עונש מגוגל הוא הסיוט הכי גדול של מקדמי אתרים. בין שמדובר בענישה ידנית או בעדכון אלגוריתם, התוצאה של עונש כזה יכולה להיות ירידה משמעותית במיקומים של האתר כולו, של דפים מסוימים או בשאילתות חיפוש מסוימות, ובעקבות זאת גם ירידה בתנועה ובמכירות.
מהו עונש של גוגל?
בעשור וחצי האחרונים עדכנו גוגל את אלגוריתם הדירוג כמה מאות פעמים, לרוב עדכונים שוליים ולא מורגשים, ומדי פעם העדכון יהיה מסיבי ויהפוך לגמרי את תוצאות החיפוש. מטרת עדכוני האלגוריתם היא לשפר את האיכות ואת הרלוונטיות של תוצאות החיפוש, לנפות תוכן באיכות ירודה ולהקפיץ את התכנים הטובים לראש תוצאות החיפוש. וכאן נכנסים לתמונה העונשים של גוגל.
עדכון פנדה הראשון קרה בפברואר 2011 והשפיע על 12% מתוצאות החיפוש. העדכון התמקד באתרים בעלי תוכן ירוד, מה שכונה אז "חוות תוכן", דפים עם המון מודעות ומעט תוכן ועוד בעיות הקשורות לאיכות התוכן. בעקבות אותו עדכון אתרים רבים הידרדרו בתוצאות החיפוש ואחרים נעלמו לגמרי מגוגל, מקדמי אתרים נאלצו לתכנן מחדש את אסטרטגיית התוכן והתחילו לעקוב באדיקות אחר העדכונים והעונשים של גוגל.
המידע על עדכוני האלגוריתם עוזר להבין ירידות לא מוסברות במיקומים ובתנועה האורגנית ובסופו של דבר גם לשפר ההתאמה של האתר לדרישות של גוגל. דיווחים על ענישה ידנית יופיעו בדו"ח "פעולות ידניות" שבדו"ח תנועת החיפוש ב-Search Console (לשעבר וובמסטר טולס). כאן אנחנו נסקור את העונשים ועדכוני האלגוריתם המשמעותיים של גוגל ואת הדרכים להתאושש מהם.
9 עדכוני אלגוריתם ועונשים של גוגל
1. עונש על תוכן ירוד
אם תוכן האתר דל, באיכות נמוכה שאינו נותן שום ערך מוסף למשתמש, נוצר אוטומטית, מועתק מאתרים אחרים, או רק משמש מעבר לאתרי שותפים (affiliates), האתר עלול להיענש על ידי גוגל. הודעה על כך לרוב תופיע בדו"ח "פעולות ידניות" ולכלול פירוט של הדפים הבעייתיים.
איך להתאושש מהעונש על תוכן ירוד?
- לסקור את האתר ולחפש תוכן בעייתי: מידע לא רלוונטי, גרסאות כמעט זהות לווריאציות שונות של מילות מפתח, דפים שאינם מוסיפים מידע וכוללים רק קישורים לאפילאייטס וכדומה.
- למחוק כל תוכן שלא תורם דבר למשתמש.
- לשפר את התוכן, להרחיב ולהוסיף מידע עדכני איפה שאפשר.
- לשלוח את האתר לגוגל לסריקה מחודשת.
אם הכול יעבוד כמו שצריך, העונש יוסר מהאתר, ואם לא – תקבלו תשובה מגוגל המודיעה שהשיפור אינו מספיק.
2. עונש על ספאם
ספאם טהור הוא העונש שטלטל את עולם ה-Black hat SEO לפני כמה שנים. הוא דומה מאוד לעונש על תוכן ירוד, אבל הוא כולל עוד כמה פעולות.
את העונש הזה אתם עלולים לקבל אם האתר מלא בתוכן שנשאב או הועתק מאתרים אחרים. בנוסף, אפשר לקבל את העונש אם משתמשים בשיטות הסוואה של קישורים (cloaking) ומטעים את המבקרים.
אם האתר נענש על ספאם טהור הוא יוסר מהאינדקס של גוגל בלי שום התראה מוקדמת, אבל אם תתקנו את הדרכים הקלוקלות תוכלו להיפטר מהעונש במהירות.
