הבלוג שלנו

קניבליזציה למילות מפתח – מה זה ואיך למנוע את זה?

'Gilad Sasson'
8 בדצמבר 2016
זמן קריאה: 5 דקות

מאמר אורח: נכתב ע"י אליאב (אליאבוס) לנקרי, עוסק בקידום אתרים אורגני בשוק הבינלאומי, עם ניסיון של למעלה מ-10 שנים בשיווק באינטרנט.

לפעמים יש בנו רצון עז לנסות ולדחוף דפים רבים באתר שלנו שבסופו של דבר ממוקדים על מילת מפתח ספציפית וכל זה במטרה להגדיל את החשיפה שלנו, מה שבפועל קורה זה בדיוק ההפך – אנחנו פוגעים בעצמנו, התהליך הזה נקרא בשפה המקצועית קניבליזציה למילות מפתח.
אם תמקדו מספר דפים באתר שלכם עבור אותה מילת מפתח אתם בעצם מקשים על גוגל להציג את התוצאה הרלוונטית ביותר לאתר שלכם. בעיה? כמובן.

איך זה משפיע על האתר?

קניבליזציה מתחילה כשדפים דומים מבחינת מיקוד מילות המפתח מופיעים באתר. מנוע החיפוש גוגל מציג ברוב המקרים רק דף אחד לכל מילת מפתח בתוצאות חיפוש, כך שבסופו של דבר, המשימה וההחלטה הגורלית של איזה דף להציג מכל רשימת הדפים הפוטנציאליים נופלת על אלגוריתם. כל התהליך הזה יוצר תחרות הרסנית לאתר שלך, או במילים אחרות – אתה יורה לעצמך ברגל.

%d7%a7%d7%a0%d7%99%d7%91%d7%9c%d7%99%d7%96%d7%a6%d7%99%d7%94-%d7%a9%d7%9c-%d7%9e%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%a4%d7%aa%d7%97-%d7%a8%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%9c%d7%99%d7%9d

קניבליזציה למילות מפתח מעודדת תחרות בתוך האתר, ולתחרות הזו יש מפסידים ברורים – אתם.
שימוש במילות מפתח זהות לדפים שונים יכול לגרום לכם לפספס את היכולת להשפיע על הנראות (מיקומים) של האתר שלכם בתוצאות החיפוש, לדוגמא:

קישורים פנימיים (Internal Links)
זו אופציה מעולה לקשר דפים בתוך האתר שלכם ולאפשר למשתמשים לנווט בקלות בין דפים רלוונטיים. אם טקסט עוגן (Anchor text) יצביע באותה מילת מפתח למספר דפים שונים, יהיה קושי למנוע חיפוש להבין מהו הדף הרלוונטי ביותר, אך בסופו של דבר הוא יציג את הדף שהכי רלוונטי מבחינתו וברוב המקרים אתם תשימו לב שזה לא הדף שהייתם מעוניינים בו.

קישורים נכנסים (Backlinks)
אנחנו כבר יודעים שקישורים נכנסים זה אחד הפקטורים החשובים בקידום אתרים והם גם דרך מצויינת לשפר נראות (מיקומים) של דפים במנועי החיפוש. קישורים חיצוניים מתוכננים במיוחד להוביל את הקוראים לתוכן ייעודי.
אם אתם בונים או קונים קישורים ובכל פעם בוחרים את מילת המפתח שלכם ומקשרים לדפים שונים עם אותה מילת מפתח, אתם פוגעים באתר שלכם ובנראות שלו.

חוויית המשתמש (UX)
בזמן האחרון אני יותר ויותר מתחבר לעולם של חווית משתמש, לפי דעתי חוויית המשתמש היא אחת הדרכים להצלחה, אנחנו גם יודעים שגוגל מסתכלים על חווית משתמש כעוד אחד מתוך 200+ הפקטורים המשפעים על הנראות (פונטים, נראות, נוחות, מהירות אתר וכו').

אם מספר דפים באתר שלכם ממוקדים על אותה מילת מפתח, חוויית המשתמש תושפע ישירות. אפשר להמשיך עם הדוגמא של ה"שמלות כלה", אידאלית אתם רוצים שהמשתמשים שלכם יקלידו "שמלות כלה" בגוגל ובקלות ימצאו את הדף שלכם שמציג את כל השמלות כלה, אמת? אז… הדבר הזה אפשרי רק אם יש לכם דפים שונים עם מילות מפתח ייעודיות (ושונות) לכל דף. כך המשתמשים יכולים למצוא ישר מה שהם צריכים ללא צורך לדפדף בעמודי שאולי מכילים את המידע שהם צריכים.

