הבלוג שלנו

איך להעביר אתר לדומיין חדש מבלי להידרדר במיקומים

'Gilad Sasson'
12 באוגוסט 2012
זמן קריאה: 3 דקות

העברת אתר לדומיין חדש היא כאב ראש לא קטן לאנשי ה-SEO שצריכים לוודא שההעברה תעשה מבלי לפגוע בדירוג האתר ובמיקומיו בתוצאות החיפוש, כלומר שהגולשים לא ייתקלו בהרבה דפי שגיאה 404, ושמנועי החיפוש ייחסו לדפים החדשים אותה סמכות שייחסו לדפי האתר הישן. כשאין ברירה אלא להעביר אתר לדומיין חדש (למשל בעקבות מיזוג, שינוי עיצוב או מיתוג מחדש, מתקפת האקרים ועוד), או אפילו לאחסון חדש (משיקולי עלות, מקום וכדומה) תוכלו להקל על המעבר בעזרת הפעולות שיפורטו להלן.

צילום: idogcow

לפני המעבר

עוד לפני שמעבירים את האתר בפועל, צריך לפתוח חשבון לדומיין החדש בשרת האחסון (אם ההעברה לא כרוכה גם בהחלפת שרת) ולהתקין את מערכת ניהול התוכן.

אם מערכת ניהול התוכן אינה משתנה, כדאי לוודא שמבנה ה-URL בדומיין החדש יהיה זהה לקודמו כלומר ש-website.com/articles/article1 יהפוך ל-website.org/articles/article1 ולא ל-website.org/articles/new-article-name. אם גם החלפתם מערכת ניהול תוכן ובאתר הישן מבנה ה-URL הורכב מתווים מיוחדים, כדאי לנצל את ההזדמנות ולהחליף את דפי האתר לכתובות ידידותיות יותר.

חשוב גם לוודא שבקובץ robots.txt או בתגיות על של האתר הישן אין פקודות המונעות ממנועי החיפוש לאנדקס את האתר וגם לחסום בפני מנועי החיפוש את הגישה לתיקיות שלא תרצו שיתאנדקסו.

המעבר לדומיין חדש

גוגל ממליצים להתחיל את המעבר בהדרגתיות: קודם להעביר את התוכן של תיקייה אחת או של סאבדומיין, ואחר ­כך לעשות הפניית 301 כדי להפנות בקביעות את דפי האתר הישן לאתר החדש וליידע את מנועי החיפוש כי האתר עבר לכתובת קבועה חדשה.

בשלב הבא יש לבדוק אם דפי האתר החדש מופיעים בתוצאות החיפוש של גוגל. אם כן, אפשר להעביר את כל האתר. ההעברה האידיאלית תהיה כשדף אתר ישן מפנה למקבילו בדומיין החדש או לפחות לדף הקרוב אליו ביותר. בכל מקרה, לא מומלץ שכל דפי האתר יפנו לעמוד הבית בדומיין החדש; זה אמנם יצמצם את דפי השגיאה 404 אבל יפגע בחוויית המשתמש, בערך הקישורים הנכנסים ובאחוזי ההמרה.

קישורים נכנסים

אחד הדברים הראשונים שיש לעשות אחרי העברת האתר היא לוודא שהקישורים הנכנסים (הן הפנימיים והן החיצוניים) מובילים לכתובות המקבילות החדשות. את הקישורים הנכנסים אפשר לאתר באמצעות כלי מנהלי האתרים של גוגל (תנועה>קישורים לאתר שלך) וגם לייבא לאקסל או לגיליון נתונים. את הקישורים הפנימיים יש לעדכן לכתובת החדשה. בקשר לקישורים החיצוניים, מומלץ לפנות לפחות אל האתרים החשובים או אלו המספקים את מספר הקישורים הרב ביותר, לעדכן אותם במעבר ולבקש מהם שיחליפו את הקישורים.

אחרי העברת האתר לכתובת חדשה

השתמשו בכלי שינוי כתובת בגוגל וובמסטר טולס (תצורה>שינוי כתובת) כדי לעדכן את מנוע החיפוש בהעברה. (בשלב זה לכלי מנהלי האתרים של בינג אין שירות מקביל ואלו שרוצים ליידע את מנוע החיפוש של מיקרוסופט יסתפקו בהפניות 301).

כמו כן יש לרשום את מפת האתר XML של האתר החדש בכלי מנהלי האתרים של מנועי החיפוש הגדולים. מומלץ גם לעדכן את מפת האתר הישנה ולרשום אותה מחדש כדי לעזור למנועי החיפוש לגלות את המעבר.

ענייני תחזוקה ומעקב

אחרי המעבר כדאי להיעזר בכלי מנהלי האתרים של גוגל כדי לוודא שההפניות עובדות כמתוכנן ושלא מדווחות שגיאות 404 בכמות חריגה.

עוד יש לעקוב אחר דירוגי האתר החדש בתוצאות החיפוש כדי לוודא שאין נפילות משמעוותיות וממושכות במיקומים. שימו לב שירידה בדירוגים היא צפויה לאחר החלפת דומיין, במיוחד באתרים גדולים.

גוגל ממליצים לשמור את השליטה בדומיין הישן למשך תקופה של כחצי שנה אחרי המעבר. קחו בחשבון שגם לאחר תקופה זו יתכן וגולשים יגיעו לאתר הישן מכל מיני סיבות (קישורים ותיקים, סימניות, הרגל ועוד), לכן יש לעקוב אחר התנועה הנכנסת לאתר הישן כדי לאתר מקורות תנועה נשכחים ולעדכנם במעבר.