קידום אורגני (SEO) הוא ערוץ שיווקי חיוני לאתרים מכל סוג. באמצעות SEO אפשר לשפר את הנראות במנועי חיפוש ולהגדיל את התנועה. לפעמים מנהלי אתר מחליטים לעצור את פעילות ה-SEO. הסיבות הנפוצות להחלטה הן חיסכון, חוסר שביעות רצון מהתוצאות או מקצב עדכון התוצאות, ולפעמים אפילו להפך – התוצאות כל כך טובות עד שאפשר להפסיק להשקיע בקידום האתר.
תאורטית, הפסקה זמנית של פעילות ה-SEO נשמעת הגיונית, אבל בפועל התוצאות שלה יכולות להיות הרסניות ולהוריד לטמיון את כל עבודת ה-SEO שנעשתה עד עכשיו.
SEO, ראשי תיבות של Search Engine Optimization, מורכב מכמה היבטים, בהם:
SEO טכני – האחראי על נושאים כמו סריקה ואינדוקס תקינים של האתר, מהירות והטמעה של נתונים מובנים ותגיות Schema.
תוכן – התאמת התוכן לשאילתות החיפוש הנפוצות, לכוונות המשתמש ולמדיניות התוכן של גוגל.
On-page SEO – התאמת כל עמוד תוכן למילות מפתח או שאילתות חיפוש רלוונטיות, הוספת תגיות מטא, אופטימיזציה לכתובות URL ועוד.
Off-page SEO – כל הפעילות שנעשית מחוץ לאתר ביחס לאתר, כולל קישורים, פעילות ברשתות חברתיות וניהול מוניטין.
מעקב ואנליזה – שימוש בכלים כמו Google Analytics ו-Google Search Console ואחרים כדי לעקוב אחר המיקומים, התנועה, התנהגות המשתמשים ועוד.
הפסקת פעילות ה-SEO עלולה להשפיע על כל התחומים האלה.
אלה כמה מהדברים שיכולים לקרות (ומניסיון, גם קרו) כשמחליטים לקחת הפסקה מהקידום האורגני של האתר:
היעלמות מלאה מתוצאות החיפוש
זה תרחיש אומנם קיצוני אבל די נפוץ. מספיק שהצוות הטכני עושה איזו טעות כמו להעלות קובץ robots.txt שגוי, להוסיף noindex לתגיות מטא באתר או לחסום את האתר למבקרים מחו"ל, והאתר נחסם לסריקה של גוגל ומוסר מהאינדקס. במצב כזה, האתר נעלם די במהירות מתוצאות החיפוש בגוגל, ולא עולה גם בחיפושים של שם המותג או אפילו כתובת האתר.
בלי צוות SEO או חברת ייעוץ SEO העוקבים בשוטף אחרי המיקומים ובריאות האתר, ייקח יותר זמן לגלות את הטעות, לאבחן את המקור שלה ולהנחות לצוות הטכני איך לתקן אותה. בשל כך גם ייקח יותר זמן להתאושש ולחזור למיקומים הקודמים בגוגל.
ירידה בתנועה האורגנית
הפסקה של פעילות הקידום האורגני לרוב תגרום לכך שיפורסם פחות תוכן חדש, ואם יפורסם הוא לא יעבור אופטימיזציה למנועי חיפוש. כלומר, לא יתווספו לו תגיות המטא הרלוונטיות, התוכן לא יותאם לחיפושים הנפוצים ולטרנדים הנוכחיים, ולא תהיה בקרה על האיכות והרלוונטיות של התוכן. ייתכן שגם ייקח לו יותר זמן להיסרק ולהתאנדקס על ידי גוגל. בנוסף, לא תהיה הפצה של תכנים חדשים באמצעות קישורים, ניוזלטרים, רשתות חברתיות או דרכים אחרות.
התוצאה תהיה שלאתר תהיה נוכחות זניחה יותר בתוצאות החיפוש, למשתמשים יהיו פחות סיבות לבקר באתר, וגוגל תקלוט את האיתות שהאתר כבר לא פעיל ולא ראוי להתייחסות.
ירידה במיקומים
מאותן סיבות, הפסקה ב-SEO עלולה להוביל לירידה במיקומים בתוצאות החיפוש. אותם מיקומים ייתפסו על ידי מתחרים שממשיכים להשקיע בקידום האתר בגוגל, וגם על ידי מתחרים חדש שישמחו לנצל את הוואקום שנוצר. ככל שהביטויים תחרותיים יותר, כך יהיה קשה יותר לחזור אליהם אחרי הפסקה ממושכת.
כמו כן, מכיוון שאלגוריתם הדירוג של גוגל משתנה לעיתים קרובות, צריך לעדכן ולהתאים את אסטרטגיית ה-SEO. לכן, אם נקטע הרצף של עבודת הקידום, יש סיכוי גדול שתצטרכו להתחיל מחדש באופטימיזציה של כל האתר, ובשל כך העלויות יהיו גבוהות יותר, וייקח יותר זמן עד שתראו תוצאות.
עוד השלכות של הפסקת SEO:
- הוצאות גבוהות יותר על פרסום בגוגל וברשתות חברתיות כדי לפצות על הירידה בתנועה.
- קישורים מזיקים או גניבת תוכן בלי ידיעתכם.
- יצירה של תוכן כפול וקניבליזציה של מילות מפתח.
- התעלמות מעדכוני אלגוריתם ושינויי מדיניות של גוגל.
לסיכום, לא מומלץ להפסיק את פעילות הקידום האורגני. למרות שבחלק מהמקרים הנזק עלול להופיע רק אחרי מספר שבועות ואפילו חודשים, הפסקה עלולה להזיק לנראות הדיגיטלית של האתר לפגוע משמעותית במאמצי הקידום שבוצעו עד כה.