הבלוג שלנו

סיכום 2017 בקידום האורגני בגוגל ותחזית ל-2018

'Gilad Sasson'
20 בדצמבר 2017
זמן קריאה: 10 דקות

seo-תחזית

שנת 2017 עומדת להסתיים וזה הזמן לסיכום השנה בשיווק הדיגיטלי. החלק הזה יעסוק במגמות ששלטו השנה בתחום הקידום האורגני ובאלו הצפויות לשלוט בתחום בשנה הבאה.

כידוע, תחום הקידום האורגני משתנה לעתים קרובות, וגם אלגוריתם הדירוג המסתורי של גוגל ומבנה תוצאות החיפוש לא עומדים במקום. לכן, כל מיני שיטות קסם שבעבר הבטיחו זינוק למקום הראשון בגוגל נעלמו והפכו ללא רלוונטיות, ושיטות אחרות צצו משום מקום. אז כדי לעזור לכם להישאר בעניינים, הבאנו כאן סיכום של כמה מהמגמות הבולטות ביותר של השנה האחרונה וגם תחזית לגבי מה שהולך לקרות בשנה הבאה.

המגמות המובילות בקידום אורגני בגוגל ב-2017

1. התחזקות המובייל

לכאורה אין בזה שום דבר חדש; ההתאמה לנייד היא גורם חשוב בדירוג האתר כבר משנים קודמות, וכבר ב-2016 מספר החיפושים בגוגל ממכשירים ניידים עבר את מספר החיפושים שנעשו ממחשבים. אבל עם המעבר ההדרגתי של גוגל למובייל פירסט אינדקס (תהליך שהתחיל באוקטובר 2017 ואמור להסתיים מתישהו ב-2018), התאמת האתר למובייל היא צעד הכרחי. מה שמוביל אותנו לשתי המגמות הבאות: מהירות האתר וחיפוש קולי.

2. רק המהירים שורדים

מהירות טעינת האתר היא לא רק גורם המשפיע על דירוג האתר, והיא גם גורם חשוב בשימושיות של האתר (שהוא כשלעצמו גורם המשפיע על קידום האתר, מעין מעגל קסמים שכזה).

מהירות האתר - SEO 2017

התחזקות המובייל והגידול בשימוש בטלפונים חכמים משפיעה על התנהגות המשתמשים בכמה דרכים. רוב הצרכנים לא נעשו סבלניים יותר, ואם זמן הטעינה של הדף ארוך מ-5 שניות, המשתמש הממוצע יברח לאתר המתחרה גם אם האתר הנוכחי עונה במדויק על שאילתת החיפוש שלהם (לפי גוגל מומלץ לעצור ב-3 שניות ומטה).

3. חיפוש קולי ועוזרים דיגיטליים אישיים

הגידול בשימוש בחיפוש קולי גם הוא אינו חדש, אבל המגמה הלכה והתחזקה ב-2017 והיא אינה צפויה להיחלש ב-2018. כל טלפון חכם שיצא לשוק בשנה האחרונה כלל פונקציה כלשהי של חיפוש קולי, תוכנות הזיהוי הקולי נעשו אמינות יותר, ומשתמשים רבים מעדיפים לחפש מידע או לבצע פעולות באמצעות פקודות קוליות על פני הקלדה. לפי נתוני גוגל, אחד מתוך חמישה חיפושים הם קוליים.

 חיפוש קולי - קידום אתרים ב-2017

4. האבולוציה של תוצאות החיפוש: מקום אפס הוא הראשון החדש

עד לא מזמן מיקום ראשון בגוגל היה הדרך הטובה ביותר להשיג את מרב התנועה האורגנית, אבל בשנים האחרונות התפיסה הזו התערערה. חלפו הימים שבהם תוצאות החיפוש בגוגל הורכבו מעשרה קישורים טקסטואליים בצבע כחול ועוד כמה מודעות טקסט, ומקדמי אתרים התמקדו בטיפוס לראש תוצאות החיפוש בגוגל ובשמירה על התוצאות.

תוצאות החיפוש בגוגל ב-2017 מורכבות מכל מיני סוגים של רשומות (Knowledge graph, featured snippets, תוצאות חיפוש לוקאליות, סרטוני וידאו, ציוצים מטוויטר, מה עוד אנשים חיפשו ועוד), ואלו מתחרות על תשומת לבם של המחפשים בגוגל וגוזלות קליקים מהמיקומים הראשונים בתוצאות החיפוש ה"רגילות".

