SEO (קידום אורגני בגוגל) הוא ערוץ השיווק המשתלם ביותר בזמנים של אי ודאות. גם כשעסקים – ואפילו תחומים שלמים – משותקים, וגם כשהעתיד לא ברור, אנשים ממשיכים לחפש מידע בגוגל, להזמין מוצרים ושירותים באינטרנט. ואפשר לקוות שהם גם יחזרו לתכנן חופשות בארץ ובחו"ל, לאכול במסעדות, להשתתף במפגשים ובאירועים לא וירטואליים ולעשות את שאר הדברים שעד לפני כחודש נראו שגרתיים.
אז למה דווקא SEO?
אופי החיפושים בגוגל הושפע אומנם מנגיף הקורונה – לדוגמה, אם ב-2019 הישראלים בעיקר רצו לדעת איך להצביע בבחירות ולצייר חד קרן, כיום השאלות הנפוצות ביותר נוגעות לדרכי ההיבדקות בקורונה, שימוש בזום ובטפסים הנדרשים לקבלת דמי אבטלה – אבל היקף החיפושים לא פחת, אם כבר להפך.
לדוגמה, באמצע פברואר ממוצע החיפושים החודשי על הביטוי "קורונה" הוערך ב-6,600 (וכלל גם חיפושים הקשורים למותג בירה ומטבע צ'כי), נכון לאמצע אפריל הוא עומד על 27,000 חיפושים. וזה לא הביטוי היחידי שבו נפח החיפושים נסק. הריחוק החברתי, אי הוודאות והזמן הפנוי העלו גם את החיפושים למתכונים, משלוחים ומגוון מוצרים – ממסכות ועד מכונות תספורת.
ואם נשפוט לפי מספר התוצאות שגוגל מחזירים לכל חיפוש, גם לא חסרה תחרות:
אבל רק חלק קטן מהתוצאות האלה בכלל גלוי לעין האנושית: רובם מוסתרים היטב בעמוד השני ומטה. ומה יוצר את ההבדל בין אלמוניות מוחלטת ובין מיקומים ששולחים מבקרים לאתר בקביעות? התשובה היא קידום אורגני (או SEO, אופטימיזציה למנועי חיפוש).
מה זה SEO?
SEO הוא סדרת הפעולות שנעשות כדי לשכנע את גוגל שהדף שלכם הוא התוצאה הרלוונטיות ביותר עבור שאילתת החיפוש הנתונה. גם למכונה משומנת כמו גוגל לא קל לבחור את הדף המתאים ביותר בין מיליון האפשרויות. לשם כך הוא נעזר בכל מיני גורמים, כמו ההופעות של מילת החיפוש בטקסט, מבנה הדף, הקישורים אליו ועוד. אתרים שהצליחו לתמרן את הגורמים האלה לטובתם יכולים ליהנות מזרם קבוע של מבקרים בחסות מנוע החיפוש הגדול בעולם.
למרות המצב הכללי, השינויים התכופים באלגוריתם הדירוג של גוגל ובמבנה תוצאות החיפוש, ל-SEO יש כוח שאין לאף ערוץ שיווק דיגיטלי אחר.
כמה סיבות להמשיך ולעשות SEO
1. יותר משתמשים מקליקים על התוצאות האורגניות
שיעור ההקלקה על התוצאות האורגניות הוא גבוה משמעותית בהשוואה לשיעור ההקלקה על התוצאות הממומנות. לפי נתונים של Smart Insight מ-2018, רק 6% מהמשתמשים בגוגל מקליקים על התוצאה הממומנת. לפי מחקר אחר מאותה שנה כ-70% מהתנועה מגיעה לאתרים המופיעים בעשר התוצאות האורגניות הראשונות. כך שאם תקציב הפרסום שלכם נחתך בעקבות המצב, קידום אורגני על אותם ביטויים עדיין יביא יותר תנועה. כמו כן, אתרים המופיעים במיקומים אורגניים גבוהים נהנים מיוקרה מסוימת, והמיקומים תורמים לאמינות ולמוניטין של האתר.
