תחום הקידום האורגני משתנה במהירות, ופעולות קידום שנחשבו הכרחיות ב-2011 יכולות להיחשב היום לא רלוונטיות ואף מזיקות. כמו כן, נושאים כמו קידום במובייל, שיפור מהירות האתר וקידום בינלאומי נעשו חשובים יותר בשנים האחרונות.

באתר MOZ יצרו צ'קליסט מסודר ומעודכן לסקירה טכנית של האתר, המסכם את כל הגורמים החשובים המשפיעים על מיקומי האתר בתוצאות האורגניות ב-2015. מטרת המסמך היא לעזור ליועצי קידום אתרים ולמנהלי אתרים לזהות את הגורמים המעכבים את האתר מלהתקדם בתוצאות החיפוש האורגני ולשפר את מיקומיו.

 

שלב ראשון: סקירה מהירה

  1. 1. בדיקת הדפים המאונדקסים בגוגל

להזין את הפקודה site:website.com בסרגל החיפוש של גוגל ולבדוק:

• כמה דפים מופיעים בתוצאות החיפוש?

• האם עמוד הבית מופיע בתוצאה הראשונה?

אם עמוד הבית אינו הראשון בתוצאות, זה יכול להצביע על כמה בעיות המשפיעות על אינדוקס האתר כמו עונש, שגיאות בארכיטקטורת האתר או בקישורים הפנימיים. זה גם יכול להיות חסר משמעות; ג'ון מיולר מגוגל הודיע לאחרונה שכל עוד עמוד הבית מאונדקס בגוגל, אין סיבה לדאוג מסדר התוצאות בחיפוש בפקודה site:.

seo-audit-search-results

 2. בדיקת דפי הנחיתה האורגניים בגוגל

• כמה דפים מופיעים בדו"ח דפי הנחיתה בגוגל אנליטיקס?
• האם מספר הדפים תואם את מספר התוצאות שהופיעו בסעיף הקודם?
דרך הבדיקה הזאת אפשר ללמוד על מספר הדפים באינדקס של גוגל שנתפסים בעלי ערך בעיני מנוע החיפוש.

3. חיפוש שם המותג בגוגל

• האם דף הבית או דפים רלוונטיים אחרים מופיעים בתוצאות הראשונות?
• אם התוצאות הראשונות הן לא דף הבית, יכול להיות שהאתר נענש.

4. המטמון של גוגל (Cache)

לבדוק דפי נחיתה עיקריים במטמון של גוגל באמצעות הפקודה cache:website.com.

google-cache

• האם תוכן הדף מופיע?
• האם קישורי הניווט מופיעים?
• האם יש קישורים שאינם נראים?

5. חיפוש המותג ודפי נחיתה עיקריים בטלפון החכם

• האם מופיעה התגית "ידידותי לנייד" ליד תוצאות החיפוש של האתר?
• האם דפי הנחיתה ידידותיים לגלישה מהטלפון?

אם עניתם לא לאחת מהשאלות האלה, ייתכן שאתם מפסידים תנועה אורגנית.
אפשר לבדוק את שימושיות האתר לטלפונים חכמים באמצעות הדו"ח שימושיות לניידים בגוגל וובמסטר טולס או כלי הבדיקה של גוגל: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly.

mobile-search-results


 

שלב שני: On-Page SEO

  1. 6. אופטימיזציה של תגיות טייטל

• לכל דף צריך להיות תגית טייטל (כותרת חיצונית) ייחודית וידידותית למנועי חיפוש.

• מילת המפתח ושם המותג צריכים להופיע בטייטל כדי לשפר את שיעור ההקלקה.

• אורך הטייטל צריך להיות בין 50 ל-60 תווים (512 פיקסלים), כדי שהטייטל לא ייקטע בתוצאות החיפוש.

search-results-title

 7. אופטימיזציה של תגיות מטא לשיפור שיעור ההקלקה לדפים חשובים

שיעור ההקלקה (CTR) הוא אחד הגורמים המשפיעים על המיקומים בתוצאות החיפוש של גוגל ב-2015. לכן, כותרות חיצוניות ותיאורים המשפרים את שיעור ההקלקה יכולים גם להגדיל את התנועה וגם לשפר את המיקומים.

8. סקירה של תגיות מטא חסרות

 9. אופטימיזציה של תוכן האתר

• לבדוק שבדפי הנחיתה הראשיים יש תוכן ייחודי ארוך דיו ומותאם למילות המפתח.

• לוודא שמילת המפתח העיקרית מופיעה מספר פעמים בדף, כולל בווריאציות ובמילים נרדפות.

• לוודא שמילת המפתח העיקרית מופיעה בכותרת הפנימית הראשית (H1).

• לוודא ששמות קובצי התמונות ותגיות האלט מכילים את מילות המפתח של הדף.

