אילו אתרים ומקורות מידע מופיעים בתוצאות החיפוש שנוצרו על ידי בינה מלאכותית? האם יש קשר בין מיקומים בגוגל ובין האזכורים בכלי AI? והאם יש הבדל בין דפוסי הציטוט של ChatGPT, סקירות AI של גוגל ואחרים? חברת RankScale סקרה 8,000 אזכורים וציטוטים (אזכורים עם קישורים) במענה ל-57 שאילתות חיפוש שונות וחזרה עם כמה מסקנות.

 

ai citations

 

האם יש הבדלים בין מנועי החיפוש?

לכל מנוע חיפוש מבוסס בינה מלאכותית יש העדפות שונות בכל הנוגע לאזכור מקורות מידע.  

ChatGPT

מנוע החיפוש בצ'אטג'יפטי מראה העדפה למקורות מידע מבוססים וסמכותיים כמו ויקיפדיה וכלי תקשורת מרכזיים כמו רויטרס ו-Financial Times (שותף של חברת Open AI). לפי הממצאים, 27% מהציטוטים היו מוויקיפדיה, כ-27% מאתרי חדשות, כ-21% מבלוגים ו-17% מאתרי השוואות. צ'אטג'יפיטי נמנע מהצגת מידע מתוכן גולשים כמו פורומים ופוסטים ברשתות לחברתיות ומעמודי מוצרים.  

איך להופיע בתשובות של ChatGPT?

·         להתמקד בבניית סמכות למותג.

·         לוודא שהמותג מוזכר במקורות אובייקטיביים ולא מסחריים כמו ויקיפדיה ואתרי חדשות מובילים.

Gemini

מודל השפה של גוגל משלב בין מקורות מידע סמכותיים כגון בלוגים ואתרי חדשות ובין תוכן קהילה. בשאילתות מסחריות הוא מתמחה בשילוב בין ביקורות מקצועיות ובין משוב של צרכנים. האתר המצוטט ביותר היה יוטיוב, ואחריו בלוגים ואתרי חדשות. היו גם ציטוטים מוויקיפדיה, אבל במינון נמוך יותר בהשוואה ל-ChatGPT.

המלצות:

בדומה לבניית נוכחות ב-ChatGPT, מומלץ להשקיע בבניית סמכות ובהשגת אזכורים ממקורות מידע אובייקטיביים. בנוסף, חשוב להקפיד על נוכחות ביוטיוב, ועל פרסום תוכן מקיף ומעמיק.

Perplexity

מנוע החיפוש מעדיף מקורות מהימנים ומקצועיים ואתרי ביקורות ייעודיים (משתנה לפי נושא השאילתה). 38% מהציטוטים הגיעו מבלוגים וממאמרים, כ-23% מאתרי חדשות, והשאר מאתרים ובלוגים המתמחים בסקירת מוצרים וביקורות של מומחים.

המלצות:

·         לטפח נוכחות באתרי סמכות בתחום העיסוק של המותג, ובאתרי ביקורות רלוונטיים.

·         לעודד דיונים וביקורות בפורומים רלוונטיים

·         להתמקד בתוכן שימושי ומבוסס על עובדות (השוואות, מדריכים וכדומה).

AI Overviews

הציטוטים בסקירות ה-AI של גוגל שואבים ממגוון רחב של מקורות ומשקפים את הגיוון של תוצאות החיפוש בגוגל. עיקר הציטוטים מגיעים מבלוגים ומאתרי חדשות מרכזיים. גם תוכן קהילות ורשתות חברתיות (בעיקר Reddit, Quora, LinkedIn ו-YouTube) מהווים נתח ניכר מסך הציטוטים. ויקיפדיה זכתה למעט ציטוטים יחסית (פחות מ-1%). יש לציין שסקירות ה-AI של גוגל הראו העדפה לעמודים פנימיים בעלי תוכן מעמיק על פני עמוד הבית.

המלצות

ציטוטים בסקירות ה-AI של גוגל מצריכים נוכחות רב-ערוצית ברשת, לרבות בבלוגים איכותיים, אתרי חדשות, פורומים ואתרי שאלות ותשובות (כמו Reddit ו-Quora), לינקדאין ויוטיוב. כמו כן, חשוב להשקיע בכתיבת תוכן איכותי ומעמיק בעמודים פנימיים באתר. 

לסיכום – הבדלים עיקריים בין מנועי החיפוש

·         ChatGPT ו-Perplexity מעדיפים מקורות סמכותיים.

·         כלי ה-AI של גוגל (ג'מיני וסקירות AI) משלבים בלוגים ותוכן גולשים.

·         Reddit מצוטט בתדירות גבוהה על ידי גוגל, אבל כמעט לא מצוטט על ידי ChatGPT. 

האם יש קשר בין מיקומים אורגניים לנוכחות ב-AI?

חשוב להבהיר: נוכחות בתוצאות החיפוש בגוגל מובילה לאזכורים ולציטוטים במנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית, אבל לא להפך. מנועי חיפוש מבוססי AI, בעיקר אלו שבבעלות גוגל, לרוב שואבים מידע לתשובות מהאתרים המופיעים בראש תוצאות החיפוש האורגניות.

לכן, לאתרים עם נוכחות בגוגל בזכות אסטרטגיית SEO טובה (כלומר, תוכן איכותי, קישורים, E-E-A-T וכדומה), יש סיכוי גבוה יותר להילקח בחשבון על ידי מערכות הבינה המלאכותית. עם זאת, הסקירה הראתה שעמודים של מקורות סמכותיים נשלפו ממיקומים נמוכים וקיבלו העדפה על פני עמודים של אתרים פחות אמינים אבל במיקומים גבוהים.   

המלצות SEO לשיפור הנראות במנועי חיפוש AI

·       ניטור הנוכחות במנועי חיפוש AI והתאמת האסטרטגיה בהתאם.

·       השגת אזכורים וקישורים באתרים מובילים וסמכותיים בתחום העיסוק לרבות אתרי חדשות, ביקורות, השוואות וכדומה, וכן עדכון עמוד ויקיפדיה.

·       פעילות אותנטית בפורומים, אתרי שאלות ותשובות ובקהילות רלוונטיות.

·        שיפור התוכן והוספת מדריכים מעשיים, מחקרים מבוססי נתונים, השוואות וכן הלאה.

·        אופטימיזציה לביטויים כמו [מוצר] מומלץ, ה[מוצרים] הכי טובים וכדומה.

·        יישום כללי E-E-A-T (ניסיון, מומחיות, סמכותיות ואמינות) באתר ובאתרים חיצוניים.

·       פעילות מגוונת ורב-ערוצית ברשת – שילוב בין תוכן כתוב לווידאו ונוכחות במגוון רשתות חברתיות ובאתרי נישה.

 

לסיכום, ציטוטים במנועי חיפוש מבוססי AI הם התוצאה של פעילות SEO טובה ועקבית ולא תחום נפרד. צריכים עזרה בתכנון ויישום האסטרטגיה? צרו איתנו קשר.