מאז התחילו גוגל לאנדקס תוכן פנימי באפליקציות, גם של אנדרואיד וגם של אפל, נולד אתגר חדש למפתחי אפליקציות ולאנשי שיווק באינטרנט: איך לקדם את תוכן האפליקציות בחיפוש בגוגל?
מאמר ב-Search Engine Land הסביר איך גוגל מאנדקסים מסכים פנימיים ומה לעשות כדי לקדם את התוכן הפנימי באפליקציה בחיפוש בגוגל. גוגל מאנדקסים אפליקציות באופן שונה מהותית מאפל, וחשוב להבין את ההבדל.
אינדוקס אפליקציות בגוגל
עד לא מזמן גוגל היו מאנדקסים רק את דפי הנחיתה של האפליקציות, ולא את האפליקציות עצמן ובוודאי שלא את המסכים הפנימיים שלהן. מכיוון שפעולות הסריקה והאינדוקס של אפליקציות לא היו אפשריות עד לאחרונה, משתמשים יכלו לגלות אפליקציות רק דרך חנויות האפליקציות (Google Play או iTunes). חנויות האפליקציות מדרגות את האפליקציות לפי נתוני המטא של האפליקציות ושיקולי עריכה ולא לפי התוכן הפנימי.
המצב הזה יצר בעיה כפולה עבור גוגל:
1. חנויות האפליקציות הרגילו את המשתמשים לא להיעזר בגוגל לחיפוש אפליקציות.
2. למפתחי אפליקציות לא הייתה מוטיבציה להתאים את המידע הפנימי באפליקציה לחיפוש, ולכן הוגבלה יכולתה של גוגל לאסוף ולארגן את כל המידע שנמצא בעולם וגם להרוויח כסף מהמידע הזה.
מאז התחילו גוגל לאנדקס גם דפי נחיתה של אפליקציות וגם מסכים פנימיים, אפשר לחלק את תוצאות החיפוש של האפליקציות לשתי קטגוריות בסיסיות:
App Packs – תוצאות המקשרות לדפי ההורדה של האפליקציות בגוגל פליי או באפסטור, בהתאם למכשיר שממנו גולשים.
המיקומים בתוצאות החיפוש האלה של האפליקציות תלוי בעיקר בכותרת של האפליקציה, בתיאור, בדירוג ובביקורות, ויכולים להיות הבדלים גדולים בין המיקומים בחנויות האפליקציות.
תמונה: moz.com
Deep Links – התוצאות האלה מקשרות למסכים פנימיים ספציפיים בתוך האפליקציה. מאז התחילו גוגל לאנדקס אפליקציות, הם הציגו קישורים עמוקים בתוצאות החיפוש בכמה דרכים. יש תוצאות הנראות כמעט כמו תוצאות החיפוש הסטנדרטיות לאתרים, ותוצאות אחרות כוללות כמה פיצ'רים ויזואליים כמו כפתורי התקנה צבעוניים, אייקונים ודירוגים.
תמונה: developers.google.com
סביר להניח שבעתיד הקישורים הפנימיים מכל סוג יציגו את האייקון של האפליקציה וכפתור קטן שלחיצה עליו תפתח את הקישור באפליקציה עצמה, ויאפשרו למשתמשים לבחור בין הקישור הפנימי לאפליקציה לקישור לאינטרנט. (כיום, מסך הדיאלוג בסוגי הקישורים הפנימיים השונים מופיע בתחתית חלון הדפדפן ושואל אם לפתוח את הקישור בכרום או באפליקציה).
יש לציין שהקונטקסט של החיפוש יכול להגביל את הנראות של קישורים עמוקים, למשל סוג הדפדפן שבו נעשה החיפוש יכול להשפיע על התוצאות. לדוגמה, גוגל תומכים באינדוקס אפליקציות אפל רק באפליקציות גוגל וכרום ולא בספארי, שהוא דפדפן ברירת המחדל במכשירי אפל. (אם כי ייתכן שזה ישתנה בעדכון הבא של מערכת ההפעלה iOS9).
כמו כן, גוגל בודקת אפשרות להציג תוצאות חיפוש בסיסיות במובייל עבור גולשים בעלי חיבור איטי לאינטרנט. תוצאות החיפוש הבסיסיות יסתירו תוכן עשיר ולא יציגו תוצאות מסוג App Packs (מכיוון שבעלי חיבור אטי לא ירצו להוריד אפליקציות), וקישורים עמוקים מאפליקציות יוצגו רק כקישורים, כמו בתוצאות החיפוש הרגילות בדסקטופ, בלי תמונות, אייקונים, דירוגים או כפתורי הורדה.
