גוגל אנליטיקס הוא כלי חיוני למעקב אחר נתוני האתר, לניתוח הנתונים ויצירת דוחות. באמצעותו אפשר לאסוף מידע על המבקרים באתר ועל דפוסי ההתנהגות שלהם: מאיפה הם מגיעים (מאיזה מיקום גאוגרפי ומאיזה מקור תנועה באינטרנט), באילו דפים הם מבקרים, מתי הם יוצאים מהאתר ומאיפה, באילו מכשירים או דפדפנים הם משתמשים, והאם הם משלימים המרות באתר: קונים מוצר בחנות המקוונת, תורמים תרומה, נרשמים לרשימת תפוצה וכדומה.
למה אתם צריכים להשתמש בגוגל אנליטיקס?
כאמור, גוגל אנליטיקס עוזר לכם לענות על שאלות רבות בנוגע להתנהגות המשתמשים באתר ולהיעזר בהן כדי לשפר את התוכן ואת חוויית המשתמש באתר וכן לשפר את שיעור ההמרה.
דוגמאות לשאלות שתוכלו לענות עליהן בעזרת גוגל אנליטיקס:
– כמה אנשים ביקרו באתר?
– כמה מהמבקרים הגיעו ממכשיר נייד וכמה ממחשב?
– אילו ערוצי שיווק ואתרים שולחים תנועה לאתר? (קידום אורגני, ממומן, מדיה חברתית וכו')
– מהם הדפים הפופולריים ביותר באתר או בבלוג?
– כמה משתמשים השלימו המרה ומאיזה דפי אתר או מקורות תנועה הם הגיעו?
מגוגל אנליטיקס אפשר לחלץ כמה עשרות דוחות שונים על ביצועי האתר ולהגיע עד לרמות פירוט של עיר המגורים של המבקרים באתר, ספקי האינטרנט שלהם והרזולוציה של המסך שהם גולשים ממנו.
כמו כן אפשר לייצר לוחות בקרה (דשבורדים) בסיסיים או מתקדמים אשר מרכזים את נתוני התנועה בחשבון ומציגים חיתוך של מגוון פרמטרים אפשריים במקום אחד.
היתרונות ביצירת דשבורדים באנליטיקס:
- ריכוז במקום אחד של כל המידע הרלבנטי שמעניין אותנו.
- השוואה של מספר פרמטרים שיווקיים במקום אחד.
- יכולת התאמה אישית של דו"חות.
- חיסכון בזמן בתהליכי אנליזה ושיפור.
בשלב הראשון יש לדעת מהם יעדי השיווק הייחודיים לאתר, להגדיר אותם בגוגל אנליטיקס ולעקוב אחריהם.
מהו יעד (Goal) בגוגל אנליטיקס?
יעד מוגדר כדף שאליו מגיעים המשתמשים לאחר שהם השלימו את הפעולה הרצויה לפי המטרות של האתר. אותן פעולות לרוב מוגדרות כהמרות, מכיוון שבאתרי מסחר אלקטרוני המטרה היא "להמיר" את המבקרים ולהפוך אותם ללקוחות; באותה מידה המטרה יכולה להיות להמיר את המבקרים למתנדבים בארגון, קוראים קבועים בבלוג ועוד. לדוגמה: אם האתר הוא חנות מקוונת והמטרה היא מכירות, היעד יהיה דף אישור קניית מוצר; אם האתר הוא של עמותה והמטרה היא לגייס תרומות או נרשמים לניוזלטר, היעד יהיה דף קבלה על התרומה או דף אישור הצטרפות לניוזלטר וכדומה. בגוגל אנליטיקס מתעדים את הפעילות הזאת כדי שתוכלו לעקוב אחר השלמת ההמרות.
הדרך אל דף היעד מכונה משפך ההמרות, והיא מורכבת מסדרה של דפים שהמשתמשים אמורים לבקר בהם בדרך להשלים את ההמרה הרצויה. למשל, מבקר יכול להגיע אל דף הבית דרך חיפוש שם המותג בגוגל, דרך תפריט הניווט להגיע אל דף קטגוריית פריטים ומשם לבחור את הפריט הרצוי, לשלם בקופה ולהגיע אל דף אישור הקנייה כדי להשלים את מסלול הקנייה.
בדו"ח זרימת יעד ((Goal Funnel בגוגל אנליטיקס ישנה עמודה ירוקה המייצגת את השלבים באחת מאפשרויות המשפך, או את דפי האתר הנמצאים בדרך לדף היעד. לצד כל שלב כזה מופיעים גם מספר ואחוז המבקרים הנמצאים עדיין בכל שלב של המשפך.
בצד ימין מוצגים המבקרים שיצאו מהמסלול והכיוון שהם פנו אליו, בין שהם עברו לדף אחר באתר או שיצאו מהאתר. בצד שמאל מוצגות נקודות הכניסה שמהן הגיעו המבקרים אל המשפך. גם כאן, הנקודות יכולות להיות באתר עצמו או מחוץ לו.
בעזרת הדו"ח יהיה אפשר לענות על כמה שאלות:
– באיזה שלב במשפך אנשים נוטים לפרוש?
– אילו גורמים מעכבים אותם מלהשלים את ההמרה? (למשל, אלמנטים הקשורים בעיצוב האתר כמו מיקום דף ההרשמה, נוסח הקריאה לפעולה וכדומה).
