הבלוג שלנו

גוגל לנס – העתיד של החיפוש בגוגל?

'Gilad Sasson'
22 במאי 2017
זמן קריאה: 2 דקות

כנס המפתחים השנתי של גוגל, Google I/O הסתיים בשבוע שעבר, והחידוש המדובר ביותר הוא Google Lens, מעין מנוע חיפוש ויזואלי שצפוי לשנות את החיפוש בגוגל כפי שאנחנו מכירים אותו.

 Google I/O

גוגל לנס הוא ממשק המונע על ידי בינה מלאכותית שמתכונן להגיע ל-Google Photos, אחת האפליקציות הפופולריות ביותר של גוגל, ול-Google Assistant, תוכנת הבינה המלאכותית הזמינה במספר הולך וגדל של מכשירים ניידים.

מנכ"ל גוגל תיאר את גוגל לנס כמערכת בעלת יכולות ראייה ממוחשבת המסוגלת להבין את מה שהמשתמש רואה ולפעול בהתאם למידע הזה. כלומר, אם עד עכשיו החיפוש בגוגל התבסס על הבנת טקסטים, התפתחות הטכנולוגיה של הראייה הממוחשבת (שהיא מתקדמת יותר מהראייה האנושית) צפויה להשפיע עמוקות על עתיד החיפוש בגוגל.

המשמעות היא שבאמצעות ראייה ממוחשבת גוגל לנס יוכל לזהות את האובייקטים המוצגים במצלמה של הסמארטפון או של משקפי המציאות הרבודה העתידיים ולעשות אתם משהו יותר משמעותי מרק לזהות אנשים ולתייג אותם (כיום השימוש העיקרי של פייסבוק בטכנולוגיה).

כמה דוגמאות לשימושים עתידיים בגוגל לנס:

– לזהות זן של פרח לפי התיעוד שלו במצלמה של הטלפון;

– לסרוק סיסמה מסובכת ל-Wi-Fi ולהתחבר אוטומטית לרשת האינטרנט;

– להתמקד בשלט של מסעדה בתוך צילום של רחוב ולהציג ביקורות על המסעדה ומידע כמו שעות פתיחה, פרטי קשר וכדומה;

– לתרגם תפריט שלם ביפנית ולהציג תמונות של המנות.

כל דוגמה כזו היא חידוש בפני עצמו, אבל כולן ביחד ובאותה פלטפורמה מייצגות שינוי מהותי יותר ומצביעות על הכיוון שגוגל הולכת אליו; החיפוש בגוגל לא יוגבל רק להקלדת טקסט בתיבת החיפוש אלא יהיה מול העיניים שלנו באופן קבוע. השינוי הזה גם מצביע על הקריצה של גוגל לקהל הצעיר יותר, זה שמשתמש בסנאפצ'ט ומעדיף בבירור לתקשר באמצעות דימויים מאשר טקסטים.

מצד שני, גם בחיפוש הוויזואלי יש לצפות לאי-הבנות, תוצאות חיפוש שגויות, מנותקות מהקשר או אף פוגעניות, בדומה למה שקורה פעמים רבות בחיפוש הקולי. כמו כן, גוגל לנס מעלה תהיות לגבי הפגיעה בפרטיות המשתמשים. כבר עכשיו לגוגל אין שם טוב בנוגע לשמירה על פרטיות המשתמשים, ויש להניח שלא כולם יתלהבו מהרעיון שגוגל ייחשפו לכמויות המידע שנמצא בטלפונים הניידים.