החשיבות של אינדוקס אפליקציות ל-SEO
בלי אפליקציות באינדקס, לגוגל היה חסר הרבה מאוד מידע. האפשרות לאנדקס אפליקציות הן של אפל והן של אנדרואיד שינו משמעותית את הדרך שמשתמשים מגלים אפליקציות, ויותר מכך – את אסטרטגיות הקידום במובייל.
עכשיו, כשמנוע החיפוש של גוגל יכול לעבד תוכן פנימי באפליקציות ולהציף אותו כפי שהוא עושה לתוכן באינטרנט, לחיפוש בגוגל יש יתרון רב על פני החיפוש בחנויות האפליקציות. מכיוון שגוגל הוא עדיין מנוע החיפוש הגדול בעולם הוא יכול להפיץ תוכן ליותר של לקוחות פוטנציאליים מכל חנות אפליקציות והוא גם יכול לשלב את תוכן האפליקציות בכלים נוספים של גוגל כמו Google Now, ג'ימייל, מפות גוגל ועוד.
בעקבות השינוי גם נוספו עוד מתחרים על תוצאות החיפוש במובייל; עכשיו, לא רק דפי נחיתה של אפליקציות יכולים להופיע בתוצאות החיפוש אלא גם מסכים פנימיים של אפליקציות יתחרו על אותם מיקומים.
נכון לעכשיו המדיניות הרשמית של גוגל בנושא היא שהתאמה לאינטרנט היא תנאי הכרחי לאינדוקס תוכן פנימי (כלומר, תוכן אינטרנט נגיש לסריקה התואם לתוכן האפליקציה), אבל בכנס המפתחים של גוגל, החברה הבהירה כי היא עובדת על פתרון עצמאי לסריקת אפליקציות (כלומר ללא התאמה לאינטרנט). גוגל אף התחילו להפיץ טופס הרשמה המיועד למפתחי אפליקציות שאין להן מקבילת ווב, ובדיקות בזמן אמת חיזקו את הרעיון שאפליקציות ללא מקבילה יוספו לאינדקס בקרוב.
מנקודת המבט של אנשי שיווק באינטרנט וקידום אתרי סלולר בפרט מדובר בבשורה של ממש. המשמעות היא שתוצאות החיפוש במובייל יוצפו בקרוב במסות גדולות של מתחרים חדשים שלא נאלצו להתחרות בהם בעבר.
כמה דוגמאות מספריות כדי להמחיש את היקף ההשלכות:
נניח שיש כ-24,000 אפליקציות תיירות, גם אם לשליש מהן אין מקבילה באינטרנט, ואם לכל אפליקציה יש כ-1,000 מסכים בממוצע (ובאפליקציות תיירות יכולים להיות הרבה מאוד מסכים) – בהערכה גסה מדובר בכ-8 מיליון תוצאות חיפוש חדשות שיתחרו באתרי התיירות.
הקטגוריה הגדולה ביותר בשתי חנויות האפליקציות היא של המשחקים, והיא עשויה לשבש עוד יותר את תוצאות החיפוש, מכיוון שלחלק גדול מאפליקציות המשחקים אין גרסת אינטרנט מקבילה.
רמז דק נוסף לחשיבות הגדלה של אינדוקס אפליקציות היא במיתוג מחדש של Google Webmaster Tools, כלי מנהלי האתרים, ל-Google Search Console, שבמהלכו הוסרה משמו ההתייחסות הספציפית לניהול אתרים. הייעוד המקורי של הכלי היה לאפשר למנהלי אתרים ולאנשי קידום אורגני לרשום אתרים באינדקס של גוגל ולעקוב אחרי הסריקה והתצוגה שלהם בגוגל. אפשר להניח שבעתיד הלא רחוק הכלי בשמו החדש ישמש גם מפתחים ומשווקים של אפליקציות, ואולי אף יכלול בתוכו גם את Google Play Developers Console למפתחי אפליקציות לאנדרואיד.
איך גוגל מאנדקסים תוכן פנימי באפליקציות?
בדומה לתוצאות החיפוש בדסקטופ, גם כאן לגוגל יש אלגוריתם הקובע איך לדרג את התוכן הפנימי בתוצאות החיפוש במובייל, וגם כאן רוב רכיבי האלגוריתם אינם ידועים. עם זאת, גוגל הודיעו על כמה גורמים המשפיעים על הדירוג ואפשר להסיק לגבי כמה אחרים.
הגורמים המשפיעים על קידום בגוגל של קישורים עמוקים מאפליקציות:
גורמים המשפיעים לטובה על המיקומים:
מצב ההתקנה – לאפליקציות אנדרואיד שמותקנות במכשיר של המשתמש או שהותקנו בעבר תהיה עדיפות בתוצאות החיפוש בגוגל. היסטוריית ההורדות של משתמשים רשומים בגוגל נשמרת בענן, לכן הגורם הזה משפיע רק על משתמשים הרשומים בגוגל בזמן החיפוש.