– באילו מסלולים במשפך יש שיעור המרה גבוה?
אחרי שתקבלו מענה על השאלות האלה תוכלו למקד טוב יותר את אסטרטגיית השיווק ולשפר את שיעור ההמרה, וכן את כמות המכירות, ההרשמות, ההורדות או המרות מסוגים אחרים.
לסיכום, לדו"ח היעדים בגוגל אנליטיקס יש כמה יתרונות:
– מעקב אחר מספר המבקרים בכל דף אתר.
– זיהוי דפוסי העזיבה של לקוחות פוטנציאליים.
– מידע שימושי שבאמצעותו אפשר לשפר את תוכן האתר ואת עיצובו.
– מידע על ערוץ השיווק או מקור התנועה האפקטיביים ביותר מבחינת המרות, המיקומים הגאוגרפיים שמהם הגיעו רוב ההמרות, מילות המפתח שהובילו להמרות ועוד.
עוד נתונים שאפשר להוציא מגוגל אנליטיקס:
1. אילו ערוצי שיווק דיגיטלי הם האפקטיביים ביותר?
באמצעות הדו"ח צירוף משתמשים בגוגל אנליטיקס תוכלו ללמוד מאיזה ערוץ שיווק באינטרנט הגיעו מרב התנועה וההמרות. באמצעות דוחות פילוח מתקדמים תוכלו לקבל מידע גם על החזר ההשקעה בכל ערוץ.
2. מאיזה מיקום גאוגרפי מגיעים המשתמשים הפעילים ביותר באתר?
בעזרת דוחות המידע הגאוגרפי בגוגל אנליטיקס תוכלו ללמוד איפה נמצא קהל המבקרים של האתר ולקבל נתונים סטטיסטיים על התנהגות המשתמשים באתר לפי ארץ, אזור או עיר. אם אתם מפרסמים בפייסבוק, למשל, המידע הזה יכול לעזור לכם במיקוד קהל היעד לקמפיינים.
3. מה המשתמשים מחפשים באתר?
אם באתר יש תיבת חיפוש, תוכלו להיעזר בגוגל אנליטיקס (התנהגות > חיפוש באתר) כדי לקבל מידע על החיפושים הפנימיים שעורכים המשתמשים, ולפי המידע הזה להתאים את התוכן באתר. שאילתות החיפוש בתוך האתר יכולות להצביע על תכנים שיש לחזק או להבליט וכן לספק רעיונות לתכנים חדשים.
4. איזה תוכן הכי פופולרי (ואיזה הכי פחות)?
הקלקה על "כל הדפים" בתפריט תוכן האתר (בחלק ההתנהגות) תציג בפניכם את דפי האתר לפי מידת הפופולריות שלהם ונתונים סטטיסטיים על השימוש בהם: מספר הביקורים והביקורים הייחודיים בדף, משך השהייה הממוצע בכל דף, שיעור יציאה (Bounce Rate), ואם הגדרתם ערך כספי ליעד – גם הערך הממוצע של הדף. כך תוכלו לזהות את סוגי התוכן שגורמים למבקרים להשתהות ולהמשיך ולבקר בדפים נוספים, וליצור דפים דומים בהמשך.
ולהפך: הדו"ח "דפי יציאה" יראה לכם את הדפים בעלי שיעור היציאה הגבוה ביותר. כשמדובר בפוסטים בבלוג, שיעור יציאה גבוה יכול להצביע על כך שהמבקרים מצאו מענה למידע שחיפשו ועברו הלאה, אבל באתרי מסחר אלקטרוני ואחרים, הסיבה לעזיבה יכולה להיות שהמשתמשים לא מצאו את מבוקשם ועברו הלאה. במקרים האלה, המסקנה יכולה להיות שיש לשנות את התוכן, לשפר את הניווט באתר או להוסיף קריאה לפעולה בולטת כדי לעודד את המבקרים להישאר באתר ולהשלים את ההמרה הרצויה.
5. למה המבקרים נוטשים את עגלת הקניות?
אם ה-checkout באתר הקניות מורכב מכמה שלבים, תוכלו לסמן את כל אחת מכתובות ה-URL שבדרך לדף היעד (לרוב דף תודה או אישור קנייה) כשלבים במשפך הקנייה, ולבסוף להפיק נתונים על השלבים שבהם המשתמשים נוטשים את עגלת הקניות. אם, לדוגמה, הבחנתם במספר רב של אנשים שנוטשים בשלב ההרשמה לאתר, ייתכן ותצטרכו לשקול לוותר על הדרישה להירשם לאתר; אם שיעור הנטישה הגבוה הוא דווקא בדף התשלום, ייתכן ותצטרכו להפוך את תהליך התשלום לידידותי יותר.
למידע נוסף על נטישת עגלת קניות באתרי מסחר אלקטרוני>>
במדריך זה ניסינו להציג כמה מהשימושים הבסיסיים ביותר של גוגל אנליטיקס, ובעזרת הכלי אפשר להפיק עוד הרבה מאוד נתונים ולהיעזר בהם כדי לשפר את האתר ואת ביצועיו.
צריכים עזרה בהטמעת גוגל אנליטיקס, מעקב וניתוח נתונים? צרו אתנו קשר.