מאז הימים הראשונים של מנוע החיפוש גוגל, קישורים נכנסים נחשבו סממן לאיכות התוכן וגורם חשוב המשפיע על מיקומי האתר בתוצאות החיפוש. אבל אחרי כמה וכמה מניפולציות קישורים ועדכוני פינגווין מצאו מנועי החיפוש דרך חדשה, ואולי אמינה יותר, למדוד את מוניטין האתר. האם עתיד הקישורים הוא ללא קישורים?

קצת רקע: בניית קישורים למטרות קידום

מתחילת דרכו השתמש מנוע החיפוש של גוגל בקישורים כדי להעריך את מידת הסמכות, הרלוונטיות והמוניטין של אתרים. התפיסה שראתה בקישורים מעין הצבעות אמון באתר המקושר עמדה למעשה בבסיס האלגוריתם PageRank של גוגל, ואתרים שקיבלו הרבה קישורים (בעיקר מאתרים מרובי קישורים בעצמם) קודמו בתוצאות החיפוש.

עם התפתחות תעשיית קידום האתרים נוצרו כל מיני שיטות לבנייה, קנייה והשגה של קישורים ברמות ספאם משתנות. גוגל מצידם התנגדו ראו בשיטות האלה ניסיון לתמרן את האלגוריתם והגיבו בסדרה של עדכוני פינגווין ועונשים ידניים. בתגובה שכללו מקדמי אתרים את השיטות לבניית קישורים, גוגל שינו את האלגוריתם וכך זה נמשך עד שירדה חשיבותם של הקישורים בקידום האתר (אם כי לא נעלמה לחלוטין).

גוגל פינגווין

אתרים רבים התחילו לקשר בין קישורים ועונשים ונמנעו מהוספת קישורים או הקפידו להוסיף תגית nofollow לקישורים יוצאים כדי שאלו לא ייתפסו כהבעת תמיכה בעיני האלגוריתם של גוגל. כך נעשה כמעט בלתי אפשרי להשיג קישורים מאתרי סמכות, ומה הטעם בלבנות קישורים מדגי רקק?

במקביל, האינטרנט עצמו השתנה; הרעיון שעמד בבסיס האלגוריתם PageRank התיישן. האינטרנט של ימינו הוא מורכב יותר מהשוואה מוחלטת בין קישורים ואמון (ולהפך), וישנן עוד הרבה דרכים להביע אמון גם בלי להוסיף קישור. אחת מהן היא מה שמכונה linkless link, אזכור האתר או המותג גם בלי קישור.

 

איך עובדים קישורים ללא קישורים?

בשנים האחרונות אישרו מנועי החיפוש בינג וגוגל שהם משתמשים בקישורים ללא קישורים (כלומר ציטוטים, אזכורים ברשתות חברתיות ודיבורים על המותג באופן כללי) כדי להעריך את מידת הסמכות והאמינות של אתרים, ושני מנועי החיפוש גם רשמו על זה פטנטים.

הנושא מוזכר בעקיפין גם בהנחיות התוכן של גוגל המועברות לאנשים שתפקידם להעריך את תוכן הדפים באינטרנט ולדרג אותם בהתאם. הנחיות התוכן מדגישות את חשיבות המוניטין של אתר, כפי שהוא בא לידי ביטוי במקורות חיצוניים ועצמאיים.

מכאן אפשר להבין שלא מספיק לאיית את השם שלכם נכון, והאזכור צריך להיות גם בהקשר חיובי. בינג הודו שכבר לפני שנים הם מצאו דרך לקשר בין ההקשר והסנטימנט של אזכור ולקשר אותו למותג (גם בלי קישור).

 

איך השינוי ישפיע על אסטרטגיית בניית קישורים?

השינוי הזה יקל על העבודה של מקדמים של אתרים גדולים, שבאופן טבעי זוכים ליותר אזכורים, עם או בלי קישורים. אתרים חדשים או ידועים פחות יצטרכו עדיין לעבוד ולהשיג לא-קישורים שגם יעמדו בהנחיות האיכות של גוגל. החדשות הטובות הן שאפשר להילחם פחות על טקסט הקישור ועל תגית ה-follow של הקישור.