הטמעה נכונה של App Indexing – לפי גוגל, הדרך הטובה ביותר לשפר את המיקומים של האפליקציות היא לוודא שההטמעה של App Indexing נכונה מבחינה טכנית. בסרטון יוטיוב אף נאמר שגוגל לא יסרקו מסכים פנימיים של אפליקציות שיש בהם שגיאות טכניות.
תגיות האתר (כותרות, תיאורים) – כמו בקידום אורגני של אתרי אינטרנט, לתגיות המטא, הכותרת והתיאור, יש תפקיד חשוב בדירוג האתר בגוגל והן מופיעות בתוצאות החיפוש. למעשה, בקידום אפליקציות בגוגל חשוב להחיל את אסטרטגיות הקידום האורגני על דפי האתר המקבילים מכיוון שגוגל רואים בגרסת הדסקטופ של הדף את הגרסה הקנונית של התוכן.
גורמים המשפיעים לרעה על קידום האפליקציה:
חוסר התאמה בתוכן – גוגל לא יאנדקסו מסכים של אפליקציות אם נטען שהם מקבילים לתוכן אתר האינטרנט אבל בפועל מציגים מידע שונה. הודעות על תוכן לא תואם יופיעו ב-Search Console, ויהיה אפשר לדעת אילו מסכים יש לשפר ולהתאים לדפי האתר.
Interstitials – Interstitials הם באנרים JavaScript שמופיעים מעל תוכן האתר, בדומה לפופ-אפ, אבל בלי לפתוח חלון חדש בדפדפן. באנרים כאלה אפשר להוסיף גם לאפליקציות (לרוב כפרסומות), אבל גוגל ואפל אינם תומכים בשיטת הפרסום הזאת.
תמונה: thinkwithgoogle.com
לפי גוגל, הבאנרים האלה גם משפיעים לרעה על המיקומים, והם גם מונעים מגוגל מלהתאים את תוכן האפליקציה לתוכן האתר. כך עלולה להיווצר שגיאה של חוסר התאמה בתוכן ולמנוע מהמסך להתאנדקס בכלל.
בכל מקרה, מומלץ למפתחי אפליקציות ואתרים להימנע מהמודעות האלה ולהעדיף באנרים שפשוט דוחפים את התוכן לתחתית המסך. גם גוגל וגם אפל מקדמים שיטות משלהם לפרסום מודעות הורדת אפליקציות, ואף מציעים תבניות לבאנרים שאפשר להשתמש בהן לקדם אפליקציה ספציפית מתוך אתר מובייל.
איך קידום אפליקציות עוזר לקידום האתר בגוגל?
גוגל מסרו שמסכים פנימיים מאונדקסים הם גורם דירוג חיובי עבור דפי האתר המקושרים אליהם, לכן הם גם יכולים לתת יתרון בקידום אתרים באינטרנט. מחקרים ראשוניים הראו שדפי אתר יכולים לצפות לעלייה של כשליש מיקום בממוצע בכל האתר אם סימוני הקישורים העמוקים מוטמעים נכון.
בנוסף, מכיוון שתוצאות חיפוש של אפליקציות מהסוג של App Packs ו-App Carousels נוטים להופיע בראש תוצאות החיפוש, הופעה בהן מגדילה את החשיפה וגם תופסת מקום שהיה יכול להיתפס על ידי מתחרים בתוצאות הרגילות.
העתיד של קידום אפליקציות בגוגל – Now on Tap
אפליקציות אנדרואיד מאונדקסות גם יקבלו חשיפה מוגברת בעדכון הבא של מערכת ההפעלה, Andorid M., שאליו יתווסף הפיצ'ר Now on Tap, שישלב יותר לעומק בין Google Now, מוצר החיפוש הפרדיקטיבי של גוגל, לבין מכשירי אנדרואיד. מערכת ההפעלה Android M תאפשר לגוגל לסרוק ממסך המשתמש באנדרואיד מכל אפליקציה, וכך לקרוא את ההקשר של הטקסט שמוצג במסך, לחזות שאלות פוטנציאליות ולהציג אוטומטית אפליקציות סלולריות שיכולות לעזור למשתמש באותן שאלות.
תמונה: theverge.com
לדוגמה, אם המשתמש נמצא בעיצומה של שיחת וואטסאפ על ארוחת ערב, הפיצ'ר יוכל לשלוף מסכים פנימיים רלוונטיים מאפליקציות כמו Rest, מפות גוגל וכדומה. הפיצ'ר אמנם יעבוד רק במסכים פנימיים הרשומים באינדקס של גוגל, אבל הוא יכול להגדיל משמעותית את המעורבות באפליקציה, ופוטנציאלית גם להגדיל את מספר ההורדות. מבחינת אסטרטגיית השיווק של אפליקציות, Now on Tap מוסיף פלטפורמה חדשה לקידום תוכן האפליקציה, בנוסף לשיווק האפליקציות באפסטור.
