זהו לא סוד שתחום האופנה הוא תחום שדורש הרבה סבלנות, כישרון, חדשנות, רגש ויצירתיות, במיוחד כשמדובר במותגי Haute Couture. היום, כאשר אנחנו מסתכלים על פרופילי האינסטגרם, הפינטרסט, הפייסבוק והאתרים של מעצבי אופנה, קשה לנו לחשוב כיצד מותגים אלו יכלו להתקיים לפני עידן האינטרנט.
בתחום תחרותי שכזה מותגי האופנה מוכרחים להמציא את עצמם כל פעם מחדש. כאן, אנחנו נכנסים. מעצבי אופנה: הניחו לראשכם לעבוד על עיצובים וטרנדים, אנחנו נדאג שכולם כבר יכירו אתכם.
כמו בכל תחום, חברות דיגיטל המנהלות פרופילים של מותגי ומעצבי אופנה מוכרחות להכיר את שוק האופנה. אמנם מנהלי לקוחות מעולים לא חייבים להיות מבינים גדולים באופנה, והם אפילו לא צריכים להיות בעלי טעם טוב בבגדים או באופנה בכלל בשביל לדעת לנהל פרופיל עסקי מצליח של מותגים אלו. אז איך בכל זאת הם אמורים להיות אחראיים על ההצלחה? בכתבה זו נציג בפניכם כמה מהדרכים לנהל בהצלחה נוכחות דיגיטלית של מותגי אופנה.
תחום האופנה זקוק לדיגיטל יותר מכל תחום אחר, ממש כמו שצמח זקוק למים. הדבר הראשון שקופץ לנו לראש כשאנחנו חושבים 'אופנה' הוא יופי. בניגוד לתחום הקולינריה, שבו ייתכן שהמנה תיראה יפה על הצלחת בפוסט באינטסגרם, אבל אם היא לא טעימה היא תיפסל מיד. באופנה אין חוכמות, אם הפריט לא מושך את העין או משדר יופי או ייחודיות מסוימת, אנחנו לא נרצה ללבוש אותו ובטח שלא להכיר את מי שעיצב אותו. ומה יותר מתאים לשקף את היופי הזה אם לא הרשתות החברתיות, בייחוד הרשתות לשיתוף תמונות וסרטוני וידאו?
כל כך הרבה אנשים נמצאים ברשתות החברתיות שעות על גבי שעות במהלך היום, כל יום, אז למה לא לנצל זאת כדי לקדם את מותג האופנה?
מהן הרשתות החברתיות שכל מותג אופנה מוכרח לתחזק?
נתייחס לשתי רשתות עיקריות: פייסבוק, ואינסטגרם.
-
פרופיל פייסבוק עסקי לחברות אופנה
גם אם נדמה לכם שהיום אופנה זה אינסטגרם, ואינסטגרם בלבד, אתם טועים ובגדול. כאשר לקוח פוטנציאלי ירצה להתעניין במותג אופנה כלשהו, הוא מיד יחפש את שמו בפייסבוק. למה? כי לאינסטגרם חוקים משלו, ולא תמיד השם של המותג או המעצב יופיע בבירור באינסטגרם, לכן צריך לבדוק קודם אצל ההורה, פייסבוק. פייסבוק הוא כמו תעודת הזהות החדשה של המותג, שם אפשר לראות את כל הפרטים של העסק, מהפרט הבסיסי ביותר, כמו מספר העוקבים בעמוד ועד הפרט החם ביותר, כמו המלצות, מי דיבר על המותג, מי תייג אותו ועוד…
מה צריך להיות בעמוד פייסבוק של מותג אופנה?
ראשית, תמונות קאבר ופרופיל שמושכות את העין. פעמים רבות תמונת הפרופיל תהיה הלוגו של החברה, אבל תמונת הקאבר היא זו שמוכרחה לייצר את ה"וואו" הראשוני, וכולנו מכירים את המשפט הידוע: אין שני לרושם ראשוני! לא סתם הקאבר הוא בתחילת העמוד! הקאבר מוכרח להיות יצירתי ולשדר בדיוק את אופי המותג. את הקאבר ניתן לעדכן מדי פעם, אבל חשוב לשמור על קו עיצובי אחיד שידבר בשפה של המותג. שנית, יש לעדכן את כל המידע על המותג: פסקה קצרה המעניקה פרטים חשובים על המותג בקטגורית ה- about, מיקום, כתובת אתר אינטרנט, שם המותג, (אנחנו ממליצים על שם באנגלית ובעברית יחד כדי להקל על תוצאות החיפוש), מספר טלפון ואימייל ליצירת
קשר, עמודת ביקורות (Reviews), קישור לפרופיל האינסטגרם, קישור לעמוד הפינטרסט ועמודות ספציפיות המקשרות לאירועים בהשתתפות המותג (תצוגות אופנה וכדומה)
אילו פוסטים צריכים להופיע בעמוד הפייסבוק העסקי של מותג האופנה?
