קידום אתרים גדולים היא משימה מורכבת ומאתגרת יותר מקידום אתר המורכב ממספר מצומצם של דפים. בין שמדובר בקידום אתרי מסחר אלקטרוני, פורטלים, או אתרי חדשות המתעדכנים לעתים קרובות,

קידום אתרים גדולים מורכב מכמה אתגרים ייחודיים:

אבל אם נסתכל על הצד החיובי, אתרים גדולים בדרך כלל באים עם מוניטין, סמכות ופרופיל קישורים, כך שלפחות עבודת הנמלים של בניית קישורים ויצירת מודעות למותג לרוב נחסכת ממקדמי האתר.

הבעיות הנפוצות בקידום אורגני של אתרים גדולים ודרכים לפתור אותן

1. קידום מיליוני דפים (literally)

אתרים גדולים, בפרט אתרי מסחריים גדולים, יכולים לכלול כמה מיליוני דפים שונים. לדוגמה, לאמזון, מבכירי אתרי המסחר האלקטרוני, יש יותר מ-150 מיליון דפים; לאתר מקומי כמו zap יש רק כ-2 מיליון דפים. איך אפשר בכלל להתחיל להתייחס לאתרים בסדר גודל כזה?

התשובה היא לא בבת אחת; הרעיון הוא לבחור בכל פעם חלק סביר באתר ולהתמקד בו, בהתאם  לגודל הצוות, תקציב הפרויקט ומגבלות הזמן, וגם לפי סדרי העדיפויות שיוגדרו על ידי הלקוח, גודל התחרות ואיכות התוכן.

 

2. ארכיטקטורת אתר מבולגנת

בהרבה מקרים האתר נבנה בלי ייעוץ SEO כלשהו ובלי כל הבנה בהתנהגות המבקרים באתר. התוצאה עלולה להיות בלגן מוחלט במבנה האתר, שום היגיון בהיררכיית הקישורים הפנימיים, ולעתים גם חוסר הבנה במילות מפתח וביטויי חיפוש נפוצים.

במקרה כזה, אין ברירה אלא להתחיל לעשות סדר באתר, כפי שהייתם עושים בכל אתר אחר.

 

שלב ראשון: מחקר מילים

מחקר מילים הוא הבסיס של כל קמפיין SEO, לאתרים גדולים וקטנים. מחקר מילים משפיע על כל היבטי הקידום של האתר, החל באופטימיזציה של דפי המוצרים והקטגוריות וכלה בהיבטים הטכניים כמו ארכיטקטורת האתר ומבנה כתובות ה-URL.

 

שלב שני: ארכיטקטורת אתר

ארכיטקטורת אתר, כלומר הדרך שבה דפי האתר מאורגנים ומוצגים, היא שיקול חשוב בקידום אתר בכל סדר גודל. באתרים גדולים הנושא הוא קריטי במיוחד, מכיוון שארכיטקטורת אתר נכונה תוודא שמשתמשים ומנועי חיפוש ימצאו בקלות את תוכן האתר, כולל את הדפים הפנימיים ביותר.

 

כללים בתכנון ארכיטקטורת אתר:

1. מבנה אתר פשוט, שטוח ככל האפשר וניתן לשינוי

פשוט: בנוי בהיררכיה הגיונית הנעה מדף הבית לדפי הקטגוריות לדפי התת-קטגוריות (אם יש) ולדפי המוצרים.

ניתן לשינוי: מבנה שלא ישתבש בכל פעם שיתווספו או יוסרו קטגוריות או דפי מוצר

שטוח: הדפים אינם קבורים עמוק מדי, כך שיהיה קל למצוא אותם והסמכות שלהם לא תיחלש בגלל המרחק מדף הבית. וזה מביא אותנו ל"חוק שלושת הקליקים".

 

2. כל דף יהיה במרחק של עד שלושה קליקים מדף הבית

הכלל הזה טוב לא רק ל-SEO, והוא גם ידידותי למשתמש.

נדגים לרגע ארכיטקטורת אתר שטוחה באמצעות חיפוש באתר הענקי אמזון. נניח שאנחנו מחפשים מוצר כמו פאה של אריה לחתול:

בסרגל החיפוש בדף הבית אנחנו בוחרים את הקטגוריה הרלוונטית (Pet Supplies).

