האם אנשי שיווק דיגיטלי ו-SEO משתמשים ב-AI ליצירת תוכן? כמה כסף וזמן הם חוסכים על ידי העברת משימות התוכן לכלי בינה מלאכותית ומה הם חושבים על התוצאות? למה משתמשים נוטים להעדיף דווקא תוכן AI ומה כותבי תוכן אנושיים יכולים ללמוד מזה? מחקר מקיף שנערך על ידי SEMrush ניסה לענות על השאלות האלה.
מצב השימוש ב-AI עבור תוכן ו-SEO
במחקר השתתפו 2,600 עסקים מרחבי העולם ומתחומים שונים, ברובם עסקים קטנים ובינוניים. רוב הנשאלים היו בעלי עסקים או בעלי תפקידים מתחום השיווק: מנהלי שיווק, מנהלי תוכן, מדיה חברתית וכו'.
תוצאות הסקר
- 67% משתמשים בכלי בינה במלאכותית לתוכן ו/או ל-SEO.
- 33% מהנשאלים לא משתמשים ב-AI כי לא הכירו את האפשרות, לא יודעים איך להשתמש בכלים האלה או חוששים מאיכות או ממקוריות התוכן.
- הנשאלים ציינו את המדדים העיקריים לביצועי התוכן (בלי קשר ל-AI): תנועה, מעורבות ושיתופים ברשתות חברתיות, המרות ולידים.
- 71% מאנשי השיווק המשתמשים ב-AI ליצירת תוכן תיארו את ביצועי התוכן כאפקטיביים (45%) או אפקטיביים מאוד (26%). רק 2% תיארו את הביצועים כלא אפקטיביים. ספציפית לגבי תוכן ל-SEO, 61% מהנשאלים תיארו את הביצועים כאפקטיביים או אפקטיביים מאוד.
- 78% מהנשאלים שהשתמשו בכלים מבוססי בינה מלאכותית ציינו שהם מרוצים או מרוצים מאוד מהכלים.
- השימושים העיקריים בכלי ה-AI הם: מחקר ורעיונות תוכן, שכתוב וניסוח מחדש של טקסטים, כתיבת תוכן מאפס, יצירת אסטרטגיית תוכן והרחבת תוכן.
- סוגי התוכן הנפוצים הנוצרים בעזרת AI הם פוסטים לבלוג, פוסטים למדיה חברתית, מאמרים קצרים, סרטונים קצרים וניוזלטרים.
- 79% מהנשאלים דיווחו על שיפור באיכות התוכן מאז התחילו להיעזר בכלי AI, 65% על שיפור בקידום האתר בגוגל.
- 68% מהנשאלים דיווחו על שיפור בהחזר ההשקעה (ROI) בשיווק תוכן ו-SEO בזכות שימוש ב-AI. הסיבות המובילות לכך הן היכולת ליצור כמויות גדולות יותר של תוכן במהירות, חיסכון בזמן על יצירת התוכן והשקעתו באפיקים אחרים, וחיסכון בכסף על כתיבה ועריכה של תוכן.
- הנשאלים ציינו רשימה ארוכה של אתגרים הכרוכים בשימוש ב-AI, בהם חשש לגבי מקוריות התוכן, קושי לשלב קול וסגנון ייחודי בתוכן האוטומטי, העדר מידע עדכני ומבוסס על מילות המפתח הייעודיות, ירידה באיכות התוכן, קושי להתברג בתוצאות החיפוש, מעורבות נמוכה ומיעוט שיתופים.
מי כותב יותר טוב – AI או בן אדם?
כדי לענות על השאלה הזאת, 700 נשאלים קיבלו שתי גרסאות של אותה משימת תוכן, אחת נכתבה בידי כותב תוכן והשנייה בידי AI (ChatGPT או ContentShake), והתבקשו לבחור את הגרסה המוצלחת יותר. המשימות כללו תוכן לפוסט בבלוג או ברשתות חברתיות, קופי למודעות פרסום ברשתות חברתיות ותיאור למוצר.
בכל אחת מהמשימות, התוכן שנכתב בידי AI קיבל את הציון הגבוה יותר.
מה כותבי תוכן יכולים ללמוד מ-AI?
השוואה בין שני התכנים מראה שהכותבים האנושיים משתמשים בשפה יותר צבעונית ועשירה, הם מפגינים יותר רגש ומזדהים עם קהל היעד. אבל הטקסט האוטומטי הוא ישיר ותמציתי יותר, ניגש לעיקר במהירות, מדגיש את היתרונות או עונה על הצרכים של הקוראים בשפה ברורה ולא מתחכמת.
למרות התוצאות האלה, עורכי הסקר מדגישים שעדיין מוקדם להיפטר מכותבי התוכן האנושיים ולהחליף אותם ב-AI.
"הניסוי שלנו לא טוען ש-AI מספיק לכתיבת תוכן. ראשית, כי המעורבות האמיתית בתוכן יכולה להוביל לתוצאות שונות. שנית, כדי להגיע לתוצאות טובות, אנחנו ממליצים לשלב AI עם כותבים ועורכים אנושיים. מכמה סיבות:
- איכות הפרומפט (הבקשה הנשלחת ל-AI) משפיעה על איכות התוצאות.
- תוכן אפקטיבי מצריך מגע אנושי וסקירה של כותב מנוסה.
- הכותבים האנושיים צריכים לפקח על היבטים כמו שפת המותג, מסרים, סטוריטלינג ואחרים.
- כדי למלא משימות יצירתיות במיוחד תמיד יידרש מוח אנושי".
בנוסף, בקרה אנושית על תוכן AI היא הכרחית עבור תוכן ארוך וכדי ליישר קו עם SEO.