אז כמה פעמים ביום אתם נוגעים בסמארטפון? התשובה לשאלה הזו עוד תפתיע אתכם.
כידוע, חיינו השתנו מאוד מאז השיקה חברת אפל את האייפון הראשון לפני כעשור. המסך הקטן הזה נמצא תמיד קרוב אלינו, בכיס, בתיק, על השידה או מתחת לכרית, קורא לנו לבדוק מה חדש.
חברת dscout, המציעה, בין היתר, שירותי מחקר עבור מפתחי אפליקציות, חקרה את הרגלי השימוש בסמארטפון באמצעות כלי ייעודי שעקב אחר הפעילות של 94 בעלי מכשירים מסוג אנדרואיד, במשך 24 שעות ביממה וחמישה ימים בשבוע. הכלי עקב אחר כל אינטראקציה שנעשתה במכשיר הנייד, כולל מגע, הקלדה, החלקה והקלקה.
הנתונים שעלו הפתיעו גם את עורכי המחקר, והם מספקים תובנות חשובות על האינטנסיביות של השימוש במובייל, ועל הדרכים לשלב את האסטרטגיה, את המותג, המוצרים או השירותים בהרגלי השימוש של הצרכנים.
אז כמה פעמים ביום השתמשו המשתתפים במחקר בסמארטפון?
התשובה המדהימה היא 2,617 פעמים ביום בממוצע.
אצל המשתמשים הכבדים, אלו שנמצאו בעשירון העליון של השימוש בנייד, מספר האינטראקציות הממוצע הוכפל והגיע ל-5,427 פעמים ביום.
בחישוב שנתי מדובר על מיליון אינטראקציות בממוצע, או שני מיליון למכורים בינינו.
במילים אחרות, אנחנו בהחלט נותנים לאצבעות ללכת במקומנו, והן הולכות המון. אמנם נראה שכל מגע במכשיר הוא קליל ולא מזיק, שריטה קלה ביכולתנו השכלית והפיזית, אבל במצטבר לכל האינטראקציות האלו יש משקל כבד.
עבור המשתמש הממוצע זמן המסך הצטבר ל-2.42 שעות ביום, ו-3.75 ביום למשתמש הכבד.
מספר הביקורים (סשנים) ומשך הפעילות
למשתמש הממוצע היו 76 סשנים נפרדים ביום של פעילות בסמארטפון, והמשתמש הכבד הגיע ל-132 סשנים ביום בממוצע.
המשמעות היא שהמשתמשים לא דבוקים למסך לפרקי זמן ארוכים, אבל הם פוקדים אותו כמה עשרות פעמים ביום. משכי פעילות ארוכים הם נדירים והם לרוב מוקדשים לצפייה בנטפליקס או לקריאה. באופן כללי, המשתמשים מעדיפים מספר רב של ביקורים עם הפסקות ביניהם.
שעות הפעילות הפופולריות ביותר
מספר האינטראקציות עם הטלפון פחת (אבל לא נעלם) בשעות הקטנות של הלילה. בשבע בבוקר מספר האינטראקציות קפץ והלך והתגבר כמעט עד לשעות הערב.
אבל מה קורה בערב, האם האנשים פשוט עוברים למסך אחר? המחקר הראה שרוב האנשים מניחים לטלפון בשעות השינה, אבל בממוצע 11% מהמשתתפים מחליקים אצבע פעם או פעמיים בסביבות 3 לפנות בוקר. למעשה, לאורך תקופת המחקר 87% מהמשתתפים בדקו את הטלפון לפחות פעם אחת בשעות שבין חצות לחמש בבוקר.
פעילות בטלפון נעול
47% מהאינטראקציות שנספרו במחקר נעשו מטלפון נעול, כלומר מבלי להקיש את סיסמת הכניסה. אפשר לעשות כמה פעולות בטלפון נעול: לקרוא עדכונים, לבדוק את השעה, לשנות את הווליום, לדלג על שיר וכדומה, אבל הנתון הזה מעיד בעיקר על יחס אובססיבי לסמארטפון: גם כשהוא במצב מנוחה ולא מתריע על פעילות כלשהי, המשתמשים חוזרים ובודקים אותו.
שימוש באפליקציות
מספר האפליקציות במכשירי הטלפון של כל המשתתפים במחקר הגיע ליותר מ-700, אבל 52% מהביקורים בטלפון הסתכמו בשימוש באפליקציה אחת בלבד, וב-40% מהביקורים – שתיים עד שלוש אפליקציות. המשמעות היא שהמעורבות באפליקציות היא צרה וממוקדת ואין ממש עניין בריבוי משימות.
שלא במפתיע, 15% מהביקורים היו לאפליקציה של פייסבוק, והיא צברה יותר אינטראקציות מכלי ההודעות של הטלפון (11%) ואף ממסך הבית (19%). האפליקציה של הדפדפן כרום הגיעה למקום הרביעי עם 5%–8% (תלוי אם משלבים אותה עם האפליקציה גוגל).