החלק הזה הוא המאתגר ביותר. מאחורי כל עמוד או פרופיל מוכרחה להיות אסטרטגיה שיווקית לא פחות ממדהימה וגאונית. חברת דיגיטל טובה תייצר עבור הלקוח קווים מנחים בהתאמה אישית לכל מותג. לכל פוסט תהיה מטרה משלו, זמן משלו, קהל יעד משלו וזמן עבודה משלו. כדי לקלוע למטרה אין להעלות פוסטים ללא סיבה וללא מחשבה, יש לשים לב היטב לטיימינג ולהיצמד לתוכנית השיווקית. מהניסיון שלנו, אנחנו ממליצים לייצר תוכניות שיווקיות באופן חודשי לכל פלטפורמה.
בפייסבוק אפשר להעלות סוגים רבים של פוסטים: תמונות, וידאו, גיפים, מצגת תמונות, פוסט לחיץ, פוסט קרוסלה ועוד… הם שם והם עובדים, אבל צריך לדעת להשתמש בהם בחוכמה ובתבונה רבה.
לפני שמעלים את הפוסט הראשון צריך לקחת בחשבון את אופי המותג. חברת דיגיטל רצינית תתחיל לעבוד רק לאחר פגישה מסודרת עם המעצב/ת או עם מי שאחראי על חברת האופנה, בין היתר כדי ללמוד על האופי של האדם, למשל, האם הוא סגור, ביישן ומופנם, או מלא באנרגיות, האם העיצובים שלו הם שקטים ועדינים, או נועזים וצבעוניים? אולי גם וגם? האם יש לו עקרונות מסוימים, האם הוא התנסה בשיווק דיגיטלי בעבר, מהם הקווים האדומים שלו, היכן יש לחברת הדיגיטל יד חופשית, ועוד… כל המידע הזה יבוא לידי ביטוי בבניית האסטרטגיה השיווקית.
הדבר החשוב ביותר ביצירת פוסט למותג האופנה הוא… קריאייטיב, קריאייטיב, קריאייטיב!!!
אחרי שנסגרנו על תוכנית שיווקית חודשית, אנחנו מוכנים לצאת לדרך ולהעלות פוסט שידהים את כל הרשת. לפוסט חייב להיות צבע ו-say משלו, הוא יכול להיות אישי, אותנטי ולדבר אל הרגש של קהל היעד, והוא יכול להיות חדשני, נועז ומניע לפעולה. כל עוד הוא מנוסח היטב ובעל מסר אחד ומעניין, הוא יעבוד. לא תמיד הפוסטים צריכים לדבר על המותג עצמו ולהיות מכירתיים, אלא הם יכולים להיות פוסטים שמעניקים ערך מוסף לעוקבים. לדוגמה, אם המותג הוא שמלות כלה, הפוסט יכול להיות אינפורמטיבי, בסגנון של "חמישה טיפים לבחירת שמלת הכלה המנצחת" או "כיצד תדעי אילו נעליים כדאי להתאים לשמלת הכלה" ועוד… פוסטים כאלו יגרמו לעוקבים שלכם להעריך אתכם יותר ולתפוס מכם דמות מובילה בעולם האופנה.
אנחנו ממליצים מאד לשמור על גיוון בעמוד, גם כדי לרענן ולא לשעמם, וגם כדי לנסות להבין מה עובד יותר ומה פחות תוך כדי תנועה. חשוב לזכור, לעולם לא נצליח לקלוע לטעם של כולם, אבל בהחלט נוכל לנסות לקלוע לטעמו של הרוב.
ההמלצה העיקרית שלנו היא לא לחסוך בעיצוב. לא משנה כמה המלל יהיה מקורי וכמה המשפט על התמונה יהיה שנון והיסטרי, אנחנו חיים בעולם ויזואלי, ולכן חייבים דימוי שימשוך את העין בחצי השנייה הראשונה של הגלילה בפיד של פייסבוק, בייחוד כשאנחנו מקדמים תחום ויזואלי ואסתטי כמו אופנה. לשם כך מוכרחים להשקיע בעיצוב הפוסט, תוך כדי שמירה על שפה גרפית אחידה של המותג.