האתגר של מקדמי אתרים נעשה מורכב יותר: המקום ראשון בגוגל עלול להיבלע בתוך הערבוביה של תוצאות החיפוש, וצריך למצוא דרכים להשתלב גם בתוצאות החיפוש הלוקאליות (Local packs), בקטעי המידע המומלצים בחיפוש (Featured snippets), וגם לעקוב אחר התוצאות השונות ולמדוד אותן.

תוצאות חיפוש אורגניות בגוגל 2017

 

4. נתונים מובנים ו-Rich snippets

סימון נתונים מובנים (Structured data) היא הדרך להבנות את ה-HTML לפי כללי תחביר ספציפיים המוסכמים על כל מנועי החיפוש, ובאמצעות הנתונים האלה מנועי החיפוש מייצרים קטעי מדיה עשירה (Rich snippets) בתוצאות החיפוש.

גם זה לא חדש וגם לא רכיב רשמי באלגוריתם החיפוש של גוגל, אבל ל-Rich snippets בתוצאות החיפוש יש השפעה על שיעור ההקלקה (CTR), וזה כשלעצמו הוא גורם משפיע על הקידום בגוגל. ככל שתוצאות החיפוש מורכבות ומגוונות יותר והתחרות גדולה יותר, כך כדאי לנצל כל כלי המאפשר לכם לבלוט בהשוואה למתחרים.

 rich snippets בקידום אורגני בגוגל 201

5. חיפוש לוקאלי

עבור עסקים מקומיים ה-Local Packs הוא יעד נחשק הרבה יותר מהמקום הראשון בתוצאות החיפוש האורגניות. תוצאות החיפוש האלה מתפקדות כמו שלטי חוצות: יש בהן אותיות גדולות, תמונות, פרטי גישה, דירוג, ביקורות ועוד מידע מועיל. זאת ועוד, התוצאות האלה תופסות שטח ניכר מגודל המסך ואי אפשר להתעלם מהן.

בשנים האחרונות גוגל משתמשים בנתונים ממפות גוגל כדי לשפר את תוצאות החיפוש המקומיות ולספק מידע מפורט עוד יותר על העסקים כמו שעות עומס, קהל יעד, זמן שהייה ממוצע, ואפילו מידע בזמן אמת על מידת הצפיפות במקום. בשנה האחרונה גוגל גם הוסיפו מידע על זמן ההמתנה הצפוי במסעדות, והם מתכננים להוסיף מידע דומה גם על חנויות מזון.

 קידום לוקאלי 2017

6. פחות קישורים

קישורים היו אחד מאבני היסוד של הקידום האורגני בגוגל, ומקדמי אתרים נהגו להשקיע משאבים רבים בהשגת קישורים ובאופטימיזציה שלהם. אבל מאז עדכון פינגווין, אי שם ב-2012, השתנו כמה דברים ונראה שחשיבותם של הקישורים הולכת ופוחתת (אם כי לא נעלמת לחלוטין).

בנובמבר 2017 צייץ ג'ון מולר מגוגל שרוב האתרים מדורגים בתוצאות החיפוש גם בלי לבנות אף לא קישור אחד (ופתח פתח להמון פרשנויות וניתוחים סמנטיים). אבל גם לפני ההצהרה הזאת נוצר הרושם שבניית קישורים בצורתה המסורתית נמצאת בדעיכה.

אחת החלופות צפויה להיות אזכורים, כלומר קישורים ללא קישורים (באנגלית זה נשמע יותר טוב). מנועי החיפוש כבר מסוגלים לקשר בין אזכורים לבין המותג ולהשתמש בהם כדי להעריך את מידת הסמכותיות של האתר. בינג כבר רשמו פטנט על שימוש באזכורים ללא קישורים באלגוריתם הדירוג, וסביר להניח שגם גוגל לוקחים בחשבון אזכורים של המותג בדירוג תוצאות החיפוש.

 

מה הולך לקרות בקידום האורגני ב-2018?

