הבלוג שלנו

טיפים לקידום אתרים קטנים ומקומיים

'Gilad Sasson'
11 במרץ 2014
זמן קריאה: 7 דקות

קידום אתרים במנועי חיפוש הוא אחד הרכיבים החשובים באסטרטגיית השיווק של עסקים קטנים ומקומיים. יש כמה דרכים פשוטות ויעילות לשפר את הנראות של העסק בתוצאות החיפוש, במקביל לתמוך בפעילות השיווק ברשתות חברתיות, באתרי ביקורות ומחוץ לאינטרנט.

1. אופטימיזציה של דפי האתר

אתר העסק הוא הנכס החשוב ביותר באינטרנט, לכן יש לוודא שהאתר עבר אופטימיזציה לביטויי המפתח הרלוונטיים. לאתרים חדשים מומלץ להתמקד במילות מפתח ספציפיות יותר ותחרותיות פחות. באופן כללי, ככל שהמילה כללית יותר, ההקשר שלה רחב יותר, לכן למילות מפתח בעלות זנב ארוך יש סיכוי גדול יותר לענות לשאילתות החיפוש של הגולשים ולהיות רווחיות יותר.

פעולות בסיסיות לקידום אתר מקומי:

  • שם הדומיין של האתר משקף את סוג העסק ואת מיקומו. לדוגמה – א' כהן, רואה חשבון בחיפה.
  • מילות המפתח בכותרות מזוהות עם העסק, השירותים או המוצרים שהוא מציע, ומיקומו.
  • שם העסק, כתובתו ומספרי הטלפון מופיעים לא רק בעמוד הבית או בדף יצירת הקשר אלא בכל דפי האתר.
  • תוכן האתר מדגיש את השירותים או המוצרים של העסק, וגם מכיל מידע על אזור המחייה שלו כדי לקשור בין העסק לסביבה הקרובה. למשל, איזה אטרקציות תיירותיות או נקודות ציון מקומיות נמצאות ליד. כך, הלקוחות הפוטנציאליים נחשפים למידע מועיל, וגם משתפרת הנראות של האתר בתוצאות החיפוש הלוקאליות.

2. רישום האתר באינדקסים מקומיים

אחת הדרכים היעילות לשפר את הקידום המקומי של אתר היא באמצעות רישום עקבי של פרטי העסק במגוון רחב של אתרים ואינדקסים חיצוניים. גוגל ומנועי החיפוש האחרים סורקים בקביעות את האתרים האלו כדי ללמוד על העסק ועל הרשת המקומית. אתרים שאינם רשומים, או שהמידע המופיע לגביהם הוא חלקי או לא מדויק, מסתכנים בירידה במיקומי העסק בתוצאות החיפוש. עסקים שממוקמים בארצות הברית יכולים להיעזר בכלי כמו Yext ולוודא שפרופיל העסק מוצג בעקביות בכמה אתרים חברתיים.

פעולות נחוצות:

  • לוודא שהאתר מופיע בכל האתרים המקומיים הרלוונטיים – מפייסבוק וגוגל פלוס ועד אתרי אינדקסים למיניהם. "לתבוע בעלות" על רישומי האתר בכל האתרים החיצוניים, לוודא ששם העסק, כתובתו ומספר הטלפון הם נכונים ועקביים בכל הרישומים, ולמחוק דפים כפולים אם יש צורך.
  • להוסיף לרישומי האתר תמונות, סרטי וידאו, כתובת URL וכל מידע נוסף שעשוי לעניין לקוחות פוטנציאליים.
  • לוודא שהעסק מופיע בקטגוריות המתאימות ולהוסיף מילות מפתח לשם העסק, אבל לא להגזים ולדחוס מילות מפתח – אופטימיזציית יתר של של שם העסק (למשל: א' כהן רואה חשבון משרד רואי חשבון וראיית חשבון) עלולה להשפיעה לרעה על קידום האתר במנועי החיפוש.
  • אם לעסק כמה סניפים, יש ליצור רישומים נפרדים לכל מיקום כדי להגביר את הנראות של המותג ושל כל אחד מהסניפים.

3. ניהול בלוג

ניהול בלוג הוא אחת הדרכים הטובות ביותר להוסיף תוכן מגוון ועדכני לאתר ולתקשר עם לקוחות, לקוחות פוטנציאליים, קולגות ואחרים.

כמה טיפים לניהול בלוג עסקי:

  • להשקיע בתוכן איכותי ובעל ערך לקורא ולשווק אותו בקביעות באמצעות רשתות חברתיות ואתרי סינדיקציה של בלוגים.
  • אם רוצים להתקדם על ביטוי תחרותי במיוחד, כדאי להתמקד בפריט תוכן מושקע ובעל פוטנציאל ויראלי, כמו אינפוגרפיקה או סרטון וידאו, ולהפיץ אותו באינטנסיביות.
  • לפרסם תוכן עונתי, המותאם לחדשות, לאירועים מיוחדים ולשיחות היום בתעשייה. כך, תיווצר התקדמות מהירה, אם כי זמנית, על ביטויים פופולריים, אבל היא יכולה לשפר את הסמכותיות של האתר.
  • לעסקים קטנים שאינם מתמקדים דווקא בשוק המקומי, מומלץ ליצור תוכן שעשוי לעניין את קהל היעד, לענות על שאלות ששואלים אנשים מהתעשייה וכדומה.

4. קישורים נכנסים ויוצאים

לקישורים חיצוניים – אל האתר וממנו – תפקיד חשוב בקידום האתר בתוצאות החיפוש, מכיוון שהם עוזרים בביסוס האמינות והסמכותיות של העסק. עם זאת, ניסיון לתמרן את המערכת באמצעות הוספת קישורים לא רלוונטיים עלול לפגוע בקידום האתר לטווח הרחוק.