מבחינה מעשית המשמעות היא שנוסף על סקירה של פרופיל הקישורים של האתרים, כדאי גם לנטר את האזכורים של המותג או המוצר באינטרנט, כולל ברשתות חברתיות, אתרי ביקורות, פורומים, בלוגים, אתרי חדשות וכו'.

בתור התחלה אפשר להגדיר התראות בכלים כמו Google Alerts, Social Mentions ואחרים המנטרים אזכורים ברשתות חברתיות, וחלקם גם מציינים את הסנטימנט של האזכור (כלומר האם טון האזכור הוא חיובי, שלילי או ניטרלי).

 

איך לבנות קישורים ללא קישורים?

אז איך משיגים אזכורים? פחות או יותר באותן דרכים שמשיגים קישורים רגילים, למשל:

רשתות חברתיות: אתרים חברתיים כמו פייסבוק, טוויטר, לינקדאין ואחרים הם המקום ליצור מודעות למותג, ובאותה הזדמנות גם להגדיל את התנועה לאתר ואולי גם את המכירות. ומכיוון שהלקוחות משתמשים באתרים האלה כדי ליצור קשר עם עסקים, לקבל עליהם המלצות מחברים ולהתלונן. לכן, חשוב להיות פעילים בהן ולהגיב לפניות של לקוחות, שאלות, תלונות או ביקורות שליליות.

פוסטים אורחים בבלוגים: זוהי אחת מטקטיקות קידום האתרים הוותיקות ביותר, והיא יכולה להביא תועלת גם בבניית קישורים ללא קישורים. ברוב המקרים הבלוג המארח ממילא יגביל את מספר הקישורים היוצאים, לכן אפשר לשמור את הקישור לביטוי מפתח חשוב ולאזכר את שם המותג בלי קישור.

אתרי ביקורות: מומלץ לעסקים לעודד לקוחות לכתוב ביקורות וגם לעקוב אחר הביקורות שנכתבו ולהגיב אליהן, גם לשליליות.

יחסי ציבור: אנשי יחסי ציבור טובים בלהשיג אזכורים בתקשורת בלי קישורים. בדרך כלל זה נתפס חיסרון, אבל עכשיו יש סיבה טובה יותר לשתף איתם פעולה לטובת אותה מטרה.

מחקר מתחרים: בדומה למחקר קישורי מתחרים, מומלץ לעקוב אחר האזכורים של המתחרים ברשת ולראות מה הם עושים כדי לקדם את המודעות למותג וגם ללמוד מהטעויות שלהם.

 

ניהול מוניטין ואזכורים ברשת

כפי שקישורים יעזרו לקידום האתר רק בתנאי שהם מגיעים ממקור אמין ואיכותי ולא מאתרי ספאם מפוקפקים, כך גם אזכורים של המותג יועילו רק אם הם חיוביים. לכן, חשוב גם לנהל את המוניטין של האתר בקביעות.

– לנטר את האזכורים של המותג ברשת כדי לזהות בעיות פוטנציאליות עוד לפני שהן מתפוצצות והופכות למשברים.

– להגיב למשתמשים שהשאירו ביקורות שליליות על העסק ולנסות לפתור את הבעיה לשביעות רצונם.

– לקדם את שם המותג באינטרנט בקביעות ובאקטיביות, כך שתוצאות החיפוש על שם המותג או מוצריו יהיו מלאות באזכורים חיוביים או נייטרליים ובאופן טבעי ידחקו אזכורים שליליים, אם יהיו כאלה.

למידע נוסף  על ניהול מוניטין ברשת>>

 

לסיכום, אולי מוקדם מדי לקבור את הקישורים, אבל עוד לא מוקדם להתכונן לעתיד ולבנות מותג בעל נוכחות חיובית ברשת.