הבלוג שלנו

ניהול וניטור מוניטין ברשת

Gilad Sasson
26 בדצמבר 2011
זמן קריאה: 3 דקות

המושג ניהול מוניטין ברשת (Online Reputation Management – ORM) מתייחס לפעולות הנעשות כדי להשפיע על הנוכחות של אדם או של מותג ברשת האינטרנט. כאשר הפעילות החשובה ביותר היא ניטור מוניטין, כלומר מעקב אחר כל האזכורים של המותג, המוצר והאנשים הקשורים אליו בתוצאות החיפוש ובמדיה החברתית וכן הבלטת אזכורים חיוביים על חשבון אזכורים פחות רצויים לבעלי המותג. ניהול המוניטין ברשת נעשה באמצעות כלים מתקדמים ובעזרת ערוצי השיווק באינטרנט ומחוצה לו כולל פרסום אופליין, קידום ופרסום במנועי חיפוש, שיווק ברשתות חברתיות ועוד.

מדוע לנטר מוניטין ברשת?

 האמירה לפיה כל אזכור בתקשורת הוא חיובי כל עוד מאייתים נכון את שם (המותג/האדם), היא רלוונטיות יותר למדיה המסורתית, הטרום-אינטרנטית כשהפצת מידע היה תהליך איטי ומצומצם, והיה קל יחסית להגיב לשמועות ולאזכורים הנושאים אופי שלילי. כיום, עם שכיחותם הרבה של אתרים חברתיים, פורומים, בלוגים, ושאר פלטפורמות אינטרנט בהן יכול כל אדם להביע את דעתו, השלילית לעתים, על כל נושא שבעולם, משימת ניטור וניהול המוניטין נעשתה מסובכת יותר.

 כיום, לאזכורים שליליים יש כוח רב יותר; אנשים רבים מגבשים עמדה בנוגע למוצרי צריכה, ארגונים או אף דמויות בעזרת המידע המופיע במנועי החיפוש ובמדיה החברתית. כך, ביקורת שלילית שתופיע בראש תוצאות החיפוש של מותג מסוים, יכולה להניא את הרוכש הפוטנציאלי מקנייתו ולהובילו הישר לקופת המתחרה. ניטור וניהול מוניטין מטרתם לסייע בדחיקת התוצאות השליליות לעמודים פנימיים יותר, ולמלא את עמודי החיפוש הראשונים באזכורים חיובים ו/או נייטרלים.

 כלים לניטור מוניטין ברשת

 כלים לניטור מוניטין מסייעים במעקב, במדידה ובניתוח אזכורי המותג באינטרנט כולל במנועי החיפוש, ברשתות החברתיות ובאתרי תוכן-גולשים שונים. באמצעותם אפשר לנהל את מוניטין המותג באופן פעיל ולהשפיע על תוצאות החיפוש כך שאזכורים חיוביים וביקורות טובות ידורגו גבוה יותר.

התראות גוגל

התראות גוגל (Google Alerts) הוא כלי חינמי ונוח לשימוש, המאפשר לכל בעל חשבון ג'ימייל לקבל עדכונים בדואר האלקטרוני על כל התוצאות הרלוונטיות שנמצאו על ידי מנוע החיפוש בשאילתות החיפוש הנבחרות. העדכונים יכולים להתקבל אחת לשבוע, פעם ביום או בו ברגע שהם מתקבלים, והם כוללים תוצאות חיפוש שהתקבלו בחדשות Google, בבלוגים, בדיונים ובאתרי אינטרנט באופן כללי.

גם יאהו ובינג מפעילים שירות התראות מקביל המאפשרים למשתמשים רשומים לקבל עדכונים לתיבת הדואר האלקטרוני במילות החיפוש המבוקש, או לעקוב אחרי בלוגים. שירות ההתראות של יאהו (Yahoo alerts), מאפשר למשתמשים בו לבחור גם מילות מפתח שליליות, כאלה שתוצאותיהן אינן רצויות בחיפוש, ועל ידי כך למקד את תוצאות החיפוש. מספר ההתראות אליהן אפשר להירשם בכל חשבון מוגבל אצל יאהו.
כדי לנטר מוניטין ברשת כדאי לבחור שאילתות חיפוש הקשורות בשם או שמות המותג, שמות המתחרים המובילים וכן בתחומי העיסוק הספציפיים וכך לקבל מידע עדכני על הנאמר ברשת בנושא.

נוכחות מותג בתוצאות חיפוש

 

נוכחות ברשת ובמדיה חברתית

המדיה החברתית היא כלי חשוב בבניית מוניטין ברשת. על ידי בניית דפים ופרופילים באתרים מובילים כמו פייסבוק, טוויטר ואחרים, קל יותר להתברג בין תוצאות החיפוש המובילות על שם המותג. לשם כך יש להקפיד על פעילות שוטפת במדיה החברתית (בדומה לפעולות הנעשות למטרות קידום ברשתות חברתיות), הכוללת גם יצירת קשר עם הלקוחות ומתן מענה ישיר לביקורות.

 נוסף לאתרים חברתיים, אפשר להפגין נוכחות באתרי שיתוף מידע כמו ויקיפדיה, על ידי הוספת ערך על החברה, לנהל בלוג ארגוני, השונה באופיו מהאתר הרשמי ומאפשר תקשורת בלתי מתווכת עם קהל הלקוחות וכן באמצעות הוספת תגובות לתכנים הדנים במותג, נטילת חלק בדיונים בפורומים וכדומה.

 ניהול מוניטין ברשת כולל לא מעט פרקטיקות המוכרות לנו מקידום אורגני בגוגל כמו מעקב אחר דירוגים במנועי חיפוש וקידום ברשתות חברתיות. ניהול מוניטין מתמקד בשיפור תוצאות החיפוש של שם המותג ומונחי חיפוש קרובים ועל ידי כך דחיקה של אזכורים לא מחמיאים לתחתית תוצאות החיפוש.