הבלוג שלנו

ירידה לצורך עלייה – מה בודקים לאחר ירידה בתנועה לאתר?

מערכת נקודה
15 בספטמבר 2020
זמן קריאה: 5 דקות

אם יש לכם אתר אינטרנט, הסיטואציה הזאת לא זרה לכם – יום בהיר אחד חלה ירידה חדה (ולכאורה אקראית) בתנועה לאתר, והיא מותירה אתכם מבולבלים ומופתעים. אם גם אתם באפלה, יש שני דברים שחשוב לזכור:

הראשון הוא שמומלץ לזהות את הגורם לירידה בתנועה בהקדם האפשרי ולטפל בו במידת האפשר. ככל שתקדימו לטפל כך תיעצר הירידה במיקומים, בהמרות ובמכירות.
הדבר השני שחשוב לזכור? לרוב יש הסבר הגיוני למדי לירידה בתנועה לאתר, וכאן אנחנו ננסה לעזור לכם למצוא אותו.

איך לבדוק את הגורמים לירידה בתנועה לאתר?

שלב ראשון: זיהוי מקורות התנועה באמצעות גוגל אנליטיקס

גוגל אנליטיקס הוא האבא והאמא של הבנת נתוני האתר, ורוב התשובות יימצאו שם.
בשלב הראשון, אפשר לבדוק את דוחות הקהלים בנתיב קהל -> סקירה כללית  (Audience) ולשחק קצת עם התאריכים כדי לזהות את המועד המדויק שבו החלה הירידה בתנועה. לאחר מכן, אפשר להשוות לתקופה המקבילה בשנים קודמות, כדי להבין אם הירידה בתנועה היא עונתית.

בשלב הבא, תוכלו לבדוק את מקורות התנועה תחת הנתיב צירוף משתמשים -> כלל התנועה -> ערוצים  (Acquisition  <- All traffic <- Channels)  כדי לבודד את ערוץ התנועה שבו קרתה הירידה.

אם הירידה היא בתנועה האורגנית – בשלב הבא אפשר לבדוק האם הירידה הייתה בדפים ספציפיים בנתיב התנהגות -> תוכן אתר -> כל הדפים (Behavior <- Site Content <- All Pages). כדאי לשים פילטר על מנת לסנן הכל מלבד נתוני תנועה אורגנית.

אם כן, באמצעות דו"ח הביצועים בתוצאות החיפוש ב-Google Search Console  תוכלו לבדוק אם הייתה ירידה במיקומים או בהופעות (חשיפות) של הביטויים הרלוונטיים.

אם מזהים ירידה כללית ולא בדפים מסוימים, ייתכן שהאתר נפגע מעונש של גוגל, הושפע משינוי אלגוריתם או נחסם בדרך שפגעה בסריקה ובאינדוקס שלו בגוגל. לדוגמה, שינוי בקובץ robots.txt או הוספה (מכוונת או בטעות) של תג מטא noindex, עלולים להסיר את האתר מהאינדקס של גוגל, ולגרום לירידה במיקומים ובעקבותיה – גם בתנועה.

אם מקור הירידה הוא התנועה הממומנת, נוכל לצמצם אפשרויות ולבדוק את השינויים הבאים: האם הקטנו לאחרונה תקציב בקמפיין כלשהו והוא גרם לצניחה בטראפיק? האם הייתה ירידה ביעילות הקמפיין?

דרך הפניות (Referral) אפשר לראות את כל התנועה מאתרים מפנים, וכך נוכל לזהות האם הירידה בתנועה מגיעה בגלל הסרה של קישור כלשהו; דרך Email, תוכלו לזהות האם הירידה נובעת מירידה בכמות או ביעילות של ניוזלטרים שנשלחו החודש.

דרך Other אפשר לבדוק את מקורות התנועה שלא זוהו אוטומטית על ידי גוגל אנליטיקס ועל כן שויכו לקטגוריה הזאת. כאן ניתן למצוא מקורות תנועה כמו קמפיינים ברשתות הפצת תוכן כמו אאוטבריין או טאבולה, קמפיינים SMS, תנועה מבאנרים וגם תנועה מפייסבוק שלא תויגה* ולא שויכה תחת social או referral. גם כאן, הגורם לירידה משמעותית בתנועה יכול להיות צמצום תקציבים או ירידה ביעילותם.

