קידום אורגני (SEO) הוא ערוץ שיווקי חיוני לאתרים מכל סוג. באמצעות SEO אפשר לשפר את הנראות במנועי חיפוש ולהגדיל את התנועה. לפעמים מנהלי אתר מחליטים לעצור את פעילות ה-SEO. הסיבות הנפוצות להחלטה הן חיסכון, חוסר שביעות רצון מהתוצאות או מקצב עדכון התוצאות, ולפעמים אפילו להפך – התוצאות כל כך טובות עד שאפשר להפסיק להשקיע בקידום האתר.

תאורטית, הפסקה זמנית של פעילות ה-SEO נשמעת הגיונית, אבל בפועל התוצאות שלה יכולות להיות הרסניות ולהוריד לטמיון את כל עבודת ה-SEO שנעשתה עד עכשיו.

SEO, ראשי תיבות של Search Engine Optimization, מורכב מכמה היבטים, בהם:

SEO טכני – האחראי על נושאים כמו סריקה ואינדוקס תקינים של האתר, מהירות והטמעה של נתונים מובנים ותגיות Schema.

תוכן – התאמת התוכן לשאילתות החיפוש הנפוצות, לכוונות המשתמש ולמדיניות התוכן של גוגל.

On-page SEO – התאמת כל עמוד תוכן למילות מפתח או שאילתות חיפוש רלוונטיות, הוספת תגיות מטא, אופטימיזציה לכתובות URL ועוד.

Off-page SEO – כל הפעילות שנעשית מחוץ לאתר ביחס לאתר, כולל קישורים, פעילות ברשתות חברתיות וניהול מוניטין.

מעקב ואנליזה – שימוש בכלים כמו Google Analytics ו-Google Search Console ואחרים כדי לעקוב אחר המיקומים, התנועה, התנהגות המשתמשים ועוד.

הפסקת פעילות ה-SEO עלולה להשפיע על כל התחומים האלה.

 

אלה כמה מהדברים שיכולים לקרות (ומניסיון, גם קרו) כשמחליטים לקחת הפסקה מהקידום האורגני של האתר:

היעלמות מלאה מתוצאות החיפוש

זה תרחיש אומנם קיצוני אבל די נפוץ. מספיק שהצוות הטכני עושה טעות כלשהי כמו להעלות קובץ robots.txt שגוי, להוסיף noindex לתגיות מטא באתר או לחסום את האתר למבקרים מחו"ל, והאתר נחסם לסריקה של גוגל ומוסר מהאינדקס. במצב כזה, האתר נעלם די במהירות מתוצאות החיפוש בגוגל, ולא עולה גם בחיפושים של שם המותג או אפילו כתובת האתר.

בלי צוות SEO או חברת ייעוץ SEO העוקבים בשוטף אחרי המיקומים ובריאות האתר, ייקח יותר זמן לגלות את הטעות, לאבחן את המקור שלה ולהנחות לצוות הטכני איך לתקן אותה. בשל כך גם ייקח יותר זמן להתאושש ולחזור למיקומים הקודמים בגוגל.

 

ירידה בתנועה האורגנית

הפסקה של פעילות הקידום האורגני לרוב תגרום לכך שיפורסם פחות תוכן חדש, ואם יפורסם הוא לא יעבור אופטימיזציה למנועי חיפוש. כלומר, לא יתווספו לו תגיות המטא הרלוונטיות, התוכן לא יותאם לחיפושים הנפוצים ולטרנדים הנוכחיים, ולא תהיה בקרה על האיכות והרלוונטיות של התוכן. ייתכן שגם ייקח לו יותר זמן להיסרק ולהתאנדקס על ידי גוגל. בנוסף, לא תהיה הפצה של תכנים חדשים באמצעות קישורים, ניוזלטרים, רשתות חברתיות או דרכים אחרות.

התוצאה תהיה שלאתר תהיה נוכחות זניחה יותר בתוצאות החיפוש, למשתמשים יהיו פחות סיבות לבקר באתר, וגוגל תקלוט את האיתות שהאתר כבר לא פעיל ולא ראוי להתייחסות.

 

ירידה במיקומים

מאותן סיבות, הפסקה ב-SEO עלולה להוביל לירידה במיקומים בתוצאות החיפוש. אותם מיקומים ייתפסו על ידי מתחרים שממשיכים להשקיע בקידום האתר בגוגל, וגם על ידי מתחרים חדש שישמחו לנצל את הוואקום שנוצר. ככל שהביטויים תחרותיים יותר, כך יהיה קשה יותר לחזור אליהם אחרי הפסקה ממושכת.

