הבלוג שלנו

טעויות נפוצות בבניית קישורים

'Gilad Sasson'
18 בפברואר 2013
זמן קריאה: 3 דקות

אתרים רבים נפגעו מעדכון הפינגווין של גוגל שהתמקד באיכות הקישורים הנכנסים. כדי להתאושש מעדכון הפינגווין בהצלחה צריך לנקות ביסודיות את פרופיל הקישורים. לשם כך צריך להבין אילו סוגי קישורים כדאי להסיר. להלן כמה מהקישורים הבעייתיים הנפוצים ביותר ואלו שיכולים להוביל לענישה של מנוע החיפוש ולירידה במיקומים בגלל עדכון אלגוריתם של גוגל.

אתרי מאמרים

אתרי מאמרים נפגעו בעדכון הפינגווין הראשון, ב-24 באפריל 2012. מומלץ להפסיק לבנות קישורים כאלה ולנסות להסיר קישורים שנבנו ככה. אם פנייה ישירה אל האתרים אינה מביאה תוצאות, אפשר להשתמש בכלי הסרת הקישורים של גוגל (Google Disavow Tool). הכלי נמצא בכלי ניהול האתרים של גוגל (Google Webmaster Tools) ולפי דיווחים הוא ממלא את תפקידו בהצטיינות.

תמונה: seomemes.com

אינדקסים (directories) באיכות נמוכה

אף כי אין הוכחות ודאיות לכך שאינדקסים ירודים נענשו בעדכוני הפינגווין, המדיניות בנוגע לאינדקסים היא ברורה: לרשום אתרים רק לאינדקסים הגדולים (Yahoo, DMOZ, Best of the Web וכדומה), לאינדקסים מקומיים, ולאינדקסים ספציפיים לנישת האתר. בכל מקרה, אחוז הקישורים מאינדקסים מסך כל הקישורים לאתר צריך להיות זניח.

פוסטים אורחים מבלוגים לא רלוונטיים

פרסום פוסטים אורחים באתרים איכותיים היא דרך מצוינת להשיג קישורים. אבל גם כאן אפשר לסטות מהדרך. למשל בפרסום פוסט אורח שאינו קשור לתוכן האתר המפרסם או לאתר שלכם. בפרסום פוסטים אורחים כדאי לשאוף גבוה ככל האפשר ולהתמקד באתרים איכותיים ורלוונטיים.

פוסטים אורחים בתשלום

קל לזהות קישורים שנקנו מבלוגים: טקסט העוגן בדרך כלל יהיה עשיר במילות מפתח ויוטבע באמצע הפוסט. כשבונים קישורים מפוסטים אורחים עבור לקוחות רצוי שהם לא יהיו בתשלום ומוטב שיהיו קישורים פשוטים שמופיעים בתחתית הפוסט כחלק מהקרדיט לכותב.

אינפוגרפיקה שמציגה מידע שגוי או לא רלוונטי

אינפוגרפיקה היא דרך פופולרית לקדם אתר והיא אהובה על אתרים ועל גולשים, בין היתר כי אפשר להעביר דרכה סוגים מסוימים של מידע ביעילות ובצורה שמושכת את העין. אבל אתרים רבים התחילו בייצור המוני של אינפוגרפיקות עם דגש על כמות יותר מאשר על איכות.

מאט קאטס, ראש מחלקת ספאם בגוגל, הכריז בראיון באתר Stone Temple שלא רחוק היום שבו קישורים מסוג אינפוגרפיקה לא ייחשבו. סביר להניח שאינפוגרפיקות עם מידע שאינו מדויק או שאינו רלוונטי לאתר כבר נמצאים על הכוונת של גוגל (על אף שכנראה קשה יותר לגלות אותם באמצעות אלגוריתם).

אתרים בינלאומיים

כמה טבעי יכול להיות קישור ממילות מפתח בעברית שמופיע באמצע טקסט באנגלית בתוך אתר שכתוב כולו באנגלית? הרי אם האתר כתוב בעברית והוא מיועד לשוק דובר העברית למה לבנות לו קישורים בשפות זרות?

 

יש עוד כמה סוגים של קישורים גרועים שאפשר להיתקל בהם ורצוי שלא לבנות אותם במכוון. כמה שאלות שתוכלו לשאול את עצמכם ולקבוע האם הקישור הוא טוב או רע:

  • האם הקישור שנוי במחלוקת? קישור טוב לא צריך להיות נושא לוויכוח, מיד מזהים שהוא כזה. ברגע שמתחילים להתווכח על טיבו של הקישור, כנראה שכדאי לוותר עליו.
  • האם בעולם בלי מנועי חיפוש הייתם טורחים לבנות את הלינק? קישור מאתר טוב לא צריך להיות תלוי במיקומים בתוצאות החיפוש של גוגל או של בינג.
  • האם הקישור משפר את נוכחות המותג בפני הלקוחות? האם תוכלו להשתמש בו כהוכחה לאיכות העסק ולשמו הטוב?
  • האם הקישור הוא הבעת תמיכה כנה מצד האתר המקשר? אם לא, גוגל ירצו להתעלם ממנו, וכך גם אתם.

לסיכום, בניית קישורים היא צורת שיווק באינטרנט ותו לא. סקירת פרופיל הקישורים הנכנסים וזיהוי הקישורים הבעייתיים הם חלק מרכזי בתהליך, וזאת רק ההתחלה. אחרי שהעונש הוסר והאתר חזר לתוצאות החיפוש צריך גם להתאים את נוהלי בניית הקישורים לעדכוני האלגוריתם של גוגל ולהימנע מחזרה על אותן טעויות.