הבלוג שלנו

פוסטים ממומנים בפייסבוק

'Gilad Sasson'
22 באוקטובר 2012
זמן קריאה: דקה אחת

בתחילת החודש הודיעה פייסבוק שמשתמשים בארצות הברית יוכלו לקדם את הפוסטים האישיים שלהם בעבור תשלום של כ-7$. פוסטים ממומנים בפייסבוק נבחנו כבר ממאי בניו זילנד ובכ-20 מדינות נוספות (בהן ישראל), אבל עם פתיחת אפשרות הקידום בתשלום בפני האמריקאיים החלו להישמע ברשת קולות מחאה.

למה שנשלם על משהו שעד עכשיו היה חלק מהאתר? תהו בבלוג המדיה החברתית Mashable ובהמשך גם הביעו חשש מפני הצפה בעדכונים לא מעניינים. כותב אחר באתר מחה על הפגיעה ב-Edge Rank, האלגוריתם של פייסבוק שמסדר את העדכונים בניוז פיד של משתמשי פייסבוק לפי רלוונטיות ובעצם מזמן להם את העדכונים מהחברים או המותגים האהודים ביותר עליהם, אלה שהם מגיבים עליהם ומשתפים אותם בתדירות הגבוהה ביותר. החלפת אלגוריתם הרלוונטיות בתשלום עבור קידום פוסטים תרחיק את המשתמשים מהעדכונים שהכי מעניינים אותם. "למעשה הרשת 'מחביאה' את העדכונים שלך מהחברים, ואז מסתובבת ואומרת 'היי, אם אתה רוצה שחברים יראו את העדכונים שלך אתה יכול לשלם לנו!'" (למאמר המלא: Facebook is Rigged: Why Personal Posts are Bad for Users).

מזווית הראייה של אנשי שיווק ברשתות חברתיות נשמעו גם קולות יותר חיוביים. קידום בפייסבוק מאפשר לעסקים קטנים להגדיל משמעותית את התפוצה של הפוסטים שלהם תמורת תשלום לא גדול. אם פוסט טיפוסי שמדורג באמצעות אלגוריתם EdgeRank מגיע לכ-10% מכלל החברים או האוהדים של הדף, פוסט ממומן יכול להגדיל את התפוצה פי שלושה. פוסטים ממומנים יסומנו ככאלה על ידי פייסבוק.

 תמונה: Forbes.com

יחד עם זאת, עסקים קטנים שיחליטו להתנסות בקידום בפייסבוק בתשלום מומלץ שינקטו זהירות; משתמשים רבים רואים בפייסבוק מקום אישי ופוסטים עם טון שיווקי בוטה מדי (ממומנים ובוודאי חינמיים) עלולים להשיג את ההפך ממעורבות ואף להוביל לחסימה או להסרת החברות. כמו כן, מכיוון שעוד אין ממש אפשרות למדוד את החזר ההשקעה בפוסטים הממומנים כדאי להתנסות במתינות ולעקוב אחר ההיענות הכללית לפוסטים בדפי פייסבוק כדי לבדוק אם הצעד משתלם בכלל.