דוגמה לפוסט מקורי המניע לפעולה, תוך כדי שימוש בשפה העיצובית של מותג האופנה מתוך: עמוד הפייסבוק של victoria’s secret pink
פרופיל אינסטגרם עסקי לקידום חברות אופנה:
תחילה חשוב להבין מי הם המשתמשים העיקריים של האינסטגרם. נתונים מראים שהגילים השולטים באינסטגרם נעים בין 18–34 אנחנו יכולים להתחיל לעבוד על פרופיל אינסטגרם עסקי. פרופיל האינסטגרם של מותג האופנה צריך להתכתב עם עמוד הפייסבוק. כמובן שהדגש בעמוד האינסטגרם הוא על ויזואליה מרובה, תזזיתיות, צבע, fun ונפש צעירה, אבל גם כאן יש לעשות זאת בתבונה ומתוך שיקול דעת.
מה חייב להיות בפרופיל האינסטגרם העסקי?
תמונת פרופיל זהה לתמונת הפרופיל בפייסבוק, פרטים על המותג (בדומה לפרטים בפייסבוק), מספר טלפון ואימייל ליצירת קשר ושם משתמש קליט, לא מתחכם, קל לחיפוש ומכיל את שם המותג.
אחרי שעברנו את החלק הטכני, נגיע לתכל'ס. כפי שאמרנו קודם, לאינסטגרם חוקים משלו, ופוסטים שיתפסו בפייסבוק עלולים להזיק לאינסטגרם. באינסטגרם הדגש הוא על ויזואליה, ולא על פוסטים גדושי טקסט.
ההמלצה שלנו היא להשתמש בכלים של אינסטגרם בחוכמה. למשל, אפשר לגרום לטיזרים מהסטורי להפנות לפוסטים בעמוד; לקדם עמודים באתר או בעמוד הפייסבוק; להשתמש בהאשטאגים חכמים ועדכניים (ולרענן את מאגר ההאשטאגים בכל פעם); להשתמש בהאשטאגים וכתוביות לתמונה בשפה האנגלית, וכו'. כמובן גם כאן כדאי לשמור על גיוון בין הפוסטים השונים שעולים בפרופיל, בהתאם לאסטרטגיה השיווקית.
דוגמה לסטורי מניע לפעולה מתוך עמוד האינסטגרם של: stylemepretty
כדאי לשלב המלצות ותמונות של לקוחות אמיתיים ולא רק תמונות של דוגמניות ודוגמנים, כדי להראות כיצד פריט הלבוש יושב על לקוחות פוטנציאליים שאינם בהכרח במידות של דוגמנים ממוצעים.
בנוסף, חשוב לתייג פרופילים רלוונטיים בתחום, לעקוב אחר מותגי אופנה גדולים ושונים ואחרי מובילי דעה, להגיב ולהיות מעורבים על מנת לקבל אהבה ואהדה חזרה.
מבחינת עיצוב, מומלץ להתאים את הוויזאוליה לפרופורציות של התמונה או הווידאו של אינסטגרם, כדי שפרטים בתמונה לא ייקטעו, וכן להיות ערניים לתגובות ולהודעות פרטיות.
בואו נדבר על העוקבים באינסטגרם:
לפעמים אנחנו נתקלים בפרופילי אינסטגרם בעלי עשרות אלפי עוקבים, אבל עם כמות מזערית של לייקים עבור כל פוסט. הסיבה יכולה להיות שרבים מעמודי האינסטגרם רכשו עוקבים שאינם מוגדרים כקהל היעד כדי להגדיל את מספר העוקבים. עוקבים אלו אינם משרתים את המטרה, הם לא ממשיכים לעקוב אחרי פוסטים של העמודים הללו והם לא יביעו התעניינות במותג האופנה או ירכשו אותו, לכן, דרך זו אינה מומלצת. בנוסף, המותג יכול להיתפס כלא אמין כאשר כל כך הרבה מעוקביו אינם אמיתיים. דרך טובה להשיג עוקבים היא קמפיין עוקבים שמתנהל דרך עמוד הפייסבוק העסקי.
דוגמה לפוסט הנעה לפעולה: כל מי שיסמן לייק לפוסט בפייסבוק ייחשף לפוסט הזה, ובלחיצה על התמונה יועבר לפרופיל האינסטגרם ויוכל לסמן follow ולהתחיל לעקוב אחר המותג.
ניהול קמפיינים בפייסבוק ובאינסטגרם:
לפני שמתחילים קמפיינים חשוב להבין מיהו קהל היעד שרוצים לטרגט. מערכת הפרסום של פייסבוק (שממנה ניתן לקדם קמפיינים גם באינסטגרם) מלאה באפשרויות: טרגוט אנשים לפי מין, גילים, תחומי עניין, מיקום גיאוגרפי, דמוגרפיה ועוד ועוד…
לאחר מכן, בהתאם לתוכנית השיווקית ולתקציב החודשי, בוחרים סוג קמפיין לפי המטרה המבוקשת ומתחילים. חשוב לשים לב לתקציבים, לעלות לכל קליק/מעורבות בפרסום ולראות מה עובד יותר ומה פחות ולשנות בהתאם.