אפשר לראות שרוב האינטראקציות במכשיר מוקדשות לתקשורת ולהעברת מסרים. הביקורים באפליקציות מסרים מידיים וברשתות חברתיות הסתכמו ב-26% וב-22% מסך האינטראקציות, לעומת הביקורים בדפדפני אינטרנט, שהסתכמו ב-10%. 27% מהאינטראקציות בטלפון הן לאפליקציות שבבעלות פייסבוק (פייסבוק, וואטסאפ, אינסטגרם ומסנג'ר) ו-16% מהן לאפליקציות שבבעלות אלפבית, חברת האב של גוגל (מנוע החיפוש גוגל, יוטיוב, כרום, ג'ימייל, הנגאאוטס).
לפיכך, האתגר למפתחי אפליקציות הוא גדול מתמיד: כאילו שלא מספיק קשה ליצור אפליקציה שהמשתמשים יורידו אותה וישתמשו בה, צריך גם להתחרות בפופולריות ובחוויית המשתמש של האפליקציות פייסבוק וכרום.
מדד ה"נגיעות פר ביקור"
אם האפליקציה של פייסבוק קיבלה את מספר הנגיעות הגבוה ביותר וגוגל את מספר הביקורים הגבוה ביותר, היה צפוי שמספר הנגיעות הגבוה ביותר פר ביקור יגיע לאפליקציות מדיה חברתית או חיפוש, אבל דווקא קטגוריית המשחקים הגיעה למקום הגבוה ביותר במדד זה. מפתיע יותר היה לגלות שאפליקציות הקניות אטסי וגרופון זוכות גם הן למספר גבוה מאוד של נגיעות.
באופן כללי, יש קשר בין מספר הביקורים למספר הנגיעות, מלבד באפליקציות דפדפנים. אפליקציות אלה, ובאופן ספציפי כרום, מקבלות הרבה ביקורים אבל רק מעט נגיעות. האינטראקציה עם הדפדפן היא עניינית ומינימלית: המשתמשים מבקרים באפליקציה, מוצאים את המידע שחיפשו ועוברים הלאה.
כאמור, קרוב למחצית מהאינטראקציות בסמארטפון מופנות לאפליקציות שבבעלות או פייסבוק או גוגל (חברת האב אלפבית אם נדייק). המחצית השנייה מתחלקת בין יותר מ-700 אפליקציות שונות. האפליקציה העצמאית היחידה שהצליחה להיכנס אל עשרת המובילים היא אפליקציית המסרים המידיים Textra. בנוסף, יש להזכיר שהמחקר נערך רק על טלפונים של אנדרואיד לכן אפל אינה מוזכרת.
באילו אפליקציות משתמשים בו זמנית?
לנטפליקס ולאפליקציית ההיכרויות Tinder (וגם OKCupid) היו נתוני השימוש הכי גבוהים בו זמנית, לרוב בשעות שאחרי העבודה ובשעות השיא. לא ברור אם האפליקציות האלו משלימות זו את זו או מתחרות, אבל מעניין לחשוב אילו עוד אפליקציות מתחרות על אצבעות המשתמשים באותן שעות פעילות.
כל התמונות מהאתר: https://blog.dscout.com/mobile-touches
ושאלה אחרונה: מה חשבו המשתתפים במחקר על תדירות השימוש בסמארטפון?
68% מהנשאלים הופתעו מתוצאות המחקר; רק מעטים העריכו נכון את תדירות האינטראקציה בטלפון, ו-66% העריכו את מספר האינטראקציות במספר נמוך בהרבה. אף על פי כן, רובם הודו שאין בהם רצון עז לשנות את התנהגותם.
סיכום הממצאים:
- מספר האינטראקציות עם הסמארטפון (מגע, הקלדה, החלקה, הקלקה וכו') מגיע ל-2,617 פעמים ביום בממוצע
- מספר האינטראקציות בקרב המשתמשים הכבדים גבוה פי שניים (5,427 בממוצע)
- מספר הביקורים (סשנים) ביום הוא 76 בממוצע.
- השימוש בטלפון נמשך לאורך כל שעות היממה: שעות השיא הן משבע בבוקר ועד חצות.
- רוב המשתמשים בודקים את הטלפון לפחות פעם אחת במשך הלילה.
- כמעט חצי מהפעילות נעשית בטלפון נעול.
- יותר מחצי משתמשים באפליקציה אחת בכל ביקור.
- האפליקציות הכי פופולריות הן פייסבוק וכרום.
- כמעט חצי מהאפליקציות הפופולריות הן בבעלות פייסבוק או גוגל.
- רוב המשתתפים במחקר הופתעו מתוצאותיו, אבל הם אינם מתכוונים לגעת פחות במכשיר.