*כדי שגוגל אנליטיקס ישייך את התנועה המגיעה מרשתות חברתיות מומלץ לתייג כל לינק באמצעות קודי מעקב (UTM) אחידים ומפורטים.

 

דוחות נוספים בגוגל אנליטיקס

בנתיב קהל -> גיאוגרפי -> מיקום גיאוגרפי  (Location <- Geo <- Audience)  תוכלו לזהות האם מקור הירידה בתנועה הוא ממדינה מסוימת. אם כן, הסיבה יכולה להיות הפסקה או צמצום של קמפיינים באותה מדינה, שינויים מקומיים לא צפויים, או ירידה בפעילות של בוטים.

גם שינויים במהירות האתר יכולים להשפיע הן על חוויית המשתמש והן על המיקומים, ובשל כך גם על התנועה. בדו"ח Site Speed Suggestions בגוגל אנליטיקס יצביעו על שינויים במהירות הטעינה של דפי האתר.

בנוסף, אפשר לבדוק את מהירות דפי האתר בכלי בדיקת המהירות של גוגל או בכלים אחרים. גם בדוחות Web Core Vitals (דו"חות נתונים בסיסיים על החוויה באינטרנט) ב-Google Search Console אפשר לקבל מידע מפורט על מדדי המהירות.

 

Google Search Console

גם בעזרת הכלי למנהלי אתרים של גוגל, Google Search Console, אפשר לאסוף מידע נוסף לגבי הגורמים לירידה בתנועה.

כאמור, בדוחות הביצועים (Performance) אפשר לנתח את מילות החיפוש שהובילו משתמשים לאתר, את החשיפות (מספר ההופעות בתוצאות החיפוש), שיעור ההקלקה לכל ביטוי (CTR) ואת המיקום הממוצע. כמו כן, אפשר לצפות בדפים המובילים, ולהשוות בין פרקי זמן שונים ובין מכשירים שונים.

  • ירידה בחשיפות של ביטוי שבעבר הביא תנועה יכולה להצביע על ירידה בהתעניינות ובנפח החיפוש.
  • שיעור הקלקה נמוך יכול להעיד על קופי לא אפקטיבי ולא מושך בכותרות ובתיאורים לחיפוש (meta tags), ולעיתים גם על חסימה ב-robots.txt המונעת מגוגל מלהציג את התגיות הרלוונטיות בתוצאות.

דרך דוח הכיסוי (Coverage) אפשר לבדוק את סטטוס האינדוקס של דפים ספציפיים או שינויים באינדקס כמו חסימה של דפים דרך robots.txt או noindex, הפניות, דפי שגיאה 404, שגיאות שרת ועוד.

דרך ה-Search Console אפשר להתעדכן גם בענישה ידנית  או בבעיות אבטחה באתר, מצבים נדירים שיכולים גם הם להסיר את האתר מהאינדקס ולהשפיע על התנועה הנכנסת.

 

 

עוד גורמים שיכולים להשפיע על התנועה

  • פעילות המתחרים – לפעמים אצלכם הכל בסדר, אבל המתחרים עשו משהו יותר טוב: השקיעו בבניית קישורים, שיפרו משמעותית את התוכן ואת חוויית המשתמש, ובזמן שנחתם עקפו אתכם בתוצאות וחטפו את התנועה שבדרך כלל הייתה מגיעה אליכם.
  • עדכוני אלגוריתם של גוגל – מנוע החיפוש אומנם מעדכן את אלגוריתם הדירוג כמה אלפי פעמים בשנה, אבל מדי פעם הוא מפציץ בעדכון אלגוריתם משמעותי (מה שנקרא core update כמו פינגווין, פנדה או Medic Update) ומשבש לגמרי את התוצאות. במצבים כאלה בדרך כלל צריך לנשום עמוק, לחכות בסבלנות להתייצבות ולהתעדכן לגבי ההנחיות של גוגל (אם יש) או למסקנות ולניתוחים של המפסידים והמרוויחים בעקבות השינוי.

 

גם האתר שלכם זקוק למומחיות מנצחת. אנו בנקודה עוסקים בקידום אורגני וממומן, מספקים שירותי אנליטיקס מתקדמים ועוקבים אחר השינויים בגוגל.  צרו אתנו קשר ונשמח לעזור לכם.