1. AMP

פרויקט AMP של גוגל (Accelerated Mobile Pages) הושק כבר לקראת סוף 2015 במטרה להגביר את מהירות הטעינה של אתרים במובייל ולשפר את חוויית המשתמש. לפי גוגל, AMP אינו גורם משפיע על דירוג האתר, אבל אפשר לראות שדפי AMP מקבלים עדיפות בתוצאות החיפוש, ועם העלייה בשימוש במובייל והדרישה לאתרים מהירים, אפשר להניח שחשיבותו של הכלי תגדל.

לאחרונה הודיעו גוגל על הידוק הסטנדרטיזציה של AMP, והחל מפברואר 2018 הדרישה היא להשוות בין התוכן בדפי ה-AMP לבין התוכן המקורי והקנוני, כדי למנוע מאתרים להשתמש לרעה בפיצ'ר ולהציג רק תקציר של התוכן בדף המואץ והפניה לתוכן המלא, צעד שנתפס כמניפולציה של המערכת.

2. אופטימיזציה לחיפוש קולי

אם עד עכשיו התעלמתם מהחיפוש הקולי והקדשתם את מרב המאמצים באופטימיזציה למילות מפתח, ב-2018 כבר תצטרכו להתאים את אסטרטגיית השיווק הדיגיטלי גם לחיפוש קולי ולעוזרים הדיגיטליים למיניהם. בין היתר, באמצעות הרחבת מחקר המילים אל מעבר למילות מפתח ולמיקומים, והתמקדות גם בביטויים ובצירופים שהלקוחות הפוטנציאליים צפויים להשמיע בקול. (כלומר, יותר זנבות ארוכים, יותר מילות שאלה, יותר שפה טבעית).

בנוסף, אפשר לצפות שגוגל יוסיפו כלי מדידה ומעקב אחר שאילתות חיפוש קוליות ושיעור ההמרה שלהן, ואולי אפילו עדכון אלגוריתם שיתגמל אתרים המותאמים לחיפוש קולי ויעניש את אלו שלא.

3. עליית החיפוש הוויזואלי

באופן מסורתי, פעילות החיפוש והעלאת התוצאות באינטרנט הייתה בבסיסה טקסטואלית. גם כשתוצאות החיפוש נעשו יותר ויזואליות וכללו גם דימויים וסרטוני וידאו, החיפוש היה בעיקרו מילולי, תלוי מילות מפתח. ככל שהאינטרנט נעשה יותר ויזואלי והטכנולוגיות לזיהוי תמונות מתוחכמות יותר, כך התרחב השימוש בחיפוש ויזואלי, ומנועי חיפוש, אתרים חברתיים ואתרי קניות התחילו להשקיע בפיתוח כלי חיפוש ויזואליים חדשניים. האינטגרציה הצפויה בין Google Assistant, העוזר האישי הדיגיטלי מתוצרת גוגל ובין Google Lens, אפליקציית ניתוח תמונות המבוססת על בינה מלאכותית, צפויה לטלטל את החיפוש המסורתי ולהעביר אותו לשלב הבא של חיפוש ויזואלי.

גוגל לנס - חיפוש ויזואלי

4. בינה מלאכותית ולמידת מכונה

גוגל כבר משתמשים בבינה מלאכותית ובלמידת מכונה באלגוריתם הדירוג באמצעות RankBrain, הגורם השלישי בחשיבותו באלגוריתם הדירוג של גוגל. RankBrain הושק כבר ב-2015, והוא פועל בכמה דרכים לשפר את הרלוונטיות של תוצאות החיפוש: הוא עוזר להבין את הקשר החיפוש ואת כוונת המחפש, ובוחן מדדי התנהגות כמו זמן השהייה באתר ושיעור הקלקה. בשנה האחרונה אישרו נציגי גוגל כי המערכת פועלת בכמה עשרות שפות. יש להניח שRankBrain הוא לא הפיתוח היחידי של גוגל בתחום הבינה המלאכותית ושנשמע על עוד חידושים בהיבט הזה.

5. חוויית המשתמש

מערכת היחסים בין חוויית משתמש (UX/UI) וקידום אורגני (SEO) תתהדק עוד יותר ב-2018. גוגל חוזרים ומדגישים שאתרים צריכים להתמקד במשתמש האנושי, והם כנראה ימשיכו להעדיף אתרים המציעים חוויית משתמש נעימה על פני אתרים שנכשלים בתחום הזה, ומספקים למשתמש זמן טעינה ארוך מדי, עיצוב וניווט מסורבלים, תוכן ירוד וריבוי פרסומות וחלונות קופצים, אם לתת כמה דוגמאות.