אמנם גוגל יציגו רק אפליקציות מאונדקסות, אבל הם מתכננים לסרוק את הטקסט שמוצג במסך בכל האפליקציות בניסיון להבין את ההקשר עבור Now on Tap. המשמעות היא שגוגל שומרים על הזכות להעביר את המשתמשים מאפליקציה אחת לאפליקציה אחרת, כל עוד יש לה מסכים רלוונטיים שמורים באינדקס, ולהפך: גוגל גם מאפשרים לאפליקציה אחת "לחטוף" משתמשים מאפליקציה אחרת. לכן הוספת האפליקציות לאינדקס של גוגל יהיה חלק חשוב אף יותר באסטרטגיית השיווק של אפליקציות אנדרואיד, בייחוד לאחר השקת מערכת ההפעלה Android M.
ברגע שמבינים שגוגל נותנים עדיפות לאפליקציות בתוצאות החיפוש של מילות מפתח מסוימות, מתחזקת ההכרה בחשיבות של קידום אפליקציות בגוגל. במקרים מסוימים, הדרך היחידה להופיע בראש תוצאות החיפוש בגוגל היא להיות אפליקציה מאונדקסת. ביטויים כמו "games" או "editor" אוטומטית מקפיצים תוצאות מסוג App Packs ו-App Carousels, וגוגל גם מבליטה אפליקציות בשאילתות הקשורות בשירותים ובפעולות כמו "מצא מסעדה", "צפייה בטלוויזיה" וכדומה. וכשהתוצאות מסוג App Packs ו-App Carousels מופיעות בגוגל הן לרוב דוחקות את הקישורים הסטנדרטיים לתחתית הדף.
בסופו של דבר, עבור שאילתות מסוימות, אין לתוצאות הרגילות דרך להתחרות בתוצאות החיפוש המיוחדות של האפליקציות, והאסטרטגיה הטובה ביותר תהיה להתמקד בהן ולאו דווקא בקישורים פנימיים.
איך לגרום לגוגל לאנדקס את המסכים הפנימיים של האפליקציה?
ההנחיות לאינדוקס אפליקציות של אנדרואיד ושל אפל הן ברורות למדי ומפורטות במדריך של גוגל ל-App Indexing. בקצרה, מדובר בתהליך בן שלושה שלבים:
1. להוסיף לאפליקציה קוד שמאפשר לסרוק קישורים עמוקים
2. להוסיף קוד לדפי האתר המקבילים לקישורים העמוקים
3. להתאים לאינדוקס פרטי, ייחודי למשתמש, כלומר לחבר בין התנהגות המשתמש הספציפי לבין מסכים פנימיים של האפליקציה (כמו הודעות וואטסאפ, תכתובות מייל וכדומה).
אפשר לשנות את סדר הפעולות אם האפליקציה עדיין בשלבי פיתוח, אבל הצעד השני הוא חיוני; בלעדיו האפליקציה אמנם ערוכה מבחינת קישורים עמוקים אבל היא לא תירשם באינדקס של גוגל, ולכן גם לא תופיע בתוצאות החיפוש בגוגל.
יש לציין שבשלב זה גוגל מאנדקסים אפליקציות של אפל בתפוצה מוגבלת, לכן יש טופס הרשמה מיוחד והליך אישור גם אחרי שהוטמעו ההיבטים הטכניים באפליקציה עצמה, אבל ייתכן שהתהליך יקוצר בהמשך.
לסיכום, אינדוקס אפליקציות ותוכן פנימי משנים את נוף השיווק באינטרנט ובעיקר את תוצאות החיפוש בגוגל במובייל. התוכן הפנימי באפליקציות יוצא מהאפלה ומשתלב באסטרטגיית ה-SEO.
אנשי שיווק וקידום אתרים יכולים לראות בשינויים האלה איום, עוד משוכה שצריך לעבור, והם יכולים לראות בהם הזדמנות להשיג יתרון על פני המתחרים. משווקים ששואפים להישאר מעודכנים צריכים ללמוד איך לקדם תוכן שאינו מבוסס על html, כמו אפליקציות, בכל פלטפורמה שבה המשתמשים הפוטנציאליים יכולים לחפש אותו.
אף על פי כן, יש להסתייג ולציין שאי אפשר להסתמך על קידום קישורים פנימיים באפליקציות כמקור עיקרי לתנועה מגוגל. טכניקות קידום אתרים מסורתיות וטכניקות קידום במובייל הן עדיין חשובות מאוד לשיפור הנוכחות במנוע החיפוש במובייל. גוגל עדיין מייחסים לתוכן האתר עדיפות בסריקה ואינדוקס ונשענים בעיקר על התאמה בין תוכן אפליקציות לתוכן האתר.