הבלוג שלנו

איך תגנו על הפרטיות מגרף החיפוש של פייסבוק

'Gilad Sasson'
25 בפברואר 2013
זמן קריאה: 4 דקות

גרף החיפוש של פייסבוק היא הדרך החדשה – והפולשנית לטענת רבים – לחפש מידע ברשת החברתית. בשלב זה הכלי פתוח רק למספר מצומצם של משתמשים אבל הוא יגיע בעתיד לטיימליין של כולם, גם לאלה שלא הייתם רוצים להפקיד מידע פרטי בידיהם.

גרף החיפוש של פייסבוק יכול להיות כלי שימושי, אבל הוא עלול להבהיל את מי שחרד לפרטיותו. לטובתם מצורף מדריך להגנה על הפרטיות המפרט את כל ההגדרות שצריך לשנות להרחיק מטרידנים.

איך להגן על פוסטים עתידיים

כל עדכון או פרסום בפייסבוק, בין שמשתמשים באתר האינטרנט או באפליקציה למכשירים ניידים, בא עם בורר הקהלים, תפריט נפתח שמאפשר לכם להגדיר מי יוכל לראות את הפוסט. האפשרויות הן: ציבורי – כולם יכולים לראות את הפוסט, חברים – רק חברים שאושרו יוכלו לראות, ורק אני, שסגור לכל המשתמשים מלבדכם. מכיוון שבורר הקהלים שומר את ההגדרה האחרונה, אין צורך להגדיר את קהל הנמענים בכל פוסט בנפרד.

להגדרות יותר פרטניות אפשר לבחור את אפשרות ההתאמה האישית מהתפריט. כך תוכלו לבחור את החברים הספציפיים או את רשימות החברים הספציפיות שיקבלו את העדכונים, וגם את אלו שלא. הדרך הקלה ביותר למיין את כל אנשי הקשר היא לחלק אותם לשתי רשימות: אלה שלא אכפת לכם לשתף אותם במידע, ואלה שהייתם מעדיפים שלא יקבלו מכם עדכונים.

למעשה בפייסבוק כבר יש שתי רשימות שנוצרו בדיוק למטרה הזאת: חברים קרובים, שעדכוניהם יופיעו בתכיפות גבוהה יותר בניוזפיד, ורשימה מוגבלת, החברים שיראו רק את העדכונים שמוגדרים ציבוריים.

שימו לב שכשמתייגים חבר כלשהו, הוא יקבל את העדכון בלי קשר לאיך שהגדרתם את בורר הקהלים, ושאפשר לבטל את הפעולה הזאת באמצעות כפתור ההתאמה האישית.

איך להגן על הפוסטים הנוכחיים

הכלי בורר הקהלים נמצא בכל דבר שאתם מכניסים לטיימליין: ספרים, מקומות עבודה ואפילו חברים. כדי להגביל את הצפייה של כל מיני טיפוסים על פריט מידע כמו עיר המגורים שלכם פשוט תלחצו על הכפתור "עדכן מידע" שבפינה השמאלית העליונה של הטיימליין (או הימנית, תלוי בהגדרות השפה) ותוכלו לברור את קהל היעד של כל המידע שהוזן בפרופיל.

כאן גם תוכלו לבחור מי יראה את הדפים שאהבתם. תוכלו להשתמש ביומן הפעילויות כדי לקבל רשימה מרוכזת של כל הלייקים שעשיתם ולמחוק את מה שלא נראה לכם.

לפייסבוק כלי מובנה שמגביל את הנראות של פוסטים אחרונים שהוגדרו כציבוריים או פתוחים לחברים של חברים. כדי להגיע אל הכלי יש ללחוץ על אייקון גלגל השיניים שנמצא בראש כל דף פייסבוק, ואחר כך על הגדרות הפרטיות. במסך הבא יש לבחור את "הגבל/הגבילי פרסומים קודמים" כדי להגביל את כל עדכוני העבר לחברים בלבד. אם יש לכם זמן פנוי או עבר דל בעדכונים, תוכלו להגביל את הנראות של כל דף בנפרד.

איך להגן על הפרטיות מפני פרסומים של חברים בפייסבוק

כמובן שהפרסומים שלכם הם רק חלק מהתמונה בפייסבוק, ויש עוד עדכונים שחברים מעלים בטיימליין שלכם, תמונות מפלילות ואירועים מביכים שאתם מתוייגים בהם. מכיוון שהעדכונים האלה שייכים לחברים, הם יכולים להגדיר מי יראה אותם ומי יוכל למצוא אותם בגרף החיפוש. עדיין, אפשר לחסום את העדכונים מלהופיע בטיימליין שלכם ולהגביל את התיוגים של שמכם וכך להגביל את החשיפה בגרף החיפוש. כדי להגיע ל"ציר הזמן ותיוג" יש ללחוץ על אייקון גלגל השיניים ואחר כך על הגדרות החשבון.

ב"ציר הזמן ותיוג" תוכלו להפעיל את הכלי שמאפשר לכם לאשר או לחסום כל ניסיון לתייג אתכם. תוכלו לציין רק מי יוכל לראות פוסטים שאתם מתויגים בהם ועדכונים בציר הזמן שלכם, ולא תוכלו למנוע מחברים לפרסם תמונות שלכם בטיימליין שלהם. הדרך הטובה ביותר לחסום דברים כאלה היא דרך יומן הפעילות.

לכמה מהכלים שהוזכרו כאן יש קיצורי דרך ואפשר להגיע אליהם על ידי לחיצה על אייקון המנעול שנמצא בסרגל הכלים של פייסבוק, למשל בורר קהלים ראשי ב"מי יכול לראות את התוכן שלי?".

סביר להניח שלרוב משתמשי פייסבוק יש שני סוגים של חברים: כאלה שישמחו לשתף אותם בכל דבר כמעט, וכאלה שאושרו כחברים מתוך צורך או חובה כלשהי. בעזרת כמה כוונונים בהגדרות הפרטיות תוכלו שגרף החיפוש יהיה שימושי לקבוצה הראשונה ומוגבל לקבוצה השניה ולמרגלים בפוטנציה.