איך להתאושש מהעונש:
- לחפש תוכן ספאמי בכל האתר, כולל דפים, פוסטים, תפריטים ווידג'טים.
- לנקות את האתר מחומר רעיל.
- להגיש את האתר לבדיקה מחודשת של גוגל.
במקרים מסוימים גוגל עלולים להעניש אתר בגלל ההיסטוריה של הדומיין. לכן, אם קונים דומיין מומלץ לבדוק את ההיסטוריה שלו באמצעות ארכיון האינטרנט.
-
3. עונש על קישורים לא טבעיים
בתחילת 2016 אתרים רבים קיבלו הודעה על עונש בעקבות זיהוי של "דפוסי בניית קישורים לא טבעיים, מלאכותיים, מטעים או מניפולטיביים… המפרים את הנחיות האיכות של גוגל".
לרוב הכוונה היא לקישורים שנקנו או נבנו בסיטונאות ושאין שום קשר הגיוני בין המקור לבין היעד של הקישור. לדוגמה, אם נוסיף מהדף הזה קישור לאתר מתכונים, הקישור ייראה חשוד ולא טבעי. אם בדיקה של פרופיל הקישורים של אותו אתר מתכונים תראה שיעור גדול של קישורים מאתרים מתחומים שונים ולא רלוונטיים, האתר עלול להיענש על קישורים לא טבעיים. ההתאוששות מהעונש הזה היא קצת יותר מורכבת בהשוואה לעונשים שהוזכרו קודם.
איך להימנע מהעונש?
- לא לקנות קישורים בכמויות, בעיקר לא לקנות קישורים זולים ממקורות לא ידועים דרך סוחרי קישורים באתרים כמו Fiverr ודומיהם.
- אם חברה חיצונית מספקת לכם את שירותי קידום האתרים, תמיד בקשו מהם דו"ח מלא ומפורט, כולל פירוט הקישורים שנבנו. כך, גם אם משהו ישתבש לפחות תדעו מה הסיבה.
איך להתאושש מהעונש?
- אם קיבלתם הודעה על העונש, הוציאו דו"ח קישורים נכנסים מה-Search Console.
- בדקו את הדו"ח ידנית כדי להבין אם הקישור רלוונטי לאתר או לא.
- אם מצאתם ברשימה אתרים לא רלוונטיים, פנו אל מנהלי האתרים ובקשו מהם להסיר את הקישור.
- אם מנהלי האתרים יסרבו או יתעלמו מבקשתכם, השתמשו בכלי Disavow Tool ולבקש מגוגל להתנער מאותם קישורים לא רצויים.
- דחיית הקישורים יכולה לקחת כשבועיים או יותר. מומלץ לעקוב אחר דוחות הקישורים הנכנסים בסרץ' קונסול ולבדוק אם הם הוסרו.
- לאחר מכן אפשר לפנות לגוגל בבקשה לסרוק מחדש את האתר.
4. עדכון גוגל לאתרי מובייל
מאז אפריל 2015, אז עלה עדכון האלגוריתם של גוגל שכונה Mobilegeddon והתמקד בחוויית משתמש במכשירים ניידים, גוגל התחילו להעניש אתרים שאינם ידידותיים למובייל, והמיקומים של אותם אתרים נפגעו גם בחיפוש בדסקטופ.
בסוף השנה שעברה השיקו גוגל את האינדקס Mobile-first, והבהירו כי הם מצפים שכל האתרים יותאמו לגלישה מהסמארטפון. ההחלטה הזו היא צפויה והגיונית על רקע הגידול בשימוש בסמארטפונים ובטאלבטים: נכון ל-2016, 60% מהחיפושים בגוגל נעשו מטלפונים ניידים, והמגמה הזו צפויה להתרחב.
מידע על מידת הידידותיות של האתר למובייל אפשר לקבל באמצעות דו"ח התאמה לשימוש בנייד שבסרץ' קונסול. דו"ח זה מציג את השגיאות בהתאמה לנייד ואת הדפים שבהן הן מופיעות. בנוסף, אפשר להשתמש בכלי הבדיקה של גוגל Mobile-Friendly Test ולראות איך רובוט הסריקה של גוגל בסמארטפון רואה את האתר.
בהתאם לתוצאות אפשר לשפר את ההתאמה של האתר לגלישה במובייל ולהימנע מהעונש, או להתאושש ממנו אם האתר כבר נענש.