 

  1. 10. אופטימיזציה של כתובות ה-URL

• כתובת ה-URL צריכות להיות נקיות מפרמטרים ומסימנים מיותרים.

• כתובת ה-URL שאמורות להיסרק על ידי מנועי החיפוש צריכות להיות סטטיות.

• כתובת URL אידיאלית צריכה להיות קצרה מ-115 תווים, אבל הכלל הזה גמיש. בכל אופן, כתובות קצרות הן ידידותיות יותר למשתמש.

 

  1. 11. אופטימיזציה של תוכן דף הבית

תוכן בדף הבית עוזר למנועי החיפוש לקבל מושג על האתר. לכן, מומלץ לוודא שבדף הבית יש לפחות 150 מילים (כפסקה אחת).

 

12. אופטימיזציה של תוכן דפי הנחיתה

גם בדפי הנחיתה של האתר צריך להיות תוכן בכמות מספיקה כדי להבהיר למנועי החיפוש במה הם עוסקים.

• האם תוכן דף הנחיתה הוא ייחודי או תבנית שמשתכפלת בכל דפי הנחיתה?

• האם התוכן בעל משמעות או שהוא רק אוסף של קישורים?

• האם מטרת הדף תואמת את המטרה של מילת המפתח?

• האם יש תוכן אינפורמטיבי המיועד לגולשים (למשל הסברים ושאלות ותשובות על המוצר או השירות)?

• האם התוכן בנוי בצורה הנוחה לקריאה ולסריקה מהירה?

• האם יש כותרות משנה (H2, H3 וכו')?

• האם יש תמונות?

• האם הטקסט מחולק לפסקאות קצרות?

 

  1. 13. היחס בין התוכן והמודעות

מאז עדכון פנדה של גוגל גדלה החשיבות של גודל שטח הפרסום באתר. לכן, חשוב לוודא שהיחס בין כמות התוכן הייחודי לכמות המודעות נוטה לטובת התוכן, ושיש תוכן מספיק בראש הדף (above the fold).

 

  1. 14. תוכן משוכפל

לכל פריט תוכן צריך להיות URL אחד ומומלץ להימנע ממצב שבו תוכן זהה מופיע בכתובות URL שונות, בין בגלל הוספת פרמטרים וקודי מעקב לכתובת הדף ובין בגלל שדפי מוצרים מוצגים בכמה קטגוריות. לשם כך יש לסמן את דפי התוכן הראשיים בתג קנוניקל (rel=canonical) או להגדיר פרמטרים של כתובת אתר (כמו sessionid, page וכדומה) דרך גוגל וובמסטר טולס.

בנוסף, יש לבדוק:

• תוכן משוכפל גם בסאב-דומיינים או בדומיינים אחרים בבעלות החברה.

• תוכן משוכפל גם בגרסה המאובטחת של האתר (https).

• תוכן משוכפל בגרסאות ידידותיות להדפסה של דפי האתר.

 

  1. 15. נגישות לרובוטי הסריקה של גוגל

לבדוק את הקובץ robots.txt:

• האם נחסמו חלקים חשובים באתר או האתר כולו?

• האם הקישורים הנכנסים מאבדים את כוחם כי הדפים המקושרים חסומים דרך txt?

לכבות את ה-JavaScript, קוקיות (cookies) ו-CSS ולוודא:

• האם תוכן האתר נראה?

• האם קישורי הניווט עובדים?

מפות אתר xml:

• האם מפות האתר נמצאות במקום המתאים?

• האם הן עומדות בפרוטוקול של sitemaps.org?

• האם מפות האתר רשומות בקובץ robots.txt?

• האם מפות האתר הוגשו לגוגל וובמסטר טולס?

• האם יש דפים שיש לחסום באמצעות התג noindex?

• האם יש דפים שסומנו בטעות בתג noindex?

• האם הפקודה noindex מופיעה בדפים המוגדרים דפי יעד? חשוב להוסיף את הפקודה כדי למנוע מתנועה אורגנית ישירה מלהופיע ביעדים באנליטיקס.

 

  1. 16. ארכיטקטורת אתר וקישורים פנימיים

 

מספר הקישורים בדף:

אמנם החוק של עד 100 קישורים לדף אינו בתוקף עוד, אבל זהו יעד סביר.

 

הייררכיית קישורים נכונה:

• האם דף הבית מקשר לדפי הקטגוריות?

• האם דפי הקטגוריות מקשרים לתת-קטגוריות ולדפי המוצרים המשויכים להם?

• האם דפי המוצרים מקשרים לדפי הקטגוריות הרלוונטיים?

 

קישורים קונטקסטואליים:

• האם הקישורים הפנימיים רלוונטיים לתוכן הדף או שהם תקועים באמצע הטקסט בלי הקשר?

 

קישורי תפריט תחתון (footer):

• מומלץ להשתמש בתפריט התחתון כדי לעזור למשתמשים ולמנועי חיפוש בניווט באתר ולהבליט דפים חשובים. עם זאת, יש להיזהר מאופטימיזציית-יתר בתפריט התחתון ולא להגזים בקישורי אנקור עשירים במילות מפתח.

