שנת 2025 תירשם כשנת המפנה בתחום קידום האתרים. מאז 2025 מנוע החיפוש של גוגל כבר לא משמש רק גורם מתווך בין שאילתת החיפוש ובין אתרי אינטרנט, אלא גורם שמסכם ומפרש את התוצאות ולעיתים גם עונה על שאילתת החיפוש בעצמו. השינוי בתוצאות החיפוש התחיל אומנם כבר לפני כמה שנים, אבל הואץ בעזרת טכנולוגיית הבינה המלאכותית. בעקבותיו עולם השיווק הדיגיטלי נאלץ להגדיר מחדש מהי נראות דיגיטלית, מהם המדדים הרלוונטיים ומהי הצלחה.
מה קרה ב-2025? האירועים העיקריים ששינו את החיפוש בגוגל
עוד בדצמבר 2024 הציגה חברת Open AI את SearchGPT, כלי חיפוש במודל השפה ChatGPT, שהציג תשובות תמציתיות ותוצאות חיפוש ממקורות מידע שונים ואיים לערער על המונופול של גוגל בתחום החיפוש באינטרנט.
בינואר 2025 החלה גוגל להרחיב את השימוש בסקירות AI (AI Overviews) – תקצירי מידע שנוצרו על ידי בינה מלאכותית ומופיעים בראש תוצאות החיפוש ועלולים לחסוך מהמשתמשים את הצורך בהקלקה ובביקור באתרים.
במרץ השיקה גוגל גרסת ניסוי למצב AI (AI Mode), ממשק נפרד במנוע החיפוש המחליף את רשימת הקישורים המסורתית. הממשק הושק באופן רשמי בחודש מאי, במהלך כנס המפתחים השנתי של גוגל, בהתחלה בחיפושים באנגלית בארצות הברית ובהמשך השנה גם בעוד שפות ומדינות. מאוגוסט הוא כבר זמין בישראל.
בנובמבר הציגה גוגל את מודל השפה המתקדם ביותר עד כה – Gemini 3 – והחלה לשלב אותו במצב ה-AI, כדי לשפר את יכולות החיפוש ולאפשר חיפוש מולטי-מודאלי (של טקסט, תמונות, אודיו וכו').
איך השינויים האלה השפיעו על התנועה מגוגל?
מספר מחקרים שנערכו במהלך השנה בדקו את ההשפעה של מנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית על התנועה הגוגל. אלה כמה מהממצאים:
- ניתוח של כמה סקירות הראה שכ-60% מהחיפושים בגוגל בארצות הברית מסתיימים בלי הקלקה וביקור באתר.
- מחקר נוסף התמקד בשיעור ההקלקה (CTR) בשאילתות חיפוש המעלות סקירות AI ומצא שנוכחותן של הסקירות משפיעה לרעה על שיעורי ההקלקה בתנועה האורגנית והממומנת.
- מחקר אחר מצא שהתנועה ממנועי חיפוש AI (בהם ChatGPT, Perplexity ואחרים) מגיעה לכ-1% מכלל התנועה לאתרים, וגדלה בקצב של 1% בחודש באופן יחסי. השנה גם נפח החיפושים של גוגל ירד, לראשונה מאז 1998.
- עוד מחקרים הראו שמקום ראשון בגוגל כבר לא מבטיח תנועה; שיעור ההקלקה לאתרים במקום הראשון ירד בשיעור ממוצע של 32%–34%, וגם המקום השני והשלישי ספגו ירידה ניכרת ב-CTR.

מקור: https://growthsrc.com/google-organic-ctr-study/
איך נראה ה-SEO המסורתי ב-2025 ואיך ייראה ב-2026?
הבינה המלאכותית לא השפיעה רק על שיעור ההקלקה אלא גם על מדדי ההצלחה ועל שיטות הקידום. אם בעבר הצלחה נמדדה בשיפור המיקומים ובהגדלת התנועה האורגנית, כיום המוקד עובר לבניית נוכחות בכלי AI. אזכור בתשובה של ChatGPT (למשל) הוא מדד חשוב, גם אם אינו כולל קישור לאתר ולא מוביל תנועה, מכיוון שהוא ממצב את האתר כמקור סמכות בתחומו. כך, המדדים הקלאסיים התחלפו במדדים מאתגרים יותר למעקב כמו אזכורים וציטוטים בכלי בינה מלאכותית.
השינוי הזה משפיע גם על עבודת ה-SEO. פחתה הרלוונטיות של טכניקות SEO קלאסיות, כמו הוספת מילות מפתח ובניית קישורים, והדגש עבר לאופטימיזציה למנועי תשובות: תוכן מקיף, מובנה ומאורגן, העונה על שאלות ספציפיות, וחיזוק האמינות והסמכותיות.