ההמלצה, מילת מפתח אחת לכל דף – מקסימום מיקוד:

%d7%a7%d7%a0%d7%99%d7%91%d7%9c%d7%99%d7%96%d7%a6%d7%99%d7%94-%d7%a9%d7%9c-%d7%9e%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%a4%d7%aa%d7%97-%d7%a8%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%9c%d7%99%d7%9d-2

איך לבדוק קניבליזציה של מילות מפתח

כדי לבדוק אם האתר שלכם סובל מקניבליזציה של מילות מפתח אני ממליץ לפתוח קובץ אקסל ולהכניס את כל הדפים הקיימים באתר שלכם (כתובות URL), בנוסף, בעמודות נוספות הוסיפו את הכותרת של כל מוד, תיאור דף (Meta-description) ואת תוכן הדף (כן, את כל הטקסט הקיים בכל דף). בעמודה נוספת הוסיפו את מילת המפתח העיקרית שמצאתם (איך עושים את זה? המשיכו לקרוא). באמצעות האקסל, כל המידע יהיה גלוי לנו ונוכל להבין דיי בקלות איפה הבעיה ואיזה דף ממוקד לאיזו מילת מפתח.

כלי נוסף שאני שיכול להקל על העבודה שלכם ואני ממליץ לעבוד איתו צמוד זה Screaming Frog, הכלי מדמה פעולה של בוט ויודע להציג את כל המידע על האתר שלכם, אם זה כותרות, תיאורים, קישורים פנימיים ועוד. בנוסף ניתן בקלות לזהות כפילויות:

screaming-frog

איך נמנעים מקניבליזציה?

הבדיקה שתיארתי עכשיו תיצור לכם טבלה שתעזור לכם לארגן מחדש ולייעל את התוכן החשוב שלכם בכל דף באתר. תשתמשו ברעיונות האלו כשאתם כותבים את תגיות המטא, כשאתם בוחרים את ה-URL של הדף וכמובן את התוכן.

כשאתם מעוניינים להכניס קישורים פנימיים לדפים שונים באתר שלכם – תהיו ממוקדים ומסודרים, השתמשו בטבלה שיצרתם ופתחו אותה בכל פעם שאתם רוצים להוסיף קישור פנימי באתר שלכם ובחרו את העמוד המדוייק ביותר. ככה אתם תבטיחו 100% פוקוס לכל מילת מפתח ולכל דף.

דרכים נוספות להמנע מקניבליזציה:

כותרת ייחודית לכל עמוד – זה נראה מובן מאילו, אבל תדאגו ליצור כותרות ממוקדות למילות מפתח לכל דף באתר שלכם.

%d7%9b%d7%95%d7%aa%d7%a8%d7%aa-%d7%99%d7%97%d7%95%d7%93%d7%99%d7%aa-%d7%9c%d7%9b%d7%9c-%d7%a2%d7%9e%d7%95%d7%93

קישורים פנימיים – קישורים פנימיים יכולים לעזור לכם לעזור למנוע חיפוש להבין מה הנושא העיקרי של הדף המקושר. נסו לנצל ולהשתמש במילות מפתח וקישורים זהים בכל פעם ולא לבלבל את המנוע חיפוש. עבדו עם הרשימה שיצרנו. או צרו לכם אחת שעוסקת אך ורק במילות המפתח והקישור המתאים ביותר.

קישורים נכנסים – כשאתם מבצעים שיתוף פעולה ומקבלים קישור לאתר שלכם, תלכו בחזרה לטבלה שהכנתם ובחרו מילת מפתח וקישור, אל תערבבו דפים ללא קשר למילת המפתח שלכם. כמובן, לא לשכוח לשמור על טבעיות ולא לקשר על מילת מפתח "מדוייקת" אלא על "זנב ארוך" שנראה טבעי.

שימוש בתגית Canonicalאתרי איקומרס (מכירות) רבים נוטים לאפשר למשתמשים לסנן מוצרים ומידע. במקרים רבים שלא מתבצע שימוש נכון בפרמטרים, אנחנו יכולים למצוא את עצמנו מאונדקסים על דפים מיותרים. השתמשו בקנוניקל בחוכמה.

לסיכום
חשוב לזכור שמטרת-העל שלנו היא לגרום למשתמש להגיע לעמוד המדוייק ביותר באתר שלנו, עמוד שממנו הוא יוכל לקבל את המידע הטוב והמתאים ביותר עבור שאילתת החיפוש שלו. במידה ונצליח לעשות זאת, ברוב המקרים גם נגדיל את אחוזי ההמרה מהדפים שלנו. במידה והוא יגיע לעמוד שמדבר על מה שהוא רוצה, אבל לא בדיוק (בגלל קניבליזציה) – נכשלנו וכנראה גם הפסדנו לקוח.