 

קישורים שבורים:

להשתמש בכלים כמו Link Checker או Xenu כדי לאתר קישורים פנימיים שבורים באתר.

 

  1. 17. עניינים טכניים

 

הפניות 301:

• יש לוודא שכל ההפניות (redirects) באתר הן הפניות 301.

• אם התיקייה הראשית (root) מפנה לדף נחיתה, יש לוודא שההפניה היא 302 (זמנית) ולא 301.

• יש לוודא שההפניות מפנות ישירות לכתובת הסופית ושלא נוצרת שרשרת של הפניות, שכן גוגל מפסיקים לעקוב אחרי כמה הפניות.

הפניות "מזיקות":

יש להימנע מהפניות כמו 302, 307, meta refresh, ו-JavaScript שכן הן מעבירות מעט ערך אם בכלל.

שימוש ב-JavaScript, Flash ו-iFrames

• האם התוכן מוצג ב-JavaScript או iFrame?

• האם הקישורים מוצגים ב-JavaScript?

• האם האתר כולו בנוי בפלאש או רק חלק קטן שאינו מפריע לסריקה של מנועי החיפוש?

שגיאות סריקה

יש לבדוק בגוגל וובמסטר טולס אילו שגיאות מפריעות לסרוק את האתר: החל בדפים שמחזירים שגיאות 400 למיניהן ושגיאות 500 למיניהן, דפים חסומים באמצעות מפות XML, דפי 404 רכים וכו').

תגיות קנוניקל

• יש לוודא שגרסת הקנוניקל (הגרסה הראשית של האתר) מוגדרת באמצעות הפניות 301.

• גרסת הקנוניקל של האתר מוגדרת בגוגל וובמבסטר טולס.

• התג rel=canonical מוטמע נכון בכל דפי האתר, ושכל דף אתר מפנה לגרסה הראשית שלו, ולא שכל הדפים מפנים לעמוד הבית.

• מומלץ להשתמש בכתובות URL אבסולוטיות במקום כתובות יחסיות.

 

  1. 18. מהירות האתר

• לבדוק את מהירות ההעלאה של דפי האתר, למשל באמצעות כלי הבדיקה של גוגל, PageSpeed Insights.

• לבדוק שדחיסת קבצים מופעלת.

• לאפשר שמירת קבצים בדפדפן.

• לבצע אופטימיזציה לגודל התמונות.

• לצמצם JavaScript ו-CSS.

• להשתמש בשירותי אחסון טובים ומהירים.

 

  1. 19. התאמה למובייל

לבדוק את חוויית המשתמש במובייל:

• האם האתר מותאם לגלישה מטלפונים חכמים?

• אם יש תוכן ייחודי לאתר המובייל, האם מותקן בו גוגל אנליטיקס?

 

  1. 20. אתרים בינלאומיים

• לבדוק גרסאות בינלאומיות של האתר (תיקיות או סאבדומיינים).

• להגדיר מיקוד גאוגרפי בגוגל וובמסטר טולס.

• להטמיע את התגית hreflang או rel=alternate לפי הצורך.

• לוודא שתוכן האתר מתאים לקהל היעד: כולל המטבע הרלוונטי, מידות, שעון מקומי וכדומה.

• לוודא שכתובת האתר היא בשפה המוגדרת.

 

  1. 21. גוגל אנליטיקס

יש להטמיע קוד אנליטיקס בכל דפי האתר.

יש לוודא שיש רק דוגמה אחת לנכס גוגל אנליטיקס בכל דף, אחרת עלולות להיווצר בעיות בדיווח על מדדים כמו צפיות דף, דפים לביקור או אחוזי נטישה. אפשר לרשום מספר נכסים של גוגל אנליטיקס, זה לא ייצור בעיות.

• לוודא שאנליטיקס עוקב אחרי חיפושים פנימיים ומתעד אותם.

• המעקב הדמוגרפי מוגדר כראוי.

• אם משתמשים באדוורדס או באדסנס, יש לחבר את הפלטפורמות לאנליטיקס.

• יש להסיר כתובות IP פנימיות מהמעקב.

• יש להשתמש ב-UTM Campaign Parameters למעקב אחר פעולות שיווק אחרות.

• להימנע מהפניות Meta refresh ו-JavaScript.

• להגדיר מעקב אחר אירועים עבור פעולות משתמשים עיקריות.

 

הרשימה הזאת מכסה את רוב ההיבטים הטכניים של קידום אורגני בגוגל והיא יכולה לעזור לכם בקידום אתר חדש ובאיתו בעיות שמעכבות את קידום האתר בתוצאות החיפוש.

 

מחפשים חברה מקצועית לקידום אורגני? צרו קשר ונתאם פגישת ייעוץ.