מגמות עיקריות לשנת 2026:
התחזיות ל-2026 משקפות המשך ישיר למגמות שכבר התבססו ב-2025: מיקוד בשיפור הנוכחות גם בלי הגדלת התנועה והתאמה לדרך שבה מנועי חיפוש ומנועי AI מעריכים ומציגים תוכן.
נוכחות שאינה תלויה בהקלקות
גם ב-2026 הדגש יעבור ממיקומים ותנועה למדידת אזכורים והופעות בתשובות שנוצרו על ידי AI. נוכחות בסקירות AI או בתשובות של Gemini, ChatGPT ו-Claude תיחשב למדד נראות חשוב לא פחות ממיקומים בתוצאות החיפוש האורגניות.
אופטימיזציה לבינה המלאכותית (GEO או AIO)
מבחינה טכנית, SEO יתמקד בתוכן מובנה וסמנטי כך שכלי הבינה המלאכותית יוכלו "לקרוא" את התוכן כדי לענות לשאילתות המשתמשים. המשמעות המעשית היא פתיחת התוכן לסריקה של בוטים של AI, הוספת תגיות schema, הוספת רכיבים כמו שאלות ותשובות, תקצירי מידע ו-callouts וארגון התוכן באשכולות הבנויים מעמודי נושא ועמודים תומכים.
חיפוש קולי בשפה טבעית
לפי הערכות, כמחצית מהחיפושים בגוגל ובמנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית יהיו חיפושים קוליים בשפה טבעית ובסגנון של שיחה בין חברים. כלומר, לא עוד "כאב גב טיפול" אלא "יש לי כאב גב כבר כמה ימים, איך אפשר להקל עליו בלי לקחת תרופות חזקות?" המגמה הזאת תחייב להתאים את התכנים לסגנון החיפוש.
אופטימיזציה לחיפוש בפלטפורמות שונות (Search Everywhere Optimization)
התנועה מגוגל תמשיך לרדת, אבל יש עוד מקורות תנועה אפשריים: כלי בינה מלאכותית וגם אתרים כמו לינקדאין, יוטיוב, טיקטוק, רדיט ועוד. לפיכך, מקדמי אתרים יצטרכו ליצור ולהתאים תוכן לפלטפורמות החיפוש השונות ולא להתמקד רק בגוגל.
חיפוש נבואי ומותאם אישית
הבינה המלאכותית לא רק תענה תשובות לשאלות, אלא גם תנבא את השאלה הבאה ותתאים את התשובה לפי שאלות שנשאלו בעבר. לדוגמה, משתמש שיתעניין בהקלה על כאבי גב לא יקבל רק המלצות כלליות אלא הנחיות ספציפיות המתבססות על ידע שנצבר משיחות קודמות. למשל, אם המנוע זוכר שהמשתמש עובד מול מחשב, הוא יתייחס, עוד לפני שיישאל, לשינוי תנוחת הישיבה, התאמת הכיסא והשולחן, ויציע תרגילים שאפשר לבצע במשרד.
העדפת סמכות בנושא על פני סמכות דומיין
האלגוריתמים של העתיד יעריכו סמכות ברמת הנושא ולא רק דומיין חזק. המשמעות היא שתחום ידע אחד ספציפי יכול להעניק סמכות לאתר גם אם הוא לא נחשב לאתר סמכות בתחומים אחרים. לדוגמה, אתר שהוכיח ידע ומומחיות בנישה ייחודית, למשל, תרגילים להקלה על כאבי גב תחתון, יכול להיבחר ולהופיע בשאילתות רלוונטיות, גם אם אינו נמנה עם אתרי הבריאות המובילים וסמכות הדומיין שלו נמוכה יחסית.
E-E-A-T וזווית ראייה ייחודית
עם הגידול ביצירת תוכן באמצעות כלי AI, תגדל החשיבות של ניסיון, מומחיות, סמכותיות ואמינות. מנועי החיפוש יעדיפו תכנים שיש בהם מידע על המחבר, חוויות אישיות, מקרי בוחן, פרשנויות ותובנות מקוריות על פני תכנים שנוצרו ושוכפלו בידי בינה מלאכותית.
שילוב בין SEO קלאסי לבין GEO/AEO
למרות כל השינויים שהבינה המלאכותית הביאה לעולם החיפוש, היסודות הבסיסיים כמו מהירות אתר, חוויית משתמש וניווט נוח עדיין ישמשו תנאי לנראות בגוגל, AI ובכל פלטפורמת חיפוש.
לסיכום, השיווק הדיגיטלי ממשיך להשתנות ובמהירות גדולה יותר ממה שהכרנו בעבר. שנת 2026 צפויה להמשיך את המגמות שהתחילו בשנים האחרונות עם הכניסה של הבינה המלאכותית לזירה ואולי גם להביא איתה מגמות וטכניקות קידום חדשות.