מנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית, כמו ChatGPT, Claude, Perplexity וסקירות ה-AI של גוגל, כבר שינו את הדרך שבה אנחנו מחפשים ומוצאים מידע באינטרנט. במקום לקבל רשימה של קישורים ולדפדף ביניהם, עכשיו אפשר לפנות ישירות אל הצ'אטבוט ולקבל תשובה ישירה, ולרוב גם קישור או אזכור למקור המידע. עבור מותגים ועסקים, המשמעות היא הזדמנות נוספת לחשיפה.
איך תשפרו את הסיכויים שאתר המותג יופיע במנועי חיפוש AI? יצרנו עבורכם צ'קליסט המכסה את כל הפעולות הנדרשות בתהליך, החל מעניינים טכניים ועד שיפור התוכן, נוכחות ברשתות חברתיות, ניתוח ומעקב.
משימות טכניות
כמו ב-SEO, אופטימיזציה למנועי חיפוש "מסורתיים" כמו גוגל, כדי שמנועי AI יוכלו להציג את התוכן, הם צריכים קודם כול לגשת אליו, לסרוק אותו ולטעון אותו במהירות. לכן, השלב הראשון באופטימיזציית אתר ל-AI הוא לוודא שרובוטי הסריקה יכולים לקרוא את תוכן האתר.
- לבדוק שיש קובץ robots.txt תקין ושהוא לא חוסם בוטים של AI כמו Claude, ChatGPT, Perplexity וכו'.
- לאפשר גישה מלאה למנועי AI רלוונטיים.
- ליצור קובץ מפת אתר (Sitemap XML) מעודכן ולהגיש ל-Google Search Console ול-Bing Webmaster Tools.
- ליצור קובץ llms.txt מעודכן המבליט את התוכן המקיף באתר.
- לוודא שהתוכן העיקרי מוצג ב-HTML ולא נטען דרך JavaScript.
- לבדוק את מהירות האתר בכלים כמו PageSpeed Insights של גוגל ולשפר את המהירות לפי ההמלצות. חשוב לציין שלבוטים של מנועי ה-AI יש עוד פחות סבלנות לאתרים איטיים מלגוגל.
אופטימיזציה למנועי חיפוש מבוססי AI
אחרי שמוודאים שתוכן האתר ניתן לסריקה על ידי הבוטים של מנועי ה-AI, צריך לעזור להם להבין את התוכן ואת ההקשר באמצעות שיפור מבנה האתר והעמוד, הוספת סימוני Schema ו-Meta Data ועוד.
- להשתמש בהיררכיית כותרות ברורה (H1, H2, H3).
- לפצל את התוכן לפסקאות קצרות ולתתי-סעיפים.
- לשלב רשימות, רשימות ממוספרות וטבלאות השוואה.
- להוסיף Callouts למידע חשוב כמו טיפים, אזהרות, סיכומים וכן הלאה.
- לארגן את התוכן באשכולות (clusters) המורכבים מעמוד נושא (Pillar Page) ועמודים תומכים (תכנים ספציפיים על תתי-נושאים), ומקשרים ביניהם באמצעות טקסט עוגן תיאורי.
- לכתוב תגיות מטא (כותרות ותיאורים) ייחודיות לכל עמודי האתר.
- להוסיף נתונים מובנים (Schema Markup) לסוגי תוכן ספציפיים כמו עמודי מוצר, שאלות ותשובות, מתכונים וכדומה. לבדוק את תקינות התגים בכלים כמו schema.org או Rich Results Test של גוגל.
- להוסיף Open Graph tags לשיתוף ברשתות חברתיות.
- באתרי קניות מומלץ גם להרחיב את התוכן בעמודי המוצר והקטגוריות, ולהוסיף טבלאות השוואה, תשובות לשאלות נפוצות, דוגמאות לשימושים ספציפיים ומפרטים טכניים מלאים.
