הבלוג שלנו

עסקת גוגל-וייז

'Gilad Sasson'
18 ביוני 2013
זמן קריאה: 2 דקות

מכירת Waze הישראלית לגוגל, תמורת יותר ממיליארד דולר לפי השמועות, היא צעד רווחי עבור שתי החברות, וככל שחופרים לעומק במניעים לרכישה, קל יותר להצדיק את המחיר ששילמו גוגל.

לפי אתר פורבס גוגל ירוויחו שני דברים עיקריים מקניית וייז. הראשון, הוא האפשרות לתחזק את מפות גוגל בזמן אמת. בזמן שגוגל השקיעו מיליארדי דולרים על לשלוח את מכוניות ה-Street View לקבץ מידע ברחבי העולם, וייז פשוט אספו נתוני GPS מכ-50 מיליון משתמשיה, וההשקעה היחידה הייתה בעבור תחזוקת השירות. כל נוסע שמפעיל את האפליקציה מספק מידע שמסייע לחברה להכיר טוב יותר את הדרכים שבהם עוברים המשתמשים וגם את יעדי הנסיעה. בעזרת המשתמשים, התורמים והעורכים המתנדבים, יכלו וייז למפות דרכים חדשות במדינות חדשות וגם לכלול מחסומי דרכים ואתרי בנייה.

פרסום ממוקד במובייל

הרווח השני של גוגל הוא העבודה שווייז עשו בללמוד על כוונות המשתמשים גם כאן וייז התגלו כיעילים יותר מגוגל, כי בעוד גוגל סרקו את הרשת הלוך ושוב כדי לגלות שינויים ולעדכן את אלגוריתם החיפוש, משתמשי וייז סרקו את העולם האמתי. מנכ"ל וייז, נועם ברדין, אמר שאם יודעים מה רוצים המשתמשים בפלטפורמה, המפות הן הדרך להרוויח כסף מפרסום במובייל. מכיוון שהמפות הן הדבר הראשון שפותחים כשרוצים להגיע לאנשהו, הפרסום במפות בטלפונים ניידים הולך להיות המקבילה הסלולרית לקידום ממומן בגוגל.

וייז למדו שיש שתי דרכים לפרסם באפליקציית מובייל: הראשונה היא להפנות את המשתמש ישירות אל מבצע כלשהו (למשל לתחנת דלק שמציעה תעריפים מוזלים או לחנות נוחות שמוכרת בהנחה), והשנייה היא ליידע את הנוסעים לגבי מבצעים שמוצעים בבתי עסק כמו בנקים או מוסכים. רוב מודעות הפרסום בווייז הן תלויות מיקום ומצליבות את מיקום המשתמש והמפרסם ברגע נתון. המטרה העיקרית כאן היא להצליב את נתוני ה-GPS עם רכיב נוסף: מטרת הנסיעה. הכיוון הזה הולך להיבדק לעומק במסגרת השותפות בין גוגל ווייז.

מפות חברתיות

לפי TechCrunch, וייז מספקים לגוגל הזדמנות למנף את גוגל פלוס ולהפוך את מפות גוגל לכלי חברתי יותר. זה זמן שגוגל משקיעים משאבים רבים בשילוב הרשת החברתית שבבעלותם עם שאר מוצריהם, אבל בלי הצלחה יתרה. גם וייז ניסו להיות חברתיים יותר והוסיפו באוקטובר פונקציה חברתית שמאפשרת למשתמשים לאתר חברים בדרכים, לתפוס טרמפים ולקבוע בנקודות מפגש משותפות. וייז גם הוסיפו אפשרות כניסה בלעדית דרך החשבון פייסבוק, וסביר שזו תוחלף בגוגל פלוס. כך יגדל מאגר המשתמשים ברשת החברתית הפחות פופולרית וגוגל פלוס ימשיכו לפתח את הרכיבים החברתיים שהוסיפו לאחרונה למפות גוגל.

מיזוג וייז בגוגל מפות

וייז הצהירו על כוונתם לשמור על עצמאות המותג, הקהילה והארגון, ובתקשורת הישראלית בעיקר הקפידו להדגיש שמרכז הפיתוח יישאר בארץ. גוגל רומזים שהעצמאות היא זמנית. "צוות הפיתוח של וייז יישאר בישראל ויפעל בנפרד לפי שעה." נכתב בבלוג הרשמי של גוגל.