הבלוג שלנו

מדריך לתקנות הנגישות לאתרי אינטרנט

Gilad Sasson
23 באוגוסט 2017
זמן קריאה: 5 דקות

ב-25 באוקטובר 2017 יחולו תקנות הנגשת אתרים על כל אתרי האינטרנט והתכנים שמועלים לרשת (לרבות, דפים מסמכים, אפליקציות וכדומה). במדריך זה ננסה לענות על כל השאלות בנושא תקנות נגישות האתרים וכן להסביר על הקשר בין נגישות אתר לקידום בגוגל.

נגישות אתרים - מדריך

מה המשמעות של התקנות לנגישות אתרים?

התקנות להנגשת אתרים ושירותים באינטרנט הן תוצר של שיתוף פעולה בין איגוד האינטרנט הישראלי ונציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. מטרת התקנות היא להפוך את אתרי האינטרנט המציעים שירותים או מידע לציבור לנגישים עבור משתמשים בעלי לקויות ראייה, שמיעה, מגבלות תנועה וקוגניציה ואחרות כפי שהם נגישים עבור משתמשים ללא לקויות.

למי מיועדים כללי הנגישות?

כללי הנגישות מיועדים לכמה קבוצות עיקריות:

לקויי ראייה: גולשים בכל טווח לקויות הראייה – החל ממרכיבי משקפיים ועד כבדי ראייה ועיוורים – המתקשים בקריאת התוכן ומשתמשים בעזרים כגון קוראי מסך למיניהם.

לקויי שמיעה: עבורם יש להנגיש בעיקר תוכני וידאו ואודיו באמצעות הוספת כתוביות.

בעלי מוגבלויות פיזיות: בעיקר בעלי קשיים מוטוריים המתקשים להשתמש בעכבר, מקלדת ובמסכי מגע.

בעלי מוגבלויות מסוגים אחרים, לרבות לקויות למידה, קשיים קוגניטיביים, פחד מטכנולוגיה ועוד.

לפי ההערכות שפורסמו כרבע מכלל האוכלוסייה בישראל המתקשים להשתמש באתרי אינטרנט שאינם מונגשים.

מי מחויב בהנגשת האתר?

לשון החוק קובעת כי כל אתר הנותן שירות ציבורי או מידע על שירות לציבור מחויב להיות נגיש לכלל האוכלוסייה. בהגדרה הזו נכללים אנשים פרטיים, גופים ציבוריים, גופים למטרות רווח (חברות ועוסקים מורשים) ושלא למטרות רווח (עמותות).

אתרים שהועלו לאינטרנט אחרי אוקטובר 2015, נדרשו לבנות אתר מונגש, ואילו אתרים שהיו פעילים לפני אוקטובר 2015 מחויבים לשפר את נגישות האתר עד ה-25 באוקטובר 2017.

עסקים קטנים ובינוניים שמחזורם הכספי הממוצע אינו מגיע למיליון שקלים רשאים להגיש בקשה לקבלת פטור מהנגשת האתר. עם זאת, הם נדרשים לפרסם באתר דרכי התקשרות המותאמים לכללי הנגישות.

הערה: ב-15 באוגוסט הוגשה לכנסת בקשה להקלות נוספות בתקנות הנגישות לאתרי אינטרנט.

אכיפה וענישה של תקנות נגישות האתרים

אתרים שאינם עומדים בתקנות הנגישות יהיו חשופים לתביעה מנהלית או אזרחית.

תביעה במסלול המנהלי: בעל אתר שהפר את תקנות הנגישות עלול לקבל קנס של כ-75,000 שקלים, וקנס נוסף בגובה של כ-3,700 שקלים עבור כל יום איחור בתיקון ההפרות. תאגידים עלולים להיקנס בסכום כפול, נוסף על קנס קבוע שיוטל על נושא משרה או עובד אחראי בתאגיד.

התביעה במסלול האזרחי כוללת שתי אפשרויות:

תביעה פרטנית, שבה אדם בעל מוגבלות או ארגון יוכלו לתבוע את האתר המחויב בנגישות, לדרוש ממנו להנגיש את האתר או לתבוע פיצוי כספי בגובה של עד 62,000 שקלים ללא הוכחת נזק, או בסכום גבוה יותר, אם יוכיחו כי נגרם נזק כספי.

תביעה ייצוגית בשם קבוצה של בעלי מוגבלויות, ובה, אם בית המשפט יאשר את התביעה, יוכלו התובעים לדרוש פיצוי כספי מבעלי האתר גם ללא הוכחת נזק.