שיפור והתאמת התוכן
ההבדל העיקרי בין חיפוש בגוגל לבין חיפוש במנועי AI הוא הנוסח של שאילתות החיפוש. במקום מילות מפתח, החיפושים בכלי ה-AI מנוסחים כמו שאלות ארוכות ומורכבות. לדוגמה, במקום לחפש בגוגל, למשל, "השוואת פיקדונות", אנשים ישאלו את הצ'אטבוט "איזה פיקדון מציע את הריבית הכי גבוהה ללא עמלות ניהול". השינוי הזה מצריך התאמה של התוכן.
- לערוך מחקר שוק ולזהות דפוסי שאלות נפוצים בתחום העיסוק.
- לשלב שאלות ותשובות בשפה טבעית בתוכן האתר.
- להרחיב את מילות המפתח לשאלות מלאות. לדוגמה, במקום: פרסום בפייסבוק – מהו תקציב מינימלי לקידום בפייסבוק לעסק מקומי בתחום האופנה.
- לוודא שהתוכן מקיף ועונה על השאלות הספציפיות.
- ליצור תוכן מקורי וייחודי ולשלב דוגמאות מהשטח, מידע מקורי (למשל, תוצאות סקר) ותובנות כדי לשפר את הסיכוי שהתוכן יצוטט
- לצטט מקורות מידע אמינים.
- באתרי מסחר: כדי לקדם מוצרים במנועי AI, כדאי לייצר דף ייעודי לכל תכונה, שימוש אפשרי או קהל יעד של המוצר. לדוגמה, נעלי ריצה לרגל שטוחה, נעלי ריצה לריצה על החוף וכדומה.
נוכחות בערוצים חיצוניים
מנועי AI מסתמכים במידה רבה על מקורות חיצוניים: אזכורים, ביקורות, השוואות. בדומה לקידום בגוגל, כדי לבנות מוניטין אמין צריך להופיע גם באתרים אחרים. אבל שלא כמו ב-SEO המסורתי, בניית קישורים שמטרתם היחידה היא הוספת קישור המפנה לאתר לא תספיק. בקידום למנועי AI מה שחשוב הוא ההקשר ועומק התוכן, וגם אזכורים ללא קישורים יכולים לעשות את העבודה.
- לפרסם מאמרים אורחים באתרי סמכות רלוונטיים.
- לפרסם באתר ולהפיץ מחקרים, סקרים וניתוחי נתונים מקוריים.
- להתראיין בפודקאסטים, בעיתונות, באתרים רלוונטיים וכו'.
- להעלות תוכן לאתרים כמו יוטיוב, לינקדאין, רדיט ו-Quora. לנוכחות ברשתות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם, X (טוויטר לשעבר) וטיקטוק יש עדיין חשיבות מבחינות אחרות, אבל התוכן שבהן ברובו אינו נסרק על ידי מנועי AI.
מעקב וניתוח נתונים
המעקב אחר נוכחות בכלי הוא מאתגר יותר ממעקב אחר מיקומים בגוגל, מכמה סיבות: התוצאות יכולות להשתנות לפי ההקשר ובכל שאלה, כל מנוע תשובות יכול לתת תוצאות שונות, אין כלי מעקב מובנה כמו גוגל אנליטיקס ונכון לעכשיו אין דרך לעקוב אחר ההשפעה של אזכורים ללא קישורים. עם זאת, תחום כלי המעקב הייעודיים אחרי נוכחות ב-AI מתפתח וישנם כמה פתרונות זמינים.
- להירשם לכלי מעקב כמו SEMrush AI SEO Toolkit או כלים אחרים.
- לבדוק באילו שאלות המותג מוזכר ובאילו לא.
- לזהות אזכורים שבהם המתחרים מופיעים.
- לעקוב בקביעות אחר נראות בכלי ה-AI השונים (סקירות AI, ChatGPT, Perplexity ועוד).
- לעקוב אחר התנועה מהפניות של מנועי AI.
לסיכום, אופטימיזציה למנועי חיפוש מבוססי AI לא מחליפה את ה-SEO המסורתי – היא משלימה אותו ולפעמים גם חופפת לו. מותגים ועסקים שישלבו את שני העולמות ירוויחו מנוכחות בגוגל ובמנועי החיפוש של העידן החדש.
