שמעתם על SearchGPT ותהיתם על מה כל המהומה? הגעתם למקום הנכון.
SearchGPT הוא כלי החיפוש החדש מבית OpenAI. הוא משלב מודלים של בינה מלאכותית עם מידע בזמן אמת ממנוע החיפוש בינג ומציג תשובות תמציתיות ותוצאות ממקורות מידע שונים ברשת. מנוע החיפוש הושק בסוף אוקטובר השנה (2024) ונפתח לכל משתמשי ChatGPT באמצע דצמבר.
נכון לעכשיו נראה שהחיפוש באמצעות ChatGPT לא צפוי להדיח את גוגל. עם זאת, יש לו פוטנציאל לטלטל את עולם השיווק הדיגיטלי. לכן, בעלי אתרים ואנשי שיווק צריכים להיערך לשינוי הזה ולמצוא דרכים חדשות לאופטימיזציה לחיפושים ב-SearchGPT.
SearchGPT בהשוואה לגוגל
כאמור, SearchGPT משלב בין שיחה עם ChatGPT, מודל שפה מבוסס AI, ובין מידע מהאינטרנט בזמן אמת. אם מנועי חיפוש מסורתיים מציגים רשימות ארוכות של תוצאות לשאילתת חיפוש המבוססת על מילות מפתח, ב-SearchGPT התשובות מנוסחות בשפה טבעית וכוללות מספר מצומצם של מקורות. תכונות אלה מאפשרות חיפוש אינטראקטיבי יותר ומותאם אישית.
עם זאת, בשלב זה לגוגל עדיין יש כמה יתרונות בהשוואה לחיפוש ב-ChatGPT. היתרונות כוללים את אינדקס האתרים העצום והיכולת לענות תשובות רלוונטיות גם לשאילתות חיפוש נישתיות במיוחד, אפשרויות לחיפוש ויזואלי ומקומי, והכלים לחיפוש מתקדם, כמו אופרטורים בחיפוש, חיפוש לפי תאריך וכן הלאה.
איך להתאים את אסטרטגיית הקידום ל-SearchGPT?
אופטימיזציה למודלי שפה טבעית (LLM)
כדי לקדם אתרים בעידן החיפוש החדש, חשוב להבין איך מודלים של בינה מלאכותית מעבדים ומבינים מידע. בניגוד ל-SEO המסורתי, המבוסס בעיקר על מילות מפתח, במנועי חיפוש מבוססי AI הדגש הוא על הבנת ההקשר והמשמעות.
בתור התחלה, מומלץ לנסות ולבחון את הדרך שבה SearchGPT מפענח ומבין תוכן: איך הוא מגיב לשאלות מורכבות, מה ההבדל בין תוצאות החיפוש בגוגל לחיפוש מבוסס AI, האם יש דפוסים קבועים בתשובות שמוצגות ב-SearchGPT וכן הלאה.
במקביל, מומלץ לבנות סמכות ברשת כדי לשפר את האמינות מול מערכות ה-AI. המשמעות המעשית היא בנייה ותחזוקה של נוכחות ברשתות חברתיות ופלטפורמות מובילות, ערך ויקיפדיה המבוסס על עובדות ומקורות חיצוניים, קישורים ואזכורים באתרים אמינים בתחום הפעילות וכדומה.
כמובן, יש לוודא שהתוכן באתר ובנכסים הדיגיטליים הוא איכותי, אמין, מבוסס, עונה על שאלות הגולשים ועונה להן באופן ישיר וענייני.
אסטרטגיית תוכן מותאמת ל-SearchGPT
בעידן החיפוש מבוסס AI, איכות ועומק התוכן חשובים יותר מהתאמה למילות מפתח. לכן, מומלץ להתמקד ביצירת תוכן מפורט ובעל ערך לקוראים.
איך מתחילים? עקרון ה-E-E-A-T של גוגל הוא בסיס טוב:
- Experience (ניסיון) – הבלטת הניסיון המעשי של כותבי התוכן, כולל מתן דוגמאות ספציפיות ותיאורי מקרה.
- Expertise (מומחיות) – הדגמת ידע מעמיק ומקצועי בנושא התוכן, בין השאר באמצעות קישור למחקרים ולמקורות מהימנים.
- Authoritativeness (סמכותיות) – בניית מוניטין כמקור סמכותי בתחום, באמצעות המלצות, הכשרות מקצועיות, אזכורים, השתתפות בכנסים רלוונטיים וכן הלאה.