הנחיות להנגשת אתרים

כללי נגישות האתרים מבוססים על התקן הבין-לאומי (WCAG 2.0), והם מספקים הנחיות כלליות שיעזרו למפתחים, מעצבים ועורכי תוכן להפוך את האינטרנט למרחב נגיש יותר עבור בעלי טווח רחב של מוגבלויות, ובאופן כללי לשפר את השימושיות של אתרי האינטרנט.

ההנחיות העיקריות בקצרה:

– לספק חלופה טקסטואלית לתכנים ויזואליים. למשל, להוסיף תגיות אלט (Alt) המתארות את התמונות, להציע חלופת אודיו למבחני CAPTCHA וכדומה.

– לוודא כי הוראות הפעלה אינן תלויות ביכולות ראייה או בשמיעה. (כמו לדוגמה, לחצו על הכפתור בצד שמאל כדי להמשיך…).

– להדגיש קישורים בקו תחתון ולא רק באמצעות שימוש בצבע שונה.

– להוסיף כתוביות ותיאורים לסרטוני וידאו ואודיו שהוקלטו מראש.

– להציג בקוד אלמנטים הקשורים במבנה הדף, למשל היררכיית כותרות, רשימות, טבלאות וכדומה.

– לשמור על יחס ניגודיות גבוה בין הטקסט לבין הרקע כדי להקל הן על כבדי ראייה, עיוורי צבעים ומשתמשים אחרים הגולשים בתנאי תאורה ירודים.

– לאפשר למשתמשים להגדיל את הטקסט מבלי לפגוע במידע ובשימושיות של דף האתר.

– לאפשר למשתמשים לבצע את כל הפעולות באתר באמצעות המקלדת.

– להימנע מלעצב תכנים מהבהבים או מרצדים העלולים לזרז התקפים.

 

את ההנחיות המלאות אפשר למצוא בקישור הזה: https://www.isoc.org.il/files/w3c-wai/guidelines.html

 

נגישות אתרים וקידום בגוגל

במקרים רבים כללי הנגישות חופפים את כללי האופטימיזציה למנועי חיפוש. כך לדוגמה, סימון נכון של רכיבי הדף עוזרים הן לגולשים הנעזרים בקוראי מסך וכלים דומים והן למנועי חיפוש להבין את נושא הדף, את המבנה שלו ואת ההיררכיה הפנימית בין רכיבי הדף.

לדוגמה, כידוע לכל מקדם אתרים מתחיל, לסימון כל דף בתגית Title ייחודית המתארת את תוכן הדף יש תפקיד חשוב בקידום בגוגל. לתגיות הכותרת יש גם תפקיד חשוב בשימושיות האתר ובהנגשתו לבעלי מוגבלויות שונות. הכותרת מאפשרת לכלל המשתמשים לקלוט במהירות מה נושא הדף ואם הוא עונה על הצרכים שלהם, והיא גם עוזרת ללקויי ראייה להבחין בין מספר דפי אתר פתוחים, לגולשים בעלי קשיי ניידות הנעזרים באודיו כדי לדפדף בין דפי אתר, וכן לאנשים בעלי מוגבלויות קוגניטיביות, זיכרון קצר או לקויות קריאה.

נגישות אתרים - כותרות

דוגמאות נוספות הן סימון הכותרות הפנימיות בתגיות heading. תגית H1 מסמנת את הכותרת הראשית של הדף ותגיות H2–H6 את כותרות המשנה, תתי הנושאים או חלוקה לפרקים, וכן הוספת תגית אלט טקסטואלית לתיאור תמונות. פעולות אלו מסייעות הן למנועי חיפוש והן ללקויי ראייה ולבעלי מוגבלויות אחרות לקלוט את תוכן הדף מבלי לוותר על אף רכיב.

 

לסיכום, ישנן סיבות נוספות להנגשת האתר מלבד החובה החוקית. אתרים מונגשים מציעים לגולשים, בעלי מוגבלויות ואחרים, חוויית משתמש נוחה וידידותית יותר. בנוסף, עמידה בכללי נגישות האתרים לרוב תואמת את כללי ה-SEO, ולכן אתרים מונגשים הם גם ידידותיים יותר לגוגל.

מעוניינים במידע נוסף על הנגשת האתר? צרו איתנו קשר ונשמח לעזור לכם.