הבלוג שלנו

מדריך מקוצר לקידום אתרי מובייל

'Gilad Sasson'
7 במרץ 2013
זמן קריאה: 4 דקות

כבר רבות דובר על קידום אתרים בסלולר ועל כמה שחשוב ליצור אתר שישרת את המספר הגדל של גולשים דרך מכשירים ניידים. כדי לא לחזור על הדברים, כמה נתונים מספריים:

עד סוף 2012 כ-10% מכלל התנועה הנכנסת לאתרים הגיעה ממכשירים ניידים ולפי התחזיות עד 2014 חלקם של הגולשים הסלולריים יגיע ל-50% מכלל הגולשים באינטרנט.

בסקר שערכו גוגל בסוף השנה שעברה נמצא שאתרים סלולריים מעודדים קניות מקוונות דרך המובייל, ולהפך – קונים פוטנציאליים שנפלו על אתר שמותאם רק ל-PC לא בזבזו זמן ועברו למתחרים.

מכאן שבניית גרסת מובייל לאתר אינטרנט מסחרי צריכה להיות בראש סדרי העדיפויות של חברות שעדיין לא הפנימו את החשיבות של אתר מובייל לעסקים. להלן מדריך מקוצר לאתרים שרוצים להימצא גם במובייל.

מה גוגל רוצים?

אפשר לבנות אתר למובייל במספר דרכים: להשתמש בעיצוב רספונסיבי שמזהה אוטומטית ביקור בדפי האתר דרך מכשירים ניידים, להפריד בין תצוגות האתר באמצעות קובצי html ו-CSS שונים או ליצור אתר נפרד לגמרי שמיועד לגולשים בסלולר.

גוגל הודיעו שהם תומכים בשלוש האפשרויות, אבל ממליצים על שימוש בעיצוב רספונסיבי, כלומר אתרים עם כתובת URL  וקוד html זהים לכל סוגי המכשירים ו-CSS שונה שמתאים את אופן התצוגה של דפי האתר לכל מכשיר.

בהתחשב בגודל התחרות בשוק המובייל, יש יתרון ברור לחברות שפועלות לפי המלצות גוגל לאתרי מובייל. מכאן שהדרך הטובה ביותר למנהלי אתרים שרוצים לקדם את האתר למובייל היא ליצור עיצוב אתר רספונסיבי שמציג את אותו מידע באמצעות קובצי CSS נפרדים שמופעלים על ידי משתמשים במכשירים ניידים.

ברוב המקרים אפשר או לקנות ערכות נושא עם אפשרויות עיצוב רספונסיבי מובנות, או להיעזר בשירותיו של מפתח שיבנה גרסה רספונסיבית מותאמת לאתר האינטרנט הקיים. כמובן שהאפשרות השנייה היא יקרה יותר, והבחירה בין השתיים תיעשה לפי גודל האתר הקיים ומורכבותו וכן לפי גודל התקציב לשיווק במובייל.

תמונה: geton.com

בכל מקרה, לעיצוב אתר למובייל יש כמה מגבלות שחשוב לזכור במהלך בניית האתר:

  • מכיוון שגלילה היא פעולה קצת מאתגרת במכשירים ניידים, רוב המשתמשים במובייל מעדיפים להיכנס לאתר ולמצוא מיד את המידע שהם מחפשים, בלי להתאים את המסך. אם תוכן האתר ארוך מדי לתצוגה מתאימה למובייל, כדאי לפרק את הטקסט לכמה דפים.
  • חשוב שהתוכן החיוני יוצג בצורה בולטת, בעיקר בקידום לוקאלי; אם גולשים בסלולרי מחפשים מסעדה בקרבת מקום, הם ירצו לדעת את הכתובת המדויקת ואת שעות הפתיחה לפני שירצו לקרוא על ההיסטוריה של המקום. לכן כדאי לתכנן היטב את המידע שיוצג בעמוד הבית כדי למנוע מהמבקרים באתר הסלולרי לרדוף אחרי המידע שהם מחפשים. יחד עם זאת, קחו בחשבון שיהיו גם משתמשים שירצו לחפור לעומק באתר ותאפשרו להם להחליף את גרסת המובייל לגרסת הדסקטופ המלאה של האתר.
  • כשמשנים גדלים של תמונות כדי שהן יותאמו לתצוגה במכשירים סלולריים, כדאי לשנות את הגודל לפי אחוזים ולא לפי פיקסלים. שינוי גודל לפי פיקסלים יכול לפגוע בעיצוב הרספונסיבי או לבלגן את תצוגת האתר.

SEO לאתרי מובייל

באופן כללי קידום למובייל אינו שונה מהותית מקידום אתרים רגיל, למשתמשי דסקטופ. גם בקידום למובייל כדאי להקפיד על עקרונות SEO בסיסיים כמו הקפדה על תגיות מטא (כותרת, תיאור), תגיות כותרת (H1 וכו') שיעזרו לאתר להופיע בראש תוצאות החיפוש במובייל, בניית קישורים שיעזרו לאתר להימצא על ידי משתמשים ומנועי חיפוש וכדומה. בכל זאת, כמה הבדלים משמעותיים:

מחקר מילים

התנהגות הגולשים במובייל היא ייחודית וגולשים נוטים להעלות שאילתות חיפוש שונות בדפדפנים סלולריים מאשר במנועי חיפוש במחשבים נייחים. לכן חשוב להתאים את מחקר המילים לאסטרטגיית השיווק במובייל ולעקוב אחרי מילות המפתח שבאמצעותן הגיעו אל האתר ממכשירים ניידים כדי להתאים את דפי האתר לשאילתות האלה.

מיקומים בתוצאות החיפוש

למיקומים בתוצאות החיפוש יש חשיבות רבה יותר במובייל; גולשים דרך מכשירים ניידים לא יטרחו לגלול דף אחר דף כדי להגיע למידע ברשת. האתר צריך להיות בשלושת המקומות הראשונים או שהוא יספוג ירידה ניכרת ב-CTR.

לסיכום, בניית אתר למובייל וקידומו נראים תהליכים ממושכים אבל הם חיוניים לעסקים שרוצים להרוויח מהעלייה הצפויה בשימוש במכשירים ניידים לגלישה באינטרנט. עסקים שמתקשים להטמיע את השינויים בעצמם יכולים להיעזר בחברות מקצועיות מתחום השיווק באינטרנט, שיווק למובייל חשוב דיו להצדיק את ההשקעה.