- Trustworthiness (אמינות) – שקיפות בכל הנוגע לאמינות התוכן, מקורות המידע, מדיניות האתר, פרטי הקשר לפניות וכדומה.
עוד דרכים:
מחקר מקדים:
- שימוש בכלי מחקר מתקדמים לזיהוי נושאים עדכניים
- ניתוח מגמות עכשוויות בתחום הידע
- הבנת הצרכים המשתנים של קהל היעד
ארגון נכון של מבנה התוכן:
- פתיחה עם סיכום תמציתי של הנקודות העיקריות
- חלוקה הגיונית לנושאי משנה
- סיכום המתמצת ומחזק את המסרים המרכזיים
שמירה על עדכניות התוכן:
- מעקב שוטף אחר חידושים בתחום
- עדכון קבוע של תכנים ותיקים
- הסרת מידע מיושן, לא מדויק או לא רלוונטי
התאמת התוכן לכוונת המחפש (Search Intent)
- ניתוח שאילתות חיפוש נפוצות
- הבנת תהליך החיפוש וקבלת ההחלטות
- יצירת תוכן ממוקד בפתרונות (מדריכים מעשיים, מענה לשאלות נפוצות וכדומה)
- התאמת הטון והשפה לקהל היעד
ניהול מוניטין
מוניטין דיגיטלי חיובי משפיע ישירות על האמינות והסמכותיות ומגדיל את הסיכוי שמידע מהאתר יעלה בחיפושים בצ'אטג'יפיטי. כמה דרכים לחיזוק המוניטין ברשת:
בניית נוכחות תקשורתית בתחום הפעילות:
- פיתוח קשרים עם עיתונאים ומובילי דעה בתחום
- השתתפות פעילה בפודקאסטים ובאירועים מקצועיים
- כתיבת מאמרי דעה בתחומי הידע
ניהול ביקורות:
- יצירת מערכת אוטומטית לאיסוף משוב
- טיפול מהיר ומקצועי בביקורות שליליות
- עידוד לקוחות מרוצים לשתף את חוויותיהם
בניית נוכחות ברשתות חברתיות:
- יצירת תוכן מותאם לכל פלטפורמה
- אינטראקציה שוטפת עם העוקבים
- שיתוף תכנים מקצועיים ומעניינים
אופטימיזציה טכנית
היבטים טכניים של האתר משפיעים על היכולת של AI לעבד ולהבין את התוכן:
מבנה אתר:
- ארכיטקטורת מידע ברורה והגיונית
- מערכת ניווט אינטואיטיבית
- מהירות גבוהה וביצועים טכניים טובים
סימון נתונים מובנים:
- שימוש נכון בסכמות נתונים (schema)
- היררכיית כותרות הגיונית
- תגיות מטא ענייניות ואינפורמטיביות
מה השלב הבא בחיפוש מבוסס AI?
כלים כמו SearchGPT צפויים לשנות את הדרך שבה נחפש מידע ברשת. החיפוש באינטרנט צפוי לעבור עוד כמה שינויים בעקבות מהפכת ה-AI:
התאמה ופרסונליזציה של התוכן – אינטגרציה של כלי AI עם כלים נוספים, למשל, מערכת CRM, יכולים לשפר את חוויית החיפוש ולהתאים אותה אישית לצרכים של המחפש על סמך חיפושי עבר ונתונים שנאספו ממקורות שונים.
חיפוש היברידי – שילוב בין שאילתות חיפוש טקסטואליות, חיפוש קולי וויזואלי כבר קיים בכמה מכלי ה-AI, וסביר שהוא ילך וישתפר.
חיפוש נבואי – כלי הבינה המלאכותית נעשים חכמים יותר בניבוי החיפושים הבאים של המשתמשים. באמצעות ניתוח דפוסים, התנהגויות, העדפות וחיפושי עבר, הכלי יוכל לעזור ביצירת תוכן המתיישר עם החיפושים העתידיים של המשתמשים.
לסיכום, גוגל (ו-SEO) לא הולכים להיעלם, אבל חיפושים בכלים מבוססי AI הולכים להתחזק ולשמש מקור תנועה נוסף לאתר. כדי להיערך לשינויים, מומלץ להתאים ולהגמיש את אסטרטגיית השיווק ולחזק את איכות התוכן, המוניטין ברשת ואת הביצועים הטכניים של האתר.