מפתחי אפליקציות הבחינו לאחרונה בשינוי משמעותי בתוצאות החיפוש באפסטור של אפל. לפי דיווחים של מפתחי אפליקציות וגורמים בתעשייה השינויים החלו ב-3 בנובמבר, ובעקבותיהם תוצאות החיפוש באפסטור הן מתוחכמות יותר והרבה יותר רלוונטיות בהשוואה לחודשים קודמים. השינויים התבטאו בעיקר במיקומים הגבוהים.
כמו גוגל, גם אפל עובדת ללא הרף על שיפור אלגוריתם הדירוג במטרה לשפר את הרלוונטיות של תוצאות החיפוש ולשמור על הרלוונטיות של חנות האפליקציות. אם אפל יפנו משתמשים לאפליקציות לא רלוונטיות ושאינן מתאימות לשאילתת החיפוש, חוויית המשתמש תיפגע והמשתמשים עלולים לאבד עניין בהמלצות של אפל ואף באפליקציות עצמן.
עד לא מזמן אלגוריתם הדירוג של האפסטור התמקד בשינויים בדירוגי האפליקציות ב-Top Charts, כלומר באפליקציות המופיעות תחת Top Grossing, Free ו-Paid, וכן בחלוקה לפי קטגוריות. השינוי החדש מתמקד באפליקציות העולות לאחר שהמשתמשים מזינים מילות מפתח בסרגל החיפוש באפסטור. זו נעשית הדרך הנפוצה ביותר לגילוי אפליקציות באפסטור של אפל, המציע יותר ממיליון אפליקציות. לפי כמה מחקרים, לפחות חצי מהאפליקציות של אפל נמצאות דרך חיפוש.
אמנם זה לא השינוי הראשון שהתמקד בתוצאות החיפוש באפסטור, אבל הוא אחד השינויים הגדולים עד כה. לפי מומחים בתחום, אפל התחילו לשקלל משתנים כמו מילות מפתח והמילים המופיעות בטייטל. יש שמעריכים שהשינוי מצביע על כך שאפל עובדים על מעין גרסה שלהם לאלגוריתם PageRank. האלגוריתם של גוגל אמנם מורכב יותר, אבל ייתכן שהכיוון הוא לבדוק איך אפליקציות שונות מדורגות ביחס למתחרות שלהן.
מה השתנה בתוצאות החיפוש באפסטור של אפל?
לפי מספר מקורות שנאספו וצוטטו ב-TechCrunch, עדכון האלגוריתם של ה-3 בנובמבר כלל כמה שינויים. כעת אפליקציות מדורגות בתוצאות החיפוש בשילוב הכולל מילות מפתח הקשורות לאפליקציה, התאמה חלקית למילות מפתח, שמות מותג של מתחרים והתאמות נוספות. לפי הדיווחים, זו הפעם הראשונה שאפליקציות מופיעות בתוצאות החיפוש באפסטור גם על מילות מפתח שאינן מופיעות בכותרת ולא בשדה "מילות מפתח".
מפתחים שחיפשו את האפליקציות שלהם דיווחו שהתוצאות העלו מספר אפליקציות מתחרות שלא הופיעו בעבר, ובאופן כללי רשימת ההתאמות נרחבת יותר.
עד השינוי, התוצאות נטו יותר לכיוון היסטוריית ההורדות, כך שאפליקציות חינמיות דורגו גבוה יותר מאפליקציות בתשלום, אבל לאחריו התוצאות נעשו רלוונטיות עוד יותר. לדוגמה, לפי TechCrunch חיפוש של מילת המפתח "Twitter" לפני השינוי היה מעלה תוצאות רלוונטיות יחסית, אבל היו חסרות אפליקציות פופולריות בתשלום כמו Tweetbot, וכן האפליקציה אינסטגרם הופיעה במקום 10. בעקבות השינוי התוצאות נעשו רלוונטיות עוד יותר: Tweetbot נכנסה למקום ה-4, האפליקציה הפופולרית Twitterrific דורגה במקום ה-5, ואינסטגרם סוף סוף הודחה מהתוצאות.
השינויים ניכרים עוד יותר באפליקציות נישתיות, ומפתח האפליקציה Splash Math, המציעה תכנית לימודי חשבון לילדים, העיד שמאז ה-3 בנובמבר האפליקציה דורגה בעוד כ-70 ביטויים שאינם מוזכרים ישירות ב-Metadata של האפליקציה.
כלומר, אפל לא רק שיפרו את יכולתם לשלוף רשימות של מתחרים ואפליקציות דומות, והם גם הוסיפו פונקציה חדשה של הצעות לאפליקציות, המבוססת על המהות של האפליקציה, כלומר הפיצ'רים העיקריים שלה ורכיבי ה-on-page העיקריים שלה.
מהשינויים האלה אפשר להסיק שאפל מתייחסת פחות למילות המפתח שהמפתחים הזינו ידנית ב-iTunes Connect, כלי ניהול ורישום האפליקציות של אפל.
לסיכום, השינויים האלה משפיעים בעיקר על הדירוגים בתוצאות החיפוש באפסטור, ולא נמצא שהם משפיעים גם על הדירוגים ב-Top Charts. אמנם אלגוריתם הדירוג נעשה מתוחכם יותר, אבל מוקדם להניח שאפל עובדת על מקבילה לאלגוריתם PageRank של גוגל. נראה שאלגוריתם הדירוג באפסטור עדיין לא מתייחס להיבטים כמו התנהגות משתמשים, האם האפליקציה הופיעה כבר באפסטור, קישורים מהאינטרנט (כמו ביקורות חיוביות וסקירות במדיה) ועוד גורמים שיכולים לשפר את הרלוונטיות של האפליקציות בתוצאות החיפוש. כמו כן, עוד מוקדם לנתח את ההשפעה של השינוי על שיעור ההורדות של אפליקציות ועל הרווחים.
מחפשים חברה לקידום אפליקציות באפסטור של אפל? צרו קשר ונשמח לעזור לכם.