כדאי להפגין יצירתיות במיוחד בימים חשובים בשנה: חגים, ימי אהבה, אירועים ומועדים לאומיים ובינלאומיים משמעותיים. את עמודי הפייסבוק ופרופילי האינסטגרם חשוב לעדכן באופן שוטף: עמודי הפייסבוק יכולים להתעדכן פעמיים בשבוע, ובפרופילי האינסטגרם אנחנו ממליצים להעלות פוסט אחד ביום, כולל בסופי שבוע.
Sharing is Caring
חשוב לדעת ולזכור שחברת הדיגיטל אינה יכולה להתקדם ללא שיתוף פעולה מצד המעצב/ת ולהפך, לכן חשוב לשמור על ערוץ של שקיפות ופתיחות הדדית. מצד מותג האופנה, שיתוף הפעולה צריך לבוא לידי ביטוי על ידי העברת חומרים ויזואליים למטרות עיצוב, עדכון על אירועים גדולים, עדכון על סיילים, השתתפות בכנסים ואירועי אופנה, פעילות יחסי ציבור ועדכונים חשובים נוספים; ומצד חברת הדיגיטל יש לעדכן על תוכניות עבודה, הצלחות במקומות מסוימים ומקומות שדורשים שיפור, לתאם פגישות עבודה וכדומה.
אנחנו ממליצים למותגי האופנה להעביר לחברות הדיגיטל תמונות באיכות טובה וברורה של הפריטים כדי שהמעצבים בחברה יוכל להפיק מהן את המיטב.
דוגמה טובה מהעולם לשימוש נכון באינסטרם היא הקמפיין של המותג Marc Jacobs לסתיו–חורף. רובנו מכירים את השימוש בהאשטאגים למטרות שיווק, אבל היא מצליחה כל פעם מחדש. בקמפיין הזה, העוקבים התבקשו לתייג תמונות של עצמם תוך שימוש בהאשטאג #castmemar, וכמה מהמתייגים הנבחרים כיכבו במודעה. לא רק שבדרך זו Mark Jacobs הצליחו להגביר את המודעות של המותג, אלא כאן העוקבים קיבלו צ'אנס להיות חלק מתהליך השיווק ומהפנים של המותג ולזכות בחוויה בלתי נשכחת!
מתוך: https://www.econsultancy.com
דוגמה עדכנית נוספת ונכונה לשיווק באינסטגרם, והפעם משלנו: שימוש ב- influencers ידוענים ומובילי דעת קהל: במהלך חופשתה בתאילנד ובמקביל לשבוע האופנה בארץ, הצטלמה שלי גפני בבגדי ים של מותג מסוים (ותייגה אותו). מדוע זה שיווק חכם? איך אנחנו יודעים שזה לצורך פרסום? התשובה בגוף השאלה! המודעה אמנם אינה פונה לקהל ומקדמת מכירות באגרסיביות, אלא הפרסום הזה נעשה בשקט. כלומר, שלי גפני במקרה נמצאת בתאילנד בשבוע האופנה, וכמובן שהיא מעלה תמונות בבגד ים ועל הדרך מתייגת את מותג האופנה.
מתוך: פרופיל האינסטגרם של שלי גפני
לבסוף, אחרי שאת הטיפול בנכסים הדיגיטליים אתם מוכרחים להעביר חברת דיגיטל טובה ושמאחורי כל פוסט עומדת אסטרטגיה שיווקית, הגיע הזמן לסכם את הטיפים שקראתם בין השורות:
- שמרו על גיוון בין סוגי הפוסטים
- דברו בשפה עיצובית אחת של המותג
- עבדו בשיתוף פעולה
- הקדישו זמן לבניית תכנית עבודה חודשית
- בדקו טרנדים חדשים מעולם האופנה
- השתמשו בטיזרים
- אל תחסכו בעיצוב
- הכירו מונחים של אופנה
- רעננו את מאגר ההאשטאגים פעם בכמה זמן
- פוסטים אישיים תמיד עושים את העבודה
- היו קשובים לקהל שלכם
- אל תקנו לייקים או עוקבים ממדינות זרות או בכלל
- השקיעו בעיצוב בחגים ומועדים חשובים
- חלקו את תקציב המדיה החודשי בצורה הגיונית
- בקשו ממובילי דעה או ידוענים להצטלם עם המוצרים שלכם אם יש אפשרות
- אל תפרסמו רק ברשת חברתית אחת, בררו היכן העוקבים שלכם נמצאים. יש סיכוי גדול שהם נמצאים ביותר מרשת חברתית אחת.
בהצלחה ?
יש לכם שאלות נוספות? רוצים לדעת עוד על שיווק דיגיטלי נכון וקידום מותגי אופנה? דברו איתנו ונשמח לעזור ?