2. קידום אורגני הוא השקעה לטווח ארוך
שלא כמו קידום ממומן וערוצי פרסום אחרים – מגוגל אדס ועד שיווק אופליין מסורתי – שבהם התנועה מגיעה כל עוד משלמים ישירות לגוגל/פייסבוק/טאבולה/אאוטבריין, השקעה בקידום אורגני יכולה להמשיך ולהביא תנועה חודש אחרי חודש, גם אם יש לכם תקציב מוגבל. אומנם קידום אורגני לא בא לגמרי בחינם והוא דורש השקעה של זמן, מאמץ ומשאבים, אבל שלא כמו בקידום ממומן, התנועה לא תצנח ברגע שתחתכו את תקציב המדיה. ההיבט הזה חשוב במיוחד עכשיו: עם השינוי בהתנהגות הצרכנים, והירידה ביכולת הקנייה והניידות שלהם, גם קטנה היכולת להשיג החזר השקעה מידי על קמפיין פרסומי. אבל השקעה בקידום אורגני של האתר תשתלם גם בטווח הארוך.
3. באמצעות קידום אורגני אפשר לחזק את המותג ולהגיע לקהל היעד הפוטנציאלי
כאמור, כמות החיפושים בגוגל נמצאת במגמת עלייה. אנשים רבים פונים לגוגל כדי לקבל מידע, ללמוד, להעביר את הזמן או לפתור בעיות מסוימות, ואם הם יקבלו תשובה מספקת, יש סיכוי גדול יותר שבשלב כלשהו הם גם יהפכו ללקוחות.
הנטייה הזו נכונה גם לימי שגרה והיא גם נתמכת במחקרים. במחקר של חברת Conductor נמצא שצרכנים יעדיפו לקנות מוצר ממותג שסיפק תוכן אינפורמטיבי. במילים אחרות, מי שנעזר בעצות, המלצות, מתכונים או שיעורים מקוונים שפרסמתם במהלך ההשבתה הכפויה, עשוי לזכור אתכם לטובה בעתיד כשיחפש את המוצרים או השירותים שאתם משווקים.
4. המתחרים שלכם (כנראה) עושים SEO
לא משנה אם אתם עסק מקומי או חנות אינטרנט, אם אי אפשר למצוא אתכם בגוגל על מילות המפתח העיקריות בתחום – כנראה שאפשר למצוא מישהו אחר שמציע אותו מוצר או שירות, והלקוחות הפוטנציאליים שלכם כנראה יגיעו אליו. מחקרים גם מראים שלא מספיק להיות בעמוד התוצאות הראשון: שיעור ההקלקה יורד משמעותית ככל שהמיקום נמוך יותר: בממוצע, התוצאה הראשונה מקבלת 30% מההקלקות, התוצאה השנייה – רק 15%, תוצאות 3–5 כבר מקבלות רק בין 5% ל-10% מההקלקות, ושאר המיקומים בעמוד הראשון מסתפקים בכ-2.5% הקלקות בממוצע. כך שאם אתם נמצאים בתחתית העמוד הראשון, או בעמוד השני ומטה, כנראה שתקבלו רק נתח קטן מהתנועה ובהתאם גם לידים והמרות.
אבל אל תתייאשו, לחוסר הצדק המשווע הזה יש גם יתרונות: אם המתחרים שלכם עוברים אתכם בתוצאות הם כנראה עושים משהו טוב, ואפשר לנתח את הפעילות שלהם ולקבל מהם רעיונות.
לסיכום, קידום אורגני מאפשר לכם להגיע אל קהל היעד איפה שהם ממילא נמצאים – שואלים את גוגל שאלות, בהשקעה נמוכה יחסית המשיגה תוצאות לטווח הארוך. ואם אתם לא תהיו שם, אותם לקוחות פוטנציאליים יגיעו אל המתחרים. מעוניינים להתחיל? צרו איתנו קשר.