הבלוג שלנו

איך אלגוריתם Hummingbird של גוגל משפיע על תוצאות החיפוש המקומיות?

'Gilad Sasson'
11 בדצמבר 2013
זמן קריאה: 3 דקות

ברשת ממשיכים לנתח את השינויים בתוצאות החיפוש בגוגל בעקבות ההודעה על החלפת האלגוריתם ל-Hummingbird (קוליברי). מאמר חדש ב-MOZ מתאר את ההשפעה לא צפויה של Hummingbird על הקידום המקומי בגוגל. אל תוצאות החיפוש המקומיות ב-Google.co.il ובעברית עדיין לא הגיעו עדכונים קודמים, כמו קרוסלת הידע של גוגל, אבל את ההשפעה של עדכון Hummingbird מתחילים לראות פה ושם.

תמונה: Coconino National Forest/Flickr

לצורך ניתוח תוצאות החיפוש הלוקאליות, נערכו בדיקות ידניות של חמש מילות חיפוש, ממוקדות גאוגרפית וכלליות (חשמלאי, חנות חיות וכדומה), בחמישה שווקים שונים בארצות הברית, ועוד שלושה ביטויים שמעלים תוצאות חיפוש בקרוסלת הידע (בעיקר מקומות בילוי). ואלו המסקנות שעלו:

גוגל Hummingbird חיזק את המגמה שהתחיל עדכון Venice משנה שעברה: יותר ויותר תוצאות לוקאליות לשאילתות חיפוש כלליות. אבל המרוויחים הגדולים אינם בהכרח העסקים הקטנים, וגוגל מציגים יותר תוצאות מאתרי דירקטוריז ארציים גדולים כמו Yelp ו-TripAdvisor (או מקבילותיהם העבריות: דפי זהב, בזק 144, וכדומה).

המגמה בולטת יותר עבור מילות מפתח מותאמות לוקאלית (למשל: מרפאת שיניים בחולון), והוא מראה שבראש תוצאות החיפוש, מתחת לתוצאות הממומנות ולתוצאות ממפות גוגל, מופיעים בעיקר דפי עסק מ-Yelp.

תוצאות החיפוש הלוקאליות בעברית הן פחות מובהקות אבל ניכרת מגמה דומה, וככל שהחיפוש ממוקד גאוגרפית כך מופיעים יותר אתרי אינדקס בעמוד התוצאות הראשון. דווקא במילות חיפוש כלליות, בעלות אופי לוקאלי אבל לא ממוקדות גאוגרפית, מצליחים להתגנב לתוצאות החיפוש גם אתרים קטנים ומקומיים.

תוצאות החיפוש האלה מעלות בספק את הצהרות העבר של גוגל על צמצום תדירות ההופעה של אותם דומיינים בתוצאות החיפוש, והן מוכיחות שאתרי אינדקס רבים מרוויחים מהתנהגות האלגוריתם. דפי האתר שמדורגים בתוצאות החיפוש האלה הם במקרים רבים בעלי תוכן, ואלגוריתם פנדה אמור היה לסנן אותם מתוצאות החיפוש.

בתוצאות החיפוש הלוקאליות שאחרי עדכון Hummingbird נוצרת הפרדה ויזואלית בין אתרים שמופיעים במפה לבין אתרי Authorship. בכמה מקרים אותו אתר הופיע פעמיים: גם במפות וגם בתוצאות האורגניות.

המאמר מצא שברוב תוצאות החיפוש הלוקאליות הכלליות רשימת האתרים המרוכזת מופיעה במקום הרביעי, וכשמילות החיפוש ממוקדות גאוגרפית – התוצאות המרוכזות יתחילו במקום הראשון. המשמעות היא שנפתחה זירת תחרות חדשה לאתרי דירקטוריז מקומיים וארציים. אתרים של עסקים מקומיים עם Google Authorship לרוב יופיעו מתחת לרשימה, לא מעליה ולא בתוכה. בניסוי שנערך נמצא ש-82% מהחיפושים הופיע אתר אינדקס ארצי בראש הרשימה.

בנוסף, דומה שבניגוד לעבר, מספר תוצאות החיפוש המרוכזות משתנה לפי התעשייה ולא לפי האזור. ייתכן שהשינוי הזה מושפע דווקא מקרוסלת הידע ולא מהקוליברי, ושכיום כל תוצאות החיפוש הלוקאליות, אלו שמוצגות במפה או בקרוסלה, מדורגות לפי אותו אלגוריתם.

המסקנות מהבדיקות האלה אינן מוחלטות. על פניו, לא ברור למה גוגל מפחיתים את הנראות של תוצאות החיפוש המקומיות דווקא אחרי שהשתפרה האיכות של גוגל מקומות, ולמה להם לצמצם את ההשפעה של פרופיל כותבים בגוגל פלוס דווקא כשאתרים רבים התחילו להטמיע את גוגל Authorship?

תשובה אפשרית אחת היא שגוגל מתכננים לשנות את העיצוב של תוצאות החיפוש המקומיות עבור טלפונים חכמים וגאדג'טים כמו גוגל גלאס, אבל היא עדיין לא מסבירה את שנמוך תוצאות החיפוש עבור משתמשי דסקטופ. בכל אופן, הנה כמה מסקנות שאפשר לאמץ מבדיקה של תוצאות החיפוש הלוקאליות פוסט-קוליברי:

      הדיווחים על מותם של אתרי הדירקטוריז היו מוגזמים, ונראה שגוגל החזירו אותם לחיים. כשתוצאות החיפוש הלוקאליות המרוכזות מתחילות במקום הרביעי, הם יכולים להתחרות על דירוג בשלושת המקומות הראשונים, במיוחד באזורים קטנים.

עסקים מקומיים יכולים להופיע יותר מפעם אחת בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש האורגניות על אותה מילת מפתח באמצעות השתלטות על אתרים חברתיים ואינדקסים לוקאליים או מקצועיים (אסטרטגיה שמכונה Barnacle SEO).

 

    למנהלי אתרים של רשתות ארציות, מומלץ להוסיף אפשרות איתור סניפים, וכן דפי אתר ייחודיים לכל סניף שניתנים לסריקה על ידי הגוגלבוט. למנהלי אינדקסים ארציים, מקומיים או מקצועיים, זה הזמן להשקיע בתוכן איכותי. בעידן פינגווין ו-Hummingbird, אתרי דירקטוריז דלי תוכן ידורגו במיקומים נמוכים יותר מאתרים שמציעים תוכן עשיר יותר.