כמו כן, מומלץ להימנע מלהשתמש במודעות שתלטניות או חלונות קופצים במובייל, מכיוון שיש להם השפעה שלילית על חוויית המשתמש במובייל וגם הם יכולים לגרור עונש.
-
5. עדכון פנדה
עדכון פנדה הוא אחד מעדכוני האלגוריתם הידועים ביותר של גוגל, ובזמנו הוא עורר סערה בתחום קידום האתרים בגוגל. לפי שמועות, הרבה אתרים וסוכנויות שהסתמכו על שיטות קידום מפוקפקות פשטו את הרגל בעקבות אותו עדכון.
כאמור, עדכון פנדה הראשון עלה לאוויר בשנת 2011, ומאז היו כמה עדכונים נוספים שלו. מטרת העדכון היא להרחיק מתוצאות החיפוש אתרים חלשים, ולהפך, לקדם אתרים חזקים ובעלי סמכות בתחומם.
בדומה לרוב העונשים שהוזכרו לעיל, גם עדכון פנדה התמקד באיכות התוכן, אבל שלא כמו בענישה ידנית, מי שנפגע מעדכון פנדה לא קיבל הודעה מוקדמת על הפגיעה, ונאלץ להסיק מסקנות לפי הירידה במיקומים ובתנועה האורגנית לאתר, אם ניטר את הנתונים האלה בקביעות.
איך להתאושש מעדכון פנדה?
התאוששות מעדכון פנדה אינה בלתי אפשרית. גוגל אמנם לא יודיעו לכם אם נפגעתם מעדכון פנדה ולא תוכלו לפנות אליהם בנושא, אבל זה לא אומר שאין מה לעשות בנידון.
מכיוון שעדכון פנדה מתמקד באיכות התוכן, כדי להימנע ולהתאושש ממנו, יש להקפיד על איכות התוכן ולמחוק דפי אתר מועתקים, שגויים או כאלה שלא נותנים שום ערך מוסף לקורא. אפשרות נוספת היא להוסיף לדף את קוד noindex המורה מגוגל להתעלם מהדף ולא לרשום אותו באינדקס.
למידע נוסף קראו על הגורמים המשפיעים על עדכון פנדה של גוגל>>
6. עדכון פינגווין
בדומה לפנדה, עדכון פינגווין הוא גם אחד מעדכוני האלגוריתם הקשים והידועים לשמצה של גוגל. העדכון נכנס לחיינו לראשונה באפריל 2012 ושינה לחלוטין את דרך בניית הקישורים שהייתה עד אז חלק בלתי נפרד מאסטרטגיות של קידום אתרים בגוגל.
עד עדכון פינגווין היה מקובל להעשיר את פרופיל הקישורים הנכנסים בקישורים לא איכותיים במיוחד שנקנו מחוות קישורים, רשתות בלוגים ועוד מקורות מפוקפקים. לאחר עדכון פינגווין, מקדמי אתרים נאלצו לא רק לטהר את פרופיל הקישורים מכל מיני קישורים שנראו לא טבעיים באופן בוטה (ראו סעיף 3), אלא גם להתאמץ ולמצוא דרכים יצירתיות יותר להשיג קישורים.
זאת ועוד, גוגל הערימו קשיים נוספים על נפגעי עדכון פינגווין, ומי שנפגע, ניקה את פרופיל הקישורים ותיקן את דרכיו נאלץ להמתין עד לעדכון פינגווין הבא – תקופה שנעה בין כמה חודשים לשנתיים – עד שהעונש יוסר והאתר יוחזר לתוצאות החיפוש.
החדשות הטובות הן שלא מתוכננים עדכוני פינגווין נוספים בעתיד; מאז ספטמבר 2016 פינגווין נעשה לחלק אינטגרלי מאלגוריתם הדירוג של גוגל, והוא מזהה ומסנן קישורים בעייתיים באופן נקודתי ובזמן אמת.
איך להגן על האתר מעדכון פינגווין?
הדרך הטובה ביותר היא פשוט לא להשיג קישורים גרועים. אם קונים קישורים, מומלץ לקנות ממקורות אמינים ולא מרשתות בלוגים או מדפי אתר שאין להם שום קשר לדף הקישור. מומלץ לעקוב אחר הקישורים הנכנסים דרך הדו"ח ב-Search Console.
