לקישורים השפעה על מיקומו של אתר בתוצאות חיפוש. ככל שמספר רב יותר של דומיינים איכותיים מקשרים אל אתר אינטרנט ממונח מפתח מסויים, כך הוא ימוקם גבוה יותר בתוצאות החיפוש על מונח זה, יזכה לדירוג אתר (Page Rank) גבוה יותר של גוגל, ויהנה מתנועה גדולה יותר של מבקרים באתרו בהתאם. לפיכך, קניית קישורים הפכה לפרקטיקה נפוצה בתחום קידום אתרים ומאחורי הקלעים של קידום האתרים האורגני מתרחשת זירה פעילה של קנייה ומכירה של לינקים.
קישורים – לקנות או לא לקנות?
נהו
עמדת גוגל בנוגע לקניית קישורים
גוגל לא תומכים בקנייה ובמכירה של קישורים ורואים בעצם הפעולה הפרה של הנחיותיהם למנהלי אתרים. לפי גוגל, סחר בקישורים שאינו נעשה למטרות פרסום, מתמרן את תוצאות החיפוש ופוגע באמינות האלגוריתם של גוגל. גוגל אף מעודדים גולשים לדווח (להלשין במלים אחרות) על אתרים הקונים קישורים כדי להעלות את דירוג ומיקום האתר במנוע החיפוש, ומבטיחים להעניש אתרים שהדיווחים עליהם יימצאו מוצדקים. וכדי להוכיח את רצינותם גוגל הורידו את הדירוג של כרום, דפדפן האינטרנט שבבעלותם, לאחר שנתפסו קונים לינקים למטרות קידום.
איך לקנות קישורים
כדי לא להיתפס ולהיענש בידי גוגל, כדאי שהקישורים הקנויים ייראו טבעיים ככל האפשר. רצוי שהדף המקשר והאתר אליו מקשרים ישתייכו לאותה נישה ושתימצא הצדקה להוספת הקישור המסויים לדף המסויים. למשל, שהקישור יכיל מידע נרחב על תופעה המוזכרת בקצרה בדף המקשר וכדומה.
כמובן שכדי לשפר את מצבכם בתוצאות החיפוש כדאי שהאתר שממנו מקשרים יהיה רצוי בעיני מנועי החיפוש, כלומר: שם הדומיין כולל ביטויי מפתח (ולא רצף אותיות חסר משמעות), התוכן מקורי ורלוונטי לתחום בו עוסק (ולא מועתק מאתרי מאמרים או מותאם לתכנים המוזמנים מקוני הקישורים), שיש אליו מספיק קישורים נכנסים אבל לא יותר מדי קישורים יוצאים ולא קישורים לאתרים שלא הייתם רוצים לחלוק איתם כתובת IP. בקיצור, לא לקנות קישורים מאתרים שגורמים לכם אי נוחות.
כמו כן, יש לוודא שהקישור הקנוי לא יכלול את התג "nofollow" המורה למנועי החיפוש להתעלם ממנו (אלא אם כן מדובר באתר טוב במיוחד שיכול להביא תנועה איכותית לאתרכם).
לניסוח טקסט העוגן (anchor text) יש חשיבות הן מבחינת SEO והן מבחינה הסוואתית. אם רוצים להתמקם בראש תוצאות החיפוש של ביטוי מסויים, כמובן שיש לקנות קישורים על אותו ביטוי, אבל כמובן שכדאי שלטקסט העוגן יהיה קשר נושאי הגיוני עם שאר חלקי המשפט וגם שיישמר קשר דומה בין העוגן לבין נושא העמוד אליו מקשרים.
ישנן מספר דרכים לבנות קישורים בתשלום:
- לאתר אתרים ובלוגים מתאימים במנועי חיפוש וברשתות חברתיות לפי מונחי מפתח או נושאים ולפנות אל בעלי האתר בהצעה. החיסרון הוא שכרוכה בכך עבודה לא מעטה וייתכן שמרבית הפניות לא ייענו כלל.
- לפנות אל ברוקרים של לינקים שייקנו קישורים עבורכם או שיוסיפו את קישוריכם ברשת האתרים שבבעלותם. בתחום זה של מסחר בקישורים יש מגוון רחב של מחירים וגם איכות הקישורים אינה אחידה. החיסרון הוא שלא תמיד אפשר לבחור את הקישורים לפני הקנייה, וקיים חשש שהמקורות לקישורים יהיו לא איכותיים ושהיותם קנויים תהיה גלוייה לכל.
- לקנות קישורים בעקיפין: להשתתף במימון של אירוע בתמורה לקישור, לשלוח לאתרים ולבלוגים מובילים מוצרים בעבור סקירתם.
- לקנות אתרים ותיקים המשתייכים לאותה נישה ולמקם בהם קישורים לפי הצורך.
לסיכום, קניית לינקים היא דרך מקובלת לקדם אתר במנועי חיפוש ולשפר את מיקומיו בתוצאות החיפוש הרצויות. יחד עם זאת, חשוב להפעיל שיקול דעת. כדאי לקנות קישורים בחכמה ותוך התחשבות במדיניות הענישה של גוגל.
חשוב לציין ששיווק במנועי חיפוש הוא תחום דינמי ושהאלגוריתם של מנועי החיפוש לא מפסיק להשתנות. לכן, ייתכן שתתגשם הנבואה לפיה החיפוש המותאם האישית מבית גוגל (Search Plus Your World או SPYW) יביא להכחדתה של קניית קישורים למטרות קידום אורגני בגוגל.