הבלוג שלנו

Google Authorship – הסוף

Gilad Sasson
Gilad Sasson
2 בספטמבר 2014
זמן קריאה: 3 דקות

גוגל הודיעו שיפסיקו להציג את שם הכותב ומידע על שם הכותב (Google Authorship) בתוצאות החיפוש, וכן יפסיקו לאסוף מידע מהתגית rel=author.

ההיסטוריה של גוגל Authorship

ההיסטוריה של Google Authorship מתחילה ב-2007, אז רשמו גוגל את הפטנט Agent Rank, שתואר כמערכת המקשרת בין קטעי תוכן רבים באמצעות חתימה דיגיטלית המייצגת סוכן (כותב אחד או יותר). אמצעי הזיהוי הזה אמור היה לשמש לדירוג הכותב בעזרת עוד איתותים המצביעים על האמינות והסמכותיות של התוכן, ודירוג הכותב היה אמור להשפיע על המיקומים בתוצאות החיפוש.

הרעיון נשאר תאורטי עד שגוגל הצטרפה למנועי החיפוש האחרים ואימצה את הפרוטוקול של schema.org לסימון נתונים מובנים. ביוני 2011 הודיעו גוגל שיתחילו לתמוך בסימון שם הכותב ועודדו מנהלי אתרים להוסיף את התגית rel=author כדי לשייך פריטי תוכן לפרופיל כותב. בו בזמן הוצגה גם הרשת החברתית גוגל פלוס, ודפי הפרופיל שימשו פלטפורמה אוניברסלית המקשרת בין כותבים לפריטי התוכן שפרסמו באינטרנט.

למה גוגל ויתרו על שם הכותב?

Google Authorship אינו המוצר הראשון שגוגל פיתחו ואחר-כך חיסלו. לפי גוגל, Google Authorship חדל להתקיים משתי סיבות עיקריות:

  • שיעור הטמעה נמוך בקרב כותבים ומנהלי אתרים – הסיבה הזאת נתמכת במחקרים המצביעים לא רק על מיעוט בלוגרים ובעלי אתרים שהשתמשו בתג, אלא גם על ריבוי שגיאות בהטמעת התג ועל שימוש בו בניגוד להנחיות גוגל ולמטרות ספאם.
  • ערך נמוך למשתמשים במנוע החיפוש – כשהוסרו תמונות הכותב מתוצאות החיפוש נטען בגוגל שלא נמצאו הבדלים משמעותיים בשיעור ההקלקה על תוצאות חיפוש עם ובלי תמונה. הטענה הזאת התקבלה בהפתעה ובחוסר אמון בקרב אנשי שיווק באינטרנט, ורבים מהם האמינו שפרטי הכותב מגדילים את שיעור ההקלקה.

אפשר להניח שגוגל בחנו את התרומה של שם הכותב לרלוונטיות של תוצאות החיפוש והגיעו למסקנה שהערך שלה נמוך. יש להניח שגוגל גם לקחו בחשבון שיקולי תקציב – עיבוד התמונות והנתונים בוודאי דרש השקעה גבוהה – וגם את נתוני הגידול בגלישה ממכשירים ניידים. כשחצי מהתנועה לגוגל מגיעה מסמארטפונים, נראה הגיוני לוותר על התמונה שתופסת שטח מסך.

האם דירוג הכותב ייעלם עם Google Authorship?

כאמור, הרעיון של דירוג הכותב נולד לפני Google Authorship וכנראה שימשיך להתקיים אחריו. המושג עצמו – Author Rank – נולד בתעשיית קידום האתרים, וגוגל מעולם לא אישרו שפקטור הדירוג נמצא בשימוש. עם זאת, גוגל הזכירו את הרעיון בהזדמנויות אחרות. בספרו של יו"ר גוגל, אריק שמידט, הופיעה הצהרה על תכניתה של גוגל לקשור בין הסמכותיות של הכותב לתוצאות החיפוש, כך שכותבים מאומתים יופיעו בראש תוצאות החיפוש, והמשתמשים יגיעו באופן טבעי לתוצאות הראשונות והאמינות ביותר. במרץ השנה הודה מאט קאטס שדירוג הכותב ממלא תפקיד בכמה דרכים, בהן בדירוג מאמרים מעמיקים בתוצאות החיפוש של גוגל.

צילום מסך: טוויטר

גוגל מסרו ל-Search Engine Land שההסרה של Google Authorship לא תשפיע על דירוג המאמרים המעמיקים וגם לא על תכניתם לתגמל כותבים מאומתים וסמכותיים במיקומים תוצאות החיפוש. לפיכך לגוגל יש דרכים אחרות לסמן את הכותב בתוצאות החיפוש מבלי לערב את הכותב עצמו. סביר להניח שגוגל נעזרת בשמות הכותב המופיעים מתחת לכותרת בידיעות חדשותיות, ונראה שזו הולכת להיות האלטרנטיבה המרכזית ל-Google Authorship מבחינת דירוג הכותב.

לסיכום, אפשר להוסיף את שורת הכותב גם בלי Google Authorship אבל יש לזכור שגם אם חשיבותו של דירוג הכותב תגדל, הוא רק אחד מהמון גורמים המשפיעים על קידום האתר בגוגל, וגורם חשוב לא פחות הוא איכות התוכן שעליו חתום הכותב.