עוד טיפים להתאוששות מעדכון פינגווין>>
-
7. עונש לאתר שנפרץ
אם גוגל מגיעים למסקנה שהאתר שלכם נפרץ, הם עלולים להסיר את כל תוכן האתר מהאינדקס, וכשתחפשו את האתר בגוגל תראו את ההודעה הזאת:
אם האתר באמת נפרץ, אפשר להצדיק את הכוונה של גוגל להגן על המשתמשים מפני תוכן פרוץ ומזיק בפוטנציה. הבעיה היא שגם אחרי שתנקו את האתר ותיפטרו מכל התוכן הפרוץ העונש לא יוסר כל כך מהר.
איך להתאושש מהעונש?
בדומה לעונשים שהוזכרו לעיל, מניעה יכולה להיות הפתרון הטוב ביותר. לכן, יש לאבטח את האתר מפני ניסיונות פריצה הן באמצעות שימוש בסיסמאות חזקות, בפלאגינים המגנים על האתר מפני פעילות בוטים לא רצויה, בחברת אחסון אמינה ועוד.
קראו 10 טיפים לשיפור אבטחת אתר וורדפרס>>
-
8. עונש על הפרת זכויות יוצרים (DMCA)
DMCA (ראשי התיבות של Digital Millennium Copyright Act) הוא חוק זכויות יוצרים דיגיטלי שהתקבל ב-1998. בלי להיכנס לפרטים המשפטיים הסבוכים, נאמר רק שאם העתקתם תוכן מאתר אחר והאתר המועתק הגיש תלונה, גוגל יכולים להעניש את האתר המעתיק על הפרת זכויות יוצרים ולהסיר אותו מהאינדקס של מנוע החיפוש, בדומה להליך המוביל להסרת סרטונים ביוטיוב.
אם נפגעתם מהעונש, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום.
-
9. עדכון פרד (Fred)
נכו למועד כתיבת שורות אלו, פרד הוא עדכון האלגוריתם הגדול האחרון של גוגל. העדכון זוהה בתחילת מרץ 2017 ועברו כשבועיים עד שנציג של גוגל אישר אותו ואת הכינוי שניתן לו. אף על פי כן, עד היום לא יצאה הודעה רשמית מטעם גוגל על קיומו של העדכון, והמידע שיש לנו מבוסס על השערות שפורסמו באתרי SEO מובילים כמו Search Engine Land ודומיהם.
צילום מסך: conductor.com
לפי ההשערות עדכון פרד פגע באתרים בעלי תוכן באיכות ירודה, כזה שנכתב למטרות קידום האתר ולא תורם שום מידע שכבר נמצא באתרי סמכות אחרים, באתרים הכוללים הרבה מודעות או קישורים לאתרי אפילאייטס, ובאתרים שקיבלו קישורים נכנסים עם אתרים באיכות נמוכה. כלומר, עדכון פרד הוא בן כלאיים של פנדה ופינגווין, והוא היכה באתרים שהתעלמו מהנחיות האיכות של גוגל וניסו לתמרן את תוצאות החיפוש, לרוב לשם השגת רווח כספי.
איך להתאושש מעדכון פרד של גוגל?
למלא אחר הנחיות האיכות של גוגל, כלומר:
- ליצור תוכן איכותי, רלוונטי שיועיל לקוראים ולמבקרים באתר.
- לא להעמיס על האתר בכמויות של מודעות וקישורים לאפילאייטס.
- להפריד בין המודעות לתוכן הרגיל ולא להטעות את המבקרים ולגרום להם להאמין שהמודעות הן תוכן האתר.
- להימנע מבניית קישורים ספאמיים ולא טבעיים, ואם קישורים כאלה נבנו נגד רצונכם – לפנות לגוגל ולדחות אותם.
לסיכום, בין שקיבלתם עונש מגוגל בגלל פעילות SEO מפוקפקת, כי המתחרים התנכלו לכם או כי קיבלתם עצות גרועות, ההתאוששות מהעונשים של גוגל היא אפשרית.
נפגעתם מעדכון של גוגל או מעוניינים לחסן את האתר מפני עדכונים ועונשים עתידיים? צרו אתנו קשר ונשמח לעזור לכם.