6. יחסי הגומלין בין מדיה חברתית ובין קידום בגוגל

אמנם גם השנה גוגל המשיכו להכחיש שפעילות בפייסבוק משפיעה בדרך כלשהי על הקידום בגוגל, אבל הנתונים (וגם השכל הישר) מראים דווקא תמונה אחרת. איש (מלבד עובדי גוגל) אינו יודע ממה מורכב האלגוריתם של גוגל, לכן, אם אנליסט בכיר מגוגל מצייץ בטוויטר שגוגל לא משתמשים בלייקים בפייסבוק כגורם דירוג, אנחנו נאלצים להאמין לו. אבל זה שגוגל אומרים שהמדיה החברתית היא לא גורם המשפיע על הדירוג, זה לא אומר שהיא לא משפיעה על הדירוג.

לפי מחקר שפרסמה חברת Searchmetrics ב-2016 על הגורמים המשפיעים על הדירוג נמצא מתאם גבוה מאוד בין איתותים חברתיים (לייקים, שיתופים, תגובות, מספר עוקבים וכדומה) ומיקומים בתוצאות החיפוש. לאתרים שהופיעו במיקומים גבוהים בגוגל היו בבירור יותר איתותים חברתיים בהשוואה לאחרים. אחת הסיבות לכך היא החפיפה בין אתרי מותגים שזוכים להצלחה ברשתות חברתיות וגם תופסים את ראש תוצאות החיפוש בגוגל.

באופן דומה, אפשר למצוא מתאם גבוה בין אתרים שמקבלים הרבה קישורים נכנסים (גורם דירוג משמעותי) ובין אתרים שמקבלים הרבה שיתופים ברשתות חברתיות. באופן לא מפתיע, תוכן המקבל הרבה שיתופים ברשתות חברתיות גם מגיע ליותר גולשים, ובשל כך, מקבל יותר קישורים טבעיים ומגיע למיקומים גבוהים בגוגל.

דרך עקיפה נוספת שבה המדיה החברתית עוזרת לקידום בגוגל היא באמצעות בניית קהלים ומודעות למותג. כידוע, ברוב המקרים לא מספיק לייצר מוצר טוב או להציע שירות איכותי כדי להביא קהל לקוחות, צריך גם למצוא דרך להגיע אל קהל היעד. ואיפה אפשר למצוא את רוב האנשים אם לא ברשתות החברתיות? רק לפייסבוק יש יותר משני מיליארד משתמשים בכל העולם – ובישראל יש יותר מ-3.5 מיליון משתמשים – ובגלל היקף וקלות השימוש בה, אפשר להיעזר בה כדי לבנות נוכחות דיגיטלית וקהל משתמשים.

ואם יש קהל משתמשים, גם שיעור ההקלקה על תוצאות החיפוש בגוגל יהיה גבוה יותר, וכידוע שיעור ההקלקה משפיע על הדירוגים בתוצאות החיפוש. במילים אחרות, אם למותג יש פעילות ענפה ומוניטין חיובי ברשתות חברתיות, כך גדל סיכוי שמי שייתקל בשם המותג בחיפוש גנרי בגוגל גם יקליק על התוצאה. באופן טבעי, המרוויחים העיקריים יהיו מותגים גדולים ובעלי שם, אבל גם עסקים קטנים יותר יכולים לבנות מותג באמצעות המדיה החברתית ולהגיע אל לקוחות פוטנציאליים שלא היו שומעים עליהם בדרך אחרת, ועם הזמן, להגדיל את נתח ההקלקות בגוגל וכתוצאה מכך – לשפר את המיקומים.

לסיכום, הקידום האורגני בשנת 2017 וכנראה גם ב-2018 ימשיך את המגמות ששלטו בשנים האחרונות : תוצאות החיפוש האורגניות יהיו מגוונות יותר והתחרות על הקליקים של המחפשים תהיה גדולה יותר, את המקומות הראשונים יתפסו אתרים מהירים, ידידותיים למובייל ורלוונטיים לתוצאות החיפוש (וכנראה שרבים מהם יהיו מותגים מוכרים).

רוצים עוד? הכנו לכם אינפוגרפיקה מהממת שמסכמת את החלקים החשובים ב SEO ב 2017 ו 2018 ואת השפעת הרשתות החברתיות על קידום אורגני.