קידום אתרים גדולים - ניווט

בדף הקטגוריה מוצג תפריט חיפוש נוסף הכולל את הקטגוריות העיקריות, ונפתח לתת-קטגוריות העיקריות.

ניווט באתרים גדולים - ייעוץ SEO

הקלקה על תת הקטגוריה הרלוונטית תוביל אותנו לרשימת המוצרים, בהם המוצר המיוחל:

SEO לאתר גדול - ארכיטקרטורת אתר וניווט

 

השלב השלישי: אופטימיזציה לתוכן (on-page SEO)

השלב הבא יהיה אופטימיזציה לדפי הנחיתה העיקריים. ברוב אתרי המסחר אלה יהיו דפי הקטגוריות והמוצרים, ובאופן טבעי אלה גם הדפים שמביאים את מרב התנועה והמכירות.

כאמור, באתרים גדולים יהיה קשה עד בלתי אפשרי לכתוב תגיות מטא ותכנים ייחודיים לכל אחד ממיליוני דפי המוצרים והקטגוריות. אחד הפתרונות המקובלים הוא לכתוב תבניות קבועות שיותאמו לקבוצות דפים.

למשל, תגית הכותרת (Meta Title) תורכב מביטוי המפתח העיקרי ומלכודת קליקים כלשהי (הכי טוב, המומלצים, במבצע וכו', כמובן בהתאם לנישה ולסוג התוכן), שילוב שיעזור לדף להתקדם בביטויי חיפוש זנב ארוך.

תגית התיאור (Meta Description) תורכב מביטוי המפתח העיקרי והווריאציות שלה, סופרלטיבים ומאפיינים ייחודיים של הדף (למשל: מבחר גדול, מאות המלצות, משלוחים בחינם וכו'), ואיזושהי קריאה לפעולה.

ניקח דוגמה מפורטל התיירות TripAdvisor:

קידום אתרים גדולים - תבנית לתגיות

השלב הרביעי: כתיבת תוכן

כאן זה הולך ומסתבך. כידוע, תוכן עוזר לגוגל (וגם למשתמשים) להבין במה הדף עוסק ומה הוא מציע, ותכנים ארוכים ומפורטים נוטים להתקדם טוב יותר בתוצאות החיפוש. לכן, אין ברירה אלא לגייס סוללה של כותבי תוכן (או פרילנסרים) ולהתחיל לעבות את דפי האתר. כמובן שהתוכן צריך להיות מבוסס על מחקר מילים ולעמוד בסטנדרטים גבוהים.

גם בשלב זה מומלץ מאוד לקבוע סדרי עדיפויות ולעבוד לפיהן; במקרים מסוימים אפשר להשתמש בנוסחאות קבועות ולהחיל אותן על קבוצות של תכנים מאותו תחום ובעלי מבנה זהה.

 

3. ריבוי דפים כפולים

תוכן כפול (כלומר תוכן זהה המופיע בכמה כתובות URL שונות) היא אחת הבעיות הנפוצות בקידום אתרים גדולים, בעיקר באתרי מסחר אלקטרוני.

כפילות תוכן יכולה להיגרם מכמה סיבות:

– דפי מוצר המשויכים לכמה קטגוריות

לדוגמה, דף מוצר של אותה שמלה יכול להופיע בחנות האינטרנט גם בקטגוריית מבצעים, וגם בקטגוריית בגדי מעצבים לנשים:

example.com/SALE/Women/Dresses/Black-Dress

example.com/Women/Designers/Dresses/Black-Dress

 

– הוספה של קוד מעקב לכתובת ה-URL

לדוגמה, הוספת קוד מעקב לזיהוי מקור ההפניה

example.com/Women/Black-Dress

example.com/Women/Black-Dress/?utm_source=facebook

 

– הוספת מאפייני סינון לכתובות ה-URL:

לדוגמה, סינון דפי התוצאות לפי מחיר ומאפיינים אחרים:

example.com/Women/Dresses

example.com/Women/Dresses?color-1

 

– תוכן מועתק מאתרים חיצוניים

למשל כשתיאורי המוצר נלקחים מאתר היצרן ומשוכפלים בעוד כמה אתרי קניות.