כמו כן, מכיוון שאלגוריתם הדירוג של גוגל משתנה לעיתים קרובות, צריך לעדכן ולהתאים את אסטרטגיית ה-SEO. לכן, אם נקטע הרצף של עבודת הקידום, יש סיכוי גדול שתצטרכו להתחיל מחדש באופטימיזציה של כל האתר, ובשל כך העלויות יהיו גבוהות יותר, וייקח יותר זמן עד שתראו תוצאות.

 

עלייה בהוצאות על פרסום בגוגל וברשתות חברתיות 

ירידה במיקומי האתר בתוצאות החיפוש גוררת ירידה משמעותית בתנועה האורגנית. כדי לפצות על אובדן התנועה ולמשוך מבקרים, לידים או קונים, אתרים רבים נאלצים להסתמך יותר על קידום ממומן. השינוי הזה לא רק מייקר את תקציב השיווק אלא עלול גם להגביר את הסיכון הפיננסי, זאת מכיוון שעלויות הקמפיינים משתנות לעיתים קרובות. בשל כך, עסקים עלולים לגלות שגם תקציב פרסום מוגדל אינו מספיק לשמר את הנוכחות הרצויה. בנוסף, בניגוד לקידום אורגני, המבטיח יציבות יחסית לאורך זמן, התנועה הממומנת פוסקת מיד עם עצירת הקמפיינים, ולכן הקידום הממומן אינו משמש חלופה מעשית לטווח הארוך.
לדוגמה, אתר מוכר בתחום הבריאות, איבד 15% מסך התנועה האורגנית שלו בעקבות הפסקת פעילות ה-SEO, ונאלץ להגדיל את תקציב הפרסום בגוגל ביותר מ-100% כדי לשמור על רמת החשיפה בחיפושים תחרותיים, כולל בחיפושים על שם המותג. בדוגמה הזאת, הניסיון לחסוך ולקצץ את תקציב הקידום האורגני הוביל להפניית משאבים גדולים מהמתוכנן לקידום ממומן.

קישורים מזיקים או גניבת תוכן בלי ידיעתכם

כשמפסיקים להשקיע בקידום אורגני האתר נעשה פגיע יותר לקישורים מזיקים (toxic links) או לגניבת תוכן על ידי מתחרים. בלי מעקב שוטף, קישורים מאתרים מפוקפקים עלולים להוביל לירידה בדירוג האתר ואף להענשה מצד גוגל. בנוסף, מתחרים עשויים להעתיק תוכן ייחודי מהאתר ולהשתמש בו באתריהם.

יצירה של תוכן כפול וקניבליזציה של מילות מפתח

בהיעדר אסטרטגיית SEO נכונה ומתפקדת, עלול להיווצר מצב של תוכן כפול או קניבליזציה של מילות מפתח (כלומר, מצב שבו כמה דפים באתר מתחרים על אותם ביטויים בתוצאות החיפוש). מצבים אלה מבלבלים את גוגל בנוגע לדף הנחיתה הרלוונטי לקידום, ועשויים לפגוע במיקומים.

התעלמות מעדכוני אלגוריתם ושינויי מדיניות של גוגל

מכיוון שגוגל מעדכנת בקביעות את אלגוריתם דירוג האתרים, מקדמי אתרים נדרשים גם הם לעדכן ולהתאים את אסטרטגיית ה-SEO. ללא מעקב והתאמות, אתרים עלולים לרדת משמעותית בתוצאות החיפוש ואף להיעלם מהן לחלוטין. לדוגמה, אתר פיננסי שמילא את דפיו בתוכן לא מקורי או לא מועיל במיוחד נפגע משמעותית בעדכון Helpful Content של גוגל, שהעלה את החשיבות של תוכן איכותי ורלוונטי למשתמשים. בדוגמה הזאת, התעלמות מהשינויים בזמן אמת הובילה לירידה חדה בתנועה ולפגיעה במוניטין.

לסיכום, לא מומלץ להפסיק את פעילות הקידום האורגני. למרות שבחלק מהמקרים הנזק עלול להופיע רק אחרי מספר שבועות ואפילו חודשים, הפסקה עלולה להזיק לנראות הדיגיטלית של האתר לפגוע משמעותית במאמצי הקידום שבוצעו עד כה, ולייקר משמעותית את תקציב השיווק.

 

רוצה לדעת עוד או להתייעץ איתנו לגבי קידום אורגני של המותג שלך? אנחנו כאן.