לעשות ולא לעשות בבניית קישורים:

  • לשתף קישורים לאתר בקביעות דרך אתרים חברתיים כמו פייסבוק, טוויטר ודומיהם, וכן לעודד אחרים להפיץ את המידע הלאה.
  • להוסיף קישורים לאתר לניוזלטרים ולכל מידע שיווקי שמופץ ללקוחות.
  • להשתתף בפעילויות מקומיות: לתת חסות לאירועים מקומיים, להציע הנחות לסטודנטים תושבי האזור, ולבקש מארגונים ועסקים מקומיים להוסיף קישורים לאתר.
  • לכתוב בבלוג על האזור שבו מתנהל העסק ולקשר לעסקים ולמוסדות מקומיים (מסעדות, חנויות, אטרקציות תיירותיות וכו').
  • להיזהר ממה שגוגל מכנים הונאות קישורים, כמו קישורים מפורומים ומתגובות בבלוגים לא רלוונטיים, בעיקר כשמשתמשים בשירותי קידום אתרים חיצוניים.

5. ביקורות וחוות דעת באינטרנט

ביקורות של משתמשים עוזרות בקידום האתר בתוצאות החיפוש המקומיות, וכך גם התגובות לאותן ביקורות, בין שהן חיוביות או שליליות. לשם כך, כדאי להזמין לקוחות מרוצים לכתוב ביקורות על העסק ולדרג אותו, אם באמצעות אימייל אחרי השלמת העסקה, דף פרסום ליד הקופה או קריאה לפעולה באתר. ככל שהעסק יקבל יותר ביקורות אמתיות חיוביות, כך הוא יופיע במיקומים גבוהים יותר בתוצאות החיפוש (במנועי חיפוש ובאתרי ביקורות עצמם).

מומלץ לנטר את אזכורי העסק באתרי הביקורות ובאתרים החברתיים, ולהגיב על כל סוגי הביקורות. אם הביקורת היא חיובית, אפשר להודות ללקוח על המשוב ולהזמין אותו לחזור ולהשתמש בשירותי העסק. אם הביקורת שלילית, להביע הערכה על המשוב ולבקש מהלקוח ליצור קשר עם שירות הלקוחות כדי שתלונותיו יטופלו.

6. קידום ברשתות חברתיות

לרשתות החברתיות תפקיד חשוב בקידום אתר מקומי בתוצאות חיפוש. פעילות תכופה ועקבית ברשתות חברתיות תגדיל את החשיפה של דפי העסק ואת מספר העוקבים, ובעקבות זאת גם את נראות הדפים בתוצאות החיפוש.

טיפים לקידום עסקים מקומיים ברשתות חברתיות:

  • ליצור אסטרטגיית פעילות סדירה בכל הרשתות החברתיות המובילות (פייסבוק, גוגל פלוס, טוויטר, פינטרסט, אינסטגרם וכו').
  • ליצור תכנים שמזמינים למעורבות כמו עדכונים על מוצרים חדשים, מבצעים והנחות מיוחדות, שיתוף בסיפורים שרלוונטיים ללקוחות. יש להקפיד ולהגיב ללקוחות שפונים או מגיבים באמצעות המדיה החברתית.
  • להקפיד על מילוי פרופיל הדף העסקי בגוגל פלוס – התמונה הראשונה שתעלו לדף העסק היא זו שתוצג בגוגל מפות.
  • להשתמש בשירות כמו KnowEm, באמצעותו אפשר לתבוע בעלות על שם המותג או שם המשתמש בכל הרשתות החברתיות.

7. שיפור יחס ההמרה

במקביל לקידום האורגני של האתר, כדאי להשקיע גם בשיפור יחסי ההמרה (CRO) ולשפר את שיעור המבקרים באתר שמשלימים המרה (קניית מוצר או הזמנת שירותים דרך האתר, מילוי טופס יצירת קשר, הרשמה לניוזלטר וכו'). שיפור אחוז ההמרה יכול לעזור להפיק רווחים מהתנועה הנוכחית והעתידית לאתר.

לשם כך, יש לבדוק את היעילות של הקריאות לפעולה, המבצעים וההנחות באמצעות A/B Testing; בכל מבחן לבחון נוסח או עיצוב שונים, מספר שורות שונה בטופס ההרשמה (אם כי באופן כללי, טפסים קצרים הם יעילים יותר), כפתורים שונים, צבעוניות שונה.

דרך נוספת למדוד את היעילות של התוכן ושל מילות המפתח היא באמצעות מנהל התגיות של גוגל, כלי שמאפשר לאחד את התגיות, שעוזרות למדוד תנועה ולשפר את אופטימיזציית האתר או האפליקציה, עם כל קטע קוד ולנהל את כל התגיות מממשק הרשת, מבלי להתערב בקוד. מכיוון שגוגל מעדיפים בבירור תוכן שיוצר מעורבות גולשים, רצוי למדוד את המעורבות באמצעות מעקב אחרי היעדים או האירועים בגוגל אנליטיקס, וה-Tag Manager מאפשר להוסיף תגיות מעקב לקוד בקלות.

לסיכום, קידום האתר במנועי חיפוש היא הדרך הטובה ביותר להבטיח חשיפה לבית העסק, ובעקבותיה –תנועה סדירה אל האתר והמרות. לאיכות התוכן ואופטימיזציית דפי האתר למילות המפתח הרלוונטיות יש השפעה ישירה על דירוג האתר בתוצאות החיפוש. בנוסף, אסטרטגיית קידום אתרים אינה יכולה להתקיים בלי לכלול שיווק ברשתות חברתיות.