תוכן כפול פנימי אינו מומלץ והוא עלול ליצור כמה בעיות בקידום בגוגל, אבל תוכן מועתק חושף את האתר לעונש של גוגל. לכן, מומלץ להימנע ממנו ככל האפשר ולהשקיע בתוכן מקורי.

הפתרון לתוכן כפול לרוב יהיה להגדיר את הדף הראשי ולהוסיף תגית קנוניקל (rel="canonical") לגרסאות המשוכפלות. מטרת התג היא להודיע לגוגל מהי גרסת הדף המועדפת, ומאילו גרסאות משניות אפשר להתעלם. עם זאת, גוגל לא מחויבים לפעול לפי התגיות, לכן, אם אפשר לזהות דפוסים קבועים של שכפול התוכן, מומלץ לחסום אותם באמצעות הוספת תגית noindex או חסימה גורפת דרך קובץ robots.txt.

 

4. דפי מוצרים שפג תוקפם

גם מחזורי החיים של מוצרים הם נושא כאוב עבור מקדמי אתרים. יש מוצרים שיוצאים מהמלאי לפרק זמן כלשהו או לצמיתות, ויש מוצרים שחוזרים למלאי תוך פרק זמן קבוע. במקביל יש מוצרים שהם תמיד נדרשים ותמיד נמצאים במלאי. כל אחד מהם יזכה לטיפול שונה מצד מקדמי האתר לפי מספר גורמים.

דפים של מוצרים שלא יחזרו למלאי לרוב יקבלו הפניית 404 או 410 ובמקרים אחרים הפניית 301 לקטגוריה הרלוונטית. יש אתרים מסחריים שבהם דף המוצר מחזיר קוד 200 המציג קריאה לפעולה או המלצה למוצרים דומים, אבל זאת שיטה קצת בעייתית והיא עלולה לערער את אמון המבקרים באתר. כאלטרנטיבה, אפשר ליצור הפניית 301 אל קטגוריית האב הקרובה ביותר.

יש אתרים שמייחדים חלק נפרד באתר למוצרים שפג תוקפם. כך אפשר לשלוט בדרך התצוגה שלהם ולוודא שהם אינם מרחיקים משתמשים או משנים את דעתם על האתר, ובאותה הזדמנות גם לצמצם את שיעור היציאה מדף הכניסה.

עבור דפים של מוצרים שמתוכננים לחזור למלאי כדאי לשקול הפניית 302 שתוביל את המבקרים באתר לקטגוריה קרובה, ולהסיר את ההפניה כשהמוצר יחזור למלאי.

קידום אתרים גדולים - אלטרנטיבה לקוד 404

 

5. התמודדות עם בירוקרטיה פנים-תאגידית

אם בקידום אתר של עסק קטן ובינוני ההתמודדות היא מקסימום מול איש קשר אחד ומתכנת אחד, בעבודה מול חברות ותאגידים גדולים האתגרים הבין-אישיים הם מורכבים יותר. כשמקדמים אתר של חברה גדולה צריך לעבוד קשה יותר כדי לשכנע בחשיבות פעולות הקידום, וגם כדי לוודא שההמלצות שלכם יוטמעו.

 

ברוב הארגונים הצוות הטכני יהיה עסוק מדי (או אדיש מדי) להטמיע את השינויים המבוקשים, ויכול לעבור הרבה זמן בין כתיבת ההמלצות ועד יישומן בפועל, בין שמדובר בהמלצות מורכבות כמו שינוי מבנה האתר, ובהמלצות פשוטות אבל מייגעות כמו הזנת תגיות מטא.

 

כאן אתם יכולים לבחור בין להתכסח עם המתכנתים, וכך אולי לגרום להם לשנוא אתכם בלהט, אבל לעשות את העבודה, או לשתף איתם פעולה, להסביר להם על חשיבות הפרויקט, ללמוד מהם על המגבלות ולמצוא דרך לעבוד ביחד. מכיוון שחלק גדול מהצלחת הפרויקט תלויה בשיתוף הפעולה של הצוות הטכני, אנחנו ממליצים על האפשרות השנייה.

 

אהבתם? שנאתם? זקוקים למידע ולייעוץ לגבי קידום אתר גדול? דברו איתנו.