אוהיו. טענות התביעה העיקריות מתמקדות בהעדפה שניתנת בתוצאות החיפוש לנכסי גוגל על פני אתרים מתחרים, וכן בתוצאות חיפוש מסוג Zero Clicks, כאלה המשאירות את המחפשים בדף התוצאות או שולחות אותו לפלטפורמות אחרות בבעלות גוגל בהן יוטיוב, גוגל טיסות, גוגל מפות וכדומה.

 

זאת כמובן לא הפעם הראשונה שהוגשו תביעות נגד גוגל על אפליה ופגיעה בתחרות. רק ב-2020 הוגשו בארצות הברית שלוש תביעות הגבלים עסקיים נגד גוגל. מאז 2010 נפתחו באיחוד האירופי שלוש חקירות נגד גוגל על הפרת חוקי התחרות של האיחוד, בין השאר בקידום גוגל שופינג בתוצאות החיפוש גם בלי התאמה מלאה לשאילתת החיפוש, ובניצול מעמדה בשוק הסמארטפונים לקידום אפליקציות בבעלות החברה. בכולן נמצאה חברת גוגל אשמה ונקנסה בסך מצטבר של יותר מ-8 מיליארד יורו.

 

התביעה של מדינת אוהיו שונה בכך שהיא דורשת מגוגל לנהוג כמו ספקיות של שירותים חיוניים לציבור, בדומה לחברות חשמל וגז, לדוגמה. "מי שבבעלותו חברת רכבות או חשמל נדרש לתת גישה ויחס שווה לכולם", נכתב בהודעה על התביעה. היחס השוויוני אמור לבוא לידי ביטוי בתוצאות חיפוש מכל סוג, כולל מודעות ותוצאות אורגניות מסוג גרף הידע ו-Featured Snippets.

 

תגובת גוגל לתביעה

בתגובתם גוגל טענו שהתביעה מופרכת, ושאין מקום להשוות בין גוגל לבין ספקי תשתיות. בנוסף, היענות לדרישות המצוינות בכתב התביעה תפגע גם ברלוונטיות של תוצאות החיפוש וגם תקשה על עסקים קטנים לתקשר ישירות עם הלקוחות.

 

לזכות גוגל יש לציין שהם צודקים במידה רבה. דירוג התוצאות במנוע החיפוש של גוגל מבוסס על אלגוריתם מורכב, והוא שהפך אותו לשימושי ופופולרי יותר ממנועי החיפוש המוקדמים. עוד אפשר לטעון לזכות גוגל שתאורטית כל אתר יכול להופיע בתוצאות החיפוש בחינם; אבל להימצא בתוצאות החיפוש על ידי לקוחות פוטנציאליים (שמרביתם לא יטרחו לגלול ולהקליק על התוצאה החמישית, שלא לדבר על עמוד התוצאות השני והלאה) יעלה כסף (פרסום בגוגל אדס או השקעה בקידום אורגני).

 

אבל אי אפשר להתווכח עם העובדה שבשנים האחרונות גוגל לוקחים יותר תנועה לעצמם. מתוצאות zero clicks במחשבונים ושאלות פשוטות (למשל: מי ראש הממשלה) ועד תוצאות מפורטות כמו גוגל חדשות, גוגל שופינג, גוגל טיסות ומלונות, חיפושים רבים בגוגל לא מביאים תנועה לאתרים המציגים את התוכן.

 

כמה חיפושים בגוגל מסתיימים ב-Zero Clicks?

לפי מחקר מהשנה האחרונה, כ-65% מסך החיפושים בגוגל (במחשב ובטלפון הנייד) הסתיימו בלי הקלקה על תוצאת החיפוש ובלי תנועה לאף אתר. בחיפושים במובייל בלבד, כ-77% מהחיפושים הובילו לאפס הקלקות.

CTR בחיפושים בגוגל 2020
מקור: sparktoro.com

 

שיעור הקלקה בחיפושים בגוגל במובייל
מקור: sparktoro.com

 

גוגל כבר הגיבו בעבר גם לטענה הזאת, ופירטו את כל הסיבות לכך שלא כל קליק מוביל לתנועה לאתר:

  • המשתמשים לא תמיד יודעים מה הם מחפשים, תוצאות מסוג zero clicks עוזרות למקד את תוצאות החיפוש.
  • המשתמשים מחפשים מידע תמציתי ומדויק, כמו המרת מטבעות, תחזית מזג האוויר, תוצאות משחקים וכדומה, וגוגל עוזרים להם למצוא אותו, ישירות מדף התוצאות.
  • המשתמשים יוצרים קשר ישירות עם העסק – כלומר, הם לא בהכרח יבקרו באתר אבל ימצאו את פרטי הקשר בתוצאות החיפוש ויפנו ישירות אל העסק. החיפוש בגוגל שולח יותר מ-4 מיליארד פניות לעסקים בכל חודש.
  • החיפושים שולחים ישירות לאפליקציות – לדוגמה, חיפוש תוכנית טלוויזיה יוביל ישירות לנטפליקס, חיפוש להקה לספוטיפיי או יוטיוב מיוזיק…

ואפשר להמשיך: חיפוש טיסות יוביל לגוגל טיסות, חיפוש תרגילי התעמלות לשני דפים תוצאות מיוטיוב וכן הלאה.

 

בשורה התחתונה, כל עוד גוגל שולטים על עוד תחומים ומוצרים, בנוסף למנוע חיפוש ורשת פרסום דיגיטלי, יהיה קשה להתחמק מניגודי אינטרסים למיניהם. המלחמה של אוהיו אולי צודקת, אבל הפתרון הוא לא מעשי.